2008 Ypsilonin mittaristo mykkänä

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

2008 Ypsilonin mittaristo mykkänä

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Hyviä ajatuksia mistä moinen mahtaa johtua. Sulakkeet katsoin silmämääräisesti että ovat kunnossa, kaikkia en mitanut vielä. Eikä edes periteinen nyrkki mittariston päälle auttanut :mrgreen: . Tosiaan aivan kaikki toiminnot mittaristosta kuolleet.

Kanssa-Lancistin suosiollisella avustuksella koitettiin päästä Multiecuscanilla kiinni mutta ei saa mittaristoon yhteyttä. Aiemmin oli jo vaivana että nollasi kellon ja ajotietokoneen kun auton sammutti. Akku oli siinä vähän ehtoopuolella mutta se on nyt siihen uusittu. Mielestäni ensimmäiset sekoilut ilmeni kun jännite kävi alhaalla (tällöin myös bägivalo syttyi mutta sen sai siitä nyt nollattua), ja se ajotietokoneen nollaus alkoi kun maakaapeli oli jonkin aikaa irti.

Vinkkejä että voiko väylä hukata tuon jotenkin vai onko tuolla nyt vaan joku ihan oikea yhteyskatkos?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5129
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 2008 Ypsilonin mittaristo mykkänä

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Lähde liikkeelle perus italian vioista.
Tarkasta korin maadoitus.
Mittariston myös.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: 2008 Ypsilonin mittaristo mykkänä

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Rouvan 2b-sarjan Puntossa (-04 mallia) ilmeni tuo sama kellon nollaus, mutta enpä hoksannut katsoa samalla sitä miniajotietokonetta; kumminkin tuli ihmeteltyä. Tähän liittyi yhtäaikaisesti pienen keltaisen ajovalopolttimoiden palamisesta kertovan varoitusvalon syttyminen-sammuminen-syttyminen jne., vaikka kaikki polttimot paloivat. Vika oli Wesuliuksen tapaan lopulta maadoituksessa: takavaloumpion liittimessä oli komeasti rähmää... meillä ei kuitenkaan ehtinyt pimentää mitään. Maadoituksen korjautuminen poisti kaikki ilmiöt.

Koko mittariston pimeneminen viittaisi siihen, että "sinihammas" ei nyt tule koko systeemiin. Tuleeko muualle kojetauluun sähkö, kuten lämppärin namiskuukkeleihin? Virtalukon pohja?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 2008 Ypsilonin mittaristo mykkänä

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tosiaan mittaristo pimeänä, radiot, lämmisyslaitteen valaistukset ja sellaiset toimii normaalisti.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: 2008 Ypsilonin mittaristo mykkänä

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Aha! Juolahti mieleen myös akun kunto; vaikka starttaisikin, voisi olla ehtoopuolella, ja plokkaa sitten jostain ihmesyystä koko mittaritaulun pois pelistä.

Sitten tuo perinteinen "akusta maakaapeli irti, vartin odotus ja uudelleen päälle"-metodi (jos väylä jotenkin hukkaantui), jota voisi kokeilla. Kellonaika taitaa nollautua, mutta muuten näytöt pysyvät kyllä muistissa.

Pikavilkaisulla ulkomaisista foorumeista Stiloissa ja Puntoissa (johon Ypsilonisikin perustuu) tätä vikaa on vaikka kuinka paljon; jos se nyt ketään lämmittää...... joku oli löytänyt sulakkeista vian, joku mittariston takaa liittimistä, joillakin oli mennyt koko mittaristo vaihtoon, vaan en löytänyt yhtään selvää yksittäistä vikaohjetta
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 2008 Ypsilonin mittaristo mykkänä

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tosiaan akku on uusi, vaivathan alkoi vanhalla. On se kumma kun 08-mallinen (vai oliko 07 kuitenkin kun autokin on silloin valmistettu) akku pitää jo uusia (vaikka starttasi sillä tosiaan ihan ok vielä), Marellihan se oli. Maakaapeli irti kuviot on kokeiltu, sulakkeita mittailin ja mittariston käytin irti. Seuraavaksi sitten maapisteiden kimppuun. Lisämaa akulta koneeseen/koriin ei vaikuta asiaan joten akun päästä maaasia lienee kunnossa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 2008 Ypsilonin mittaristo mykkänä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Onhan siinä sekin mahdollisuus, että se mittaristo on rikki. Avaamalla saattaa joskus nähdä vikakohteen suoraan, joskus ei.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 2008 Ypsilonin mittaristo mykkänä

Viesti Kirjoittaja -HH- »

^Kyllähän se vaarana on - ja ei mittaristossa Veglian sijaan lukeva VDO ainakaan luottoa paranna...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 2008 Ypsilonin mittaristo mykkänä

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kyllähän mittariston liittimiin tulee virta ja maakin pelaa - taitaa olla aika huutaa voihan VDO....
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: 2008 Ypsilonin mittaristo mykkänä

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Jos se kelloa on aikaisemmin nollannut ja nyt ei enään toimi ollenkaan kannattaa yrittää vaihtaa mittariston piirilevyn kideoskillaattori. kutakuinkin tämän näköinen komponentti:

https://www.google.fi/search?q=kideoski ... akkf7g7jEM" onclick="window.open(this.href);return false;:
Fiat 500L 1.4 95
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: 2008 Ypsilonin mittaristo mykkänä

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Luigi voi tässä tapauksessa, valitettavasti, osua oikeaan, kun yleisimmät konstit eivät tepsi. Vähän samaa trendiähän tuolla maailmallakin tuntui olevan, vaihto tai vanhan korjaus ovat lopulta tuoneet avun. Usein saattaa olla vain pienestä komponentista kyse, joten tuo oskillaattorijuttukin toki olisi järkeen käypä. Lahdessa itse asiassa satun tietämään täällä Asikkalan puoleisella laidalla erikoisliikkeen, joka mittaa ja korjaa kaikkia mittaristoja; muistaakseni AutoAlarm tai jotain sinne suuntaan. Internetistä varmaan löytyy?

Tuumailin sitäkin, sattuisikohan Fiatin purkuosa käymään tuohon tilalle vaikka alkuun, kunnes saat osan huoltoon/vaihtoon; siis jos itse mittari lähtee kätsysti tuolta pois? Ainakin ajohommat helpottuisivat hetkeksi. Puntohan tuo Ypsilon on.

Juu, ja noista akuista myös kokemusta, että uusimmat ovat "kuraa". Minulla on "seiskassa" jokin 20v vanha pieni 45 Ah Exide, joka pelaa aina vaan, uskomaton kesto, pitää vielä latauksensakin hyvin. Sitten näissä uusimmissa saa olla varpaillaan jo kolmen neljän vuoden jälkeen (mainitussa merkissäkin). Syvästi epäluuloisena laatukysymyksiin olen käyttänyt jo jonkin aikaa Eurogloben perinteisiä akkuja, viisi vuotta pärjää, sitten veto pois kertaheitolla, mutta hinta on varsin edullinen, alle puolet noista ns. merkkituotteista. Näistä kokemuksista voisi vaikka virittää oman otsikon joskus tänne ja kerätä tietoa?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 2008 Ypsilonin mittaristo mykkänä

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Omien kokemusteni pohjalta tuntuu, että vanhempaa teknologiaa edustavat halppisakut ovat pitkäikäisempiä. Uudempiin on pakattu levypareja lisää, levyt ohuempia eivätkä kestä ajoneuvokäytössä tärinää yhtä pitkään. Itsellä juurikin Exidestä tuollaista kokemusta. Koskien siis perinteistä lyijylevyakkua, nykyäänhän on muitakin tarjolla.

Mutta jos takaisin mittaristoon palataan, niin oskilloskoopilla saisi toki katsottua että värähteleekö oskillaattori, jonka osana edellisessä kuvassa näkyvä kide on. Kuvasta poiketen tosin taitaa olla pintaliitoskomponentteja tuokin mittaristo täynnä. Kiteessä on 2 nastaa ja oskillaattorissa useampia, tyypillisesti 4.

Sisäisiä käyttöjännitteitä sieltä voisi myös mittailla, joko 5V tai todennäköisemmin näissä uudemmissa 3,3 volttia. Tämä tosin edellyttäisi, että levyltä tunnistaisi joitain mikropiirejä sen verran hyvin, että tietää jotain pinnijärjestyksestä ainakin käyttöjännitepinnien osalta. Monesti vaan autoelektroniikassa käytetään valmistajan omille koodeille merkittyjä piirejä sen sijaan että olisivat piirivalmistajien orggismerkinnöillä, mikä huomattavasti hankaloittaa asioita.

Mittaamisen aikana levyn pitäisi olla kytkettynä tietysti autoon, mikä ei tee asiasta ainakaan helpompaa...

Joku hyväresoluutioinen kuva piirilevyn komponenttipuolelta (tai -puolilta) vois auttaa ensialkuun etäparantamista? :)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
VTO
Viestit: 1445
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2008 Ypsilonin mittaristo mykkänä

Viesti Kirjoittaja VTO »

Löytyykö näistä mittareista joku jänniteregulaattori. Silloin ovat piiritkin mykkiä, kuten vvieri kirjoittikin. Regulaattoreita joskus hajosi oikein urakalla. Mittariston valmistajaa en muista. Saattoi olla joku jaappanialainen.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 2008 Ypsilonin mittaristo mykkänä

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä siellä todennäköisesti jonkinlaisella rekkulalla tehdään nämä paikalliset käyttöjännitteet..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 2008 Ypsilonin mittaristo mykkänä

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No etäparantamisen sijaan toi mittaristo kaipaa kyllä enemmin oikeeta korjaajaa... Taidan jättää ne piirilevyhommat taitavemmille. Mitenkään helposti takakansi ei mittaristosta suostunut irtoamaan, jätin sekin vielä vääntämättä irti. Lahdessa voisi korjaus onnistua, katsotaan mitä Keminmaalla kommentoivat. Myös ebaytä selattu... Ilmeisesti lämpömittarillisen mallin voisi onnistua koodaamaan tuohon (tuo on siis kunnon karavalakki kun ei ole sitä)?

Nuo akkuasiat olisi kyllä oman topicin asioita mutta sen verran v*tutti tuossa talvell isommasta Lankisesta korkannut paremman pään Sznajder että tuli sijoitettua parikymppiä extraa Boschin S5:seen. Vartan olisin enemmin hakenut mutta eräs myyjä rupesin sen verran ärsyttämään kun olisi välttämättä halunnut myydä alkuperäistä pienemmän akun kun Vartan oma valitsin sitä tarjosi, joten kannoin sitten rahat muualle.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin