FIRE 1.0 KANSIVAIHTOEHDOT

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
kimsa
Viestit: 164
Liittynyt: 27.02.2008 21:06

FIRE 1.0 KANSIVAIHTOEHDOT

Viesti Kirjoittaja kimsa »

Kertokaas Fire tietäjät mitkä ovat asiallisia kansivaihtoehtoja Fire 1.0 (999) moottorille.
Sopiiko esim. 1.2 16v kansi ko. moottoriin?
Kuinkas paljon tuollaisesta litrasesta Firestä saa puristettua voimaa ilman ahdinta?

Ajatus/suunnitteluvaiheessa Fire moottorin tunkeminen 600:een. Ja mitkäs on ne isoimmat ongelmat tämmöisessä projektissa?
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: FIRE 1.0 KANSIVAIHTOEHDOT

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Sopivia kansia löytyy 769cc, 999cc, 1108cc ja 1242cc moottoreista. 1242:sta 8 ja 16 venttiilisinä. Myös 1.4-kannet käyvät, mutta niistä ei minulla ole kokemusta.

Kaiken voi laittaa sen 999-lohko päälle, osan pulttaa kiinni, osassa pitää sitten sorvailla mäntiä ja kehitellä jakohihnoja ja kiristimiä muista merkeistä. 16v kansi virtaa parhaiten, mutta rajuun virityskäyttöön siinä on monta huonompaa puolta. Ilman ahdinta litraisesta firestä 80hp on hatunnoston arvoinen suoritus.

takamoottoriseen laittaessa ongelmia tai hidasteita on vaihdelaatikon valinta ja asennus, tuliseinän pilkkominen, jäähdytysjärjestelmä, sytytysjärjestelmä, polttoainejärjestelmä.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
kimsa
Viestit: 164
Liittynyt: 27.02.2008 21:06

Re: FIRE 1.0 KANSIVAIHTOEHDOT

Viesti Kirjoittaja kimsa »

Kiitos asiavastauksesta. Mikäs noista olisi kaiken paras yhistelmä?
Esim. 999 lohko ja 1.2 kansi tms..
Vai olisiko lohko 1.1? Tossa litran paikkeilla kun yritetään pysyä jotta saa vielä leimattua.

Mikä on noiden lohkojen ulkoiset erot? Korkeus? Esim. 999 vs 1.2?

Ja tässä vaiheessa projektia vielä helppo muokkaa noita tulipeltejä yms.
Kori kun vielä roikkuu grillissä.
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: FIRE 1.0 KANSIVAIHTOEHDOT

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Tietysti riippuu sinun vertailumallista (tilavuus) minkälaisen alakerran laitat. Litraiseen 16v kannella pitää tosiaan sorvata vähän mäntiin monttua, tulee muuten pikkasen liian korkeat puristukset. 1.1:stä taitaa olla kahdenlaisilla männillä, tasalakisilla ja monttupäisillä, 1.2 myös monttu ja 1.2 16v isompi amme. Lohkojen ja kansien vesireijityksessä on eroja, huomionarvoinen asia.

999 vs. 1.2 lohko korkeampi, silmämääräisesti noin 15-20mm.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
kimsa
Viestit: 164
Liittynyt: 27.02.2008 21:06

Re: FIRE 1.0 KANSIVAIHTOEHDOT

Viesti Kirjoittaja kimsa »

Ok. Kiitos näistä.

Nyt haetaan vaihtoehto siis 903 tappikoneelle. Oman projektin papereissa 770cc ja eikös tuon saa ylittää
+25%. Silloin ollaan vajaassa litrassa. Lähinnä kiinnostaa, että onko ulkoisia eroja jos esim. 9999 fire tai 1.1 firen lohko.
Siis lähinnä katsastus mielessä :D

Muutenkin vinkkejä mielellään kuulisi että mikä olisi paras kokonaisuus tuon kokoiselle firelle viritettäessä. Jos tietoa ja taitoa jaettavissa niin hienoa. Moni on varmasti kokeillut eri Vaihtoehtoja.
Varovaisen optimistinen tavoite 80-100hv kusiaiseen.
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: FIRE 1.0 KANSIVAIHTOEHDOT

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

767cc tai 770cc + 25% ei vielä ihan yllä 999cc:iin. Sen takia on käytetty vertailumallina abartheja, ja niitä ei ole aina voinut käyttää jos auton on ollut seat, zastava tai neckar, vaan pelkästään fiattiin. En tiedä sitten näillä uusilla säännöillä että miten laiskan ja ison koneen saisi tehtyä.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
kimsa
Viestit: 164
Liittynyt: 27.02.2008 21:06

Re: FIRE 1.0 KANSIVAIHTOEHDOT

Viesti Kirjoittaja kimsa »

Okei, noista siis lisähaastetta konttorille. Jos laitetaan katsastus hetkeksi sivuun.

Mikä olisi paras ja toimivin kokonaisuus yhdessä? Kannattaako näitä lohkoja ja
Kansia sekoitella ja onko mitään hyötyä noin niinkuin viritysmielessä. Toki kansi pitää koneistaa ja virinokka hankkia yms.
Nyt vielä mietitään että mistä lähteä konetta tekemään.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FIRE 1.0 KANSIVAIHTOEHDOT

Viesti Kirjoittaja wellu »

FIRE on hyvä moottori. Ehkä 8V Fireen on "helpoiten" saatavissa viritysosaa ja kuulemma tuo 999cc:kin alkaa kulkemaan kevyemmin jo Punto 75:sen nokka-akselilla.

16V "superfire" -kanteen on vissiin vaikeampi/kalliimpi hankkia viritysosia. Tosin ainakin 1.2 16V -moottorissa luonne on jo vakiona "race", koska rähinä alkaa 4000rpm ja loppuu 6000rpm (äänet sen mukaiset). En sitten tiedä, kuinka toimii pienemmällä kellarilla.

Vapaasti hengittävänä 999cc (ei 9999cc :mrgreen: ) FIREstä voisi pitää varovaisena "järkevänä" tavoitteena noin 65hp. Kovin paljoa tuon yli ei kyllä mennä ihan kevyesti, vaatii sitten jo kierroksia, viilattua kantta, venttiileitä ymsyms....

Kerroit jo tekeväsi vapaasti hengittävää, mikä on mielestäni hienoa. Tosin, jos ahtaminen on kuitenkin mielessä, niin tietääkseni kukaan ei ole tehnyt suomessa 767cc FIRE:stä 16V versiota? Sopivalla ahtimella voisi 767/999cc + 16V olla melko metka yhdistelmä.
Minkä huollan, sen korjaan...
kimsa
Viestit: 164
Liittynyt: 27.02.2008 21:06

Re: FIRE 1.0 KANSIVAIHTOEHDOT

Viesti Kirjoittaja kimsa »

Joo tarkoitus vaparina pitää ainakin tässä vaiheessa. Turbot ei niin tuttuja juttuja.
Suunnitelmissa laittaa läppärungot ja kansi teettää ammattilaisella.

Missäs laitteessa tuollainen 767cc fire on ollut?

Aiheen tänne laitoin siksi että ei tarvitsisi uudestaan pyörää keksiä :D ja jo tehtyjen kokeilujen tuottamia tuloksia kysellen. Eli vinkkejä kaivataan. Ja olkoon samalla ostetaan ilmo noista pikkulohkoista.
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: FIRE 1.0 KANSIVAIHTOEHDOT

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Panda 750 R4 OHC 8V FIRE 156A4.048 770 cm3 25 kW (34 hv) @ 5250 r/min 57 Nm @ 3000 r/min 1987–1993
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: FIRE 1.0 KANSIVAIHTOEHDOT

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Ja tuollainenkin ilmeisesti ollut
Panda 800 R4 OHC 8V FIRE 154A4.000 769 cm3 25 kW (34 hv) @ 5250 r/min 57 Nm @ 3000 r/min 1986–1993
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
kimsa
Viestit: 164
Liittynyt: 27.02.2008 21:06

Re: FIRE 1.0 KANSIVAIHTOEHDOT

Viesti Kirjoittaja kimsa »

Aiheeseen vielä.

Eikös 999 ja 1108 lohkot ole ulkoisesti samanlaisia? Vain sisuskaluissa eroja? Entäpä tuo 1.2? Onko se jo
ulkomitoiltaan korkeampi/entäpä muuten erot?
kimsa
Viestit: 164
Liittynyt: 27.02.2008 21:06

Re: FIRE 1.0 KANSIVAIHTOEHDOT

Viesti Kirjoittaja kimsa »

Etsin nyt siis 1.2 kantta. Onko 60 ja 75 kansissa muuta eroa kuin tuo nokka-aksila?
Tuolla nokalla ei väliä koska tarkoitus hankkia kunnon virinokka. Lähinnä kiinnostaa tietää kumpaa suositellaan aihioksi!
Kansi menee joka tapauksessa koneistamoon kanavahommiin.

Olkoon samalla ostoilmo!

Kimsa
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: FIRE 1.0 KANSIVAIHTOEHDOT

Viesti Kirjoittaja Luigi »

60:n kannessa (ainakin 1-korisen Punton) on pienemmät imukanavat, eikä niissä ole suuttimille koloja. Venttiilikokoja en muista.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: FIRE 1.0 KANSIVAIHTOEHDOT

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Uudemmista 1.2 koneista kuulemma löytyy parhaat aihiot, sellaisista joissa on nokka-akselin asentotunnistin. Sellainen ylimääräinen aihio löytyy, muuten kaikki paikoillaan mutta nokkapyörä puuttuu. En ole tarkemmin tutkinut.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Vastaa Viestiin