Ducato dieselpumpun vuoto
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 24.05.2014 13:02
Ducato dieselpumpun vuoto
Ongelmat eskaloituvat, mutta onpahan auto valmiiksi ylhäällä.
Kone on 2,8l vapari ducato -99
Dieselpumpun lähtöpuolella on jokin välipalikka jonka reunasta tippuu naftaa. Palikka on siis se josta putket lähtevät kohti itse moottoria. Se vaikuttaisi olevan kiinni muutamalla pultilla. Mahtaakohan siellä olla jokin tiiviste välissä jonka voisi vaihtaa? Paikka on ikävän nafti korjata irrottamatta pumppua mitä en tietenkään mielelläni tee, mutta pakon sanelemana sen kai joutuu irrottamaan. Onkohan prosessi sellainen että ekakertalainen saisi tehtyä? Puhtausvaatimukset eivät kyllä täyty kun verstas on kaaoksessa rakennusprojektin viedessäni siivousinnon.
Kuva on alapuolelta, vuoto näkyisi olevan alanurkassa. Tiputtaa parin sekunnin välein.
Koneessa on ollut kylmäkäynnistysongelmia, kylmänä tuntuu käyvän vajailla pytyillä ja savuttaa. Kaveri meinasi että ottaa ilmaa mukaan ja tässähän olisi syy siihen. Tiedä sitten häntä, liittyvätkö toisiinsa. Ihmeellistä tosin on että yhtäkkiä tuli raju vuoto, aikaisemmin ei ole läiskiä auton alta löytynyt!
Kone on 2,8l vapari ducato -99
Dieselpumpun lähtöpuolella on jokin välipalikka jonka reunasta tippuu naftaa. Palikka on siis se josta putket lähtevät kohti itse moottoria. Se vaikuttaisi olevan kiinni muutamalla pultilla. Mahtaakohan siellä olla jokin tiiviste välissä jonka voisi vaihtaa? Paikka on ikävän nafti korjata irrottamatta pumppua mitä en tietenkään mielelläni tee, mutta pakon sanelemana sen kai joutuu irrottamaan. Onkohan prosessi sellainen että ekakertalainen saisi tehtyä? Puhtausvaatimukset eivät kyllä täyty kun verstas on kaaoksessa rakennusprojektin viedessäni siivousinnon.
Kuva on alapuolelta, vuoto näkyisi olevan alanurkassa. Tiputtaa parin sekunnin välein.
Koneessa on ollut kylmäkäynnistysongelmia, kylmänä tuntuu käyvän vajailla pytyillä ja savuttaa. Kaveri meinasi että ottaa ilmaa mukaan ja tässähän olisi syy siihen. Tiedä sitten häntä, liittyvätkö toisiinsa. Ihmeellistä tosin on että yhtäkkiä tuli raju vuoto, aikaisemmin ei ole läiskiä auton alta löytynyt!
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 24.05.2014 13:02
Re: Ducato dieselpumpun vuoto
Tätä pohdittuani on todettava että pumppu lähtee irti. Mahtaakohan foorumilaisilla olla vinkkejä dieselpumppujen sielunelämää tuntevista huoltoliikkeistä?
Edit
Tarkennetaan vielä että auto on Naantalissa joten etsinnässä on siitä ympäristöstä.
Edit
Tarkennetaan vielä että auto on Naantalissa joten etsinnässä on siitä ympäristöstä.
Re: Ducato dieselpumpun vuoto
Tuo on Boschin jakajapumppu, mikä pitäisi olla peruskauraa mille tahansa dieselkorjaamolle.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Re: Ducato dieselpumpun vuoto
Rautaisen (nestepää) ja Alumiinisen (runko) välissä on tiivistys O-renkaalla. Sen voi vaihtaa vähän raottamalla tuota pumppua, mutta jos ryhdyt hommaan itse kannattaa yrittää etsiskellä ohjeita ensin netistä esim Turbodiesel.fi. Kannattaa tutkia tarkoin mistä se vuoto lopulta tulee, voi tulla kaasuakselistakin ja valua alapuolelle. Jos pumpun avaa kokonaan varomattomasti, siellä on jousia yms. jotka tulevat helposti pois paikoiltaan ja sitten projekti ottaa vähän lisää aikaa. Ei mahdotonta tehdä itse, mutta haastavaa. Minäkin suosittelen kääntymistä jonkun dieselkorjaamon puoleen.Klapaucius kirjoitti: Mahtaakohan siellä olla jokin tiiviste välissä jonka voisi vaihtaa?
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 24.05.2014 13:02
Re: Ducato dieselpumpun vuoto
Tässä voipi olla niin että ajanpuutteen takia ei vain pysty tätä harrastaa. Oletan että pumpun voi johonkin asentoon lukita irroittaessasi, samoin koneen puolen ettei jakohihnaa tarvitse alkaa säätämään. Onko tähän jotain kommenttia tahi vinkkiä? Vien sen johonkin korjattavaksi ja alan jännittämään paljon menee fyrkka tällä kertaa...
