1994 Coupe Turbo rötää 4000rpm

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Enzola
Viestit: 5
Liittynyt: 22.06.2011 21:39

1994 Coupe Turbo rötää 4000rpm

Viesti Kirjoittaja Enzola »

Olisikohan täällä jollakin asiantuntijalla vinkkiä mistä lähteä etsimään vikaa -94 turbo coupen ongelmaan.

Kylmänä tuntuu kulkevan ja vetävän normaalisti, ehkä alavääntö hieman hukassa, mutta kun kone lämpiää käyntilämpöön
4000rpm kohdalla meno hyytyy ja ruisku valo syttyy.

Vikkejä?
4d60elx
Viestit: 444
Liittynyt: 12.09.2007 23:23
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: 1994 Coupe Turbo rötää 4000rpm

Viesti Kirjoittaja 4d60elx »

jeps,ja milläs koneella tämä on ?
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 1994 Coupe Turbo rötää 4000rpm

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

4d60elx kirjoitti:jeps,ja milläs koneella tämä on ?
Käsittääkseni tuon ikäinen coupe on 2.0 16vt.
Melkeimpä veikkaisin pa-pumppua on vakio coupessa aivan onneton.
Paukkuuko pakoputkessa?
Enzola
Viestit: 5
Liittynyt: 22.06.2011 21:39

Re: 1994 Coupe Turbo rötää 4000rpm

Viesti Kirjoittaja Enzola »

Juu tosiaan tuon ikäinen turbo on 2.0 16v koneella. Voihan tuo bensapumppukin huono olla, mutta kylmällä koneella pelaa ok. vasta lämmetessään kiihdyttäessä
4000rpm kohdalla tuntuu samalta kun löisi rajoittimen päälle, ei pauku putkessa, ei vaan kiihdy enää.
Avatar
Eryo
Viestit: 116
Liittynyt: 18.11.2014 13:13
Paikkakunta: Oulu

Re: 1994 Coupe Turbo rötää 4000rpm

Viesti Kirjoittaja Eryo »

Enzola kirjoitti: vasta lämmetessään kiihdyttäessä 4000rpm kohdalla tuntuu samalta kun löisi rajoittimen päälle, ei pauku putkessa, ei vaan kiihdy enää.
Mulla oli samantyyppinen vika erimerkin autossa(ei Fiat) ja vikana oli kampiakselin asentotunnistin, vaihdettiin uuteen ja ongelma poistui. Jos sulla olis saatavilla ehyt käytetty niin testaa.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
paalina
Viestit: 74
Liittynyt: 27.01.2011 16:12
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 1994 Coupe Turbo rötää 4000rpm

Viesti Kirjoittaja paalina »

Itse ihmetteilin puntossani samoja oireita ja pätkimistä.

Kaikki tulpat yms kävin läpi.Kampiakselin tunnistimenkin vaihoin.

Bensajärjestelmän kävin läpi...Ei auttanu.Putputus pakoputkessa ja tehottumuus oli ärsyttäävää...

Meinasi jo keinot loppua.Mutta sitten obd järjestelmä pelasti tilanteen ja oli sitä mieltä että "ruiskun ilma anturi"vikatilassa.

Eilen motonetistä anturi paikalleen ja nyt toimii kuin uusi punto! :lol:

Tossa nyt yks mahdollinen vikapaikka.
Fiat Punto 1.1 8v 1999
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: 1994 Coupe Turbo rötää 4000rpm

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

Taisi löytyä tähän ratkaisu :D.

http://www.nettiauto.com/fiat/coupe/7972468" onclick="window.open(this.href);return false;
TDN
Viestit: 171
Liittynyt: 16.02.2010 20:41

Re: 1994 Coupe Turbo rötää 4000rpm

Viesti Kirjoittaja TDN »

