127 -79 viritys
127 -79 viritys
Nonnii poijjaat!
Mistäs kandeis lähtee moista "ferraria" virittää?
Eli 0.9 vakio kyseessä...
Vinkkejä kaivataan.
Budjetti noin 500-1000e, saako mitään? :O
t. Panu
Mistäs kandeis lähtee moista "ferraria" virittää?
Eli 0.9 vakio kyseessä...
Vinkkejä kaivataan.
Budjetti noin 500-1000e, saako mitään? :O
t. Panu
Re: 127 -79 viritys
Aika paljonhan siihen on vaihtoehtoja. Onko tavoitteessa pysyä tuon omassa koneessa vai vaihdella tekniikkaa? Myös vaihtoehtona vapari tai ahdettu...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: 127 -79 viritys
No, tuolla ei vielä pääse oikeastaan minnekkään, jos ei itse kairaa kantta... Isompi kaasari, jyrkempi nokka, peltisarja ja kärjetön sytkä... Siitä nyt alkuun...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: 127 -79 viritys
Ja myös kannesta siivua pois=lisää puristuksia
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: 127 -79 viritys
No vaparina tuota ei kannata alkaa viritteleen, tehoa ei kuitenkaan lähde 60hv enempää.
Joko vaihtaa valmiin isomman ja tehokkaamman myllyn , tai sitten ahtaa tuon vakion.
Ahdettuna pääsee jo kohtuu helposti 100hv tehoihin, mutta se rakentaminen vaatii tietoa ja taitoa, bujetti riittää kyllä.
Toisaalta joku punto 1.4 8v fire 77hv siihen nokkaa , kaasaria ja pakosarjaa niin on 100hv.
Miks ei 1.4 16v kin , mut siinä on todella huono vääntö alle 4000rpm.siinä toisaalta jo 95hv vakiona.
Joko vaihtaa valmiin isomman ja tehokkaamman myllyn , tai sitten ahtaa tuon vakion.
Ahdettuna pääsee jo kohtuu helposti 100hv tehoihin, mutta se rakentaminen vaatii tietoa ja taitoa, bujetti riittää kyllä.
Toisaalta joku punto 1.4 8v fire 77hv siihen nokkaa , kaasaria ja pakosarjaa niin on 100hv.
Miks ei 1.4 16v kin , mut siinä on todella huono vääntö alle 4000rpm.siinä toisaalta jo 95hv vakiona.
Re: 127 -79 viritys
Ja liikaa voimaa seiskaan nyky-säännöilläkin, max. 90hvWesulius kirjoitti:Miks ei 1.4 16v kin , mut siinä on todella huono vääntö alle 4000rpm.siinä toisaalta jo 95hv vakiona.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: 127 -79 viritys
Ok ja kiitoksia!
Olisko kellää myyä mitään tekniikkaa tuohon jos oman koneen viritys ei kannata?
Jos 90 hv rajana, se piisaa mulle, koska kesäautona tulee olemaan.
t. Panu
Olisko kellää myyä mitään tekniikkaa tuohon jos oman koneen viritys ei kannata?
Jos 90 hv rajana, se piisaa mulle, koska kesäautona tulee olemaan.
t. Panu
Re: 127 -79 viritys
No juu ei suoraan , mut jos sytkärin ja imusarjan askartelee , kaasarilla / reilla.Keltsi kirjoitti:Ja liikaa voimaa seiskaan nyky-säännöilläkin, max. 90hvWesulius kirjoitti:Miks ei 1.4 16v kin , mut siinä on todella huono vääntö alle 4000rpm.siinä toisaalta jo 95hv vakiona.
Tehomittauksella 89hv ni siinähän se on.
Re: 127 -79 viritys
On sitten konttori/virkamieskohtaista, joka hyväksyy moottoritehon alentamisen.
En nyt enään muista, katsotaanko nykyään kannen vai lohkon mukaan "lähtöteho". Idiotismia jokatapauksessa...
Jos vain kesäautoa askartelee, eikä ole tarkoitus tehdä kylän nopeinta metri.27:aa, niin vakiokoneellakin kerkeää. Ilmanputsarin muokkaus (niin avaraksi, kuin mahtuu), sytkän säätö ajamalla (niin että kiertää ja kulkee. Vaikea kaupungissa, mutta maantiellä pärjää) ja ehkä vaimentimien/putkiston vaihto aavistuksen avarampaan.
Oma 1981 vuoden 903L kulki vakioputkistolla avarretulla putsarilla ja tunteella hierotulla sytkällä 98:lla pumppubensalla 152km/h huippuja GPS-nopeutta (oli muuten pitkä suora). Ohittaessa sai aika hyvin ohituskaistan matkalla sen +140km/h kelattua. Motti otti kierroksia kakkosella 9800rpm ja kolmosella 8x00rpm. Nelonen oli lähinnä tasamaan matkavaihde.
Sytkä oli niin aikaisella, että tyhjäkäyntiä kävi kuin mikäkin jenkkiletukka eikä moottorihuoneessa tapahtunut yhtään mitään alle 3000rpm, vaan auto yleensä sammui jos koetti nätisti valoista lähteä.
Uskoo ken tahtoo, voin koettaa kiihtyvyydestä kaivella mittaristovideon näytille illan aikana, jos muistan tai ehdin. Ei se mikään raketti ole tietenkään, mutta hyvin sillä liikenteen vauhdissa pysyy eikä vie bensaa (5.5l/100km aivan sama missä asennossa oikea jalka on).
En nyt enään muista, katsotaanko nykyään kannen vai lohkon mukaan "lähtöteho". Idiotismia jokatapauksessa...
Jos vain kesäautoa askartelee, eikä ole tarkoitus tehdä kylän nopeinta metri.27:aa, niin vakiokoneellakin kerkeää. Ilmanputsarin muokkaus (niin avaraksi, kuin mahtuu), sytkän säätö ajamalla (niin että kiertää ja kulkee. Vaikea kaupungissa, mutta maantiellä pärjää) ja ehkä vaimentimien/putkiston vaihto aavistuksen avarampaan.
Oma 1981 vuoden 903L kulki vakioputkistolla avarretulla putsarilla ja tunteella hierotulla sytkällä 98:lla pumppubensalla 152km/h huippuja GPS-nopeutta (oli muuten pitkä suora). Ohittaessa sai aika hyvin ohituskaistan matkalla sen +140km/h kelattua. Motti otti kierroksia kakkosella 9800rpm ja kolmosella 8x00rpm. Nelonen oli lähinnä tasamaan matkavaihde.
Sytkä oli niin aikaisella, että tyhjäkäyntiä kävi kuin mikäkin jenkkiletukka eikä moottorihuoneessa tapahtunut yhtään mitään alle 3000rpm, vaan auto yleensä sammui jos koetti nätisti valoista lähteä.
Uskoo ken tahtoo, voin koettaa kiihtyvyydestä kaivella mittaristovideon näytille illan aikana, jos muistan tai ehdin. Ei se mikään raketti ole tietenkään, mutta hyvin sillä liikenteen vauhdissa pysyy eikä vie bensaa (5.5l/100km aivan sama missä asennossa oikea jalka on).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: 127 -79 viritys
Ei kai se konttorin päätettävissä ole! Ei todellakaan.wellu kirjoitti:On sitten konttori/virkamieskohtaista, joka hyväksyy moottoritehon alentamisen.
En nyt enään muista, katsotaanko nykyään kannen vai lohkon mukaan "lähtöteho". Idiotismia jokatapauksessa...
Jos vain kesäautoa askartelee, eikä ole tarkoitus tehdä kylän nopeinta metri.27:aa, niin vakiokoneellakin kerkeää. Ilmanputsarin muokkaus (niin avaraksi, kuin mahtuu), sytkän säätö ajamalla (niin että kiertää ja kulkee. Vaikea kaupungissa, mutta maantiellä pärjää) ja ehkä vaimentimien/putkiston vaihto aavistuksen avarampaan.
Oma 1981 vuoden 903L kulki vakioputkistolla avarretulla putsarilla ja tunteella hierotulla sytkällä 98:lla pumppubensalla 152km/h huippuja GPS-nopeutta (oli muuten pitkä suora). Ohittaessa sai aika hyvin ohituskaistan matkalla sen +140km/h kelattua. Motti otti kierroksia kakkosella 9800rpm ja kolmosella 8x00rpm. Nelonen oli lähinnä tasamaan matkavaihde.
Sytkä oli niin aikaisella, että tyhjäkäyntiä kävi kuin mikäkin jenkkiletukka eikä moottorihuoneessa tapahtunut yhtään mitään alle 3000rpm, vaan auto yleensä sammui jos koetti nätisti valoista lähteä.
Uskoo ken tahtoo, voin koettaa kiihtyvyydestä kaivella mittaristovideon näytille illan aikana, jos muistan tai ehdin. Ei se mikään raketti ole tietenkään, mutta hyvin sillä liikenteen vauhdissa pysyy eikä vie bensaa (5.5l/100km aivan sama missä asennossa oikea jalka on).
Re: 127 -79 viritys
Jos löytyy intoa tai tietoa, niin miksei 903:sta voisi vaparinakin kehittää. Ite näkisin ongelmakohtina, kun on kumminkin 40 vuotta vanhaa tekniikkaa, niin sytkän ja kaasuttimen saamisen toimimaan kunnolla, kun ei ne aina pelaa vakionakaan ilman täysremppaa. Voisin ajatella jotain ohjelmoitavaa sytkää jolla saa kosteushäiriöt pois ja ennakot miten haluaa, ehkä sitten ykspisteruisku tai pieni tuplakaasari tms ja ajatuksella avartaa kantta. Nokka pitää saada ainakin pysymään paikoillaan eli jakopää uusiksi jos on venynyt tai triger remmiversio sinne, nokan vaihdon tarpeeseen en osaa sanoa. 1-koppaisen kansi eli 71-77 olisi isompipuristeinen mutta ei 2-koppainenkaan varmaan huono ole, stellaan purkkarit tais laskee entisestään. Ykköskoppaisessa olisi kannessa paikka lisätukitangollekin.
En toki kiellä, etteikö joku Fire kone olisi valmiiksi hyvä ja tehokas, kun jaksaa vaan tehdä sovituksen ja muutoskatsastuksen. Mutta kivahan se olisi jos joku 903:sta rakentelis vaihteeks.
En toki kiellä, etteikö joku Fire kone olisi valmiiksi hyvä ja tehokas, kun jaksaa vaan tehdä sovituksen ja muutoskatsastuksen. Mutta kivahan se olisi jos joku 903:sta rakentelis vaihteeks.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 10.03.2016 14:02
Re: 127 -79 viritys
-60 luvulla noista Fiatin moottoreista sai kärjellisenä litratehon jopa 100hp ilman turboa.
Re: 127 -79 viritys
Ja varmasti osaava mies saa 70-80hv nätisti vielä ihan ajettavastakin koneesta...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: 127 -79 viritys
Lohkon tasosta tavaraa pois että männät tulee lohkon tasalle, kannesta kanavien putsaus ja nokan hionta esim. 260ast. 6,5mm nostolla, vauhtipyörää sorviin ja liikkuvien tasapainotus, peltisarja ja Dellorto 35 dhlb. sekä kärjetön sytty.... Tällä reseptillä tein omani ja naukuu kivasti. Moni yllättynyt valoissa....
127 -78
128SC -73
600 -74
Stalin -86 2,0TC
Taunus Coupe -74 V8
128SC -73
600 -74
Stalin -86 2,0TC
Taunus Coupe -74 V8
Re: 127 -79 viritys
Nii no ei tuo kone ole vakionakaan ajettava. Mut juu ei taida 1000€riittää.kappa12 kirjoitti:Ja varmasti osaava mies saa 70-80hv nätisti vielä ihan ajettavastakin koneesta...
Kun ei se teho ihan pelkällä pakoputkella tuu.
Ja kansi kun on aivan naurettavan paska , sopii kyllä siihen mihin alkujaan tehty.
Jos koneen vääntöä saa lisättyä 40% mikä alkaa olla todella paljon . Silti sen pitäisi kiertää 8000rpm max teho jotta olisi se 90hp ,tuolloin max vääntö olisi jossain 7000rpm ja kone ei kävisi mitenkään hyvin alta 3000rpm.
Varmasti tuollaisen saa tehtyä, rahaa palaa yli 1000€ ja ajaminen normaalissa liikenteessä olisi mielenkiintoista.
Päästömittauksesta ei pääsisi kuin vilpillä läpi.