Coupe 1994 16vt:n pakoputkisto

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Coupe 1994 16vt:n pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

Heippa ihmiset.

Kiertopalkinnossa on tuota tuning-putkea joka ei oikein istu helmaan ja oli kuulemma reikääntynytkin, huollossa käyttäessäni olivat siitä jotain peukalon kokoista reikää umpeen hitsanneet, joten kävi mielessä että ostaisiko sitä uutta.
Ja minä kun en mistään mitään tiedä, täytyy heti kysyä, mitä siihen saa laittaa?

Katalysaattorin ajattlelin samalla uusia kun tyhjäkäynnin HC -arvo on korkealla - ei ole tietoa onko vika sytytyksessä, moottorin väljyydessä, lambdassa vai katalysaattorissa, mutta tulisipa samalla ainakin yksi kohta vaihdettua, lähinnä koska sellaisen näyttää saavan halvalla.

Siispä kysymykseen:

a) onko halpa täyttä sutta ja sekundaa? Varaosaliikkeessä näyttää hintalappu 400 euroa, ebayssa alle satasen toimitettuna: http://www.ebay.co.uk/itm/141824855183" onclick="window.open(this.href);return false;

b) catback -sektio, nythän siellä on joku älytön humppatuubi. Minua ei ole pörinä häirinnyt, eikä katsastusmiestä, mutta ilmeisesti jotain hyväksyntää pitää osilla olla. Kelpaisiko tällainen: http://www.ebay.co.uk/itm/400299701986" onclick="window.open(this.href);return false; vai pitäisikö olla originelli, http://www.ebay.co.uk/itm/161828526623" onclick="window.open(this.href);return false; ?
4d60elx
Viestit: 444
Liittynyt: 12.09.2007 23:23
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Coupe 1994 16vt:n pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja 4d60elx »

Terve,itse tilasin tuollaisen http://www.ebay.co.uk/itm/400299701986" onclick="window.open(this.href);return false; , omaan coupeen,hyvää tavaraa mielestäni.Eiköhän nuo katitkin mene siinä missä nuo kalliimmatkin.
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: Coupe 1994 16vt:n pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

4d60elx kirjoitti:Terve,itse tilasin tuollaisen http://www.ebay.co.uk/itm/400299701986" onclick="window.open(this.href);return false; , omaan coupeen,hyvää tavaraa mielestäni.Eiköhän nuo katitkin mene siinä missä nuo kalliimmatkin.
No tuota samaa tosiaan silmäilin. Se ilmeisesti istuu ihan vakioputken ulostuloaukkoon nätisti? Kiertopalkinnon nykyisessä humppaputkessa on ilmeisesti niin pitkä vaimenninpönttö ettei se ole siihen reikään taipunut vaan on jätetty tyynesti helman alle ja näyttää vähemmän kauniilta.
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: Coupe 1994 16vt:n pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

Tuohon HC-arvon metsästykseen liittyen, testasin tänään tuota IAW-Scan2 -ohjelmaa ( http://iaw-scan2.sourceforge.net" onclick="window.open(this.href);return false; ) ja sain kuin sainkin sen juttelemaan Coupen ECU:lle mitä mainioimmin.

Kaasuläpän asentotunnistimelle se antoi aktiivista vikaa (open circuit), joten koitanpa samalla sellaisen hankkia ja vaihtaa - josko se auttaisi tuohon päästöongelmaan. Internetistä annoin itseni ymmärtää että tuo tieto voisi vaikuttaa sytytyksen ajoitukseen, jolloin optimistisesti päättelisin että virheellinen ajoitus johtaisi vääriin sytytyshetkiin ja palamattoman polttoaineen kulkeutumiseen pakoputken puolelle ja korkeaan HC -arvoon.
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: Coupe 1994 16vt:n pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

Seuraava ongelma näyttääkin olevan tuon kaasuläppätunnistimen löytäminen ( Fiat 7760729 ) - 20vt:n käyttämää mallia saa parilla kympillä mutta tuon vanhemman valmistus on ilmeisesti loppunut eikä sitä tunnu löytyvän mistään. Oletan että nämä eivät ole keskenään yhteensopivia?
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: Coupe 1994 16vt:n pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

Plääh, hätäisenä toki tilasin ebaysta Saksasta 130 eurolla käytetyn. Nyt peukut pystyyn ja sormet ristiin että tulee hyvä.
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Coupe 1994 16vt:n pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja mivot »

Mulla ois osia myös tommoiseen jos tarve, ois ollu tuo kaasuläpän asentotunnistinkin..
124 Spider 2200 20vt -77
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: Coupe 1994 16vt:n pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

mivot kirjoitti:Mulla ois osia myös tommoiseen jos tarve, ois ollu tuo kaasuläpän asentotunnistinkin..
Lambda, katti ja putket siitä taaksepäin, matkustajan oven sisäkahva, lasinpesurin tankin korkki nyt ainakin voisi kiinnostaa :).
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Coupe 1994 16vt:n pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja mivot »

Lähes kaikki löytyy, paitsi pakoputkiston loppuosasta, sekä tuosta korkista en ulkomuistista osaa sanoa. Palaan kotimantereelle ensiviikon lopuilla, laitan viestiä sitten.
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Coupe 1994 16vt:n pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja mivot »

