Tipo, 1.6 i.e ja vuotava pakosarja/etuputki...

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Tipo, 1.6 i.e ja vuotava pakosarja/etuputki...

Viesti Kirjoittaja wellu »

Terve.

Huomenna olisi tarkoitus erään foorumilaisen tipotinta huoltaa, mutta pakosarjan/etuputken liitos taitaa päristä taas.

Mitä keinoja tuohon, lähes tulkoon idioottimaisen varmasti vuotavaan laippaan keksisi? Tuossa on nyt uusi putki kyseisestä liitoksesta taakse asti asennettu viime syksynä, pultit kirrattu piukalle, lämmitetty, kirrattu, annettu jäähtyä ja kirrattu. Pultit on kireällä, mutta taas ilmestyi ruohonleikkuri-pärinä.

Tästä oli joku topic jossain joskus, mutten löytänyt hakemalla. Mietin, pitäisiköhän tähän koettaa tuumata jotain (mahdollisesti FAQ kelpoisia) ideoita ongelman välttämiseksi? Maantietä tuo rakenne tuntuisi kestävän, mutta möykkyinen kaupunkiympäristö on myrkkyä.

Olisikohan edullisin ratkaisu vain tehdä heti laipan jälkeen (sekundääreihin) joustot, joista putki jatkaa taaksepäin normaalisti? Alunperin tuo kansi/jousto -väli taitaa olla lähempänä metriä ja kyllähän siitä hieno vääntö tulee pakosarjaan/alkuputkeen.


Toinen kysymys, onko normaalia että Tipo pitää ihan jumalatonta mökää (humisee) moottorijarrulla, vai onko tähänkin syyllinen motonet -laatutalosta hankittu putkisto (jota sai jatkaa 20cm että oli edes sinne päin)? Kaasu pohjassa 3000rpm jälkeen suhisee kuin B-ryhmäläinen konsanaan, moottorijarrulla humisee.

Onko Tipoon kuinka vaikea tehdä itse putkisto? Mietin, että jos mahan alle kääntyvästä taitoksesta apurungon alta menisi suoralla putkella takapenkin alle asti, niin mahdollista olisi tämmöinen ratkaisu:
- Katalysaattori
- Isohko vaimennin, läpivirtaava ovaali tms.
- 90° mutka vasemmalle, alkuperäisen penkin alla olevan vaimentimen alle jokin sopivan mallinen vaimennin, jossa joko lähtö/tulo samalla seinällä, päädyssä/kyljessä tai sitten päissä ja mutkat siitä taaksepäin
- Niin iso vaimennin heti taka-akselin taakse, kuin mahdollista.

Onko kukaan tehnyt? Paljonko menee putkea/mutkia, kuinka kalliiksi on tullut? Ei tuolla autolla tee mieli ajaa, kun päätä alkaa särkemään ensimmäisen alamäen aikana. Kyseinen Tipo on kuitenkin vaimennettu aika huolellisesti ja tuossa äskenkin ajellessani oli takakontissa kohtuullisesti tavaraa, tyhjänä/vaimentamattomana varmaan kuulovaurio tulisi (oma 1.2 Bravo ei ole edes aivan haulella putkella lähelläkään tuota).

Vinkit/avut tervetulleita. Kiire ei ole, en ajatellut huomenna tuota ongelmaa korjata, mutta viimeistään kesällä tuo pitää saada korjattua. Vitun motonet...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Tipo, 1.6 i.e ja vuotava pakosarja/etuputki...

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ettei liitoksen laippa ole vääntynyt? Hurjalla kiristämisellä se ei korjaannu, mutta pinnapultit voi kyllä venähtää, ja taas löystyy. Itse olen laittanut tuplamutterit, ja tiivistemurheet on loppuneet siihen. Pinnapultit kannattaa uusia.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipo, 1.6 i.e ja vuotava pakosarja/etuputki...

Viesti Kirjoittaja wellu »

Vuotaa laipan alapuolelta sekundäärien putkien ja laipan välisestä saumasta. :roll:

Oikein b-luokan osa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin