Sivu 3/4

Re: Fiat jakohihna.

Lähetetty: 15.06.2016 17:25
Kirjoittaja KeijoN50
Yleinen auto oli myös ennen vanhaan "kuussatanen" ja 127 jotka on käyny harvinaiseksi mitä nyt jokamiesluokan ajoissa niitä näkyy ja vieläpä huippuunsa viriteltyinä.Muistelen että kusiaisessa oli peräti 13 heppaa,onkohan muistikuva ihan oikein.Takamoottorisia autoja oli ennen useitakin,mutta nykyään on kai niistäkin jo luovuttu.Kusiaisen kun saisi kesäautoksi tai kuplan tai peräti rättisitikan....

Re: Fiat jakohihna.

Lähetetty: 21.06.2016 05:59
Kirjoittaja wellu
-HH- kirjoitti:Ja eikös nuo 1.3 Multijetit ole kanssa? Ja ainakin niissä bensakoneissa jakoketju kuuluu nykytyyliinn vaihtaa about yhtä usein kuin jakoremmikin... -.- Siis kun puhutaan näistä uusista eikä niistä Sämpyn ehdottamista vanhoista.

Oma otanta noista 16v-Fireistä on kovin suppea. Kolme kertaa on niihin jakopää tullut laitettua. Ekan 1.2 16v:n hommasin remmi vaihtamatta, ja tiedossa oli että muutama hammas oli jakoremmistä mysistesti kadonnut. 67tkm oli sillä remmillä ajettu, ja olikos ikää reilu 6v. Oletus että kiristäjä löysälle jo päässyt kun 10cm matkalta hampaat alapyörän luota sileenä. Seuraavaksi siihen kamppeeseen vaihdoin remmin ennen 60tkm:n täyttymistä, olikos joku 55-57tkm sillä ajettu (ja ikää reilu 2v), hyvin löysällä oli kiristin, ei vielä ihan pohjassa mutta ei paljoa puuttunut. Käynnissä oli pieni heijaaminen pienillä kierroksilla joka katosi remmin vaihdolla. Ja sitten tuo edelleen talossa oleva 1.4 16v. 55tkm ajettu kun remmin siihen vaihdoin, oli siis tehtaan laittama remmi, ikää tosin vajaa 4v. Ihan samalla tapaa löysässä, melkeen pohjassa säätö... Ei tulisi kyllä pieneen mieleenkään koittaa ajaa noilla enempää kuin sen 60tkm mitä niihin vanhastaan vaihtoväliksi ajateltiin mutta jokainen tekee omillaan mitä lystää. Cicatrix tuossa sen oleellisen varmasti tuosta vaihtovälistä esiin jo toi että mikä siihen eniten vaikuttaa, plus tietty vielä lämpötilan vaikutus eli pelkässä kesäkäytössä olevalle uskaltaisin ajaa enemmän jakopäällä.

Joo ja meillä moottoriöljyt vaihtuu käyttöautoihin edelleen sen 10tkm:n välein. Vanhastaan mineraalit vaihtui 5000km:n välein. Mutta autoilla onkin ajatus ajella kestävän kehityksen nimiin aina pitempään kuin muutaman vuoden. Ja autovalintoja ei tehdä sen mukaan kuka lupaa enemmän ajovuosia ilman huoltoa vaikka niin nykyihmisten mielestä pitäisikin toimia.
HH, oliko nuissa tekemissäsi 1.2 16V jakopäissä kiristin siis mihin suuntaan pohjassa? Oliko siis hihna niin venynyt, että kiristimen "automaattikiristys" loppunut kesken, vai oliko itse kiristin niin väsynyt, että pohjasi ja hihna löysässä?

Omassa oli kiristin väärinpäin, eikä yhtään mitään erikoista havaittavaa 1V/30tkm.

Re: Fiat jakohihna.

Lähetetty: 21.06.2016 08:28
Kirjoittaja Cicatrix
Älkää ostako sellaisia hihnoja jotka venyy. :lol:

Kuminauha venyy, hihna kuluu tai katkeaa, samoin ketju. :thumb:

Re: Fiat jakohihna.

