128 madallus, apua
128 madallus, apua
Moikka!
-76 128 kyseessä ja tarkoitus madaltaa sen -60 mm markkinoilla olevilla sarjoilla.
Madallusjoustahan löytyy monelta valmistajalta 100e molemmin puolin + rahdit.
"Järki" sanoo, että ei tuu hyvä jos laittaa olemassa oleviin iskareihin moiset, mitä sanoo muut?
Mikä olisi paras järkihintainen toimiva kokonaisuus tähän roojektiin?
Apuja / vinkkejä kaivataan.
Kiitos jo etukääten!
t, Panu, Kouvola
040 7269170
-76 128 kyseessä ja tarkoitus madaltaa sen -60 mm markkinoilla olevilla sarjoilla.
Madallusjoustahan löytyy monelta valmistajalta 100e molemmin puolin + rahdit.
"Järki" sanoo, että ei tuu hyvä jos laittaa olemassa oleviin iskareihin moiset, mitä sanoo muut?
Mikä olisi paras järkihintainen toimiva kokonaisuus tähän roojektiin?
Apuja / vinkkejä kaivataan.
Kiitos jo etukääten!
t, Panu, Kouvola
040 7269170
Re: 128 madallus, apua
1.3l murtoluvun takatolpat taitavat sopia 128:n etutolpiksi, pienellä sovittamisella myös 1.5l murtsikan tolpat taitavat sopia.
Vanhoja purettavia tolppia voi aina löytyä jostain ja uusia iskareita saa kaupasta, myös uusia säädettäviä on saatavilla.
[url][/http://www.eurosport-uk.net/shop/index. ... _id=279url]
[url][/http://www.vickauto.com/newstore/index. ... id=4350url]
Iskaritolpat voi myös rakentaa jos intoa ja osaamista riittää, projektipuolelta taitaa löytyä tolppien tekemisestä juttua ja kuvia, sieltä voi katsella miten muut ovat kaseja rakennelleet...
Vanhoja purettavia tolppia voi aina löytyä jostain ja uusia iskareita saa kaupasta, myös uusia säädettäviä on saatavilla.
[url][/http://www.eurosport-uk.net/shop/index. ... _id=279url]
[url][/http://www.vickauto.com/newstore/index. ... id=4350url]
Iskaritolpat voi myös rakentaa jos intoa ja osaamista riittää, projektipuolelta taitaa löytyä tolppien tekemisestä juttua ja kuvia, sieltä voi katsella miten muut ovat kaseja rakennelleet...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: 128 madallus, apua
Kukkuu kaikki!
Etupää ok, mites tuo takapiä?
Onko kukaan tehny ja toimiiko jos konttiin laittaa sen reiän ja vaffan kierretangon jolla ruuvaa poikittaista lehtijousta (väliin lattarauta tietty) alas jolloin jousen päät nousee?
Katsastuksessa pomppaa, mutta tanko pois siks aikaa
Tai sitten tämä systeemi:
https://www.youtube.com/watch?v=yn3a8j27PZ0" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko joku testannut?
Etupää ok, mites tuo takapiä?
Onko kukaan tehny ja toimiiko jos konttiin laittaa sen reiän ja vaffan kierretangon jolla ruuvaa poikittaista lehtijousta (väliin lattarauta tietty) alas jolloin jousen päät nousee?
Katsastuksessa pomppaa, mutta tanko pois siks aikaa
Tai sitten tämä systeemi:
https://www.youtube.com/watch?v=yn3a8j27PZ0" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko joku testannut?
Re: 128 madallus, apua
Nuo palikat on mielstäni se helpoin tapa. Itsellä noin ja ihan muutoskatsastettu. Tosin tuossa on muutama mutta. Jos käyttää sitä tukivarressa olevaa pulttia, niin se ei sitten ole normi M-kierre, vaan hieno. Toisekseen välipalikan on oltava sellainen, että sen sisään mahtuu pultit molemmista päistä -> ei tehdä mitään 40 mm madallusta. Noin 60 mm on lie minimi väkisin, silloinkin ehkä joutuu tukivarren pultin päätä vähän lyhentämään. Jotkuthan ovat lyöneet ne pultit tukivarresta irti ja uusi pitempi tilalle. Silloin voi vaikka holkeilla pelata madalluksen juuri siten kun haluaa.
Tuossa Ameriikan Joen asennuksessa on virhe. Jarrujen paineensäätimen taaki pitää tulla madalluspalikan "päälle", eli lähemmäs maata. Noin kuten videossa tehtynä paineensäädin kuvittelee auton olevan rajussa kuormassa ja voi etenkin talvella tulla jänniä jarrutuksia.
Siten kun madallat, niin menee pyöränkulmat jänniksi ja kun yrität muutoskatsastaa, niin sitten se hauskaksi meneekin kun aletaan tehdä suuntauslappua.. Lukaise mun tarina tuolta katsastusdokkaripuolelta.
Tuossa Ameriikan Joen asennuksessa on virhe. Jarrujen paineensäätimen taaki pitää tulla madalluspalikan "päälle", eli lähemmäs maata. Noin kuten videossa tehtynä paineensäädin kuvittelee auton olevan rajussa kuormassa ja voi etenkin talvella tulla jänniä jarrutuksia.
Siten kun madallat, niin menee pyöränkulmat jänniksi ja kun yrität muutoskatsastaa, niin sitten se hauskaksi meneekin kun aletaan tehdä suuntauslappua.. Lukaise mun tarina tuolta katsastusdokkaripuolelta.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 madallus, apua
Itsellä oli aikoinaan 3P:ssä 128 farmarin takajousi, joka on jäykempi. Madallus samalla filosofialla kuin videolla, mutta toteutettuna muokatulla jousenkiinnikkeellä. Hyödyntäen alkuperäisiä tukivarren kiinnityspultteja.
Jos vielä ajettavuutta autoon haluaa, niin pyöränkulmat pitää hoitaa kohdilleen. Eli 3 mm aurausta taakse, ja liika camber pois. Jos on jäykät puslat niin vähempikin auraus riittää.
Jos vielä ajettavuutta autoon haluaa, niin pyöränkulmat pitää hoitaa kohdilleen. Eli 3 mm aurausta taakse, ja liika camber pois. Jos on jäykät puslat niin vähempikin auraus riittää.
Re: 128 madallus, apua
Omassa kasissa kokeilin muuten hiljan kääntää perää haritukselle. Tulee rauhaton ja suorastaan haukkaileva. Nyt on kokolailla nollilla ja mielestäni menee nyt ihan hyvin. Menee vakaasti suoraankin. Ihan orkkiskamaa tukivarsina. Aiemmin oli vähän aurauksella ja vallan hyvä normiajossa noinkin, mutta ratapäiviä silmälläpitäen tuota vähän kokeilin käännellä. Camberia on joku puolisen astetta miinusta. Saisi nuo itsellä vaikka plussallekin, mutta arvelin, että tuo pieni negatiivinen olisi ihan ok.
Keulassa on pieni haritus ja vähän reilummin miinuscamberia. Raidetankojen kanssa tulee ongelmaa aika äkkiä. Pienellä aurauksellakin oli ihan hyvä ajaa, että moinenkin käy.
Kun keulan tiputtaa alas, niin menee sitten casterit ihan pieleen. Ainakin kaikki prikat vakaajasta pois tukivarsien edestä, eli maksimit sieltä. Tuollakaan ei kulmalappua saa vaan on tolppien yläpäät peruutettava maksimiinsa ja vielä siirrettävä vakaajaa eteen niin sitten saa nippanappa tehdasarvoihin.
Hitusen työläs tuo on madaltaa jos siitä laillisen nykypäivänä haluaa.
Keulassa on pieni haritus ja vähän reilummin miinuscamberia. Raidetankojen kanssa tulee ongelmaa aika äkkiä. Pienellä aurauksellakin oli ihan hyvä ajaa, että moinenkin käy.
Kun keulan tiputtaa alas, niin menee sitten casterit ihan pieleen. Ainakin kaikki prikat vakaajasta pois tukivarsien edestä, eli maksimit sieltä. Tuollakaan ei kulmalappua saa vaan on tolppien yläpäät peruutettava maksimiinsa ja vielä siirrettävä vakaajaa eteen niin sitten saa nippanappa tehdasarvoihin.
Hitusen työläs tuo on madaltaa jos siitä laillisen nykypäivänä haluaa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 madallus, apua
128 Coupessa ja Rallyssa on edessä erilainen alatukivarsi, ja etuvakaaja on korvattu helpommin säädettävällä reaktiotangolla. Ovat vaihtokelpoisia.Stefa kirjoitti:
Kun keulan tiputtaa alas, niin menee sitten casterit ihan pieleen. Ainakin kaikki prikat vakaajasta pois tukivarsien edestä, eli maksimit sieltä. Tuollakaan ei kulmalappua saa vaan on tolppien yläpäät peruutettava maksimiinsa ja vielä siirrettävä vakaajaa eteen niin sitten saa nippanappa tehdasarvoihin.
Hitusen työläs tuo on madaltaa jos siitä laillisen nykypäivänä haluaa.
Re: 128 madallus, apua
Jep. Tuo voisi olla yksi ihan asiallinen vaihtoehto. Vähän tuo on mielessä pyörinyt jos vakaaja osoittautuu turhan jäykäksi.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 madallus, apua
Etupäähän saa säätöosia alatukivarren sisempään päähän ja tolpan yläpäähän. Puslia saa eri kovuisia.
Ohjaustuntumaa voi herkistää vaihtamalla Mcphersonien yläpäänlaakereina toimivat fiiberilevyt rullalaakereihin, luulisin että sama laakerisarja kuin murtoluvussa sopii myös kasiin ja muihinkin.
Kasithan ovat jo sen ikäisiä ja niitä on moneenlaisia, että alustan voi väittää olevan vaikka jonkun italialaisen pajan tekemä lisävarustepaketti...
Ohjaustuntumaa voi herkistää vaihtamalla Mcphersonien yläpäänlaakereina toimivat fiiberilevyt rullalaakereihin, luulisin että sama laakerisarja kuin murtoluvussa sopii myös kasiin ja muihinkin.
Kasithan ovat jo sen ikäisiä ja niitä on moneenlaisia, että alustan voi väittää olevan vaikka jonkun italialaisen pajan tekemä lisävarustepaketti...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: 128 madallus, apua
Jolloin inssi kysyy vastaavuustodistuska ko. pajalta. Minusta paras olla sanomatta mitään, tai korkeintaan "tämmönen tää on aina ollut"Ippe kirjoitti:...voi väittää olevan vaikka jonkun italialaisen pajan tekemä lisävarustepaketti...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: 128 madallus, apua
wellu kirjoitti:Jolloin inssi kysyy vastaavuustodistuska ko. pajalta. Minusta paras olla sanomatta mitään, tai korkeintaan "tämmönen tää on aina ollut"Ippe kirjoitti:...voi väittää olevan vaikka jonkun italialaisen pajan tekemä lisävarustepaketti...
Ei 70-luvun osille tarvita vastaavuustodistuksia, mutta tosiaan, kannattaa varmaan sanoa että tälläinen tämä on ollut niin kauan kun se on omassa hallussa ollut...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: 128 madallus, apua
Onko sinulla pykälää näyttää? Minä elän siinä tiedossa, jonka sain katsurilta hetken (trafin tiedotteen) penkomisen jälkeen.Ippe kirjoitti:wellu kirjoitti:Jolloin inssi kysyy vastaavuustodistuska ko. pajalta. Minusta paras olla sanomatta mitään, tai korkeintaan "tämmönen tää on aina ollut"Ippe kirjoitti:...voi väittää olevan vaikka jonkun italialaisen pajan tekemä lisävarustepaketti...
Ei 70-luvun osille tarvita vastaavuustodistuksia, mutta tosiaan, kannattaa varmaan sanoa että tälläinen tämä on ollut niin kauan kun se on omassa hallussa ollut...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: 128 madallus, apua
Eikös nuo vastaavuustodistukset koske kuitenkin vain EY-tyyppihyväksyttyjä autoja, eli jotain -96 ->
Tuohon asti saa madaltaa miten tahtoo ja inssi katsoo, että homma on ok. Ainakin oma laikka/hitsi/sorvi -mallin alusta oli vallan ok inssin mielestä.
Tosin kasi on sen verta korkea vakiona, ettei se hirveästi huomoita herätä vaikka tuon luokkaa 60 mm tiputtaa. Tosin esimerkiksi peräpäästä on helppo madalluspalikat bongata. Jos sitten ei halua leimalla aina tökätä vakiotolppia takaisin ja napata paloja pois välistä. Eihän tuokaan monen minuutin homma ole. Toisaalta ei se muutoskatsastuskaan harmita kun kerran ja sen jälkeen saa olla huoletta.
Vähän sekavaa tuo katsastushomma taitaa tällä hetkellä olla.
Tuohon asti saa madaltaa miten tahtoo ja inssi katsoo, että homma on ok. Ainakin oma laikka/hitsi/sorvi -mallin alusta oli vallan ok inssin mielestä.
Tosin kasi on sen verta korkea vakiona, ettei se hirveästi huomoita herätä vaikka tuon luokkaa 60 mm tiputtaa. Tosin esimerkiksi peräpäästä on helppo madalluspalikat bongata. Jos sitten ei halua leimalla aina tökätä vakiotolppia takaisin ja napata paloja pois välistä. Eihän tuokaan monen minuutin homma ole. Toisaalta ei se muutoskatsastuskaan harmita kun kerran ja sen jälkeen saa olla huoletta.
Vähän sekavaa tuo katsastushomma taitaa tällä hetkellä olla.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 madallus, apua
Mikäli alkuperäistä jousta/jousia muokkaamalla (kierrejousia laikkaamalla, vääntösauvoja säätämällä) on ajokorkeutta muutettu, ei aiheuta toimenpiteitä.
Mikäli autoon on vaihdettu madaltavat jouset tai asennettu madaltava sarja, täytyy tämä muutoskatsastaa ja tällöin tarvitsee valmistajan tyyppihyväksynnän kyseiselle viritykselle kyseiseen automalliin akselimassoineen.
Mistäkö tiedän? Jos ajat uusilla keltaisilla jousilla leimalle, tulee hylky. Ajat vanhoilla, paskaisilla ainakin sen 40mm kuoleentuneilla jousilla leimalle = läpi.
Hölmöä, tiedän.
Mikäli autoon on vaihdettu madaltavat jouset tai asennettu madaltava sarja, täytyy tämä muutoskatsastaa ja tällöin tarvitsee valmistajan tyyppihyväksynnän kyseiselle viritykselle kyseiseen automalliin akselimassoineen.
Mistäkö tiedän? Jos ajat uusilla keltaisilla jousilla leimalle, tulee hylky. Ajat vanhoilla, paskaisilla ainakin sen 40mm kuoleentuneilla jousilla leimalle = läpi.
Hölmöä, tiedän.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: 128 madallus, apua
https://www.trafi.fi/filebank/a/1325147 ... toksin.pdf
Tuolla nuo mielestäni on eikä vanha tarvitse mitään lappuja. Tuolla mainitaan ikääntymisen painumaksi noin 20 mm.
Tuolla nuo mielestäni on eikä vanha tarvitse mitään lappuja. Tuolla mainitaan ikääntymisen painumaksi noin 20 mm.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.