Ducaton ilmavaivat

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
piiparinen
Viestit: 35
Liittynyt: 17.06.2014 19:16

Ducaton ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Asuntoauto jossa Ducaton alusta / tekniikka 2,5 Tdi 1996 sähköpumpulla. Talven seisonnan jälkeen rytkyttää vähänväliä kuin saisi ilmaa jostain ?
Vaihdoin koko suodatinjalan+suotimen uuteen, ja uudet letkut tankilta suotimeen + siitä pumppuun. Ei vaikutusta... Työntää aika harmaata / vaaleaa pakokaasua, joka haisee pahalle. Tyhjäkäynnillä myös pöläyttää ajoittain pienen mustan pilven ? yrittääkö sähköpumppu korjata liikailmaa polttoaineella ?

Voiko tuo rytkytys johtua suuttimista ? Kaikki neuvot tervetulleita. Vaatii jonkinverran reilumppaa pyörittämistä esim.lisävirralla, että käynnistyy. Yhdenkerran on sahauttanut pitempään, muuten lähtee kyllä.
piiparinen
Viestit: 35
Liittynyt: 17.06.2014 19:16

Re: Ducaton ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Otin suuttimet irti, ja vein Dieselpajalle. Kaikki suuttimet muuten kunnossa, mutta yhdessä on neulan liikkeen tunnistin, joka oli pimeänä.
Boxi varmaan lukee tuon kautta vähän kaikenlaista....? Ei löydy Suomesta, mutta Puolasta 285€.

Onko kellään kokemuksia mitä tuo rikkinäinen lukija suutin aiheuttaa ?
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ducaton ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja VTO »

Ei ole faktatietoa mihin suuttimen liiketietoa tarvitaan. Tuntuu että se on vain 1 tapa ssada moottorin pyörintänopeustieto ohjainboxille. Muuten oireet viittaavat nokkahihnan hyppäämiseen. Tarkistaisin sen osaston ensin.
piiparinen
Viestit: 35
Liittynyt: 17.06.2014 19:16

Re: Ducaton ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Nokkahihnalla on ajettu n. 5000km (max). Laitettu 2.vuotta sitten. Dieselpaja epäili myös pumpun ajoituksen olevan myöhäisellä.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Ducaton ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Suuttimen liiketunnistin tunnistaa suihkutuksen ajoituksen.
Eli suihkutuksen alkamis kohdan ja joissain myös päättymis kohdan.
piiparinen
Viestit: 35
Liittynyt: 17.06.2014 19:16

Re: Ducaton ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Tuo ajoitus sopis taudin kuvaan....Auto pöläyttää tyhjäkäynnillä pienen mustan pilven aina välillä, ja yrittää korjailla ajoiusta. Toivottavasti pelkkä uusi suutin korjaa tilanteen... Liittimen sisällä oli märkää + ruostetta.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ducaton ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kuvittelisin, että ei käytä tuota suuttimen avautumistietoa käynnistettäessä, vaan on sillä hetkellä perusennakon varassa ? Tämä kommentti tietämättä edes paljonko EDC-pumppu pystyy ajoitusta säätämään.
piiparinen
Viestit: 35
Liittynyt: 17.06.2014 19:16

Re: Ducaton ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Tilasin uuden suuttimen Puolasta. Kun se saapuu, ja saan paikoilleen, ajattelin vielä tarkistuttaa tuon perusennakon pumpusta.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Ducaton ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Öö... mikä tämä sähköpumppu on? Itsellä oli samanmoinen kampe vuosimallia -97. Siinä oli polttoaineen annostelussa Boschin jakajapumppu jossa ei sähköä ollut kuin sammutinsolenoidissa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
piiparinen
Viestit: 35
Liittynyt: 17.06.2014 19:16

Re: Ducaton ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Laittelin toisellekkin saitille koko stoorin alusta eli, näin : Asuntoauto. Hymer E 700 1996. Fiat Ducaton Maxi alusta + tekniikka.

Moottorina 2.5 Td. Eco. Auto pätkii tyhjäkäynillä, ja ajossa jatkuvasti.

Tyhjäkäynnillä tudung, tudung, tudung, ja pätkäisyn yhteydessä pöläyttää putkesta pienen mustan pilven.

Käytin suuttimet diesel pajalla, ja paineet ok. paitsi yhdessä suuttimessa on sähköinen neulan seuranta, eli piuha menee yhdestä suuttimesta (johonkin) tämä seuranta systeemi oli yleismittarilla mitattuna suuttimessa pimeä.

Autossa on sähköisesti ohjattu ruiskutuspumppu, ja boxi Bosch 0 281 001 224 on vänkärinpenkin alla.

Voiko pelkästään tuo yhden suuttimen neulanseuranta saada aikaan noin paljon käyntihäiriöitä.

Auto on ajettu 180 000 km, ja uusin polttoaine linjat, suodattimenjalan+suodattimen. Ei vaikutusta.

Auto käynnistyy ihan hyvin, ja pätkiminen tuntuu pahenevan, mitä enemmän motti lämpenee.

Suuttimen neulanseuranta (kait) vaikuttaa ruiskutusennakkoon,,,? joten onko kenelläkään kokemusta vastaavasta ? Uuden suuttimen olen jo tilannut. Täälläpäin, paikallisissa Bosch super-erikois korjaamoissa myydään uusi öljynsuodatin, ja vasen eturengas (Kokkola).

Penkinalla olevassa ohjainboxissa, on jonkinlainen jälkiasennus ns.tehoruuvi, jolla huijataan boxia, ja saadaan enemmän syöttöä. Tämän pienemmälle pyöritäminen (potentiometri palikka) (made in mexico) vaikuttaa miten sattuu...väliin (muka) parempi, ja toisinpäin.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Ducaton ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Voihan pumpussakin olla vikaa asentotunnistimessa , tai sitten siinä teho poxissa , tuo tehopoksi yleensä huijaa kaasuvivun asentotunnistinta, jos kaasuvivun asennosta tulee katkoksia , tuolloin kaasuvipu moottoi voi muttaa asentoa ja voi tulla nykimistä.
Jos ei suuttimen vaihdolla tule kuntoon , niin suosittelen vaihtamaan pumpun mekaniseen , noita on käytetettyinä myynnissä purkuaitoista noin 200e
Turbomallin pumppukin käy säätää sitten vain seoksen sopivaksi.
Jos moiseen ryhtyy niin kannattaa samalla muistaa ostaa kaasupoljin ja vaijeri.
piiparinen
Viestit: 35
Liittynyt: 17.06.2014 19:16

Re: Ducaton ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Otin tehoruuvinhäkkyrän pois, eikä vaikutusta käyntiin. Aina sama tudung, mustapilvi putkesta, ja sama toistuu....

Lähin uusi suutin tuohon neulanlukijalla Puolasta, ja tulee milloin tulee.

Jos, jollakin on myydä ehjä,käyttettykin Bosch suutiin 98476031 em. mottiin ostan pois.
Vastaa Viestiin