Fiat Stilo 1.8 vm03 sammuilee kytkintä painaessa

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Miksu2308
Viestit: 11
Liittynyt: 24.07.2016 23:23

Re: Fiat Stilo 1.8 vm03 sammuilee kytkintä painaessa

Viesti Kirjoittaja Miksu2308 »

Ajoitus tarkistettu ja aivan tarkasti on kohdallaan
Meinaa vaan keinot loppua kesken et mikä vois olla
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Stilo 1.8 vm03 sammuilee kytkintä painaessa

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Onko kokeiltu kampiakselin päittäis välystä?
Ronski ote kampuran hihnapyörästä ja renkuttaa edes takas , tuntuuko välystä?
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Stilo 1.8 vm03 sammuilee kytkintä painaessa

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Niin, ja olihan tuo ajoitus tarkistettu ajoituspaloilla, eikä jostain tussimerkeistä, jolloin se olisi yhtä tarkasti pielessä, kuin ne merkit?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1445
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Stilo 1.8 vm03 sammuilee kytkintä painaessa

Viesti Kirjoittaja VTO »

Ilmavuoto (pieni) jostakin tai pikeentynyt kaasuläppä?
Miksu2308
Viestit: 11
Liittynyt: 24.07.2016 23:23

Re: Fiat Stilo 1.8 vm03 sammuilee kytkintä painaessa

Viesti Kirjoittaja Miksu2308 »

Nokan lukituspalat ollu käytössä eli ajotus ei oo voinu muuttua ja se on tarkistettu ja tuota ilmavuotoa tai kaasuläppää veikkaisin itekki pitää kokeilla vielä sitä. Tai sit tyhjäkäyntiventtiili?
Kesäautoilija
Viestit: 109
Liittynyt: 24.08.2011 17:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: Fiat Stilo 1.8 vm03 sammuilee kytkintä painaessa

Viesti Kirjoittaja Kesäautoilija »

Täysin tuntematta tätä kyseistä automallia voin kertoa että vähän samanlaisia oireita olen kokenut toisen merkkisessä autossa jossa suuttimet oli niin likaiset että ne vuoti ajoittain.
Just niin esiintyi että kun lähestyin liikennevaloja ja painoin kytkimen pohjaan niin kierrokset meni niin alas että auto joko juuri ja juuri pysyi käynnissä tai sitten sammui.
Kävi siis niin rikkaalla että joko tukehtui tai sitten kävi just ja just.

Toisaalta myös käynnistyksessä oli ajoittain ongelmia niin että jos suuttimet olivat vuotaneet bensaa imusarjaan (sinne muodostui bensalätäkkö), oli käynnistyvyys heikohkoa ja käyntiin lähdön jälkeen käynti vaikeaa puolen minuutin ajan. siitä se sitten parani kun seokset meni "noin" kohdilleen.
(Ja sen verran pitää selittää tässä kohdin että tässä härvelissä oli erikseen kylmäkäynnistyssuutin joka antoi sumua imusarjaan kylmänä käynnistettäessä. Likainen siis sekin ja teki sen lätäkön. Stilossa ei varmaan ole sellaista)

Tsekkasin ne suuttimet liittämällä niihin letkut joihin laitoin suuttimienputsausainetta ja sitten paineilmaa perään. pari suutinta vuoti ajoittain.
Kliksuttelin niitä suuttimia siinä sähkön avulla muutamia kertoja ja välillä siis toimi hyvin (tuli hyvä sumu ja sitten sulkeutui) mutta välillä jäi vuotamaan.
(Lienee selvää että tätä ei kannata tehdä rööki hampaissa.)

Putsaamalla suuttimet vika poistui.

Tämä nyt siis vain yhtenä mahdollisuutena, enkä väitä että tämä olisi Fiateissa sitten mitenkään yleistä kun en siis tätä mallia tai moottoria tunne laisinkaan.
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Stilo 1.8 vm03 sammuilee kytkintä painaessa

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Onhan tehty ihan vanhan ajan vianetsintä, eli tutkittu mahdolliset vuodot imupuolella? Alipaineletkut ja imuilman haitariputki on aika yleinen kohde.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Miksu2308
Viestit: 11
Liittynyt: 24.07.2016 23:23

Re: Fiat Stilo 1.8 vm03 sammuilee kytkintä painaessa

Viesti Kirjoittaja Miksu2308 »

Joo just vaihdan kaikki ilmaletkut/alipaineletkut konehuoneeseen ja imusarjan tiivisteet. Oli muuten kova työ irroittaa tuo imusarja. Ei ainakaan näyttänyt että ois letkuissa mitään murtumia mut ei sitä välttämättä ees nää silmillä. Ilmoittelen kun saan auton kasaan taas jälleen kerran :D ja kokeilen putsata suuttimet samalla eihän sitä koskaan tiiä vaikka siinä olis vika.. liian paljo sähköä nois autois :D ex uunos ei ollu mitää ylimäärästä :D
Silenziatore
Viestit: 14
Liittynyt: 18.09.2016 00:34