Tietääkö kukaan tän auton kohtaloa, että selvisikö tuo rötäämisjuttu ikinä? Itsellä nimittäin samalla koneella olevassa Kapassa ihan sama vika, ja melkein kaikki mahdollinen ja mahdoton vaihdettu tuloksetta.
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: 1994 Coupe Turbo rötää 4000rpm

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

TDN kirjoitti:Tietääkö kukaan tän auton kohtaloa, että selvisikö tuo rötäämisjuttu ikinä? Itsellä nimittäin samalla koneella olevassa Kapassa ihan sama vika, ja melkein kaikki mahdollinen ja mahdoton vaihdettu tuloksetta.
Kiertopalkinnossakin on pari kertaa meno loppunut rajoitinta vastaavaan röpinään ja paukkeeseen niillä kierroksilla joissa yleensä turbolle alkaa meno maistua - itse olisin veikannut sitä polttoaineensyöttöä ensimmäisenä.

Mitä kaikkea Kappaan on siis jos vaihdettu?
TDN
Viestit: 171
Liittynyt: 16.02.2010 20:41

Re: 1994 Coupe Turbo rötää 4000rpm

Viesti Kirjoittaja TDN »

Vaihdettuja on kaikki sytkäosat moduulia myöten, lambda, pa-suodatin, suuttimet, ilmi, jääh.nesteen sekä imuilman lämpötila-anturi, kampuran asentoanturi, olikohan siinä kaikki :roll:
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1744
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: 1994 Coupe Turbo rötää 4000rpm

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Wesulius kirjoitti:
4d60elx kirjoitti:jeps,ja milläs koneella tämä on ?
Käsittääkseni tuon ikäinen coupe on 2.0 16vt.
Melkeimpä veikkaisin pa-pumppua on vakio coupessa aivan onneton.
Paukkuuko pakoputkessa?
Täällä oli Dedra Integralessa samantyyppinen vika, syylliseksi osoittautui väsynyt bensapumppu.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
TDN
Viestit: 171
Liittynyt: 16.02.2010 20:41

Re: 1994 Coupe Turbo rötää 4000rpm

Viesti Kirjoittaja TDN »

Oliko siinäkin niin, että ongelma korostui lämmetessä?
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1744
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: 1994 Coupe Turbo rötää 4000rpm

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

TDN kirjoitti:Oliko siinäkin niin, että ongelma korostui lämmetessä?
Muistaakseni ei kyllä ollut eroa. Mut onkos toi polttoainekartta kylmällä koneella niin erilainen ettei välttämättä vaadi yhtä paljon bensanpainetta silloin? Ihan mutua vaan mutta jos kerta kaikki muu on vaihdettu..
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: 1994 Coupe Turbo rötää 4000rpm

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

Vähän muuten näyttäisi että kaasuläpän asentoanturi voisi olla yksi syyllinen - omaan autooni sain kyseisen osan vaihtamalla nyt tuon ongelman aikaiseksi.
Kiertopalkinnosta kun on korkeiden HC -arvojen vikaa etsitty ja iagnostiikkasofta antoi virhettä Throttle Position Sensor - Open Circuit;
Uuden käytetyn osan kun sain saksanmaalta kalliilla haalittua ja nyt kun se on paikallaan, vikakoodi pysyy mutta tuo vedon loppuminen noin 4000 kierroksen kohdalla "kuin rajoittimeen" muuttui lähes säännölliseksi.

Taisi olla uusi osa entistä huonompi.

Tosin, eipä tuosta tietenkään tiedä josko uusi osa toimisi paremminkin ja nyt vain polttoaineensyöttö sitten olisi isompi ongelma - tilailenpa varuilta uuden pumpun niin katsotaan miten käy.

Vähän näyttää huoltohistorian perusteella että tätä ongelmaa on aiemminkin etsitty, omalta osalta toistaiseksi vaihdettua ainakin:
- Tulpat, johtosarja, puolat
- Ilmansuodattimet, polttoaineensuodatin
- Kaasuläpän asentotunnistin
Vastaa Viestiin