Bravo mk1 tuulilasin vaihto/ liimalasien vaihdosta yleisesti
Bravo mk1 tuulilasin vaihto/ liimalasien vaihdosta yleisesti
Terve, ajattelin tämmöisen topicin pistää pystyyn, kun aina sillointällöin joku pohtii itse tekemistä.
Eli onko joku vaihtanut Bravx/Mareaan tuulilasia itse? Tai yleisesti ottaen, onko minkälaista osaamista vaativa homma?
Omassa lasi halki ja aivan hiekkapuhaltunut, aivan varmasti hylkää viimeistään katsastuksessa. Lasin vaihto on Jyväskylän alueella ko. autoon noin 270-350€, mikä hintana ei ole mahdottoman paha, mutta itse tekemällä säästäisi ~100-150€.
Bellissimassa oli vuosia sitten juttu Tempran lasinvaihdosta, mutta ko. lehti itseltä hävinnyt...
Eli onko joku vaihtanut Bravx/Mareaan tuulilasia itse? Tai yleisesti ottaen, onko minkälaista osaamista vaativa homma?
Omassa lasi halki ja aivan hiekkapuhaltunut, aivan varmasti hylkää viimeistään katsastuksessa. Lasin vaihto on Jyväskylän alueella ko. autoon noin 270-350€, mikä hintana ei ole mahdottoman paha, mutta itse tekemällä säästäisi ~100-150€.
Bellissimassa oli vuosia sitten juttu Tempran lasinvaihdosta, mutta ko. lehti itseltä hävinnyt...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bravo mk1 tuulilasin vaihto/ liimalasien vaihdosta yleis
Ilmeisesti 2009 olen kirjaillut sellaisen. Löysin pelkän tekstin, se oli tuollainen:
Käytetyn liimalasin irroitus ja asennus
Tilanne: Tempran lasi ei tule menemään katsastuksesta läpi.
Budjetti: 50 euroa
Uusi lasi: 250-300 euroa
Ratkaisu: ???
Vaihtoehtoina lähinnä katsastusmiehen hämääminen kuraamalla lasi jotenkin tai vaihtamalla autoon käytetty lasi. Mutta eihän liimalasia saa irti, olen kuullut juttua monen tunnin sahauksista hitsauslangan pätkällä ja silti lasi on hajonnut. No kokeiltiin kumminkin.
Harrastajakolleegalta löytyi purkuun menevä Tempra, josta sai omatoimisesti irrottaa lasin pientä korvausta vastaan. Hitsauslanka kuului menevän poikki yhtenään joten kyselin muita vaihtoehtoja joita oli ainakin vaijeri ja erilaiset muovisidontanauhat. Ostin halpakaupasta puolellatoista eurolla polkupyörän vaihdevaijerin joka oli ohuin mitä löytyi.
Paksummalla rautalangalla ja mattopuukolla tein aloitusreiän josta n. metrin pituinen vaijeri pujotettiin, päihin laitoin "sokeripaloilla" ja teipillä putkenpätkät kahvoiksi. Vaijeri puri heti tehokkaasti eikä lämpökatkeamisia sattunut. Lämpöä tosiaan syntyy ja hienoinen käry pakotti jäähdyttelemään välillä. Nurkat tuottivat ongelmia ja vaijeri tuntui helposti leikkaantuvan pellinreunaan kiinni kun sellainen osui matkalle. Myös sisäverhoilut saivat siipeensä ja lokasuojat olivat pahasti tiellä joten tämä kannattaa säästää siihen kun auto on muuten purettu. Vaijerista katkesi hyvän alun jälkeen säikeitä toisinaan jotka pitää heti poistaa. Muuten ne rikkovat lasin reunaa siihen osuessaan mikä tuli huomattua. Myös muovista sidontanauhaa kokeiltiin ja se leikkasi hyvin mutta suli muutamalla vedolla joten jonkinlainen vesiletkujäähdytys pitäisi olla. Ensimmäinen vaijerinpuolikas riitti puoleenväliin ja saman vaijerin toisella puoliskolla viimeisteltiin irroitus, mutta lopussa ei enää montaa karvaa ollut jäljellä joten useampi vaijeri kannattaa varata.
