127:n korkeus
127:n korkeus
Tuntuu/näyttää jotenkin hullusti istuvan tuo seiskani, keula on kuin maastoautosta ja perä alhaalla mielestäni. Kaikki osat on alkuperäiskunnossa ja vastaavia, pitäisi mielestäni seistä aika suorassa, mutta ei.
Voisiko joku seiskan omistajista käydä mittanauhan kanssa autonsa luona ja kertoa mittaa vanteen keskiöstä lokarin kaareen, niin edessä kuin takanakin? Voisin verrata ja päätellä kumpi pää ei ole linjassa.
Myöskin hyvät keinot keulan tiputtamiseen, niin että katsastajakin hyväksyy, ovat tervetulleita. Jousien kylmä katkominen ei kai käy katsurille?
Voisiko joku seiskan omistajista käydä mittanauhan kanssa autonsa luona ja kertoa mittaa vanteen keskiöstä lokarin kaareen, niin edessä kuin takanakin? Voisin verrata ja päätellä kumpi pää ei ole linjassa.
Myöskin hyvät keinot keulan tiputtamiseen, niin että katsastajakin hyväksyy, ovat tervetulleita. Jousien kylmä katkominen ei kai käy katsurille?
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127:n korkeus
Noin vanhassa autossa katkotut jouset käy, jos pääty on semmoinen ettei ole terävä ja istuu hyvin. Ei saa pyöriä paikallaan auto nostettuna.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: 127:n korkeus
Mulla Spiderissa oli aiemmin katkotut jouset, jotka jäi löysälle kun auton nosti ylös. Meni silti katsastuksesta läpi ainakin kahdesti... Aika kova oli kuitenkin ajaa niillä, joten vaihdoin paremmin istuvat. Paras olisi varmaan löytää jotkut toiset matalat jouset jotka istuu hyvin. Jotkut on modanneet noita yläpään kiinnityksiä korkeammalle.
Tuolta saa sitten ihan uutta palikkaa Seiskan alustaan: http://www.abarth-online.de/epages/6209 ... 2/Fahrwerk" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta saa sitten ihan uutta palikkaa Seiskan alustaan: http://www.abarth-online.de/epages/6209 ... 2/Fahrwerk" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: 127:n korkeus
Mittaan heti, kun saadaan kone takaisin nokalle. Ei taida olla apua mitasta ilman konetta...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: 127:n korkeus
Morjens, "Piazza ARE":sta palattuani nappasin oitis mittanauhan käpäliin: keskeltä pyöränlaakerin päätymutteria lokarin alareunaan sekä edessä että takana 36 cm. Kyseessä siis 127 mk1, alkuperäinen muuttamaton pyöränripustus ja 135/80-13" renkaat. Onkohan tästä apua?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: 127:n korkeus
Kiitos, kyllä tästä on apua
Mulla on edessä 37cm ja takana 34cm. Pari senttiä takana saa koko auton näyttämään kuin olisi täyteen kuormattu.
Mikä sitten lienee syynä tuohon väsyneeseen perään, ehkä se lehtijousi vaan on väsynyt sitten.
Mulla on edessä 37cm ja takana 34cm. Pari senttiä takana saa koko auton näyttämään kuin olisi täyteen kuormattu.
Mikä sitten lienee syynä tuohon väsyneeseen perään, ehkä se lehtijousi vaan on väsynyt sitten.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127:n korkeus
Todennäköisesti väsynyt jousi...hankala kirjoitti:Mikä sitten lienee syynä tuohon väsyneeseen perään, ehkä se lehtijousi vaan on väsynyt sitten.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: 127:n korkeus
varaosa-autossa olisi jousi, mutta julmettu homma vaihtaa se.
Jousien katkominen edessä ei oikein toiminut, katkaistun jousen pää on niin jyrkässä kulmassa että paikallan pysyminen vaikutti epätodennäköiseltä.
Onko kellään alla itse katkottuja etujousia seiskassa? pysyykö paikallaan, ettei kierry pois lautaselta?
Lyhensin puolitoista lenkkiä ja kireästi se paikalleen meni edelleen, mutta istui huonosti
Jousien katkominen edessä ei oikein toiminut, katkaistun jousen pää on niin jyrkässä kulmassa että paikallan pysyminen vaikutti epätodennäköiseltä.
