Mikä vikana?
Mikä vikana?
MInulla on Fiat Albea 07. Syksystä saakka on ollut sellainen ongelma ettei meinaa pysyä käynnissä. eli sammuu samantien. Jos annan hiukan kaasua kun käynnistyy mutta on hiukan ontuvaa niin tukahtuu...paitsi sitten kun on siis se kerta jolloin pysyy käynnissä jolloin nostaa kierroksia. Tekee samaa sekä lämpösenä että kylmänä. nyt parina päivänä on ainakin 20-30 kertaa että ei edes lupaa ja sitte tekee samaa että käynnistyy ja sammuu muutamia -kymmeniä kertoja ja sitten käynnistyy. ja tämä tapahtuu aina päivän ensimmäisellä ajokerralla eli jos tästä sahaan sen käyntiin ja ajan sitten 1 tai 10 kilsaa ja määränpäässä lähden uudelleen liikkeelle niin sillon toimii heti kerrasta...oli aikaa siellä päässä sitten vierähtänyt tunti tai 5tuntia. Akku ja tulpat on uusittu vastikään. Onko kellään hyvää vinkkiä mitä kannattais tehdä?
Re: Mikä vikana?
No en tiedä tekemisestä, mutta jos vikaa edes jotenkin mutuilee-- oletan että on bensakoneella, en tiedä myytiinkö albeaa edes dieselinä?
Niin ainoo mitä tulee mieleen, että kun pistää virrat päälle niin bensapumpun esiajo ei toimi, eli ei nosta paineita. Vähän autosta riippuen pumppu voi sitten saada pakkovirtaa startin aikana ja kun moottori pyörii niin tieto tästä pitää pumpulla virrat päällä.
Mutta siis kun auto seisoo, niin bensanpaineet häviää pikkuhiljaa. Tai teoriassa niiden pitäisi pysyä, mutta takaiskuventtiilit alkaa vanhemmiten vuotamaan. Tässä voisi käydä niin että pidempi seisotus yön yli päästää paineet laskemaan ja jostain syystä ne ei nouse ennen ekaa starttia.
Mitä voisi kokeilla, niin koittaa kuunnella kun kääntää ekan kerran moottorivirrat päälle, että kuuluuko bensatankin suunnalta surinaa. Ja tietenkin pitää moottorivirrat päällä muutaman sekunnin ennen kuin starttaa, että pumppu ehtii nostaa paineet. Jos kääntää suoraan startille, niin sekin voi olla syynä käynnistymättömyyteen vaikka pumpun esiajo toimisikin. Startin aikana ei virtaa riitä pumpulle kunnolla ja jos paineet on hävinneet eikä pumpun esiajo ehtinyt nostaa.. Kun paineet on järjestelmässä valmiina, tämä ei ole ongelma. Mutta bensapumpun takaiskuventtiilin vuotaminen tuo näitä oireita.
Mutta koska vika voi olla moni muukin, niin tämän pikatestin jälkeen veisin auton vikakoodien lukuun, jos ei ole jo tehty. Ei ollut ainakaan mainintaa.
Niin ja siirrän tämän tekniikkaosioon, sieltä löytyy ylhäältä keskustelusäie vikakoodien lukemisesta.
Niin ainoo mitä tulee mieleen, että kun pistää virrat päälle niin bensapumpun esiajo ei toimi, eli ei nosta paineita. Vähän autosta riippuen pumppu voi sitten saada pakkovirtaa startin aikana ja kun moottori pyörii niin tieto tästä pitää pumpulla virrat päällä.
Mutta siis kun auto seisoo, niin bensanpaineet häviää pikkuhiljaa. Tai teoriassa niiden pitäisi pysyä, mutta takaiskuventtiilit alkaa vanhemmiten vuotamaan. Tässä voisi käydä niin että pidempi seisotus yön yli päästää paineet laskemaan ja jostain syystä ne ei nouse ennen ekaa starttia.