Asennuskohteeseen lainasin lähikorjaamolta irroitustyökalun, tukevaan kahvaan kiinnitetyn terän jota vedetään narulla eteenpäin. Pyyhkijät, suojapellit, kumilistat ja niitä kiinnipitävät muovilistat irtosivat varovaisella ruuvimeisselityöskentelyllä. Lasi irtosi työkalulla nopeasti mutta myös miljoonina palasina. Sain samalla vinkin että vanha liima, jos on vielä kiinni korissa, kannattaa vuolla viistoksi niin että lasin sisäreunaan jää alkuperäisen korkuinen palko ja ulkoreunasta ollaan korin tasalla. Näin vanha liima toimii korkomittana helpottaen asennusta.
Lasiliima on varsin arvokasta, 25-30 euroa tuubi mutta sikaflexillä en uskaltanut kokeilla. Koska irrotetussa lasissa oli kerros vanhaa liimaa jätin kuitenkin esikäsittelyaineen hankkimatta. Korin pari ruostepaikkaa putsattiin ja maalattiin. Koko tuubillinen liimaa levitettiin koriin vanhaa liimapalkoa mallina käyttäen. Lasiin oli valmiiksi asennettu muovilistat tiivisteitä varten, tiivisteet laitetaan asennuksen jälkeen. Heiluttamalla ja painelemalla lasi leivottiin paikalleen. Näemmä hiukan vähempikin liima olisi riittänyt.
Ja on tuo nyt vuoden verran pysynyt kiinni ja pitänyt veden loitolla.
Käytetyn liimalasin irroitus ja asennus
Tilanne: Tempran lasi ei tule menemään katsastuksesta läpi.
Budjetti: 50 euroa
Uusi lasi: 250-300 euroa
Ratkaisu: ???
Vaihtoehtoina lähinnä katsastusmiehen hämääminen kuraamalla lasi jotenkin tai vaihtamalla autoon käytetty lasi. Mutta eihän liimalasia saa irti, olen kuullut juttua monen tunnin sahauksista hitsauslangan pätkällä ja silti lasi on hajonnut. No kokeiltiin kumminkin.
Harrastajakolleegalta löytyi purkuun menevä Tempra, josta sai omatoimisesti irrottaa lasin pientä korvausta vastaan. Hitsauslanka kuului menevän poikki yhtenään joten kyselin muita vaihtoehtoja joita oli ainakin vaijeri ja erilaiset muovisidontanauhat. Ostin halpakaupasta puolellatoista eurolla polkupyörän vaihdevaijerin joka oli ohuin mitä löytyi.
Paksummalla rautalangalla ja mattopuukolla tein aloitusreiän josta n. metrin pituinen vaijeri pujotettiin, päihin laitoin "sokeripaloilla" ja teipillä putkenpätkät kahvoiksi. Vaijeri puri heti tehokkaasti eikä lämpökatkeamisia sattunut. Lämpöä tosiaan syntyy ja hienoinen käry pakotti jäähdyttelemään välillä. Nurkat tuottivat ongelmia ja vaijeri tuntui helposti leikkaantuvan pellinreunaan kiinni kun sellainen osui matkalle. Myös sisäverhoilut saivat siipeensä ja lokasuojat olivat pahasti tiellä joten tämä kannattaa säästää siihen kun auto on muuten purettu. Vaijerista katkesi hyvän alun jälkeen säikeitä toisinaan jotka pitää heti poistaa. Muuten ne rikkovat lasin reunaa siihen osuessaan mikä tuli huomattua. Myös muovista sidontanauhaa kokeiltiin ja se leikkasi hyvin mutta suli muutamalla vedolla joten jonkinlainen vesiletkujäähdytys pitäisi olla. Ensimmäinen vaijerinpuolikas riitti puoleenväliin ja saman vaijerin toisella puoliskolla viimeisteltiin irroitus, mutta lopussa ei enää montaa karvaa ollut jäljellä joten useampi vaijeri kannattaa varata.
