Vikakoodien lukeminen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja A Bart » 02.04.2018 08:14

Eikös se ihan sano siinä kohtaa kun koittaa kytkeytyä boksiin että esimerkiksi elm kaapelia ei löydy, tai kytke natsaan 3 tai esim keltainen väliadapteri.
Tuo väliadapteri sitten kytkee ohjelman länkyttämän kielen eri pinneihin josta vastaa se purkki mitä halutaan jututtaa.
Esim tämmönen sarja on ihan käypäinen.
https://www.amazon.co.uk/FiatEcuScan-Mu ... B00KF6JO1U
Tämä siis korvaa sen kytkimellisen piuhan jossa valkataan ne samat pinniin kytkeytyvät tiedonsiirrot kytkimellä.
Näitähän löytyy sitten vaikka mistä, ja ebay taitaa olla helpoin kanava.

Itsellä on vanha versio tuosta ecuscannerista ja kun siitä on juotettu KKL kaapelista 3,7,9 natsat yhteen (pystyy siis lukemaan motronic,abs, ja bägin ) niin nyt on ongelmia saada yhteys -00 156 motronikkiin.
Ilmeisesti tuo signaali heikkenee sitten jo niin paljon että paree olisi vain kytkeä se yhteen natsaan kerrallaan (näinhän ohjeissakin sanotaan).
A Bart
 
Viestit: 631
Liittynyt: 17.12.2006 16:45
Paikkakunta: Pori

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja wellu » 04.04.2018 06:55

A Bart kirjoitti:Eikös se ihan sano siinä kohtaa kun koittaa kytkeytyä boksiin että esimerkiksi elm kaapelia ei löydy, tai kytke natsaan 3 tai esim keltainen väliadapteri.
Tuo väliadapteri sitten kytkee ohjelman länkyttämän kielen eri pinneihin josta vastaa se purkki mitä halutaan jututtaa.
Esim tämmönen sarja on ihan käypäinen.
https://www.amazon.co.uk/FiatEcuScan-Mu ... B00KF6JO1U
Tämä siis korvaa sen kytkimellisen piuhan jossa valkataan ne samat pinniin kytkeytyvät tiedonsiirrot kytkimellä.
Näitähän löytyy sitten vaikka mistä, ja ebay taitaa olla helpoin kanava.

Itsellä on vanha versio tuosta ecuscannerista ja kun siitä on juotettu KKL kaapelista 3,7,9 natsat yhteen (pystyy siis lukemaan motronic,abs, ja bägin ) niin nyt on ongelmia saada yhteys -00 156 motronikkiin.
Ilmeisesti tuo signaali heikkenee sitten jo niin paljon että paree olisi vain kytkeä se yhteen natsaan kerrallaan (näinhän ohjeissakin sanotaan).

Kyllä, vaatii elm327 kapulaa.

Täytyy se hommata, nyt kun tietää että tuo mes toimii. Aikanaan jätin hommaamatta, koska Bravon kanssa sitä en kokenut tarpeelliseksi ja messin toiminta oli vistassa aika kankiaa. Tuntuisi seiskassa pyörivän paremmin.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3788
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja pentozal » 04.04.2018 13:18

Minulla on bluetooth ELM kapula. Ymmärsinkö oikein että nuo värihässäkkä piuhat toimii ELMon kanssa eikä tarvitse sitä VAG KKL piuhaa? Airbaggiin pitäs päästä..
pentozal
 
Viestit: 41
Liittynyt: 30.10.2016 20:58

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja Luigi » 04.04.2018 13:48

Ne väripiuhat on vain tyhmiä uudelleen kytkettyjä läpimenoja, jotka ota mitään kantaa siihen, millä tekniikalla OBD-palikka toimii. Se sitten on eri asia, jos joku tietty toiminto sitten vaatii eri palikan.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7861
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja jonik » 05.04.2018 19:33

Joo ELM pitää olla, KKL ei toimi adapterien kanssa.
jonik
 
Viestit: 178
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja A Bart » 05.04.2018 19:37

jonik kirjoitti:Joo ELM pitää olla, KKL ei toimi adapterien kanssa.

Miksei?
A Bart
 
Viestit: 631
Liittynyt: 17.12.2006 16:45
Paikkakunta: Pori

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja Luigi » 05.04.2018 20:29

No mulla on KKL, jonka olen tinaillut toimimaan ilman adaptereja... on kyllä omatekoinen adapteriviritelmäkin. Ja toimii kaikilla, tietenkin. Kaikkien autojen kaikkiin purkkeihin ei KKL:llä pääse. Kaikki tämä on kerrottu Multiecuscanin sivulla:
http://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7861
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja jonik » 05.04.2018 23:34

Yhdessäkään Puntossa ei ole toiminut KKL + adapterit, muissa voi toimia. Ja tosiaan on virallinen johtosarja eli ei ole siitä kiinni. Toki sillä KKL pääsee moottorin vikakoodeihin eli ei ihan turha ole.
jonik
 
Viestit: 178
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja Sämpy » 06.04.2018 07:28

