croman venttiilien säätölevyjen vaihto?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
fiatcroma83
Viestit: 134
Liittynyt: 31.01.2003 15:24
Paikkakunta: hanko

croman venttiilien säätölevyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja fiatcroma83 »

mitäs sais helpoiten cromasta säätölevyt irti. pitäs säätää välyksiä. yritin vasaralla ja meisselillä painamalla mut ku ne jouset on nii jäykät. saisko helpoiten vaihtettua ku ottais nokat pois? vai loytyiskö joku kotikonsti?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

No - nokkakotelot poistamalla on se lopullinen keino sitten, mutta kannattaa varata sitten uudet välikannen tiivisteet kun ne kuitenkin alkaa sitten vuotamaan.

Mä olen käyttänyt leveää talttapäistä meisseliä jonka varsi on käännetty 90 asteen mutkalle. Tuolla saa kammettua kupin alas asettamalla ensin taltta oikeaan kohtaan nokkaa (kokeilemalla). Lisäksi kannattaa varata ohuet kärkipihdit joilla nostaa levyn pois paikoiltaan, mulla on lisäksi vielä hyvin ohueksi viilattu pieni talttameisseli jolla saa hieman nostettua säätölevyä joka on muuten varsin lujasti paininkupin päällä sen alla makaavan öljyn ansiosta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kotikonsti on just tuo nokkapukkien irroittaminen, korjaamollahan ne vaihdetaan siihen tehdyillä erikoistyökaluilla. Tuo Villen konsti on oikeen hyvä, tuo meisseli on korvannut sen erikoistyökalun. Tosin meisselin on oltava laadukas. Aikoinaan tuollaista työkalua tuli rakennuttua yksnokkaseen mutta lopulta totelisn että nokkapukki irti vaan, pääsee helpommalla... Sammalla sitten vaihtaa uuden jakoremmin ja ne vuotavat välikannen tiivisteet. Kannattaa muuten huomioida ettei vanhan mallin TC:n työkalu tuohon sovi...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Itse ostin aikoinaan suoraan Wurthilta sen työkalun. Maksoikohan n. 60-80mk silloista rahaa, elettiin vissiin vuotta -91-92 tms. Jos jotakuta kiinnostaa nakertaa samanlainen niin voin ottaa kuvan. On muuten kovaa rautaa, sain sen jotenkin katkeamaankin jo juuresta joskus, hitsillä kiinni ja toimii.Uskon että on tehtävissä vingulla ja rälläkällä. On muistaakseni kolmiosainen, jossa keskiosa on kahva ja tuki kupin reunaa, ja reunoilla se kuppia painava osio.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

No halpa oli. Jos nykyään tuollaisen tuohon hintaan saisi niin empä olisi rakennellut. Ota ihmeessä kuvia ja mittoja.

Omaakin työkalua käytän lähinnä remontin jälkeisessä välysten säädössä, tottakai yritän saada ensin nuo kerralla kohdilleen kun koneen kasaa ekan kerran.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
fiatcroma83
Viestit: 134
Liittynyt: 31.01.2003 15:24
Paikkakunta: hanko

Viesti Kirjoittaja fiatcroma83 »

no otin sit sen remmin ja pako puolen nokka-akselin irti. oli ihan nätti homma. se välikannen tiiviste on ehjä. laitan siihen tiivisteliimaa viel nii se pitää varmasti. sain uuden remmin siihen ja vaihdan huomenna paikoilleen. pitää mitata viel ne levyjen paksuus. ku kaveri tuo mulle mikrometrin. imut oli kohallaan mut pakoissa oli heittoa. 0.25, 0.25, 0.20. muut oli just 0.40mm. mikä se siinä jakopään kopassa on se oikea merkki kampiakselin pyörän yläkuolokohdalle? siinä on kolme viivaa, onks se se pisin, vai?
Avatar
karkin
Viestit: 956
Liittynyt: 29.01.2003 19:35
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja karkin »

Duoda noi.Ei kellää oo tullu mieleen ottaa tulppia pois ja pyöritellä kampuran(mieluummin jos remmi paikallaan) tai nokkien päästä(pyörii suht kevyesti) venttiiliä alas ja omatekonen/ostettu pidin paikalleen ja takasin vähän.(jokainenhan tietää missä asennossa venttiilit/männät on)sit vaan lusikoidaan se läpykkä pois ja uus tilalle.Ei tarvii puljata pukkien ja tiivisteiden kanssa(uusi tiivistehän saattaa olla eripaksuinen kun vanha,ja kaikki alkaa alusta :cry: )
jos taas remmi on irti niin männät puolväliin ja onnistuu nokan päästä :lol:
Noita paininlusikoita löytyy kyllä kaupoistakin jos semmosen haluaa ja kupin pitämiseen alhaalla riittää sopiva raudan pala toiseen reunaan akselin ja kupin väliin (erityyppisiä pitimiäkin löytyy työkaluluetteloista,turkkusessa oli ainakin sellanen kauppa mikä tarjoili hiivatin erikoistyökaluja,tosin 80-luvulla)
Itsellä kyllä käytössä hankkijan ja vehon peruja olevat kalut ja läpykkäsarjat.
Avatar
karkin
Viestit: 956
Liittynyt: 29.01.2003 19:35
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja karkin »

Nyt kun sormi taas nauramiselta pystyy kirjuuttamaan.Oli muuten ensimmäinen kerta reilu 25v aikana kun tuon"kuulin"!
Pakko vielä sanoo,vaikka ei ehkä pitäs....Että niinku nokkapukit pois venttiilien säädön takia? :lol: :lol:
Elikkä niinku öljytään koko kone ja paskasilla sormilla pyöritellään niitä paininkuppeja ja tuhlataan uudet tiivisteet ja pannaan pukki väärään momenttiin sillä harakirimomenttiavaimella ja lopulta kun on saatu nippuun ja tarkastetaan välykset....ja alotetaan alusta?? :lol:
No kuitenkin vinkkinä:hammaslääkäriltä rosvottu hammaskiven poistorauta toimii hyvin levyjen irrottamisessa ja mamman" työkalupakista" rosvotut vinokärkiset pinsetit taas poisnostamisessa ja asentamisessa.Ja mauserilla pystyy kyllä lukemaan nuo paksuudet. :lol:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kyllä taas huomaa ettei ajatus ole kulkenut... :oops: Tuo karkin juttu on kyllä ihan ehdoton, huomaa että joskus on tullut oltua tosiaan tyhmä. Ekaa kertaa kun noita joskus vajaa 15v sitten tuli säädeltyä niin taidettiin lukea jostain DIY-manuskasta, tuo nokkapukkien irroittaminen säätöä varten jos ei ole käytössä erikoistyökalua. Tosin harvoin noita on joutunut säätelemään ja yleensä ne tiivisteet on vaihtokunnossa joten kone on jo valmiiksi öljyinen ennen operaatiota, ei enää sen jälkeen :wink: Tuo tiivisteiden paksuusheitto ei ole päässyt mua vaivaamaan, jotenkin sen olen osannut ennakoida aina oikeen.

Mauserilla nuo paksuudet pystyy kohtuudella lukemaan, tietysti jos mikrometri on käytössä niin sillä ne kannattaa mitata, lukematarkkuudessa syntyy helpolla eroa silloin kun on niitä osamillisiä säätölaattoja (osassa se lukee kanssa siellä pohjassa...). Noihin sun huonoihin momenttiavaimiin ei tarvitse varmaankaan kommentoida... :lol:

Vinkkinä muuten, Volvon (oliko B19/21, vinokone) koneessa on samat säätöpalat, noita ainakin itse olen hakenut silloin kun omasta varastosta sopivaa ei ole löytynyt, kun tuo kauppa on D-A:ta lähempänä ja taisivat muuten olla vielä edukkaampiakin
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
fiatcroma83
Viestit: 134
Liittynyt: 31.01.2003 15:24
Paikkakunta: hanko

Viesti Kirjoittaja fiatcroma83 »

vaihdan kato samalla sen välikopan tiivisteen ku se on vuotaa siel pakosarjan puolelta :evil: .
Avatar
karkin
Viestit: 956
Liittynyt: 29.01.2003 19:35
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja karkin »

No hyvä ettei syntyny myrskyä vesilasiin..... :D
Nuo samat säätöpalat löytyy aika monesta merkistä.
Ihan yleisesti kaikille kysymys:Kuinka usein on tullu kalibroitua se hyvä ja kallis momenttiavain???
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ompas nauravia hymiöitä liikkeellä, ihan tässä itselläkin tulee maha kipeäksi. :lol: :lol: :lol:

Mutta asiaan, missä kaikissa autoissa on Fiudeen sopivat säätölevyt. Tuon Volvon tiesin jo aiemmin. Vielä kun saisi mitat joilla säätölevyjä saa...

Mä en kyllä tunnusta millainen momenttiavain mulla on - se ei kuitenkaan se viisarimalli.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

...ja sitten asiasta pyykkilautaan.. eli sattuuko jollain olemaan tiedossa/muistissa mikä onkaan perusympyrän halkaisija TC-koneissa? muistanko oikein että 26,4mm? :roll: Kun nyt on tallissa koneistettuna tommoset nenut:
Per Gruppo A
Imu nostoa 10,2mm 26-66ast.
pako nostoa 9,9 65-23ast.
välyydet 0.4/0.40 ja ajoitus YKK:ssa imu auki 2.4-2.6mm, pako 0.9-1.1mm.
ja pitäs nokkapukkien pinnasta pikkasen höylätä. näitten perusympyrä on 25,2mm. eli pois pitäs ton 26,4mm:n mukaan ottaa 0,6mm.
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
fiatcroma83
Viestit: 134
Liittynyt: 31.01.2003 15:24
Paikkakunta: hanko

Viesti Kirjoittaja fiatcroma83 »

Sain kopan kasattua ja välykset tuli just kohdalleen. vaihdoin jakoremmin. entisellä oli ajettu jo 70tkm. aika paljo ja oli vitun löysällä.
Vastaa Viestiin