Tempra, tehottomuus, korkea kulutus, ruiskunmerkkivalo palaa

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Eryo
Viestit: 116
Liittynyt: 18.11.2014 13:13
Paikkakunta: Oulu

Tempra, tehottomuus, korkea kulutus, ruiskunmerkkivalo palaa

Viesti Kirjoittaja Eryo »

Pojalle ostettiin tosiian talvella tuollainen 1.6 soch Tempra ykspisteruiskulla, alkuun pelasi 1½kk loistavasti, hieman korkea polttoainenkulutus matka-ajossa 10litr./100km mutta pistettiin kylmän ilman piikkiin. Sit kun lumi alkoi sulaa alkoi ongelmat, Ruiskun merkkivalo palaa lämpimällä koneella ei kylmällä ja ei vedä ja kulutus kova, alla poika kertoo ominsanoin asiasta.

"Tosiaan auto käynnistyy ihan normaalisti eikä äännä mitenkään erillaisesti kuin normaalisti. Auto liikkuu 1. vaihteella moitteetta niinkuin myös pakilla, mutta kun alkaa kiihdyttää ja laittaa isompaa vaihdetta sisään auton ns. booaa. Auto ei kulje kuin maksimissaan 60-70kmh ja polttoaineen kulutus on n. 14-15l/100km. Autolla kestää kiihtyä TODELLA kauan ja se liikkuu eteenpäin vain silloin kun kaasu on yhdessä kohti. Polttoaineen kulutukseen ei vaikuta kovin paljoo kuinka vähän painaisi kaasua kun se silti kuluttaa tosi paljon. Sekä aiemmin huomattu että auto alkaa nykimään pintakaasulla."

Lueskelin foorumi kyllä ja vikapaikkoja tuntus olevan monta mahdollista alkaen puola, lämpöanturi, lambda jne, ei vaan kehta ruveta sokkona osteleen kun opiskelija on poika ja autonkin arvo ~500-700€ max.

Olisko jossain tietoja mitä mitata ja mitkä arvot pitäs olla yleismittarilla jos katsoo tai, jos Fiiaati guru löytyy oulusta voidaan maksaa hieman + osa/osat jos korjaantuu kohtuuella muuten auto menee kyllä purkuun, sääli vain että poika tykkäs autosta.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Tempra, tehottomuus, korkea kulutus, ruiskunmerkkivalo p

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Mulla ei ole noista Tempran yksipisteruiskuista omia kokemuksia, mutta tuo vaikuttaisi siltä että ohjaus luulee koneen olevan koko ajan kylmä. Aloittaisin lämpötila-antureista, niitä voi olla useampikin.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
dunaaja
GFF
Viestit: 1802
Liittynyt: 24.03.2004 23:48

Re: Tempra, tehottomuus, korkea kulutus, ruiskunmerkkivalo p

Viesti Kirjoittaja dunaaja »

Bensan paineet kannattaa mitata,tuntuu olevan 1 piste ruisku herkkä kun pumppu alkaa vetäämään viimeisiään.
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: Tempra, tehottomuus, korkea kulutus, ruiskunmerkkivalo p

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

Kertoisiko tällaisessa(kin) ECU vähän vihjeitä jos siihen kytkisi sopivan värkin kiinni?
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Tempra, tehottomuus, korkea kulutus, ruiskunmerkkivalo p

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mulla tulis ääni lambaadalle , tuo mono jettihän toimii käytännössä lambaadan varassa.

Lambdan johdot irti ja kokeileen muuttuuko jos niin sitte vaan ostoksille .
Avatar
Eryo
Viestit: 116
Liittynyt: 18.11.2014 13:13
Paikkakunta: Oulu

Vika löytyi.

Viesti Kirjoittaja Eryo »

Kiitoksia kaikille vastanneille, vika löytyi ihan yllättävästä paikasta.

Lähdin kokeileen miten toimii puhdistusten ja kokeilujen jälkeen, samanlainen oli ei jaksanut kiertää 3000rpm 3-vaihteella enempää......, laitoin kaasun pohjaan ja olisko ollut 10-15 sekuntia ku jumalaton pamaus ihan kuin haulikolla olis ammuttu.

Katsoin peiliin oli todella iso mustasavupilvi ja tiellä isoja kasoja mustia möykkyjä, pysähdyin ja rupesin tutkiin ja löyty tällänen.

Kuva


Huulipyöreenä että mitä ihmettä ja lähdin ajeleen kotiopäin, ihan heti huomas että ruiskuin merkkivalo sammunut ja auto pelasi kuin uusi.

Johtopäätös: Pakoputki oli ollut tukossa lie kuinkapitkältä matkalata ja nyt kun hajosi toimi auto oikein.

Ps. eipä löytänyt alan ammattilaisetkaan vikaa kun poika kävi näyttämässä autoa.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Avatar
Luigi
Viestit: 9533
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Tempra, tehottomuus, korkea kulutus, ruiskunmerkkivalo p

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jopas selvisi näyttävästi. :lol: Kannattaa tarkistaa, ettei tukos ole lähtöisin katista. Helpointa vaihtaa yhdessä putken kanssa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
stella
Viestit: 2027
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Tempra, tehottomuus, korkea kulutus, ruiskunmerkkivalo p

Viesti Kirjoittaja stella »

Minulla räjähti aikoinaan Seat Malagasta takapönttö.....kun oli virranjakajassa vikaa.....Sytytti hiukan väärällä tavalla :lol:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Vastaa Viestiin