Re: Ducato dieselpumpun vuoto
Jakopäästä en tiedä, mutta pumpun asento eli ruiskutushetki pitää hienosäätää oikeilla välineillä. Sikäli olisi helpompaa että dieselkorjaamo hoitaisi myös pumpun irrotuksen ja asennuksen ja ajoituksen siinä samalla.
Yleensä kai pumpun hienosäätö on sen kiinnityksessä moottoriin, eikä jakopäässä.
Yleensä kai pumpun hienosäätö on sen kiinnityksessä moottoriin, eikä jakopäässä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 24.05.2014 13:02
Re: Ducato dieselpumpun vuoto
Juttelin huollon kanssa juuri ja asennus paikalleen onnistuu jos on mittakello, männän yläkohta tarvitsee selvittää että se on oikeassa kohdassa.
Kaikkien tiivareiden vaihto olisi sitten 600-1000€ ja tämä sisältäisi pumpun irroituksen ja kiinnityksen.
Autoilu on halpaa ja kivaa
Kaikkien tiivareiden vaihto olisi sitten 600-1000€ ja tämä sisältäisi pumpun irroituksen ja kiinnityksen.
Autoilu on halpaa ja kivaa
Re: Ducato dieselpumpun vuoto
en nyt jaksa muistaa miten pumppu tässä kiinni mutta jos se on irto alumiini korvakolla lohkossa niin sieltä irti ja kun ei päästele hammaspyörää irti niin ei muutu ajoitus.
jos joutuu siten purkaan että ajoitus muuttuu niin sen verran tarkkaan että lähtee käyntiin saa työntömitalla, pumpun tappi ulkona 0.95mm kun männät ykk. tarkistuttaa sitten pajalla.
jos vielä löytyy vauhtipyörältä ykk merkki niin kohtuu helppo ajoittaa.
jos joutuu siten purkaan että ajoitus muuttuu niin sen verran tarkkaan että lähtee käyntiin saa työntömitalla, pumpun tappi ulkona 0.95mm kun männät ykk. tarkistuttaa sitten pajalla.
jos vielä löytyy vauhtipyörältä ykk merkki niin kohtuu helppo ajoittaa.
Re: Ducato dieselpumpun vuoto
Jos akselilla on kiila, kuten Fiateissa usein on, niin saahan sen takaisin samaan kohtaan kuin ennen irrotusta. Jakopää merkkeihin ja merkitsee pumpun rungon asennon kiinnityskohtansa suhteen. Kootessa samaan kohtaan, niin ei ajoitus muutu. Yleensä Boschin jakajat vuotaa joko kaasuvivusta tai käyttöakselin tiivisteestä, joten kannattaa tutkia vuotokohta tarkkaan.
Re: Ducato dieselpumpun vuoto
2.8 on väliakseli pumpun ja hihnapyörän välissä.
Ja on rihlalla kiinni joten ei saa väärään asentoon , muutakuin pumpun kiinnityspultit ja jos nuo merkkaa niin pitäis onnistua.
Sitte tuo 2.8 haluaa hiuka aikasemman suihkutus ennakon niin kuluttaa paljon vähemmän , ainakin suora ruikkari turbo.
Vapari taisi olla esikammiolla ni tiedä sitte.
Pumpu kiinni ruuvipenkkiin nestepää ylöspäin , sitten varovasti auki , kyllä ne jouset paikkansä löytää.
Pumpun tiiviste sarja kannattaa hommate ensin.
Ite yhdistelin hiasen densoa ja ducaton VE bossilaista , nyt on hiasessa ducaton nestepää ja dla.
Ducaton nokkalevy ei toimut hiase savutti sinistä , sit hokasin et ducato on suoraruikkari , hiasen oma levy takas ja toimii ja on voimaakin.
EDIT.
Tuollä oli hyvä ohje.
http://www.vepiku.com/ohjeet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja on rihlalla kiinni joten ei saa väärään asentoon , muutakuin pumpun kiinnityspultit ja jos nuo merkkaa niin pitäis onnistua.
Sitte tuo 2.8 haluaa hiuka aikasemman suihkutus ennakon niin kuluttaa paljon vähemmän , ainakin suora ruikkari turbo.
Vapari taisi olla esikammiolla ni tiedä sitte.
Pumpu kiinni ruuvipenkkiin nestepää ylöspäin , sitten varovasti auki , kyllä ne jouset paikkansä löytää.
Pumpun tiiviste sarja kannattaa hommate ensin.
Ite yhdistelin hiasen densoa ja ducaton VE bossilaista , nyt on hiasessa ducaton nestepää ja dla.
Ducaton nokkalevy ei toimut hiase savutti sinistä , sit hokasin et ducato on suoraruikkari , hiasen oma levy takas ja toimii ja on voimaakin.
EDIT.