Onko kellään alla itse katkottuja etujousia seiskassa? pysyykö paikallaan, ettei kierry pois lautaselta?
Lyhensin puolitoista lenkkiä ja kireästi se paikalleen meni edelleen, mutta istui huonosti
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127:n korkeus
Ei tuo takajousen vaihto mikään iso homma ole, jos vain kaikki ruuvit aukeaa suosiolla...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: 127:n korkeus
Minulla on edessä 1,5 kierrosta katkaistut jouset, jousien päitä muotoilin kuumentamalla happi-asetyleenivehkeillä. Tuo oli aika maksimilyhennys, jos olisi enemmän ottanut niin olisi jäänyt löysälle muotoilun jälkeen. Saa nähdä miten pitkään kestävät tuolleensa..
-84 33
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 10.03.2016 14:02
Re: 127:n korkeus
Ennen jousien katkomista teeppä yksi koe.
Auto tasasella maalla löysää edestä etutukivarsien sisäkiinnitys pultti sekä vakaajan mutteri ja takaa tukivarsien sisä ja ulko pultti sen jälkeen painele jousitusta muutaman kerran alaspäin
edestä sekä takaa liikutten auto hieman eteen ja taakse kiristä kaikki löysäämäsi pultit ja mutterit. Mittaa korkeus uudelleen. Tämä tukivarsien vaihto monesti menee pieleen kun
tukivarsien kiinnitys pultit kiristetään jousituksen ollessa täysin auki. huom ajosilta nosturi sopii tehtävään hyvin.
Tarkista myös takaiskunvaimentimien kunto ettei varsi ole vääntynyt ja vaimennin jumittunut. Omien vanhojen jousien lyhentäminen ei vaikuta positiviisesti kuin ulkonäköön!.
Auto tasasella maalla löysää edestä etutukivarsien sisäkiinnitys pultti sekä vakaajan mutteri ja takaa tukivarsien sisä ja ulko pultti sen jälkeen painele jousitusta muutaman kerran alaspäin
edestä sekä takaa liikutten auto hieman eteen ja taakse kiristä kaikki löysäämäsi pultit ja mutterit. Mittaa korkeus uudelleen. Tämä tukivarsien vaihto monesti menee pieleen kun
tukivarsien kiinnitys pultit kiristetään jousituksen ollessa täysin auki. huom ajosilta nosturi sopii tehtävään hyvin.
Tarkista myös takaiskunvaimentimien kunto ettei varsi ole vääntynyt ja vaimennin jumittunut. Omien vanhojen jousien lyhentäminen ei vaikuta positiviisesti kuin ulkonäköön!.
Re: 127:n korkeus
Tuo ei tullutkaan mieleen, nyt kun ajattelee niin kuullostaa ihan järkevältä syyltä keulan korkeuteen. Alatukivarsien pultit eivät päästä puslaa tietenkään kiertymään ja näin ne "auttavat" jousia pitämään keulan ylhäällä.LANCIA DELTA 16v kirjoitti:...Tämä tukivarsien vaihto monesti menee pieleen kun
tukivarsien kiinnitys pultit kiristetään jousituksen ollessa täysin auki...
Pitääpä perehtyä tähän.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127:n korkeus
Ei ollut apua, keula tippui n. sentin ja jäi edelleen tosi ylös.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127:n korkeus
Asia ratkesi!
Takaiskarit oli niin älyttömän jäykät että jousi ei jaksanut nostaa perää takaisin ylös kuopan jälkeen. Vasta hetken tasaisen jälkeen perä nousi vähitellen, jos ei osunut uusiin kuoppiin.
Uudet iskarit ja perä normaalikorkeudella joustojen jälkeenkin Vaan olihan tiukat iskarit, ei lihasvoimalla meinanneet kertakaikkiaan tulla ylös, alas meni vähän helpommin.
Takaiskarit oli niin älyttömän jäykät että jousi ei jaksanut nostaa perää takaisin ylös kuopan jälkeen. Vasta hetken tasaisen jälkeen perä nousi vähitellen, jos ei osunut uusiin kuoppiin.
Uudet iskarit ja perä normaalikorkeudella joustojen jälkeenkin Vaan olihan tiukat iskarit, ei lihasvoimalla meinanneet kertakaikkiaan tulla ylös, alas meni vähän helpommin.
Kaikki on aina vaikeeta!