Lineaan vakkari

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
JLaines
GFF
Viestit: 564
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Lineaan vakkari

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Tietääkö yksikään kerholainen saako Multijet Lineaan vakkarin plug&pray tyyliin kuten Stiloon, eli viiksen lisäämällä?
Kiikarissa olisi diesel Linea ja vakkaria niissä ei tahdo oikein olla, se on meinaan itsellä nykyään keskeinen kriteeri autoa valitessa. Toi 1,3 Multijet moottorihan taitaa olla ihan ok voimalaite ja ei kai tollanen ny paljoa voi naftaakaan viedä.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Avatar
Fletch
GFF
Viestit: 86
Liittynyt: 12.07.2010 12:18
Paikkakunta: Tampere

Re: Lineaan vakkari

Viesti Kirjoittaja Fletch »

Periaatteessa kyllä, tosin urheilumieltä täytyy olla aikalailla. Ex-Stilossani ei ollut minkäänvaltakunnan kaapelointia valmiina niin joutui vaikkarin johdot tuomaan ihan eculle asti. Haastavinta on se että ecun liittimissä ei ole niitä nastojakaan ja sinne pitää se viiksen johdotus tuoda. Lineassa se on ihan sama juttu, tosin poltin asiaan muutaman illan eikä auto tullut siitä kummemmaksi eli vakkaria en siihen saanut vaikka olin 100-varma että kaapelit on eculle tuotu oikein. Vaikeampaa linean tapauksessa on se että suoraan toimivaa alkuperäistä viikseä ei ole olemassakaan. Kaapelointi puuttuu aina jos vakkaria ei ole tehtaalla sinne laitettu. Näinollen kaikki valmiit viiksipaketit joutuu jollaintavalla modifioimaan toimivaksi, myös Linean omat. Asiaa ei helpota että alkuperäisessä viiksipaketissa + - tehdään viiksen liikkeellä toisin kuin Stilon/147:n viiksessä siinä on +- vipu ja varsinainen viiksi ei liiku mihinkään. Itse toteutin sen niin että ostin GP:n cruisellisen viiksipaketin ja irroitin siitä pelkän cruisen viiksen, halkaisin piirilevyn ja porasin olemassaolevaan linean viiksipakettiin cruisen viikseä varten reiät johon sen viiksen sai "kuten alkuperäisen". Helpommalla pääsee kun otat minkävaan oem-cruisen viiksen ja otat siitä tarvittavat toiminteet vakkaria varten. Niin ja siis GPn viiksi ei tietysti sinne suoraan käy. Ihan eri liittimetkin tms.

Sen aikoinaan jo luin että on muutamia tyyppejä mm Intiassa (Lineaa siellä paljon) jotka on saanut sen vakkarin toimimaan. En sitten tiedä miksi se ei mulla toiminut vai vaatiiko se että esim ecu on tietyn versioinen tms. tai sitten mun sähkökaaviossa Ecun cruisen nastat oli merkitty väärin. Mene ja tiedä. Veikkaan että helpommalla saat sen vakkarin kun ostat jonkun jälkiasenteisen siihen, esim Valeolla löytyy ihan valmista settiä siihen diesel Lineaan tai sitten vaihdat autoa. Kerro ihmeessä miten käy jos päätät ryhtyä hommaan ja jos tarviit sähkökaavioita niin voin niitä kaivella.
Avatar
MSalmela
Viestit: 118
Liittynyt: 30.11.2010 16:24
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Lineaan vakkari

Viesti Kirjoittaja MSalmela »

Muakin kinnostais vakkari. Harvaan autoon oon ollut niin tyytyväinen ku tohon Lineaan. Tehot riittää mulle ja kulutus on pieni :D
Linea 1,3Multijet (2007)
Ducato 2,8 (2003)
Bravo V1600 projekti
Avatar
Fletch
GFF
Viestit: 86
Liittynyt: 12.07.2010 12:18
Paikkakunta: Tampere

Re: Lineaan vakkari

Viesti Kirjoittaja Fletch »

Löytyi vanhoista kirjanmerkeistä linkki puolankieliseen linean cruise -topikkiin jossa ohjeet eri mottoriversioihin. Kirjautumalla saa kuvat mutta ilmankin on ecun nastanumerot eri moottorivaihtoehdoille selitetty. Sittenhän se ei ole kuin tekemistä vaille :mrgreen: Suosittelen ja alleviivaan että ostaa noita liittimiä mitkä käy tuonne ecun nastoihin suoraan. Mutta siis sanonpahan että mulla ei noilla nastoilla ainakaan lähtenyt futaamaan, MESsistä kun pakotti cruisen päälle niin toimi kuitenkin sieltä. Loppui sitten mielenkiinto kapistukseen ja möin sitten koko vehkeen pois.

http://www.lineaklubpolska.pl/viewtopic ... e76f3cd26d

Se olikin waeco eikä valeo jolla löytyy suoraan sopivaan jälkiasenteista lineaan. Eli MS-880 mikä maksaa ~400e.
Avatar
Fletch
GFF
Viestit: 86
Liittynyt: 12.07.2010 12:18
Paikkakunta: Tampere

Re: Lineaan vakkari

Viesti Kirjoittaja Fletch »

MSalmela kirjoitti:Tehot riittää mulle ja kulutus on pieni :D
Pakko tarttua vaikka ot:ksi menee, anteeksi siitä. Pienikulutuksinen joo jos ajellaan 80km/h rajoituksella tai alle. Sitten kun ajetaan valtabaanaa niin kulutus karkaakin atmosfääriin. Mulla vei 5.5-5.8 se diiseli linea kun ajoin pääosin pelkkää 100:n tai 120:n rajoitusaluettä + kaupunkia. Nykyinen diesel croma menee pienemmällä samassa ajossa vaikka autolla massaa ja 150hp:lla liikkuvuutta enemmän.
Avatar
Fletch
GFF
Viestit: 86
Liittynyt: 12.07.2010 12:18
Paikkakunta: Tampere

Re: Lineaan vakkari

Viesti Kirjoittaja Fletch »

Siinä vielä yksi vähän paremmankielinen sivu kuvien kera.

http://www.theautomotiveindia.com/forum ... t-jet.html
JLaines
GFF
Viestit: 564
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Lineaan vakkari

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Aikamoista askartelua vaatiii näköjään. Mitään en viellä oo päättäny sen suhteen mitä Toyotan tilalle aikanaa vaihdan. JTD Stilo mulla on ollut joten multijet Bravo tai Linea olis nyt tapetilla. Bravon kohdalla taitaa mennää samaan näpertelyyn kuin Lineassakin?
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Lineaan vakkari

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Itsellä oli diesel stilossa plug and play homma, johtosarja oli valmiina eikä tarvinut muuta kuin ohjelmoida vakkarin merkkivalo MES:illä.

Nykyisen linean ratinsuojusten alle en ole kurkannut mahtaisiko sieltä löytyä vak.säädilliseen originaali viiksisarjaan oikea liitin/pinnit.
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
mrkm
Viestit: 1
Liittynyt: 25.10.2010 02:08

Re: Lineaan vakkari

Viesti Kirjoittaja mrkm »

Ihan vaan kommenttina lisään.
Bensa Lineaan oli deltassa v.2009 vakkarin asennus 200€ luokkaa. Että ainakaan siihen ei mikään iso juttu voinu olla se vakkarin lisääminen.
Croma -06 2,2
Vastaa Viestiin