Tuollä oli hyvä ohje.
http://www.vepiku.com/ohjeet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 24.05.2014 13:02
Re: Ducato dieselpumpun vuoto
Elikkä pumppuprojektia kaivelen naftaliinista. Irrotan pumpun seuraavaksi ja vien huoltoon. Tutkailemalla pumppua olen tullut tulokseen että se on kiinni kolmella pultilla toisesta päästään. Irrottamalla polttoaineletkuista kaikki sekä kaasuvaijerin lähtee pumppu kiltisti irti. Varovaisesti irrottamalla saan sen nätisti ulos. Kun sen korjattuna työnnän takaisin menee ajoitus nappiin.
Onko mitään muuta huomioitavaa? Vaikuttaa helpohkolta hommalta mutta onko tässä mitään kikkaa mitä pitää tietää?
Edir: Typoja ja selkeytystä. Autocorrect perkele...
Onko mitään muuta huomioitavaa? Vaikuttaa helpohkolta hommalta mutta onko tässä mitään kikkaa mitä pitää tietää?
Edir: Typoja ja selkeytystä. Autocorrect perkele...
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 24.05.2014 13:02
Re: Ducato dieselpumpun vuoto
Pumppu on säätämisen jälkeen irrotettu. Laturi piti poistaa tieltä, muuten meni suht tuskattomasti vaikka pari kertaa meinasi harmittaa kun mutterit olivat hiukka ahtaassa kolossa.
Semmoista opin kuitenkin että ennakko säädetään pumpun asennon mukaan. No voihan kekkuli. "vanhojen merkkien mukaan" kuten huollon tyyppi sanoi. Olisihan ne merkit ollut kiva jos olisi tajunnut ne laittaa. Oh, well. Täytynee sitten säädättää ennakko myöhemmin...
Edit.
Voi pahvi kun olen! Tässä säikeessähän tuo merkkaaminen mainittiin moneen kertaan! Silmäilin tämän läpi tänään ennen aloitusta mutta ei tainnut olla ajatus ollenkaan mukana! Tällaista on innokkaan elämä. Mutta tästäkin selvitään.
Semmoista opin kuitenkin että ennakko säädetään pumpun asennon mukaan. No voihan kekkuli. "vanhojen merkkien mukaan" kuten huollon tyyppi sanoi. Olisihan ne merkit ollut kiva jos olisi tajunnut ne laittaa. Oh, well. Täytynee sitten säädättää ennakko myöhemmin...
Edit.
Voi pahvi kun olen! Tässä säikeessähän tuo merkkaaminen mainittiin moneen kertaan! Silmäilin tämän läpi tänään ennen aloitusta mutta ei tainnut olla ajatus ollenkaan mukana! Tällaista on innokkaan elämä. Mutta tästäkin selvitään.
Re: Ducato dieselpumpun vuoto
Juu kyllä sen kohdalleen saa yleensä sinne jää jotain likajälkiä niin niistä voi päätellä, ja kuten kerroin voi hiemman aikasempi ennakko olla hyvä kulutuksen kannalta , tosin ääni on hieman kovempi.Klapaucius kirjoitti:Pumppu on säätämisen jälkeen irrotettu. Laturi piti poistaa tieltä, muuten meni suht tuskattomasti vaikka pari kertaa meinasi harmittaa kun mutterit olivat hiukka ahtaassa kolossa.
Semmoista opin kuitenkin että ennakko säädetään pumpun asennon mukaan. No voihan kekkuli. "vanhojen merkkien mukaan" kuten huollon tyyppi sanoi. Olisihan ne merkit ollut kiva jos olisi tajunnut ne laittaa. Oh, well. Täytynee sitten säädättää ennakko myöhemmin...
Edit.
Voi pahvi kun olen! Tässä säikeessähän tuo merkkaaminen mainittiin moneen kertaan! Silmäilin tämän läpi tänään ennen aloitusta mutta ei tainnut olla ajatus ollenkaan mukana! Tällaista on innokkaan elämä. Mutta tästäkin selvitään.
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 24.05.2014 13:02
Re: Ducato dieselpumpun vuoto
Ja tässä nyt ensimmäinen huoli on että kunhan ensi viikon tiistaina menee katsurilla läpi niin ehtiihän noita. Säädellä.
Uskaltaako sitä pumppua kieritellä kun kone käy va aina sammuksiin välillä ettei tiivarit mene ja öljyt karkaa ja tule yleisestikin paha mieli?
Mahtaakohan olla tietoa minkä nimisenä sitä tiivistettä myydään? Yritin vähän sähkö-internetistä etsiskellä mutta ei satu silmään kun ei oikein löydy sopivia sanoja...
Uskaltaako sitä pumppua kieritellä kun kone käy va aina sammuksiin välillä ettei tiivarit mene ja öljyt karkaa ja tule yleisestikin paha mieli?
Mahtaakohan olla tietoa minkä nimisenä sitä tiivistettä myydään? Yritin vähän sähkö-internetistä etsiskellä mutta ei satu silmään kun ei oikein löydy sopivia sanoja...
Re: Ducato dieselpumpun vuoto
Jos itse meinaat tehdä niin tässä on hyvä ohje.
http://www.netikka.net/vepiku/nestepasennus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.netikka.net/vepiku/nestepasennus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;