128 madallus, apua

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Miksu
GFF
Viestit: 215
Liittynyt: 15.02.2004 23:00

Re: 128 madallus, apua

Viesti Kirjoittaja Miksu »

Fiat 500X 1.4 multiair -15
ex.Fiat Ritmo 130TC Abarth -88
ex.Fiat Stilo 130 Dynamic -02
GFF 1594
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 128 madallus, apua

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stefa kirjoitti:https://www.trafi.fi/filebank/a/1325147 ... toksin.pdf

Tuolla nuo mielestäni on eikä vanha tarvitse mitään lappuja. Tuolla mainitaan ikääntymisen painumaksi noin 20 mm.
Nopealla googlailulla löysin pari Trafin lisälappua, jotka kumosi vanhoja määräyksiä (vuosilta 2015 ja 2016).

Ainakin toisessa mainitaan seuraavasti:
Määräys
8 (15)
TRAFI/66404/03.04.03.00/2015
Ajoneuvon alustan korkeuden muuttaminen on sallittua käyttämällä ajoneuvotyyppiin soveltuvia
alustan madallussarjoja, korotussarjoja tai korkeussäädettäviä alustasarjoja, jousia säätä-
mällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin
puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus- tai madalluskappaleet
. Korkeutta saa muuttaa verrattuna
pyörien keskiöön enintään 51 mm, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 77
mm. Ajoneuvon kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden
muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin
enintään 150 mm.


Eli tuon suoraan tulkitsemalla saisi tehdä, mutta varmuuden saamiseksi pitäisi kahlata lakipykäliä enemmän läpi. Myönnän olevani huono ja liian kiireinen oikeasti penkomaan näitä asioita, mutta viime keväänä koetettiin yksi -94 Tipo saada keltaisilla -40mm jousilla leimalle eikä siitä tullut yhtään mitään. Tuolloin kävin tutun katsurin luona joka asiaa selvitteli ja totesi vain, että kierrejousia laikkaamalla ei mitään ongelmaa, mutta valmistajan jousimallista poikkeava rakenne ei onnistu ilman vastaavuuslappuja.
Tosin, tuo madalluspalan kanssa jää orig. jousi olemaan, kuten myös muut pyörän tuennan osat. Epäilisin silti, että mikäli "laillisen" haluaa, täytyisi muutoskatsastuksessa esittää lujuuslaskelmat yms. tuommoisesta palikasta.
Sitten ne pyörän kulmat. Mikäli on jonkin valmistajan "alustasarja" todistuksineen, joissa mainitaan arvojen muuttuvan, täytyisi kulmien olla symmetriset. Pelkällä "vastaavuuslapulla" tai muutoskatsastetulla madalluksella täytyisi toteutua valmistajan ohjearvo, joka kulmassa...

Tämä on taas tätä turhaa "paskaa", joka vain hankaloittaa asioita. Tietoa ei löydy, sen kysyminen ja selvittely maksaa. Lopputulos on, että porukalla "on pakko" tehdä hyshys-ratkaisuja ja ajaa leimalle toivoen, ettei inssi ole koskaan nähnytkään tämmöistä ajoneuvoa.

Minun tarkoitus ei sitten missään nimessä ole olla mikään "ei saa tehä, pussihousut lepattaa" -kitisijä. Näistä virityksistä on vain nykyään alettu olemaan tarkkoja, koska tekijöitä on paljon ja monenlaisia. Mikäli se "itse tein ja säästin" -patentti pettää, sattuu kuolonkolari eikä ko. muutos ole inssisedän hyväksymä, kuka on vastuussa? Auton omistaja/muutoksen toteuttaja.

Minusta olisi vähintään kohtuullista TRAFIn tehdä joku "check list", josta voisi pikaisesti noin suurinpiirtein tarkastaa mitä on tehtävissä. Nuo netissä vuosia pyörivät, aikaa sitten kumotut määräykset pykälineen ja todella kuivasti kirjoitettuine virkamies-teksteineen ovat äärimmäisen epäselvät. Tosin, moinen asiallisuus taitaisi palvella koko puljun tarkoitusta vastaan, vanhalla ajavahan on rikollinen... :roll:
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 madallus, apua

Viesti Kirjoittaja Stefa »

^^ tuolla ohjeessa on vain, että pitää olla maininta autosta ja akselimassasta. Mistään vastaavuustodistuksesta ei ole mitään. Ei pidä noita sekoittaa. Sekä tuo on tulkintaohje, ei itse pykälä. Virallisessa tekstissä on, että vanhemmissa saa käyttää mm. muun auton jousia kunhan akselimassa riittää.

^ noista Tipon jousista pitäisi olla lappu, että ne on Tipoon tai raskaampaan autoon ja nuo massat. Vastaavuustodistusta ei pidä vaatia.

Oman kasin otteella on taka-akselille merkattu palikat ja katsastuksen tein viime syksynä. Ei tarvinut laskelmia, mutta kun kyseessä on suora tanko missä reikä, niin vetolujuuden saa suoraan taulukosta. Holmökin tajuaa, että tuossa on liki väkisin poikkipinta-alaa paljon enempi mitä orkkispultissa jos ei ihan ohuesta kamasta ole tehty. Itsellä 19mm kuusiotankoa.

Pyöränkulmista pitää tosiaan olla lappu missä arvot on tehtaan toleranssissa. Tuo se hankala juttu on.

Ei nämä mielestäni niin hankalia ole. Kannattaa vaan olla yhteistyökykyinen konttori ja käydä vaikka etukäteen kyselemässä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: 128 madallus, apua

Viesti Kirjoittaja Eejii »

wellu kirjoitti:Mikäli alkuperäistä jousta/jousia muokkaamalla (kierrejousia laikkaamalla, vääntösauvoja säätämällä) on ajokorkeutta muutettu, ei aiheuta toimenpiteitä.

Mikäli autoon on vaihdettu madaltavat jouset tai asennettu madaltava sarja, täytyy tämä muutoskatsastaa ja tällöin tarvitsee valmistajan tyyppihyväksynnän kyseiselle viritykselle kyseiseen automalliin akselimassoineen.

Mistäkö tiedän? Jos ajat uusilla keltaisilla jousilla leimalle, tulee hylky. Ajat vanhoilla, paskaisilla ainakin sen 40mm kuoleentuneilla jousilla leimalle = läpi.


Hölmöä, tiedän. :roll:
Spideria kun katsastin ekaa kertaa madallusjousilla (autoni oli siis alunperin korkeilla jenkkijousilla varustetttu, jotka tosin oli katkomalla madalletut) katsuri pohti pitääkö uudet merkata otteeseen. Selitin että jouset ovat toki matalammat kuin alkuperäiset jenkkijouset, mutta ovat euroopassa käytettyjä vastaavat. Katsuri mittaili silmämääräisesti ajokorkeutta ja pyysi toista katsastusmiestä paikalle. Yhdessä tulivat siihen tulokseen että eikös tuo aika normaalilta näytä, ei me ruveta otetta muuttamaan ja leima paperiin. Mulla olisi ollut TUV:n todistuskin jousille, mutta vilkaisu riitti.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Vastaa Viestiin