Apua kaivataan! Fiat Punto 1.2 -02

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
mindi
Viestit: 3
Liittynyt: 17.11.2016 23:23

Apua kaivataan! Fiat Punto 1.2 -02

Viesti Kirjoittaja mindi »

Moi! Ostin juuri parisen viikkoa sit tollasen punton kauppakassiksi. Liikkeestä ajelin pois niin parisen tuntia sen jälkeen sytty moottorin vikavalo. Käytiin lukemassa niin huus sytytyspuola B:tä.
Vaihettiin puola muutaman päivän päästä ja sit tuntu, että ongelma vaan paheni. Kun auton käynnisti kylmänä, kaikki OK. Mutta kun kone on lämmin, niin käynnistäessä auto tärisee ku hullu ja tuntuu, että ei ois ollu tehoja.
Parin minuutin ajamisen jälkeen koko ongelma katoaa ja auto rullaa tosi hyvin, eikä tyhjäkäynnillä tärisytä ollenkaan.
Tänään vaihettiin sytytystulpat.. Ei tärise enään niin pahasti, mutta ei oo vika silti täysin kadonnutkaan. Välillä käynnistyy normaalisti ja välillä ei..
Antaa vielä vikakoodin sytytyspuolasta ja jonkun U1600 koodin..

Vikaa ei korjaaja silmämääräsesti löytänyt. Oisko kellään vinkkejä ?? :)

Kiitos jo etukäteen!!
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Apua kaivataan! Fiat Punto 1.2 -02

Viesti Kirjoittaja wellu »

Vaihdettiinko molemmat puolat samanaikaisesti? Mk2 1.2 8V Puntoissa on ollut aika paljon puolavikoja ja viallinen puola tuhoaa moottorin ohjausyksikön (ECU). Saman tekee, jos vain toinen puola vaihdetaan uuteen ja toinen jää vanhaksi. Puolavika tosin harvemmin "heti kerrasta" tuhoaa ECUa, mutta on sekin mahdollista. Oireita voi tuolloin olla melkein mitä vain, "ruohonleikkurimainen" käynti (käy kahdella sylinterillä neljän sijasta), tehottomuus, raju nykiminen, ei lähde käymään ja CODE -valo palaa mittaristossa yms...

Jos ostit autoliikkeestä, niin vie takaisin ja pyydä korjaamaan. Kuluttajansuojalain mukaan ovat todennäköisesti vastuussa myymästään tuotteesta, koska tuon vian voidaan olettaa olleen olemassa jo myyntihetkellä. Jos sieltä on ECU pimeänä, niin "tehdasresetoitu" ja korjattu ECU on noin 200-250€.
Minkä huollan, sen korjaan...
mindi
Viestit: 3
Liittynyt: 17.11.2016 23:23

Re: Apua kaivataan! Fiat Punto 1.2 -02

Viesti Kirjoittaja mindi »

Vaihettiin vaan puola B.. Tänään taas toiminut ihan moitteetta ja vikavalo katoaa ja sit taas välillä tulee takaisin.
Pitää viedä takasin liikkeeseen korjattavaks ennen ku hajoaa koko auto, toivottavasti huolivat korjaukseen . Kumpa nyt ei olis tuo ECU.
Kiitti jeesistä!
4d60elx
Viestit: 444
Liittynyt: 12.09.2007 23:23
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Apua kaivataan! Fiat Punto 1.2 -02

Viesti Kirjoittaja 4d60elx »

myös tulpan johdot kannattaa vaihtaa.
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
mindi
Viestit: 3
Liittynyt: 17.11.2016 23:23

Re: Apua kaivataan! Fiat Punto 1.2 -02

Viesti Kirjoittaja mindi »

Ei liike lähe korvaamaan mitään ku oli niin halpa auto kyseessä. Pitää koittaa noi tulpan johdot vaihtaa, mutta jos ei sillä auta niin tuskin on järkeä lähteä enempää upottamaan rahaa..
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Apua kaivataan! Fiat Punto 1.2 -02

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Autokauppias on lipevä ja hyvä suustaan, varsinkin näissä vastuu jutuissa. Ei se siitä halpuudesta ole kiinni, kyllä liikkeellä vastuu on, ja ostaja on sen ostohinnassa maksanut.

"Vastuun jakautuminen käytetyn auton kaupassa
Jos käytetty auto on ostettu autoliikkeestä tai muulta yritykseltä, ostajalla on kuluttajansuojalain mukainen suoja. Ostajan on aina ensin tehtävä virheestä valitus myyjälle, mutta kiistatilanteessa hän voi turvautua kuluttajaneuvonnan apuun."
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Via ... ton-virhe/

kysäse kuluttaja-asiamieheltä
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Apua kaivataan! Fiat Punto 1.2 -02

Viesti Kirjoittaja wellu »

mindi kirjoitti:Ei liike lähe korvaamaan mitään ku oli niin halpa auto kyseessä. Pitää koittaa noi tulpan johdot vaihtaa, mutta jos ei sillä auta niin tuskin on järkeä lähteä enempää upottamaan rahaa..
Lähtee ne, paitsi jos luovutat.
Minkä huollan, sen korjaan...
4d60elx
Viestit: 444
Liittynyt: 12.09.2007 23:23
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Apua kaivataan! Fiat Punto 1.2 -02

Viesti Kirjoittaja 4d60elx »

mitenkäs tässä kävi,onko Punto kuntoutunut?
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
Salmoxi
Viestit: 9
Liittynyt: 14.03.2017 10:56

Re: Apua kaivataan! Fiat Punto 1.2 -02

Viesti Kirjoittaja Salmoxi »

Moottorin vikavalo jää palamaan useimmiten.
Koodit luettu joissa P0300 ja P0352 eli Sytytyshäiriö/Sytytyspuola 2- oikosulku maahan tai katkos katkonainen.
Nollauksen jälkeen valo oli hetken aikaa poissa.
Vaihdettu tulpat ja puolan johdot joissa ainakin yhdessä oli selvä läpilyöntikohta.

Valo jää edelleen palamaan satunnaisesti käynnistyksen jälkeen ja joskus edelleen käy kolmella kunnes kaasuttelee niin lähtee pyörimään kaikilla.

Vaikuttaisi että kuivalla kelillä ei syty mutta heti kun on kostea keli syttyy.

Suihkuttelin CRC:tä vähän kaikkiin liittimiin ja puoliin.

Onko puolissa yleensä ollut läpilyöntejä? En kuitenkaan oikein jaksa uskoa puolavikaan koska usein toimii ihan hyvin riippumatta olosuhteista/moottorin lämmöstä.
Jossain mainittiin tyhjäkäyntiaukon putsaamisesta. Onkohan tässä perää että voisi vaikuttaa?
Kuinkas anturit (ykk, asentotunnistin ym.)? Likaantuuko ne/vaikuttaako?
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Apua kaivataan! Fiat Punto 1.2 -02

Viesti Kirjoittaja wellu »

Salmoxi kirjoitti:Moottorin vikavalo jää palamaan useimmiten.
Koodit luettu joissa P0300 ja P0352 eli Sytytyshäiriö/Sytytyspuola 2- oikosulku maahan tai katkos katkonainen.
Nollauksen jälkeen valo oli hetken aikaa poissa.
Vaihdettu tulpat ja puolan johdot joissa ainakin yhdessä oli selvä läpilyöntikohta.

Valo jää edelleen palamaan satunnaisesti käynnistyksen jälkeen ja joskus edelleen käy kolmella kunnes kaasuttelee niin lähtee pyörimään kaikilla.

Vaikuttaisi että kuivalla kelillä ei syty mutta heti kun on kostea keli syttyy.

Suihkuttelin CRC:tä vähän kaikkiin liittimiin ja puoliin.

Onko puolissa yleensä ollut läpilyöntejä? En kuitenkaan oikein jaksa uskoa puolavikaan koska usein toimii ihan hyvin riippumatta olosuhteista/moottorin lämmöstä.
Jossain mainittiin tyhjäkäyntiaukon putsaamisesta. Onkohan tässä perää että voisi vaikuttaa?
Kuinkas anturit (ykk, asentotunnistin ym.)? Likaantuuko ne/vaikuttaako?
Kuten ylempänä kirjoitettu, niin näissä on jonkinverran tavattu puolavikoja. Aikansa, kun ajelee viallisella/kuluneella puolalla, niin moottorin ohjausyksikkö (ECU) voi kärsiä.