Lähetetty: 21.06.2016 09:00
Kirjoittaja -HH-
wellu kirjoitti:
-HH- kirjoitti:Ja eikös nuo 1.3 Multijetit ole kanssa? Ja ainakin niissä bensakoneissa jakoketju kuuluu nykytyyliinn vaihtaa about yhtä usein kuin jakoremmikin... -.- Siis kun puhutaan näistä uusista eikä niistä Sämpyn ehdottamista vanhoista.

Oma otanta noista 16v-Fireistä on kovin suppea. Kolme kertaa on niihin jakopää tullut laitettua. Ekan 1.2 16v:n hommasin remmi vaihtamatta, ja tiedossa oli että muutama hammas oli jakoremmistä mysistesti kadonnut. 67tkm oli sillä remmillä ajettu, ja olikos ikää reilu 6v. Oletus että kiristäjä löysälle jo päässyt kun 10cm matkalta hampaat alapyörän luota sileenä. Seuraavaksi siihen kamppeeseen vaihdoin remmin ennen 60tkm:n täyttymistä, olikos joku 55-57tkm sillä ajettu (ja ikää reilu 2v), hyvin löysällä oli kiristin, ei vielä ihan pohjassa mutta ei paljoa puuttunut. Käynnissä oli pieni heijaaminen pienillä kierroksilla joka katosi remmin vaihdolla. Ja sitten tuo edelleen talossa oleva 1.4 16v. 55tkm ajettu kun remmin siihen vaihdoin, oli siis tehtaan laittama remmi, ikää tosin vajaa 4v. Ihan samalla tapaa löysässä, melkeen pohjassa säätö... Ei tulisi kyllä pieneen mieleenkään koittaa ajaa noilla enempää kuin sen 60tkm mitä niihin vanhastaan vaihtoväliksi ajateltiin mutta jokainen tekee omillaan mitä lystää. Cicatrix tuossa sen oleellisen varmasti tuosta vaihtovälistä esiin jo toi että mikä siihen eniten vaikuttaa, plus tietty vielä lämpötilan vaikutus eli pelkässä kesäkäytössä olevalle uskaltaisin ajaa enemmän jakopäällä.

Joo ja meillä moottoriöljyt vaihtuu käyttöautoihin edelleen sen 10tkm:n välein. Vanhastaan mineraalit vaihtui 5000km:n välein. Mutta autoilla onkin ajatus ajella kestävän kehityksen nimiin aina pitempään kuin muutaman vuoden. Ja autovalintoja ei tehdä sen mukaan kuka lupaa enemmän ajovuosia ilman huoltoa vaikka niin nykyihmisten mielestä pitäisikin toimia.
HH, oliko nuissa tekemissäsi 1.2 16V jakopäissä kiristin siis mihin suuntaan pohjassa? Oliko siis hihna niin venynyt, että kiristimen "automaattikiristys" loppunut kesken, vai oliko itse kiristin niin väsynyt, että pohjasi ja hihna löysässä?

Omassa oli kiristin väärinpäin, eikä yhtään mitään erikoista havaittavaa 1V/30tkm.
Kuten kirjoitin, kiristin löysällä.

Re: Fiat jakohihna.

Lähetetty: 21.06.2016 09:51
Kirjoittaja Sämpy
Ne pari-kolme mitä itse laittanut, niin kiristimessä oli vielä varaa. Joten periaatteessa toimiva ratkaisu, jos on edellisessä rempassa laitettu oikein?

Re: Fiat jakohihna.

Lähetetty: 21.06.2016 10:07
Kirjoittaja wellu
-HH- kirjoitti:
wellu kirjoitti:
-HH- kirjoitti:Ja eikös nuo 1.3 Multijetit ole kanssa? Ja ainakin niissä bensakoneissa jakoketju kuuluu nykytyyliinn vaihtaa about yhtä usein kuin jakoremmikin... -.- Siis kun puhutaan näistä uusista eikä niistä Sämpyn ehdottamista vanhoista.

