Lisäilmaluisti
Lisäilmaluisti
Hei. Mistä löytäisin lisäilmaluistimen Spideriin:Fiat Spider 2000 Turbo(vm.1981). Alkuperäisellä numerolla en enää löydä/saa(0280140120) Mikä(minkä auton)lisäilmaluisti olisi vastaava, jonka sinne voisi laittaa. Spiderissa on ruiskukone,1995cc,turbo.
USA-sta saisi, mutta kun on aika hintava ja lisäksi tulisi tullimaksu, niin olisi hyvä jos löytäisi vastaavan Suomesta tai Euroopasta. Säästyisivät ainakin isot tullimaksut.
Oireena on, että: Auto käynnistyy hyvin, hetken päästä kierrokset alkavat veivaamaan ylös-alas, niin että meinaa sammua. Pidän vähän aikaa jalkaa kaasupolkimella, että kierrokset pysyvät tasaisena ja noin muutaman minuutin päästä se käy kuin "enkeli". Kun pidän jalkaa kaasupolkimella,niin kierrokset eivät pompi ylös/alas. Kun aja, kaikki on ok, pysähdyn ja käynnistän, niin auto käynnistyy ja käy heti tasaisesti, ei ongelmia. Ongelma ilmene aina kun auto on seissyt esim. yön yli ja moottori on kylmä.
Help!Apua.
USA-sta saisi, mutta kun on aika hintava ja lisäksi tulisi tullimaksu, niin olisi hyvä jos löytäisi vastaavan Suomesta tai Euroopasta. Säästyisivät ainakin isot tullimaksut.
Oireena on, että: Auto käynnistyy hyvin, hetken päästä kierrokset alkavat veivaamaan ylös-alas, niin että meinaa sammua. Pidän vähän aikaa jalkaa kaasupolkimella, että kierrokset pysyvät tasaisena ja noin muutaman minuutin päästä se käy kuin "enkeli". Kun pidän jalkaa kaasupolkimella,niin kierrokset eivät pompi ylös/alas. Kun aja, kaikki on ok, pysähdyn ja käynnistän, niin auto käynnistyy ja käy heti tasaisesti, ei ongelmia. Ongelma ilmene aina kun auto on seissyt esim. yön yli ja moottori on kylmä.
Help!Apua.
Re: Lisäilmaluisti
Thema, Croma, Dedra suunnalta lähtisin katselemaa. Vanhasta kannattaa tutkia, että se keskellä oleva ruuvi, joka usein sineröity kitillä tms on tiukalla. Jos ei, niin luisti pääsee liikkumaan omia aikojaan ja ohi virtaavan ilman määrä muuttuu. Vaikka kyllä se pieni soutaminen saattaa olla hieman ominaistakin. Ei tietenkään siinä määrin kuin kuvailiet.
Re: Lisäilmaluisti
Olisin luullut että nämä on L-jetillä jossa on hitaasti sähkövastuksella sulkeutuva venttiili. Se ei kai kykene tollasiin äkillisiin muutoksiin mitä kuvailtiin? Ainakin saman aikakauden 132:ssa on sellainen systeemi. Ja mulla saattaa olla sellainen venttiilikin jossain, mutta voiko se tehdä edes tuollaista?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Lisäilmaluisti
Jos tuossa on L-Jetronic, niin sopivan venttiilin löytänee helpoiten 80-luvun sakemanneista, kun niitä on eniten tarjolla. Venttiilissähän on sähkövastus, joka lämmittää bimetallijousta ja sulkee venttiiliä. Lisäksi lämpöä on suunniteltu johtuvan myös moottorista. Ei siis mitään korkeampaa älyä sen toiminnassa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Lisäilmaluisti
Jep.Olen googlaillut tässä jo muutaman päivän ja se sinetöity ruuvi tuli esiin muutamalla englannin kielisellä sivulla.Tarkistan huomenna,että onko ruuvi tiukalla,onko sinetöinti paikalla vai irronnut. Kyllä se yllättävän paljon soutaa,kylmänä.Kiitos vinkistä.VTO kirjoitti:Thema, Croma, Dedra suunnalta lähtisin katselemaa. Vanhasta kannattaa tutkia, että se keskellä oleva ruuvi, joka usein sineröity kitillä tms on tiukalla. Jos ei, niin luisti pääsee liikkumaan omia aikojaan ja ohi virtaavan ilman määrä muuttuu. Vaikka kyllä se pieni soutaminen saattaa olla hieman ominaistakin. Ei tietenkään siinä määrin kuin kuvailiet.
Re: Lisäilmaluisti
Jos löydät sen joistain piilosta, niin pidä sitä taskussa ja kun nähdään, niin voitais vertailla, että käviskö se mun biiliinSämpy kirjoitti:Olisin luullut että nämä on L-jetillä jossa on hitaasti sähkövastuksella sulkeutuva venttiili. Se ei kai kykene tollasiin äkillisiin muutoksiin mitä kuvailtiin? Ainakin saman aikakauden 132:ssa on sellainen systeemi. Ja mulla saattaa olla sellainen venttiilikin jossain, mutta voiko se tehdä edes tuollaista?
Re: Lisäilmaluisti
Oon haeskellut, mutta kun niissä on ne numerot ja kun en tiedä, minkä auton luistin olisi vastaava, joka sopisi sinne, niin en ole uskaltanut lähteä tilamaan. Suomen Bosch edustus vastasi mulle että 0280140120 vastaava olisi 0280140176.Kyselin sitä siis Riihimäen Bosch huollosta ja sanoivat että myös se (0280140176) on poistotuote ja ei enää saa. Eivät enää vastanneet,että mikä sitten olisi seuraava vaihtoehto,joten käännyin foorumin puolelle,jospa teistä joku tietäisi.Luigi kirjoitti:Jos tuossa on L-Jetronic, niin sopivan venttiilin löytänee helpoiten 80-luvun sakemanneista, kun niitä on eniten tarjolla. Venttiilissähän on sähkövastus, joka lämmittää bimetallijousta ja sulkee venttiiliä. Lisäksi lämpöä on suunniteltu johtuvan myös moottorista. Ei siis mitään korkeampaa älyä sen toiminnassa.
Re: Lisäilmaluisti
Varsin turvallisesti tuossa voi tilalla kyllä kokeilla toisesta autosta purettuakin, jos sattuu löytymään. Tosiaan 80-luvun ruiskukamppeissa olivat aika yleisiä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Lisäilmaluisti
Ebaystä näyttäisi löytyvän: http://www.ebay.de/itm/Elettrovalvola-B ... SwdGFY125D
Vaikka sakemanneissa vastaava osa on usein eri numerolla, niin veikkaisin että niiden lisäilmaluistit sopivat italialaiseen ongelmitta...
Vaikka sakemanneissa vastaava osa on usein eri numerolla, niin veikkaisin että niiden lisäilmaluistit sopivat italialaiseen ongelmitta...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Lisäilmaluisti
No nyt mulla on uusi lisäilmaluisti.Pystyykö sen itse vaihtamaan(letkut irti ja vaihto) vai tarviiko siihen jälkeenpäin tehdä jotain säätöjä/mittauksia/tarkistuksia???
Re: Lisäilmaluisti
Sinne vaan, ei tarvitse mitään säätöjä
164:een pistin aikoinaan Mantan säätimen ja hyvin on pelannut
164:een pistin aikoinaan Mantan säätimen ja hyvin on pelannut
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"