Asennuskohteeseen lainasin lähikorjaamolta irroitustyökalun, tukevaan kahvaan kiinnitetyn terän jota vedetään narulla eteenpäin. Pyyhkijät, suojapellit, kumilistat ja niitä kiinnipitävät muovilistat irtosivat varovaisella ruuvimeisselityöskentelyllä. Lasi irtosi työkalulla nopeasti mutta myös miljoonina palasina. Sain samalla vinkin että vanha liima, jos on vielä kiinni korissa, kannattaa vuolla viistoksi niin että lasin sisäreunaan jää alkuperäisen korkuinen palko ja ulkoreunasta ollaan korin tasalla. Näin vanha liima toimii korkomittana helpottaen asennusta.
Lasiliima on varsin arvokasta, 25-30 euroa tuubi mutta sikaflexillä en uskaltanut kokeilla. Koska irrotetussa lasissa oli kerros vanhaa liimaa jätin kuitenkin esikäsittelyaineen hankkimatta. Korin pari ruostepaikkaa putsattiin ja maalattiin. Koko tuubillinen liimaa levitettiin koriin vanhaa liimapalkoa mallina käyttäen. Lasiin oli valmiiksi asennettu muovilistat tiivisteitä varten, tiivisteet laitetaan asennuksen jälkeen. Heiluttamalla ja painelemalla lasi leivottiin paikalleen. Näemmä hiukan vähempikin liima olisi riittänyt.
Ja on tuo nyt vuoden verran pysynyt kiinni ja pitänyt veden loitolla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Bravo mk1 tuulilasin vaihto/ liimalasien vaihdosta yleis
Mulla ei ole muuta lisättävää kuin että mieluiten pilkingtonin lasi. On noit mikäliet pehmeitä laseja.
Reunuslista ja liimaussetti pitää lisätä hintaan (wyrtillä liimasetti noin 40 euroa + alv...).
Itse muistaakseni liimasin tuon koristereunuksen lasin reunoihin kiinni kun en tiijä miten asennetaan
Reunuslista ja liimaussetti pitää lisätä hintaan (wyrtillä liimasetti noin 40 euroa + alv...).
Itse muistaakseni liimasin tuon koristereunuksen lasin reunoihin kiinni kun en tiijä miten asennetaan
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Bravo mk1 tuulilasin vaihto/ liimalasien vaihdosta yleis
Bravossa ei taida lasia ulkoisesti kiertää mikään lista/tiiviste, mutta minulle on kerrottu ko. mallin lasin olevan jotenkin "vaikea irroitettava".
Pitänee kysellä lasikorjaamoilta vielä, vaikuttaako hintaan jos sisustan tiellä olevat osat ovat jo purettu ympäriltä. Tosin, jos irroittavat vanhan lasin "viltti alle ja pas2", niin eipä niitä muoveja tarvi irroitella...
Pitänee kysellä lasikorjaamoilta vielä, vaikuttaako hintaan jos sisustan tiellä olevat osat ovat jo purettu ympäriltä. Tosin, jos irroittavat vanhan lasin "viltti alle ja pas2", niin eipä niitä muoveja tarvi irroitella...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bravo mk1 tuulilasin vaihto/ liimalasien vaihdosta yleis
Sen verran vielä lisätä et yksin ilman imukuppia on vitunvittu asentaa.
Mulla ei oo itellä imukuppia eikä apuria ollu ja kymmenkunta oon tehny.
Ei kiva homma muutenkaan. Sotkua tahtoo tulla tatinaliimasta.