Oma otanta noista 16v-Fireistä on kovin suppea. Kolme kertaa on niihin jakopää tullut laitettua. Ekan 1.2 16v:n hommasin remmi vaihtamatta, ja tiedossa oli että muutama hammas oli jakoremmistä mysistesti kadonnut. 67tkm oli sillä remmillä ajettu, ja olikos ikää reilu 6v. Oletus että kiristäjä löysälle jo päässyt kun 10cm matkalta hampaat alapyörän luota sileenä. Seuraavaksi siihen kamppeeseen vaihdoin remmin ennen 60tkm:n täyttymistä, olikos joku 55-57tkm sillä ajettu (ja ikää reilu 2v), hyvin löysällä oli kiristin, ei vielä ihan pohjassa mutta ei paljoa puuttunut. Käynnissä oli pieni heijaaminen pienillä kierroksilla joka katosi remmin vaihdolla. Ja sitten tuo edelleen talossa oleva 1.4 16v. 55tkm ajettu kun remmin siihen vaihdoin, oli siis tehtaan laittama remmi, ikää tosin vajaa 4v. Ihan samalla tapaa löysässä, melkeen pohjassa säätö... Ei tulisi kyllä pieneen mieleenkään koittaa ajaa noilla enempää kuin sen 60tkm mitä niihin vanhastaan vaihtoväliksi ajateltiin mutta jokainen tekee omillaan mitä lystää. Cicatrix tuossa sen oleellisen varmasti tuosta vaihtovälistä esiin jo toi että mikä siihen eniten vaikuttaa, plus tietty vielä lämpötilan vaikutus eli pelkässä kesäkäytössä olevalle uskaltaisin ajaa enemmän jakopäällä.

Joo ja meillä moottoriöljyt vaihtuu käyttöautoihin edelleen sen 10tkm:n välein. Vanhastaan mineraalit vaihtui 5000km:n välein. Mutta autoilla onkin ajatus ajella kestävän kehityksen nimiin aina pitempään kuin muutaman vuoden. Ja autovalintoja ei tehdä sen mukaan kuka lupaa enemmän ajovuosia ilman huoltoa vaikka niin nykyihmisten mielestä pitäisikin toimia.
HH, oliko nuissa tekemissäsi 1.2 16V jakopäissä kiristin siis mihin suuntaan pohjassa? Oliko siis hihna niin venynyt, että kiristimen "automaattikiristys" loppunut kesken, vai oliko itse kiristin niin väsynyt, että pohjasi ja hihna löysässä?

Omassa oli kiristin väärinpäin, eikä yhtään mitään erikoista havaittavaa 1V/30tkm.
Kuten kirjoitin, kiristin löysällä.
En ymmärtänyt vastaustasi koska olen lukihäröinen kakara, joten oletan että hihna venynyt (mikä kuulostaa oudolta).

Re: Fiat jakohihna.

Lähetetty: 21.06.2016 10:23
Kirjoittaja -HH-
Sämpy kirjoitti:Ne pari-kolme mitä itse laittanut, niin kiristimessä oli vielä varaa. Joten periaatteessa toimiva ratkaisu, jos on edellisessä rempassa laitettu oikein?
Voi olla että tehtaallakaan eivät osaa niitä laittaa sitten oikeen, oli samalla tavalla kuin itse tehty. :roll: Siis kyllä noissa oli vielä hiukan varaa mutta ei paljoa. Mielestäni pyörittäessä taisi "viisari" käydä jo siinä lepoasennossa kun konetta pyöritti. Eiköhän tuo sen 60tkm:n vaihtovälin mee, enempää en kyllä itse uskaltaisi tuolla kiristimellä ajella. Aika rimpulahan se on.

Re: Fiat jakohihna.

Lähetetty: 21.06.2016 11:02
Kirjoittaja KeijoN50
Eikö ole ohjetta mitenpäin kiristin laitetaan,itse laitatin jakopään huoltamolla niin luulisin että on oikein päin.

Re: Fiat jakohihna.