Listojen mukaan Evot ja Grandet toimii vain ELMillä ja vanhempien abseihin/bägeihin taas ei sillä pääse vaan pitää olla KKL mutta nimenomaan peruskytkennällä eli ovat samassa paikassa kuin moottori. Joten kytkentämuutospiuhalla ei tosiaan ole tarvetta Puntossa. Oliko se niin että ELM tukee väylää jos se on tarpeeksi uusi, mutten muista järjestysnumeroa? KKL taas ei väyläpurkkien kanssa keskustele.
Suosittelen ohjelmistokehittäjän myymää liitäntälaitetta niin ei tartte mitään kytkimiä tai välijohtoja ja kaikki toimii, paitsi tietenkin vanhat 3-pinniset ei-obd2 tarttee välijohdon.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6252
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja wellu » 06.04.2018 08:24

Minä taasen sain vahvaa tietoa, että AlfaOBD-ohjelmalla ja ELM327 bluetooth palikalla pystyy Mk2B puntosta katselemaan "kaikkia".

Mielekiintoinen viidakko. :mrgreen:
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3788
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja Sämpy » 06.04.2018 10:32

-03 eteenpäin pitäisi onnistua ELMillä kaikki. 99 ei onnistu ABS ja Airbag. Tuossa välissä voi olla harmaata aluetta.

Ei harmita että tuli hankittua se Multiplexer paketti CanTieCar sovittimella, ei tartte taistella feikkisirujen ajurien tai kolvattujen liitosten kanssa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6252
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja Luigi » 06.04.2018 15:53

Onkos KKL:ää muunlaisena, kuin USB-sarjaporttimallina? Sellaiset jättäisin jo hankkimatta, kun toimivuus vähänkään nykyaikaisen PC:n kanssa on jo aika epävarmaa. Itselläni vuonna 2013 ostettu läppäri, ja sarjaporttiasetukset tappiin vedettynä toimii, mutta esim. ilmastointilaitteen osalta aika epävarmasti, katkoo. Wifi-tekniikalla liitettävä ELM327 ei maksanut paljoakaan enemmän, tosin sillä on tullut vasta Motronicia käpisteltyä, mutta pitäisi olla paljon vakaampi ja helpompi. Nimenomaan muut kuin moottorin ohjaus on tuntuneet olevan kriittisimpiä sarjaporttiasetuksista.

Nämä kokemukset ainoastaan 2001 Lybran kanssa. Ja Stilon moottorinohjauksen.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7861
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja Neverth » 06.04.2018 16:34

KKL on yksinkertaistettuna komparaattori usb-sarjaporttipiirin perässä joten siitä on paha karsia mitään irti. Koko kommunikaatio on rakennetu hakkaamalla kiviä yhteen softapuolella.
Periaatteessa vois lyödä MAX3232:n tai vastaavan siihen usb piirin tilalle.

Sitten voi olla ongelmana jos emolevyn valmistaja on pistänyt sarjaportin usb:n perään.
Neverth
 
Viestit: 292
Liittynyt: 03.11.2012 15:45

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja Isola » 06.04.2018 20:39

Mitä ihmettä? Eivätkö Fiatin sukuiset juttele ISO 9141 -protokollaa, kuten olen kuvitellut? Ei kai siellä nyt mitään tavallista UART-sarjaporttia ainakaan ole... Moottori-ECUssa ei edes saa olla ainakaan ainoana liitäntänä.

Sinänsä sillä ei pitäisi olla merkitystä, onko kaapeli ELM327 vai KKL. Molempien pitäisi osata kaikki validit K-line-protokollat. Käytännön toteutuksissa on sitten paljonkin eroja, etenkin ajurin suhteen. Nämä kympin kaapelit joko toimivat tai ei. Minullakin on kaksi saman näköistä ELM327-kaapelia, joista toisella pääsee Thesiksessä vain moottorinohjaukseen, toisella taas kaikkialle mihin MESin kyvyt riittävät.

Sillä en usko olevan mitään merkitystä, onko siirtotienä PC:lle USB vai jokin muu. OBD:n K-line ei kuitenkaan juttele mitään PC:n standardibittinopeuksia, vaan 10,4 kbs, paitsi alustuksessa sen 5 bps. Tämä siis protokollasta riippumatta.

Niitä vendor option -nastojen raakoja rinnankytkentöjä en suosittele ollenkaan. Silloin nimittäin testerin alustushuhuilu menee kaikille ECUille, jotka sitten myös vastaavat kuorossa siihen samaan linjaan. Vastausten tarkasta ajatuksesta sitten riippuu, tuleeko se oikean näköisenä perille. Ne värilliset adapterit tai vaihtokytkin ovat paljon toimivampi ratkaisu.
Avatar
Isola
 
Viestit: 157
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja Luigi » 06.04.2018 22:39

Ei USB ole se ongelma, vaan sarjaportti, joka esim. omassa kaapelissani on toteutettu USB:hen emuloituna. Tällä jo ikääntyneellä koneella sen sai vielä toimimaan, kun veti latenssit tappiin - edeltäneessä koneessa ei vielä tarvinnut - mutta uudemmissa ja nopeammissa tämä ilmeisesti ei enää riitä. Tietysti tuo riippuu sarjaliikennettä hoitavan sirun ajuristakin. Tässä omassani se on ilmeisen kömpelösti toteutettu.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7861
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

EdellinenSeuraava

Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä