Punton ohjaustehostin

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
HaMu
Viestit: 4
Liittynyt: 25.03.2017 20:35

Punton ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja HaMu »

Terve

Luin läpi nuo aijemmat topikit, enkä löytänyt oikein vastaavaa joten kysynkin.

Minulla on Punto 2004-2005, tehokaammalla moottorilla. Minä voisi olla vikana kun rattia käännettäessä ohjaus pärisee/tärisee? Muuten tehostin pelaa täysin normaalisti(ei merkkivaloa,tehostaa normaalisti, ei pomppaa pois päältä). City tehostuskin pelaa normaalisti.
Ääni paikallistuu lähinnä tehostajan moottoriin. Mutta onko vika siinä vai jossain liittimessä tai jotain?

Liittimet olen käynyt läpi. Tässä vuosimallissa ei kai pitäisi olla releitä tehostimen sisällä mitkä ainakin joskus ovat olleet ongelma.

tv HaMu
HaMu
Viestit: 4
Liittynyt: 25.03.2017 20:35

Re: Punton ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja HaMu »

Tarkennetaan hieman. Kun rattia rupeaa kääntämään vasemmalle, alkaa ohjaustehostin vastustamaan ja jurnuttamaan äänekkäästi. Mikä vikana?
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Punton ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Aika mielenkiintoinen vika kyllä kysessä. En tiedä auttaisiko sen kalibrointi, vai onko kyse nyt jostain muusta. Iskaritolpan yläpäänlaakeri vastustaa?
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
HaMu
Viestit: 4
Liittynyt: 25.03.2017 20:35

Re: Punton ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja HaMu »

Iskarit/yläpäänlaakerit ja jouset on vaihdettu eteen tammikuun lopulla. Oire on ollut jo viime kesästä asti.

Miten kalibrointi tehdään?

Onko ohjauspyörän asentotunnistimella mitään tekemistä ohjaustehostimen kanssa?

HaMu
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Punton ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Kyllä se oleellisesti vaikuttaa tehostajan toimintaan. Jos sen säätö on väärin, niin tehostaja saattaa väännättää vastaan. Kalibrointi onnistui tietääkseni vain testerillä. Jossei toki akunnavan irroitus auttaisi?
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
HaMu
Viestit: 4
Liittynyt: 25.03.2017 20:35

Re: Punton ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja HaMu »

Tuossa ajankuluksi testasin seuraavia asioita vikaa etsiessä.

Etupää ilmaan ja ohjauspyörän kääntelyä moottorin käydessä rattaat ilmassa, ei vaikutusta.

Tehostimen sähköliittimet irti ja vähän suihkautus purkista. Liittimet kinni, auto käyntiin, ei vaukutusta.

Tehostajan sähkömoottori irti. Akselin pään boorit kunnossa ja jatkona olevan lyhyen kumisen vaimennusakselin molempien päitten boorit ehjät.

Sitten auto käyntiin ja huomasin, että tehostimen sähkömoottori pyörii hiljaa itsekseen. Rattia kääntäessä lyö vikatilaan ja poistaa tehostimen käytöstä.
Eli ei pytynyt kovin hyvin testaamaan ratinkääntelyn vaikutusta moottorin toimintaan. Luonnollisesti sähkömoottori surisi toimiessaan, mutta ääni ei ollut sama kun moottori paikoillaan tehostimessa

Laitoin osat paikoilleen ja testasin. Ääni ei hävinnyt, mutta muuten tehostin pelaa normaalisti.

Tulisko nyt jostain väärää tietoa moottorille miten toimia, vai olisko jossain joku johto vaikka rispaantunut?

Tiiä häntä

HaMu
Tipotintti
Viestit: 125
Liittynyt: 26.07.2005 09:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Punton ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja Tipotintti »

Ainakin 2003 vuosimallin Punton ohjaustehostimen kalibrointi onnistuu Multiecuscanilla. Luulisi onnistuvan uudemmankin. Olen noita kahdesta eri samanvuotisesta Puntosta kaliboinut.
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Vastaa Viestiin