Lähetetty: 21.06.2016 21:17
Kirjoittaja wellu
KeijoN50 kirjoitti:Eikö ole ohjetta mitenpäin kiristin laitetaan,itse laitatin jakopään huoltamolla niin luulisin että on oikein päin.
On olemassa ohje. Itse laitoin kiristimen väärinpäin juuri HH:n mainitseman "rimpula" -tunteen vuoksi. Jousi oli ko. gatesin sarjassa niin ponneton, että sen sai "pohjaamaan" yhdellä sormella hihnasta vetäen vesipumpun ja nokkpyörän välistä. Eli hihna oli löysä, liikkumavaraa 1-2cm...

Ja olen koko päivän miettinyt pääni puhki koko automaattikiristimen ideaa ko. moottorissa. Yhdellä nokkapyörällä, ainoa "ero" perusfireen on kaksi nokkaa ja 16v. Kuitenkin pako/imu synkka on edelleen olemassa kuten on yksinokkaisessakin. Perus 8v firessähän on alunperin kiinteä kiristin.

Minen keksi oikeasti perustelua koko automaattikiristimelle ja jos huomenna asentaessa huomaan kiristimen olevan taas rimpula, asennan kiristimen edelleen kiinteästi.

Re: Fiat jakohihna.

Lähetetty: 26.06.2016 23:35
Kirjoittaja sami_joo
Täältä varmaan löytyy tietoa onko 08- dieseleiden Croman ja Bravon hihnanvaihtovälejä venytetty? Ohjekirja sanoo molemmissa 4v/120tkm. Vuosimäärä tuntuu niin onnettomalta ja onhan noita usein pitkitetty jälkeenpäin. Tarkennuksena vielä että Cromassa on 1,9 multijet 150hv 16v kone ja Bravossa perus 8v 1,9 multijet 120hv.

Re: Fiat jakohihna.

Lähetetty: 27.06.2016 07:58
Kirjoittaja Nipa
Päinvastoin. Vaihtoväliä on lyhennetty ainakin Bravossa. 60000 km. Hihna kestäisi mutta vesipumppu ei. Aikaväli lienee pysynyt samana.

Re: Fiat jakohihna.

Lähetetty: 02.07.2016 09:26
Kirjoittaja Jarkko
Vaihdoin Puntoon jakopään. Kuvssa kiristimen asento, ajettu 55 tkm.
Alkuperäinen sarja ja työkaluilla tehty.

Re: Fiat jakohihna.

Lähetetty: 02.07.2016 10:09
Kirjoittaja wellu
Jarkko kirjoitti:Vaihdoin Puntoon jakopään. Kuvssa kiristimen asento, ajettu 55 tkm.
Alkuperäinen sarja ja työkaluilla tehty.
Olisip vielä pyörittänyt konetta ja katsonut, mihin asentoon kiristin menee löysimmillään/kireimmillään.

Unohtunut tänne sanoa, vanha hihna oli toispuoleisesti kulunut (tietoinen asennusvirhe todennäköisesti syynä), joten kiristin meni oikeinpäin ohjeiden mukaisesti paikoilleen.

Tosin, hihna oli kulunut sisäpuoleltaan, josta koppa oli halkirikki (5cmx7cm reikä pakosarjan vieressä) ja jakopää oli erittäin pölyinen/hiekkainen. Voi olla, että kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta nyt on kasattu eheällä "viritelmällä" sekoittelemalla mk2 punton ja Bravon koppia keskenään, sekä uudella Gatesin jakohihnasarjalla + vesipumpulla (en muista merkkiä, terässiivet).

Nokka-akselin stefa oli alkanut ilmeisesti hiukan ennen remonttia tihmimään, ylähihnapyörä oli öljystä nahkea ja täten myös hiha, joten ajallaan tuli tehtyä.

Re: Fiat jakohihna.

Lähetetty: 02.07.2016 12:34
Kirjoittaja Jarkko
Kyllä pyörittelin mutta en ottanut niistä kuvaa. Löysimmillään jäi kiristimelle n. 3-4 milliä topparista.

Re: Fiat jakohihna.

Lähetetty: 14.08.2016 00:36
Kirjoittaja PeeKoo73
Joo niin olen olettanut että ainakin 2006 cromassa on opelin 2.2 litrainen moottori ja jakopää ketjulla. Korjatkoon joku jos olen väärässä.