Nyt pääsin tutkimaan varastoja:
Löytyy 16vt pakosarja,ahdin,alkuputki, sekä 90cm katalysaattorillinen pätkä, takaosan olen myynyt.
Yksi apparin ovi löytyi vielä täydellisenä, siinä ehjä kahva vielä kiinni, ainut.
Lambdan taisin joskus lainata urs4 audiin..
Soita.o45III2II2
124 Spider 2200 20vt -77
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: Coupe 1994 16vt:n pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

Laitoin joutaessani tilaukseen nyt http://www.ebay.com/itm/2912-CATAYLYTIC ... 1824855183" onclick="window.open(this.href);return false; tuon ja http://www.ebay.com/itm/FT522V-END-SILE ... 1828526623" onclick="window.open(this.href);return false; tämän - ei se OEM -malli varmasti ihan huono voi sekään olla ja aina parempi jos istuu sille tehtyyn reikään.

Niin ja toisaalta sitten sen polttoainepumpun.

Ilmeisesti tuo kaasuläpän asentotunnistin ei ollut hyvä - se antaa nyt koko ajan open circuit -virhettä, entisen kun vaihtaa tilalle, tulee +VCC Short -virhettä kun ruuvin vääntää auki, mutta muutoin järkeviä arvoja sentään.

Huoh.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Coupe 1994 16vt:n pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kaasuläppäpotikan johdot täytyy jolla jostain ristissä jos potikka maattaa +5V:n, kun kääntää äärilaitaan. Siihen tuo Vcc Short -koodi nimittäin viittaa. Tai sitten potikka aika erikoisella tavalla rikki.

Jos yleismittarilla tutkailee pelkkää potikkaa, niin potikan äärinastojen välillä pitäisi näkyä koko ajan sama resistanssi (nämä nastat maissa ja +5 voltissa normaalisti). Sitten kolmannen pinnin (w) kanssa mitattu resistanssi muuttuu kun läppää kääntää - maapinnin kanssa resitanssi on pienin tyhjäkäyntiasennossa ja +5V pinnin kanssa taasen kaasu pohjassa.

Tämän pinnin jännitteen pitäisi vaihdella 0 ja 5V välillä (ei välttämättä mee äärilaitoihin) kun virrat on päällä ja liitin paikallaan, ja kaasuläppää kääntelee... katkoksia tai muita epäjatkuvuuskohtia ei saa olla.

Jos siis normaali 3-nastainen potikka.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: Coupe 1994 16vt:n pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

vvieri kirjoitti:Kaasuläppäpotikan johdot täytyy jolla jostain ristissä jos potikka maattaa +5V:n, kun kääntää äärilaitaan. Siihen tuo Vcc Short -koodi nimittäin viittaa. Tai sitten potikka aika erikoisella tavalla rikki.

Jos yleismittarilla tutkailee pelkkää potikkaa, niin potikan äärinastojen välillä pitäisi näkyä koko ajan sama resistanssi (nämä nastat maissa ja +5 voltissa normaalisti). Sitten kolmannen pinnin (w) kanssa mitattu resistanssi muuttuu kun läppää kääntää - maapinnin kanssa resitanssi on pienin tyhjäkäyntiasennossa ja +5V pinnin kanssa taasen kaasu pohjassa.

Tämän pinnin jännitteen pitäisi vaihdella 0 ja 5V välillä (ei välttämättä mee äärilaitoihin) kun virrat on päällä ja liitin paikallaan, ja kaasuläppää kääntelee... katkoksia tai muita epäjatkuvuuskohtia ei saa olla.

Jos siis normaali 3-nastainen potikka.
http://www.ebay.com/itm/400411371498" onclick="window.open(this.href);return false; Tuollainen. (Osa 7760729 )
Parit youtube -videot tuosta mittailusta katsoinkin ja tuumin että pitää yleismittarilla noita vielä silmäillä kunhan ehtii. Ihan ECUlta kyselemällä tosiaan tuon havainnon tein, että jos tämä uusi käytetty osa on kiinni niin sieltä ei saa muuttuvaa arvoa ollenkaan, pelkästään tuota open circuit -virhettä, ja johdon kun nappaa siitä takaisin vanhaan vehkeeseen ja nollaa vikakoodit, tilanne näyttäytyy mallikkaana kunnes potikkaa pyöräyttää täysin auki -asentoon ja sitten ollaankin virheessä.
Hienoin tilanne toki olisi kun nyt jostain vielä löytyisi varmasti toimiva osa.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Coupe 1994 16vt:n pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo toi on normaali 3-nastainen lineaarinen potikka.
Ikävä kyllä on sellainenkin mahdollisuus että potikan hiililiuku palaa poikki jos potikka oikosulkee 5V jännitteen.. toivotaan ettei näin ole käynyt.

Onpa muuten karsee hinta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: Coupe 1994 16vt:n pakoputkisto

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

vvieri kirjoitti:Joo toi on normaali 3-nastainen lineaarinen potikka.
Ikävä kyllä on sellainenkin mahdollisuus että potikan hiililiuku palaa poikki jos potikka oikosulkee 5V jännitteen.. toivotaan ettei näin ole käynyt.

Onpa muuten karsee hinta.
Haitanneeko tuo jos se potikan hiililiuku palaa poikki jos koko värkki menee uusiksi joka tapauksessa?
Vastaa Viestiin