Re: Fiat Stilo 1.8 vm03 sammuilee kytkintä painaessa

Viesti Kirjoittaja Silenziatore »

Moi, kirjoittelin joskus vuosi sitten kattavan tarinan aiheesta: Stilo tyhjäkäyntiongelma kierrosten tippuessa. Löytyy samannimisenä topicina ftcf:sivuilta. Tuo sammuminen ei johdu ajoitusmuuntimen kulumisesta,omani piti aikanaan muuntimen vaihtamattomuuden takia rapinaa tyhjäkäynnillä ja startissa jopa kolinaa ja sammuili kytkin pohjassa. Avattuani vanhan muuntimen, välys,joka muuntimen hapaissa oli, ei riitä siirtämään ajoitusta edes hihnapyörän kehältä mitattuna.Pelkkää muunninta kääntelemällä,ilman hihnapyörää välystä ei tunnu,niin pieni se on,muttä riittävä aiheuttamaan tuon äänen.Ääni poistuu vaihtamalla koko muunnin ,ei korj. sarjalla. Jos muuntimen sisällä oleva jousi kuoleentuisi,olisi korjaussarja ok,omassani jousessa ei ollut väsymää pituudessa eikä puristuksessa,vaikka oli pyörinyt jo n. 140 tkm.Teknisesti hienosti toteutettu osa,hampaiden koko pitäisi olla vaan järeämpi,mutta mites isomman osan laitat tohon kohtaan ,siksi varmaan tämä mitoitus.
Hihnan vaihdossa pitää käyttää ajoituspaloja nokissa ,löysätä imunokan hihnapyörä,muuten ei tule jako kohdalleen.

Termarin vaihto on tärkeä juttu,muutaman asteen heitto käyntilämmössä vaikuttaa ja samaan hintaan Fiiattisi muuttuu talvilämpimäksi, mitä nämä ei huhujen mukaan olisi.

Imusarja irrallaan on sarjan ja kaasuläpän puhdistus unemahelppoa,omassani puhdistus herkisti kaasun vastaavuutta merkittävästi. Ainoa letkurikko on ollut huohotusputkessa oleva haara,joka repeytyy alapuolelta. Korjasin letkun katkaisemalla,väliin kupariputkenpätkä ja päälle kahdellaklemmarilla öljynkestävää paineletkua.

Jakun nämä käyt läpi,niin resetoit kaasupolkimen. Tämä on asia,jota ei yleensä tiedosteta,mutta on yhtä tärkeä asia kuin kaikki em.asiat. Eli akkukaapeli irti n. 1h,sitten ajoa johon sisältyy täyskaasukiihdytys ja siitä nopeuden pudotus tyhjäkäynnille vaihdepäällä. Resetoinnin jälkeen ei pidä säikähtää vikakoodivalikkoa mittaristossa,ne poistuu uusintastartilla,kun autoa on liikutettu.

Jos sammutat autosi kytkimellä,näytössä lukee: low oil pressure,engine fault. Se ilmoittaa mitä havaitsee:vetopäällä öljynpaine putoaa liian alas=mahd.moottorivika. Toki öljymäärä on tarkistettava kun näin tapahtuu ajon aikana,muuten normaalia. Ja öljyksi tähän kilpakoneeseen vain 10w60 tai 15w50 . Näillä eväillä menty n200tkm,tyhjäkäynti kuin kiveen hakattu.
Ecu-vika on tietysti myös otettava huomioon,niitäkin kai näissä ollut,niinkuin monessa muussakin merkissä.
Miksu2308
Viestit: 11
Liittynyt: 24.07.2016 23:23

Re: Fiat Stilo 1.8 vm03 sammuilee kytkintä painaessa

Viesti Kirjoittaja Miksu2308 »

Joo olen nyt tarkistanut kaikki letkut ja vaihtanu muutaman kun oli vähän kovia ja huohotusputken korjasin joka tulee kanteen kiinni oli kans haarasta vähäsen halki. Kaasuläppä ja kaikki mahdollinen putsattu ja kaasupoljin opetettu uudestaan. Öljyt on 10w60 Castrol. Ainakin sen verran nämä tehdyt jutut auttoi että kaasu on nyt herkempi eli ottaa kierroksia paremmin ainakin mutta sammuu silti. Ja autolla on ajettu n.175tkm että ei edes kovin paljoa.. ei voi käsittää et mikä tuos on vikana
Vastaa Viestiin