etupyörien kulmat

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
artsi_fi
Viestit: 127
Liittynyt: 19.02.2003 01:05
Paikkakunta: Hyvinkää Metropol - Hakala district

etupyörien kulmat

Viesti Kirjoittaja artsi_fi »

Tässä omaa harrasteautoani pikkuhiljaa väsäilen eteenpäin. Asvaltille tulen alustan optimoimaan (katukäyttö).

Säädettävät yläpäät maksavat hemmetisti, jopa ihan kiinteä sellainen jonka asentoa kiertämällä saa muutosta Cemberiin ja samalla Casteriinkin. Suomessa tehdään sopivia malleja mutta niiden kanssa mahdollisesti saattaisi tulla katsastusongelmia, koska niistä ei ole esittää minkäänlaisia teknisiä todistuksia. Tuskin niitä tekijältäkään saa, sekin on mitä todennäköisimmin joku pelkkä sorvari vaan joka tekee paikkakunnan ralliputkalle palikoita. Ulkomailta tilattuna ne maksaa hemmetisti - ja tuskin sieltäkään saa mitään teknisiä tositteita.
Jotain muuta pitää nyt keksiä.

Tossa alempana huhuilin mittoja Mirafiorin alatukivarresta koska tiedän niitä Starleteissa käytetyn. Harmi että se on mitoiltaan lähes identtinen vakio alatukivarren kanssa. Ajattelin saada tolpan alapäätä ulommaksi pidemmällä alatukivarrella - näin olisin saanut lisää negatiivista Camberia.

Olen päätynyt toteuttamaan vanhan Escort-rallijipon. Porataan etupalkkiin tukivarren puslalle uusi kiinnitysreikä. Sen kun vetää 10mm ulommas niin (minun autossani) se vastaa 1º lisää negatiivista Camberia. Tämä on hyvin tervetullutta sillä korjausmanuaali väittää Starletin vakioCamberin olevan puolisen astetta POSITIIVISTA!

Se että uusi kiinnitepiste ei hyppää kastastusmiehen silmään pahasti, tulen peittämään vanhan reijjän 1mm pellillä - mukamas vahvikkeeksi vanhan korvakkeen lisäksi, heh. Siihen sitten nätisti pylväsporakoneessa hitaasti kairaten uusi reikä - ja hyvä tuli.
Tarkkana saa kuitenkin olla sillä tulen lisäämään Casteria 3º40' nykyisen 1º20' päälle. Se tarkoittaa minun etutolpassani 36mm:n liikematkaa, ja tämä saa tukivarren puslan pultin toisen pään liikkuman sisäänpäin 3,1mm, ja toisen saman verran päinvastaiseen suuntaan. Joudun siis poraamaan sen reijjän etupalkkiin vinossa kulmassa. Etupalkki poran alle 3º40' asteen kulmaan ja suoraan surutta poralla läpi vaan. Sillä selvä.

Saas nähdä millä konstilla kallistuksen vakaajaa saa väännettyä leveämmälle sentin verran molemmilta puoliltaan jotta se sopii auton alle.

Kulmista sen verran että tulen jättämään oman asvalttipaholaiseni Camberin noin yhden negatiivisen asteen tietämille - staattisessa tilassa. Esim jarrutusteho ei ole paras mahdollinen jos eturengas ratsastaa jossain älyttömässä 4 asteen Camberikulmassa tiehen nähden. Rengas jarruttaa kantillaan, ja lukkiutuu helposti. Tällä tavalla menee Ahvenistolla helposti auto kaiteeseen, miksei Kehä III:llakin.

Kunnollisella Casterikulmalla saamme rattia kääntäessämme eturenkaille mahtavia negatiivisia Cambereita, vaikka staattinen Camberi onkin ihan maltillinen.


Toivottavasti joku foorumilainen sai tästä jotain uutta ajateltavaa, tai muuta vastaavaa positiivista vibaa.

-A.