Mitä voisi kokeilla, niin koittaa kuunnella kun kääntää ekan kerran moottorivirrat päälle, että kuuluuko bensatankin suunnalta surinaa. Ja tietenkin pitää moottorivirrat päällä muutaman sekunnin ennen kuin starttaa, että pumppu ehtii nostaa paineet. Jos kääntää suoraan startille, niin sekin voi olla syynä käynnistymättömyyteen vaikka pumpun esiajo toimisikin. Startin aikana ei virtaa riitä pumpulle kunnolla ja jos paineet on hävinneet eikä pumpun esiajo ehtinyt nostaa.. Kun paineet on järjestelmässä valmiina, tämä ei ole ongelma. Mutta bensapumpun takaiskuventtiilin vuotaminen tuo näitä oireita.
Mutta koska vika voi olla moni muukin, niin tämän pikatestin jälkeen veisin auton vikakoodien lukuun, jos ei ole jo tehty. Ei ollut ainakaan mainintaa.
Niin ja siirrän tämän tekniikkaosioon, sieltä löytyy ylhäältä keskustelusäie vikakoodien lukemisesta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Mikä vikana?
joo ei oo vikakoodia käyty lukemassa. sitä ei varmaankaan näy muuta kuin ekalla käynnistyskerralla eli pitää viedä pidemmäksi aikaa auto paikan päälle?. tässä olin jo huomenna soittelemassa mutta kun ny keksin foorumin ni aattelin kysellä josko jollakin tullu vastaan ennen tää sama. bensakonehan tuo on. puhdistusainetta laitettu pari kertaa tankkiin eikä auttanu. jonkin aikaa tankkasin 98 kun normisti 95 laittanu mutta silläkään ei mitään vaikutusta ollu. en oo kyllä huomannu kuunnella hurinoita...joku saattaa olla putken etupää mikä vähän rämisee niin häirittee kivasti kuunteluja..
Re: Mikä vikana?
Niin mutta eihän pumpun surinaa kuunnella auto käynnissä vaan nimenomaan käännetään virrat päälle mutta ei startata. Pitäis surista tankissa muutaman sekunnin ja sammua, tosin eri autoissa voi olla eri systeemejä joten ei ole mikään aukoton testimenetelmä.
Vikakoodit jää muistiin eli ne voi lukea koska vaan. Toki sitten starttaushetkellä osaava henkilö pystyy katsomaan myös reaaliaikaista dataa jos muuten ei syyt selviä.
Vikakoodit jää muistiin eli ne voi lukea koska vaan. Toki sitten starttaushetkellä osaava henkilö pystyy katsomaan myös reaaliaikaista dataa jos muuten ei syyt selviä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Mikä vikana?
no juu eipä tietenkään..tuo tuli vähän niinku ekstrana siis toi että etupäässä joku rämisee.. tarkoitus oli siis sanoa etten ole kuunnellu huriseeko jossain.. syksyllä kun se alkoi useemmin tekeen tätä niin koitin myös tuon käännä virta päälle ja hetken päästä startti sydeemiä muttei ollu vaikutusta...mutta siis en kuunnellu sitä ääntä että tuleeko...tarttee koittaa aamulla kuunnella.
Re: Mikä vikana?
Tää kulkine on varmaan jo kunnossa. Tutkisin ilmansaannin koneelle. Tukehtuminen viittaillis egr-venttiillin suuntaan.
Re: Mikä vikana?
Ei ole Albeassakaan EGR venttiiliä..am kirjoitti:Tää kulkine on varmaan jo kunnossa. Tutkisin ilmansaannin koneelle. Tukehtuminen viittaillis egr-venttiillin suuntaan.
Re: Mikä vikana?
Kiitos tarkennuksista, ei siis taida bensa-autoissa tuota monessa olla... Harrastajakorjaajana menen mutu-tuntumalla
Tulee mieleen kun kerran tipo 16v oireili samansuuntaisesti, lopulta selvisi, että ilmanottoaukon eteen oli jäänyt öljytikun puhdistusrätti ja moottoria käynnistäessä se oli mennyt tuloksi ilmanottoputkeen
Tulee mieleen kun kerran tipo 16v oireili samansuuntaisesti, lopulta selvisi, että ilmanottoaukon eteen oli jäänyt öljytikun puhdistusrätti ja moottoria käynnistäessä se oli mennyt tuloksi ilmanottoputkeen