Mulla ei oo itellä imukuppia eikä apuria ollu ja kymmenkunta oon tehny.
Ei kiva homma muutenkaan. Sotkua tahtoo tulla tatinaliimasta.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Bravo mk1 tuulilasin vaihto/ liimalasien vaihdosta yleis
Mää vaihdoin omaan bravo pommiin noin vuosi sitten tuulilasin. Olisinko kans kyselly täällä jotain.
Ihan 1 mm mig langalla otettiin lasi irti siten että käärin sinne lasin kumireunuksen alle sen langan yli kierroksen ja ulkopuolen pää kine johonkin ja sisäpuolelta vedin sen läpi tiivisteestä. Leipäveitsestä tein ensin langan sisäänvetotyökalun ja jostain m10 holkeista ja pitkästä pultista tein kädensijan. Lanka meni nurkissa poikki moneen kertaa mutta onneksi siitä kahvan vierestä. Nurkissa oli enempi liimaa joten niistä oli vaikee päästä ohi.
Kaksistaan veljen kanssa otettiin se ehjänä tarvittu lasi ja peuransärkemän irrotin ite. Varaudu maalaushommiin eli maalien kuivamiseen vähän ekstra-aikaa. Omasta lähti aika pitkiltä matkoilta maali sinkin päältä ja oli jo paikoitellen kuoppa ruostettakin ja raato vm -99... Lasin kiepautin aamulla noin 5:30 paikalleen ja 7:20 lähdin töihin.
Sähkötoiminen tai paineilmapuristin olis hyvä niin saa liiman tasaisemmaksi ja miggilankaa parempaakin tavaraa varmasti on + hiki tuli mutta autoihin ei juuri vaurioita tolla konstilla.
Ihan 1 mm mig langalla otettiin lasi irti siten että käärin sinne lasin kumireunuksen alle sen langan yli kierroksen ja ulkopuolen pää kine johonkin ja sisäpuolelta vedin sen läpi tiivisteestä. Leipäveitsestä tein ensin langan sisäänvetotyökalun ja jostain m10 holkeista ja pitkästä pultista tein kädensijan. Lanka meni nurkissa poikki moneen kertaa mutta onneksi siitä kahvan vierestä. Nurkissa oli enempi liimaa joten niistä oli vaikee päästä ohi.
Kaksistaan veljen kanssa otettiin se ehjänä tarvittu lasi ja peuransärkemän irrotin ite. Varaudu maalaushommiin eli maalien kuivamiseen vähän ekstra-aikaa. Omasta lähti aika pitkiltä matkoilta maali sinkin päältä ja oli jo paikoitellen kuoppa ruostettakin ja raato vm -99... Lasin kiepautin aamulla noin 5:30 paikalleen ja 7:20 lähdin töihin.
Sähkötoiminen tai paineilmapuristin olis hyvä niin saa liiman tasaisemmaksi ja miggilankaa parempaakin tavaraa varmasti on + hiki tuli mutta autoihin ei juuri vaurioita tolla konstilla.
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: Bravo mk1 tuulilasin vaihto/ liimalasien vaihdosta yleis
Justiinsa katselin, että Biltemassa olisi noita liimalasin irrotus työkaluja, leikkuulankoja sekä vedettävä leikkuri. Tiedä sitten kuinka hyviä ovat, mutta EHKÄ miggilankaa parempia
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: Bravo mk1 tuulilasin vaihto/ liimalasien vaihdosta yleis
Tuo vedettävä leikkuri on hyvä mutta tuppaa särkeen lasin, tosin ei haitanne jos lasi jo valmiiksi vaihtotuomittu.
Yhellä kolaripajalla katoin kun oli leveästä mattopuukon terästä tehty vedettävään terä, sai kuulemma ehjänä lasin irti
Ite ohkasella vaijerilla tullut "sahattua" lasit jokka täytyy saada ehjänä irti.
Yhellä kolaripajalla katoin kun oli leveästä mattopuukon terästä tehty vedettävään terä, sai kuulemma ehjänä lasin irti
Ite ohkasella vaijerilla tullut "sahattua" lasit jokka täytyy saada ehjänä irti.
Re: Bravo mk1 tuulilasin vaihto/ liimalasien vaihdosta yleis
Ei tuolla vedettävällä irrota lasia ehjänä kuin tosi taikuri. Lasin asennuskohteista olen vanhan rikkinäisen lasin irrottanut tuollaisella, tuloksena on aina kasa sirpaleita. Kannattaa levittää jokin rätti kojelaudalle.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Bravo mk1 tuulilasin vaihto/ liimalasien vaihdosta yleis
Tätä apinoimalla sai ehjän lasin ehjänä irti.
https://www.youtube.com/watch?v=KsWAwWBW4mA" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuommoinenkin näkyy olevan olemassa. Ei lie mahdoton kopioida kun vaan saa imukupin pelaamaan...
https://www.youtube.com/watch?v=kGUJnlcMGAo" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=pPZyIfJLJpk" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=KsWAwWBW4mA" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuommoinenkin näkyy olevan olemassa. Ei lie mahdoton kopioida kun vaan saa imukupin pelaamaan...
https://www.youtube.com/watch?v=kGUJnlcMGAo" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=pPZyIfJLJpk" onclick="window.open(this.href);return false;
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: Bravo mk1 tuulilasin vaihto/ liimalasien vaihdosta yleis
Enemmän herää kysymys, että mistä tuollaista kaikenkestävää langanohutta narua saisi. Jotain tuontapaistahan on esim. kännykän/kameran ripustuslenkeissä, joten kai sitä saa metritavaranakin kiinasta järkihintaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Bravo mk1 tuulilasin vaihto/ liimalasien vaihdosta yleis
Eilen juttelin kahden ammattiasentajan kanssa, jotka laseja paljon vaihtaneet. Molemmat totesivat, että 250€ lasinvaihdosta lasineen päivineen on niin edullinen, ettei kyllä kamalasti kannattaisi itse alkaa tekemään.
Bravossa kun lasi on (kuulemma) liimattu niin pintaan, että vaikea saada ehjänä irti tai liimattua kunnolla kiinni.
Pitää jokatapauksessa kesällä yrittää itte, jos ei tulotilanne muutu.
Bravossa kun lasi on (kuulemma) liimattu niin pintaan, että vaikea saada ehjänä irti tai liimattua kunnolla kiinni.
Pitää jokatapauksessa kesällä yrittää itte, jos ei tulotilanne muutu.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bravo mk1 tuulilasin vaihto/ liimalasien vaihdosta yleis
Murtoluvun lasia vaihtaessa ostin Sika-lasiliimapaketin ja siinä oli lanka sahaamista varten mukana, tosin huomasin tämän vasta sen jälkeen kun olin ensin yrittänyt irroittaa vanhaa lasia hitsauslangalla sahaten (eihän siitä mitään tullut) ja lopulta koputellut vanhan lasin irti moskalla.
Bravan lasille vaihdettuna mainostotetaan hinnaksi 185€ : https://www.rengaskeskus.com/tuulilasin-vaihto-fiat/
3348 G Tuulilasin vaihto Fiat BRAVA /BRAVO/ MAREA 95-07 B 185,00
Bravan lasille vaihdettuna mainostotetaan hinnaksi 185€ : https://www.rengaskeskus.com/tuulilasin-vaihto-fiat/
3348 G Tuulilasin vaihto Fiat BRAVA /BRAVO/ MAREA 95-07 B 185,00
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Bravo mk1 tuulilasin vaihto/ liimalasien vaihdosta yleis
tuohon meidän -02 bravaan vaihdatin viime syksynä uuden tuulilasin paikallisella lasimiehellä hintaan 260 euroo,minusta ei paha
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx