Punton ohjaustehostin
Punton ohjaustehostin
Terve
Luin läpi nuo aijemmat topikit, enkä löytänyt oikein vastaavaa joten kysynkin.
Minulla on Punto 2004-2005, tehokaammalla moottorilla. Minä voisi olla vikana kun rattia käännettäessä ohjaus pärisee/tärisee? Muuten tehostin pelaa täysin normaalisti(ei merkkivaloa,tehostaa normaalisti, ei pomppaa pois päältä). City tehostuskin pelaa normaalisti.
Ääni paikallistuu lähinnä tehostajan moottoriin. Mutta onko vika siinä vai jossain liittimessä tai jotain?
Liittimet olen käynyt läpi. Tässä vuosimallissa ei kai pitäisi olla releitä tehostimen sisällä mitkä ainakin joskus ovat olleet ongelma.
tv HaMu
Luin läpi nuo aijemmat topikit, enkä löytänyt oikein vastaavaa joten kysynkin.
Minulla on Punto 2004-2005, tehokaammalla moottorilla. Minä voisi olla vikana kun rattia käännettäessä ohjaus pärisee/tärisee? Muuten tehostin pelaa täysin normaalisti(ei merkkivaloa,tehostaa normaalisti, ei pomppaa pois päältä). City tehostuskin pelaa normaalisti.
Ääni paikallistuu lähinnä tehostajan moottoriin. Mutta onko vika siinä vai jossain liittimessä tai jotain?
Liittimet olen käynyt läpi. Tässä vuosimallissa ei kai pitäisi olla releitä tehostimen sisällä mitkä ainakin joskus ovat olleet ongelma.
tv HaMu
Re: Punton ohjaustehostin
Tarkennetaan hieman. Kun rattia rupeaa kääntämään vasemmalle, alkaa ohjaustehostin vastustamaan ja jurnuttamaan äänekkäästi. Mikä vikana?
- Fiatmaster
- Viestit: 329
- Liittynyt: 12.11.2006 21:30
- Paikkakunta: Alavus
Re: Punton ohjaustehostin
Aika mielenkiintoinen vika kyllä kysessä. En tiedä auttaisiko sen kalibrointi, vai onko kyse nyt jostain muusta. Iskaritolpan yläpäänlaakeri vastustaa?
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Re: Punton ohjaustehostin
Iskarit/yläpäänlaakerit ja jouset on vaihdettu eteen tammikuun lopulla. Oire on ollut jo viime kesästä asti.
Miten kalibrointi tehdään?
Onko ohjauspyörän asentotunnistimella mitään tekemistä ohjaustehostimen kanssa?
HaMu
Miten kalibrointi tehdään?
Onko ohjauspyörän asentotunnistimella mitään tekemistä ohjaustehostimen kanssa?
HaMu
- Fiatmaster
- Viestit: 329
- Liittynyt: 12.11.2006 21:30
- Paikkakunta: Alavus
Re: Punton ohjaustehostin
Kyllä se oleellisesti vaikuttaa tehostajan toimintaan. Jos sen säätö on väärin, niin tehostaja saattaa väännättää vastaan. Kalibrointi onnistui tietääkseni vain testerillä. Jossei toki akunnavan irroitus auttaisi?
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Re: Punton ohjaustehostin
Tuossa ajankuluksi testasin seuraavia asioita vikaa etsiessä.
Etupää ilmaan ja ohjauspyörän kääntelyä moottorin käydessä rattaat ilmassa, ei vaikutusta.
Tehostimen sähköliittimet irti ja vähän suihkautus purkista. Liittimet kinni, auto käyntiin, ei vaukutusta.
Tehostajan sähkömoottori irti. Akselin pään boorit kunnossa ja jatkona olevan lyhyen kumisen vaimennusakselin molempien päitten boorit ehjät.
Sitten auto käyntiin ja huomasin, että tehostimen sähkömoottori pyörii hiljaa itsekseen. Rattia kääntäessä lyö vikatilaan ja poistaa tehostimen käytöstä.
Eli ei pytynyt kovin hyvin testaamaan ratinkääntelyn vaikutusta moottorin toimintaan. Luonnollisesti sähkömoottori surisi toimiessaan, mutta ääni ei ollut sama kun moottori paikoillaan tehostimessa
Laitoin osat paikoilleen ja testasin. Ääni ei hävinnyt, mutta muuten tehostin pelaa normaalisti.
Tulisko nyt jostain väärää tietoa moottorille miten toimia, vai olisko jossain joku johto vaikka rispaantunut?
Tiiä häntä
HaMu
Etupää ilmaan ja ohjauspyörän kääntelyä moottorin käydessä rattaat ilmassa, ei vaikutusta.
Tehostimen sähköliittimet irti ja vähän suihkautus purkista. Liittimet kinni, auto käyntiin, ei vaukutusta.
Tehostajan sähkömoottori irti. Akselin pään boorit kunnossa ja jatkona olevan lyhyen kumisen vaimennusakselin molempien päitten boorit ehjät.
Sitten auto käyntiin ja huomasin, että tehostimen sähkömoottori pyörii hiljaa itsekseen. Rattia kääntäessä lyö vikatilaan ja poistaa tehostimen käytöstä.
Eli ei pytynyt kovin hyvin testaamaan ratinkääntelyn vaikutusta moottorin toimintaan. Luonnollisesti sähkömoottori surisi toimiessaan, mutta ääni ei ollut sama kun moottori paikoillaan tehostimessa
Laitoin osat paikoilleen ja testasin. Ääni ei hävinnyt, mutta muuten tehostin pelaa normaalisti.
Tulisko nyt jostain väärää tietoa moottorille miten toimia, vai olisko jossain joku johto vaikka rispaantunut?
Tiiä häntä
HaMu
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: 26.07.2005 09:08
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Punton ohjaustehostin
Ainakin 2003 vuosimallin Punton ohjaustehostimen kalibrointi onnistuu Multiecuscanilla. Luulisi onnistuvan uudemmankin. Olen noita kahdesta eri samanvuotisesta Puntosta kaliboinut.
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99