127 -79 viritys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
pleitor
Viestit: 105
Liittynyt: 27.10.2012 13:03
Paikkakunta: Kouvola

127 -79 viritys

Viesti Kirjoittaja pleitor »

Nonnii poijjaat!

Mistäs kandeis lähtee moista "ferraria" virittää?

Eli 0.9 vakio kyseessä...

Vinkkejä kaivataan.

Budjetti noin 500-1000e, saako mitään? :O

t. Panu
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 127 -79 viritys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Aika paljonhan siihen on vaihtoehtoja. Onko tavoitteessa pysyä tuon omassa koneessa vai vaihdella tekniikkaa? Myös vaihtoehtona vapari tai ahdettu... :P
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1495
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: 127 -79 viritys

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

No, tuolla ei vielä pääse oikeastaan minnekkään, jos ei itse kairaa kantta... Isompi kaasari, jyrkempi nokka, peltisarja ja kärjetön sytkä... Siitä nyt alkuun...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 127 -79 viritys

Viesti Kirjoittaja stella »

Ja myös kannesta siivua pois=lisää puristuksia ;)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5129
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 127 -79 viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

No vaparina tuota ei kannata alkaa viritteleen, tehoa ei kuitenkaan lähde 60hv enempää.
Joko vaihtaa valmiin isomman ja tehokkaamman myllyn , tai sitten ahtaa tuon vakion.
Ahdettuna pääsee jo kohtuu helposti 100hv tehoihin, mutta se rakentaminen vaatii tietoa ja taitoa, bujetti riittää kyllä.
Toisaalta joku punto 1.4 8v fire 77hv siihen nokkaa , kaasaria ja pakosarjaa niin on 100hv.
Miks ei 1.4 16v kin , mut siinä on todella huono vääntö alle 4000rpm.siinä toisaalta jo 95hv vakiona.
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 127 -79 viritys

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Wesulius kirjoitti:Miks ei 1.4 16v kin , mut siinä on todella huono vääntö alle 4000rpm.siinä toisaalta jo 95hv vakiona.
Ja liikaa voimaa seiskaan nyky-säännöilläkin, max. 90hv :evil:
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
pleitor
Viestit: 105
Liittynyt: 27.10.2012 13:03
Paikkakunta: Kouvola

Re: 127 -79 viritys

Viesti Kirjoittaja pleitor »

Ok ja kiitoksia!

Olisko kellää myyä mitään tekniikkaa tuohon jos oman koneen viritys ei kannata?

Jos 90 hv rajana, se piisaa mulle, koska kesäautona tulee olemaan.

t. Panu
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5129
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 127 -79 viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Keltsi kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:Miks ei 1.4 16v kin , mut siinä on todella huono vääntö alle 4000rpm.siinä toisaalta jo 95hv vakiona.
Ja liikaa voimaa seiskaan nyky-säännöilläkin, max. 90hv :evil:
No juu ei suoraan , mut jos sytkärin ja imusarjan askartelee , kaasarilla / reilla.
Tehomittauksella 89hv ni siinähän se on.
Avatar
wellu
Viestit: 6165
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127 -79 viritys

Viesti Kirjoittaja wellu »

On sitten konttori/virkamieskohtaista, joka hyväksyy moottoritehon alentamisen.

En nyt enään muista, katsotaanko nykyään kannen vai lohkon mukaan "lähtöteho". Idiotismia jokatapauksessa...


Jos vain kesäautoa askartelee, eikä ole tarkoitus tehdä kylän nopeinta metri.27:aa, niin vakiokoneellakin kerkeää. Ilmanputsarin muokkaus (niin avaraksi, kuin mahtuu), sytkän säätö ajamalla (niin että kiertää ja kulkee. Vaikea kaupungissa, mutta maantiellä pärjää) ja ehkä vaimentimien/putkiston vaihto aavistuksen avarampaan.

Oma 1981 vuoden 903L kulki vakioputkistolla avarretulla putsarilla ja tunteella hierotulla sytkällä 98:lla pumppubensalla 152km/h huippuja GPS-nopeutta (oli muuten pitkä suora). Ohittaessa sai aika hyvin ohituskaistan matkalla sen +140km/h kelattua. Motti otti kierroksia kakkosella 9800rpm ja kolmosella 8x00rpm. Nelonen oli lähinnä tasamaan matkavaihde.
Sytkä oli niin aikaisella, että tyhjäkäyntiä kävi kuin mikäkin jenkkiletukka eikä moottorihuoneessa tapahtunut yhtään mitään alle 3000rpm, vaan auto yleensä sammui jos koetti nätisti valoista lähteä.

Uskoo ken tahtoo, voin koettaa kiihtyvyydestä kaivella mittaristovideon näytille illan aikana, jos muistan tai ehdin. Ei se mikään raketti ole tietenkään, mutta hyvin sillä liikenteen vauhdissa pysyy eikä vie bensaa (5.5l/100km aivan sama missä asennossa oikea jalka on).
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5129
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 127 -79 viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:On sitten konttori/virkamieskohtaista, joka hyväksyy moottoritehon alentamisen.

En nyt enään muista, katsotaanko nykyään kannen vai lohkon mukaan "lähtöteho". Idiotismia jokatapauksessa...


Jos vain kesäautoa askartelee, eikä ole tarkoitus tehdä kylän nopeinta metri.27:aa, niin vakiokoneellakin kerkeää. Ilmanputsarin muokkaus (niin avaraksi, kuin mahtuu), sytkän säätö ajamalla (niin että kiertää ja kulkee. Vaikea kaupungissa, mutta maantiellä pärjää) ja ehkä vaimentimien/putkiston vaihto aavistuksen avarampaan.

Oma 1981 vuoden 903L kulki vakioputkistolla avarretulla putsarilla ja tunteella hierotulla sytkällä 98:lla pumppubensalla 152km/h huippuja GPS-nopeutta (oli muuten pitkä suora). Ohittaessa sai aika hyvin ohituskaistan matkalla sen +140km/h kelattua. Motti otti kierroksia kakkosella 9800rpm ja kolmosella 8x00rpm. Nelonen oli lähinnä tasamaan matkavaihde.
Sytkä oli niin aikaisella, että tyhjäkäyntiä kävi kuin mikäkin jenkkiletukka eikä moottorihuoneessa tapahtunut yhtään mitään alle 3000rpm, vaan auto yleensä sammui jos koetti nätisti valoista lähteä.

Uskoo ken tahtoo, voin koettaa kiihtyvyydestä kaivella mittaristovideon näytille illan aikana, jos muistan tai ehdin. Ei se mikään raketti ole tietenkään, mutta hyvin sillä liikenteen vauhdissa pysyy eikä vie bensaa (5.5l/100km aivan sama missä asennossa oikea jalka on).
Ei kai se konttorin päätettävissä ole! Ei todellakaan.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127 -79 viritys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jos löytyy intoa tai tietoa, niin miksei 903:sta voisi vaparinakin kehittää. Ite näkisin ongelmakohtina, kun on kumminkin 40 vuotta vanhaa tekniikkaa, niin sytkän ja kaasuttimen saamisen toimimaan kunnolla, kun ei ne aina pelaa vakionakaan ilman täysremppaa. Voisin ajatella jotain ohjelmoitavaa sytkää jolla saa kosteushäiriöt pois ja ennakot miten haluaa, ehkä sitten ykspisteruisku tai pieni tuplakaasari tms ja ajatuksella avartaa kantta. Nokka pitää saada ainakin pysymään paikoillaan eli jakopää uusiksi jos on venynyt tai triger remmiversio sinne, nokan vaihdon tarpeeseen en osaa sanoa. 1-koppaisen kansi eli 71-77 olisi isompipuristeinen mutta ei 2-koppainenkaan varmaan huono ole, stellaan purkkarit tais laskee entisestään. Ykköskoppaisessa olisi kannessa paikka lisätukitangollekin.

En toki kiellä, etteikö joku Fire kone olisi valmiiksi hyvä ja tehokas, kun jaksaa vaan tehdä sovituksen ja muutoskatsastuksen. Mutta kivahan se olisi jos joku 903:sta rakentelis vaihteeks.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
LANCIA DELTA 16v
Viestit: 28
Liittynyt: 10.03.2016 14:02

Re: 127 -79 viritys

Viesti Kirjoittaja LANCIA DELTA 16v »

-60 luvulla noista Fiatin moottoreista sai kärjellisenä litratehon jopa 100hp ilman turboa.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1495
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: 127 -79 viritys

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Ja varmasti osaava mies saa 70-80hv nätisti vielä ihan ajettavastakin koneesta...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
2105
Viestit: 96
Liittynyt: 21.10.2015 12:46
Paikkakunta: Oulu

Re: 127 -79 viritys

Viesti Kirjoittaja 2105 »

Lohkon tasosta tavaraa pois että männät tulee lohkon tasalle, kannesta kanavien putsaus ja nokan hionta esim. 260ast. 6,5mm nostolla, vauhtipyörää sorviin ja liikkuvien tasapainotus, peltisarja ja Dellorto 35 dhlb. sekä kärjetön sytty.... Tällä reseptillä tein omani ja naukuu kivasti. Moni yllättynyt valoissa....
127 -78
128SC -73
600 -74
Stalin -86 2,0TC
Taunus Coupe -74 V8
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5129
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 127 -79 viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

kappa12 kirjoitti:Ja varmasti osaava mies saa 70-80hv nätisti vielä ihan ajettavastakin koneesta...
Nii no ei tuo kone ole vakionakaan ajettava. Mut juu ei taida 1000€riittää.
Kun ei se teho ihan pelkällä pakoputkella tuu.
Ja kansi kun on aivan naurettavan paska , sopii kyllä siihen mihin alkujaan tehty.
Jos koneen vääntöä saa lisättyä 40% mikä alkaa olla todella paljon . Silti sen pitäisi kiertää 8000rpm max teho jotta olisi se 90hp ,tuolloin max vääntö olisi jossain 7000rpm ja kone ei kävisi mitenkään hyvin alta 3000rpm.
Varmasti tuollaisen saa tehtyä, rahaa palaa yli 1000€ ja ajaminen normaalissa liikenteessä olisi mielenkiintoista.
Päästömittauksesta ei pääsisi kuin vilpillä läpi.
Vastaa Viestiin