131 kytkinkopan vaihto

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Mikko K
GFF
Viestit: 89
Liittynyt: 22.04.2012 20:36
Paikkakunta: Oulunsalo

131 kytkinkopan vaihto

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Miten passaa, kytkinkoppa jossa startti vas. ja laatikko missä kytkinkoppa starti oik.
Passaako vaihtavaan kytkinkytkinkoppa?
Joskus nuorena kokeilin vaihtaa startin paikkaa kytkinkopan vaihdolla(pakosarjan alla ) mutta ei sopinut( olis mitänyt työstää kytkinkoppaan akselinpään kolo.)
Minulla oli 131 L johon hankittiin siihen aikaan Saksasta 2000TC" kolari kone"( starti oik.kytkinkopassa )( solenoidi palo 2*kk)
Kone maksoi 3600 Mk jonka tyttöystävä maksoi ( lainasi ) kun minua ei näkynyt....... Hän on edelleen minun vaimo.

Terv. Mikko K

Ps. Bellissima toimittajilla kehut hyvästä lehdestä.
pminetti
GFF
Viestit: 1249
Liittynyt: 31.10.2004 19:36
Paikkakunta: vilppula

Re: 131 kytkinkopan vaihto

Viesti Kirjoittaja pminetti »

voi vaihtaa keskenään.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 131 kytkinkopan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sileäkylkisistä askeista pitäisi käydä keskenään, näin olen itsekin olettanut ja joskus vaihtanutkin. vanhemmissa "vohvelikylkisissä" on eri koppa ja niissä vielä erilainen yläreuna Lada/Fiat. Mikä tuo tapaus "akselipää kolo puuttui" alkoi kiinnostamaan, onko näissä kumminkin jotain eroja? Et tarkoita että kampiakselin takapäästä puuttui kolo, näinhän käy jos etuvetokonetta sovittaa takavetoaskiin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Mikko K
GFF
Viestit: 89
Liittynyt: 22.04.2012 20:36
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: 131 kytkinkopan vaihto

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kyseessä oli sileäkylkinen 131 L 1600 laatikko.
Kytkinkopan vaihto olisi onnistunut jos olisin työstänyt kytkinkoppaan laatikosta ulkonevan akselin pään kohtaan kolon,
kytkinkopassa oli kyseisessä kohdassa valu mutta ei työstetty koloa.
En tiedä oliko kytkinkoppa 132 tai jostain muusta.
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 131 kytkinkopan vaihto

Viesti Kirjoittaja mivot »

Itsekkin huomasin reilu vuosi sitten että sileäkylkisissä on kahdenlaisia kytkinkopan kiinnitys päätyjä. Noissa minun erilaisissa askeissa se mahdollisesti liittyi siihen oliko kardaani liukulähdöllä vai rättinivelellä.
Asia tuli esiin kun teetin sileäkylkiseen välilaipan että saan toismerkki kytkinkopan sopimaan, varaosa-askin mittojen mukaan teetin ja eihän se sitten sopinutkaan ehjään askiin jossa haluamani erilainen kardaanilähtö.
124 Spider 2200 20vt -77
Vastaa Viestiin