Onko "kolmella käyminen" ihan rehellistä kolmella käymistä (matalahko puputus), vai käykö kahdella (rytmikäs ruohonleikkurimainen ääni). Jos tosiaan käy kolmella, niin viittaisi enemmän vikaan puolan ja sytytystulpan välillä (tulppa, johto), mutta jos käy kahdella niin todennäköinen puola/ECU vika.
Minkä huollan, sen korjaan...
Salmoxi
Viestit: 9
Liittynyt: 14.03.2017 10:56

Re: Apua kaivataan! Fiat Punto 1.2 -02

Viesti Kirjoittaja Salmoxi »

Ehkä se on kuitenkin enemmän sen oloinen kuin kävisi kahdella. Nyt on toiminut normaalisti pari päivää taas. Pitänee uhrata vielä uusiin puoliin ja katsoa pysyykö vika poissa. :thumb:
Salmoxi
Viestit: 9
Liittynyt: 14.03.2017 10:56

Re: Apua kaivataan! Fiat Punto 1.2 -02

Viesti Kirjoittaja Salmoxi »

Nyt on uudet puolat olleet hetken. Vika on pysynyt poissa. Putsailin ja sertsuilin samalla koneen yläpuolella olevat kaikki liittimet.
Tosiaankin tämä oli ihan satunnainen vika. Useimmiten toimi ok ja joskus ei. Vikavalo paloi ja kävi nätisti. Vikavalo paloi ja ei käynyt nätisti.
Mystinen ongelma lienee ratkaistu. Ainakin toistaiseksi...
Salmoxi
Viestit: 9
Liittynyt: 14.03.2017 10:56

Re: Apua kaivataan! Fiat Punto 1.2 -02

Viesti Kirjoittaja Salmoxi »

Mystisen makaronin seikkailut jatkuu:
Tulppien, johtojen ja puolien vaihdon jälkeen alkoi pelaamaan jotensakin kuin pitääkin.
Välillä alkoi sytyttelemään jälleen moottorin vikavaloa.
Käynti useimmiten ok mutta joskus joutui startattua kaasulla herättämään.

Nyt viikon päivät oireillut enemmän. Nyt käy enää satunnaisesti kunnolla. Useimmiten vajailla.

Tutkin asiaa ja havaitsin, että toiselta puolalta (keulan puoleinen eli 3/4 puola) tulee kovin heikko kipinä
kun toiselta roiskuaa varsin mallikkaat salamat.
Puolan päästä jos irroittaa johdon ei käynnissä tapahdu mitään muutosta mutta itse tulpasta irroitettessa vaikuttaa käyntiin hiukan (??).

Irrotin puolan sähköt (2 napainen liitin) eikä silläkään ollut juuri vaikutusta käyntiin.

Luultavasti ecu on nyt antautunut (lopullisesti vai ei sen näkee taas seuraavassa startissa).

Kysymys: Missä se matolaatikko sijaitsee josko saisin sen irti ja osaavan korjaajan käsiin?
Salmoxi
Viestit: 9
Liittynyt: 14.03.2017 10:56

Re: Apua kaivataan! Fiat Punto 1.2 -02

Viesti Kirjoittaja Salmoxi »

No löyty kun vähän viitti vaivaa nähdä. Linkissä sijainti.

http://iaw-tec.de/bilder/Zwischenablage02.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: Apua kaivataan! Fiat Punto 1.2 -02

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

Salmoxi kirjoitti: Puolan päästä jos irroittaa johdon ei käynnissä tapahdu mitään muutosta mutta itse tulpasta irroitettessa vaikuttaa käyntiin hiukan (??).

Irrotin puolan sähköt (2 napainen liitin) eikä silläkään ollut juuri vaikutusta käyntiin.
Luultavasti ecu on nyt antautunut (lopullisesti vai ei sen näkee taas seuraavassa startissa).
Ihan mielenkiinnosta, jos puolat ovat keskenään samanlaisia, oletko kokeillut vaihtaa niitä ristiin?
Vastaa Viestiin