Fiat Stilo 1.9 jtd ongelmat

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
pantse70
Viestit: 22
Liittynyt: 18.04.2013 20:10

Fiat Stilo 1.9 jtd ongelmat

Viesti Kirjoittaja pantse70 »

Eli kyseessä Stilo -04 ajettu noin 346 tkm ja sitten aiheeseen , tämä Fiat on ollut meillä 5 vuotta ja toiminut hyvin viime syksyyn asti
Silloin kylmänä liikkeelle lähdettäessä noin kilometrin päästä auto nykäisi yhden kerran, tämä toistui joka kerta. Samalla ilmeni
vakionopeuden säädin päällä ajettaessa ala ja ylämäessä auto nyki selvästi.
No kevään aikana liikkeelle lähtönykiminen on siirtynyt jokaiseen lähtöön ja lisääntyneet muutenkin selvästi. Mitään vikavaloa ei syty.
Sitten toinen ongelma ,jarrupoljin "täräyttelee" välillä ihan kevyessäkin jarrutuksessakin. No ABS häiriö valo kyllä syttyilee usein ja vikakoodi ilmoittaa
vasemman etupyörän magneettikehän signaali ongelmasta.
Sitä vaan että eikö Fiiatiila muka pidemmälle pääse? kun leimakin loppuu just. :lol: :x

T:Vielä haluais jatkaa matkaa.
pantse70
Viestit: 22
Liittynyt: 18.04.2013 20:10

Re: Fiat Stilo 1.9 jtd ongelmat

Viesti Kirjoittaja pantse70 »

Jatkan vielä että moottorissa on tehot tallella eli nykiminen esiintyy tasakaasulla ja kevyessä kiihdytyksessä.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat Stilo 1.9 jtd ongelmat

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Lähtisin aluksi tarkastamaan kaasupolkimen asentoanturin liittimet. Seuraa polkimen potentiometrista tulevaa johdinta moottorin ohjainyksikölle, sieltä jostain välistä löytyy liitin. Noilla on ollut huono kontakti tapana ja meno on joko nykivää tai hyytyy kokonaan silloin tällöin; erityisesti tasakaasulla on nypytystä. Itse potentiometri myös voisi olla osasyyllinen, joko niin, että jokin lähtevä johdin on joko poikki tai huonosti juotoksessaan, tai sitten vain potentiometrin sisäinen kontakti on kulunut. Noita kaikkia kätevä pystyy itsekin korjailemaan, mutta tietenkin itse potentiometriin liittyvät vaativat irrotuksen. Joskus potentiometrin juuresta johtimia oikomalla on vika saatu poistumaankin (=johdinongelma); johdot eivät ole erityisen paksuja.

Toinen juttu voisi olla ilmamäärämittari, mutta sen vioittuessa yleensä voima kyllä häviää selvästi ja ylämäkeen kiipeily on kuin ahtamattomalla vanhalla dieselillä. Kiihdytyksessä kevyesti tuolla ilmamäärämittarin vauriolla voisi kyllä olla merkitystä. 8v dieseleissä ilmamäärämittarin pystyi ottomaan irti ilman sen kummoisempia vikavaloja, ja jos veto parani tuntuvasti, osa oli lopuillaan. Boschilaisista (alkuperäinen) on vain keskinkertainen luotto, olen käyttänyt jo pitkään Pierburgia Multipla:ssa; kiinalaiset halpiskopiot kannattaa heti unohtaa. Tarkastelepa, savuttaako tyhjäkäynnillä tai avian pienillä kierroksilla?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiat Stilo 1.9 jtd ongelmat

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Jos se vakkari päälläkin myöskin nykii en usko kaasupoljin vaivaan. Mahtaako egr venttiili jumitella? Kokeile ottaa ilmamäärämittarista liitin irti auttaako asiaan, silloin ei ole kaikki voima mukana mutta hyvin pystyy ajamaan. Tuohon abs vaivaan voi auttaa navan sensorin vaihto+vikakoodien nollaus. Vika voi olla magneettikehälläkin taitaa olla ympätty vetoakseliin kiinni eli uuden akselin joutunee vaihtaan.
Fiat 500L 1.4 95
rctero
GFF
Viestit: 74
Liittynyt: 06.10.2012 18:18

Re: Fiat Stilo 1.9 jtd ongelmat

Viesti Kirjoittaja rctero »

Stilossa magneettikehä on edessä laakerissa. Ainakin omassani oli.
pantse70
Viestit: 22
Liittynyt: 18.04.2013 20:10

Re: Fiat Stilo 1.9 jtd ongelmat

Viesti Kirjoittaja pantse70 »

Joo käytiin Fiiatin kanssa katsastuskonttorilla ja tarkoitus oli ns.hakea vikalista , mutta leima tuli kuitenkin . No oleellista asiassa on se että nykiminen jatkuu ja katsastuksessa viime vuonna k-arvo oli 0.9 ja nyt 1.95 , joten onko mahdollista että tuo "helvetin" egr venttiili oli jumissa auki ja päästäisi pakokaasua koko ajan imusarjaan. Niin lisätietona että olen tuota läppärunkoa puhdistanut tuon viiden vuoden aikana neljä viisi kertaa.

Sitten vielä sellainen että ensimmäisen puhdistuksen jälkeen tulppasin koko egr putken , mutta sitten jostain kuulin että ei ole hyvä tehdä niin ja uskoin . No porasin 8mm reijän siihen tulppaan ja semmosena on menty 100 tkm viime syksyyn asti , kunnes alkoi tuo nykiminen. :?: :)
Avatar
Eryo
Viestit: 116
Liittynyt: 18.11.2014 13:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat Stilo 1.9 jtd ongelmat

Viesti Kirjoittaja Eryo »

Mulla on ollut n.80tkm tulpattuna ja kannattaa pitää täysin tulpattuna, aiheuttaa kyllä vikakoodin jos luetaan OBD mutta sitä ne ei tee katsastuksessa eikä vaikuta auton toimintaan ei ainakaan minulla ole vaikuttanut negatiivisesti. Mulla egr-venttiili oli auki ja vetoja ei ollut yhtään ei siis yhtään, vasta kun kaasupohjassa piitkään pidettynä sain vaihteella kierrokset nouseen ~3000-3200 rpm tuli sit tehot mukaan kuin aasin potku mutta äärettömän vaikee ajaa jos egr rikki, tehot on niinkuin ON/OFF.

Epäilisin karstaa imusarjassa / kannen imukanavissa, ota imusarja pois ja putsaa sekä egr tukkoon tai kokonaan pois fyysisesti ja sen läpänkin voi ottaa pois, foorumilta löytyy olikohan F14T tekemänä ohjeet.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3372
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat Stilo 1.9 jtd ongelmat

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Itse puhdistin Bravon EGR:n tällä ohjeella ja ainakin satatonnia on putsin jälkeen ajettu. Solenoidin purku vaatii tosiaan napakoita iskuja.
http://sportsmaserati.com/uploads/egr_valve_fix.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
pantse70
Viestit: 22
Liittynyt: 18.04.2013 20:10

Re: Fiat Stilo 1.9 jtd ongelmat

Viesti Kirjoittaja pantse70 »

Eilen Sunnuntaina hitsasin sen itse poraamani 8mm reijän umpeen siitä egr tulppasta . Ja kas eilisen ja tämän päiväisien ajojen perusteella alkaa tuntumaan että pyöränlaakerin vaihtamalla tuosta Fiiatista tulee taas hyvä kuljetin. Eli nykiminen katosi ja tuo egr saa olla toimimatta tuon auton loppuun asti.
Kiitoksia kaikille osallituneille neuvoista. :D :)
Vastaa Viestiin