Vikakoodien lukeminen
Re: Vikakoodien lukeminen
Multiecuscan pelittänee kyllä kaikissa, mutta nuo siniset liitäntäkaapelit voisi toimia helpommin XP-ympäristössä.
Tuun to-pe Kajaanista Keiteleelle työhommiin, niin voisin heittää sulle tollasen sinisen piuhan. Niitä on pari tuolla hyllyssä enkä tee niillä yhtään mitään. Pielavesihän olisi siinä matkalla
Soitellaan vaikka jos aikataulut mätsää. nolneljäsataa viisyksseittemän kaksneljäviis.
Tuun to-pe Kajaanista Keiteleelle työhommiin, niin voisin heittää sulle tollasen sinisen piuhan. Niitä on pari tuolla hyllyssä enkä tee niillä yhtään mitään. Pielavesihän olisi siinä matkalla
Soitellaan vaikka jos aikataulut mätsää. nolneljäsataa viisyksseittemän kaksneljäviis.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Vikakoodien lukeminen
Suurimmat ongelmat mulla on ollut maksullisen multiecusannerin kanssa huonoista usb johdoista.
Kunhan on vanha kunnollinen paksu jetdirectistä pöllitty johto, onnistuu yhteys aina, ohkaisilla kiinanajohdoilla satunnaiseseti.
Nykyään mulla onkin tuossa vanhassa KKL adapterissa ½ metrinen usb johto, jota en käytä muissään muualla enää ikinä.
Kaikki muut dingendongelit toimii vaikka millä piuhalla mutta tuo kkl adapteri (ainakaan mulla) ei pelitä kuin kunnollisella piuhalla.
Kunhan on vanha kunnollinen paksu jetdirectistä pöllitty johto, onnistuu yhteys aina, ohkaisilla kiinanajohdoilla satunnaiseseti.
Nykyään mulla onkin tuossa vanhassa KKL adapterissa ½ metrinen usb johto, jota en käytä muissään muualla enää ikinä.
Kaikki muut dingendongelit toimii vaikka millä piuhalla mutta tuo kkl adapteri (ainakaan mulla) ei pelitä kuin kunnollisella piuhalla.
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Vikakoodien lukeminen
Pistänpä tämän kysymykseni vielä tännekin, kun on ihan oma otsikkonsa näille vikakoodin lukujutuille eli kyseessähän oli, löytyykö muutaman vuoden vanhaan iPod Touch-laitteeseen OBD-lukijaa joko langallisena tai langattomana:
http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=37785" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=37785" onclick="window.open(this.href);return false;
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Vikakoodien lukeminen
Suomentaisiko joku tämän?Sämpy kirjoitti:Kai muistit tiputtaa portin lisäasetuksista "latency timer"in pienimpään mahdolliseen arvoon? Kuten Multiecuscanin ohjeissa kerrotaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Vikakoodien lukeminen
Latency timeriä en edelleenkään löydä.
Mutta auttakaa! Bravon ruiskun vikavalo palaa ja huomenna reissuun... Viikko sitten löyti ECUn portti "COM6" asetuksessa ja interface slow:lla.
Nyt ei. Ei löydä moottorinohjainta scannaamalla eikä yhdistämällä.
Windows vista käyttöjärjestelmänä. Kone kylläkin päivitetty tämän viikon aikana.
Mutta auttakaa! Bravon ruiskun vikavalo palaa ja huomenna reissuun... Viikko sitten löyti ECUn portti "COM6" asetuksessa ja interface slow:lla.
Nyt ei. Ei löydä moottorinohjainta scannaamalla eikä yhdistämällä.
Windows vista käyttöjärjestelmänä. Kone kylläkin päivitetty tämän viikon aikana.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Vikakoodien lukeminen
latenssi ohje löytyy heti messi manuaalin alusta, ekat kuvat...
mee ohjauspaneeli-laitehallinta-portit ja tsekkaa mikä COMx sinne ilmestyy kun tyrkkää piuhan kiinni, jos ilmestyy "tuntematon laite", tms. tai ei näy ollenkaan niin siinä piuhassa joku häikkä. latenssit löytyy sen ilmestyneen portin takaa.
liekkö päivityksessä tapahtunut jotain ajurille?
mee ohjauspaneeli-laitehallinta-portit ja tsekkaa mikä COMx sinne ilmestyy kun tyrkkää piuhan kiinni, jos ilmestyy "tuntematon laite", tms. tai ei näy ollenkaan niin siinä piuhassa joku häikkä. latenssit löytyy sen ilmestyneen portin takaa.
liekkö päivityksessä tapahtunut jotain ajurille?
Re: Vikakoodien lukeminen
Latensy-timeria ei edelleenkään löytynyt, mutta noin 1,5h kun jaksoi räplätä, asentaa MES:n uudestaan, "pakottaa" portiksi COM3 ja aikansa kokeilla erilaisia asetus-vaihtoehtoja, niin sain yhteyden moottorinohjaukseen.uk350 kirjoitti:latenssi ohje löytyy heti messi manuaalin alusta, ekat kuvat...
mee ohjauspaneeli-laitehallinta-portit ja tsekkaa mikä COMx sinne ilmestyy kun tyrkkää piuhan kiinni, jos ilmestyy "tuntematon laite", tms. tai ei näy ollenkaan niin siinä piuhassa joku häikkä. latenssit löytyy sen ilmestyneen portin takaa.
liekkö päivityksessä tapahtunut jotain ajurille?
Koodit sain luettua ja nollattua, mutta live-dataa katsoessa yhteys aina pätkäisee, eikä tämän jälkeen löydä koko ECUa ilman saatanallista porttien ja asetuksien räpläämistä...
Nyt minulla on erittäin vahva MuTu, että "vika" on Vistassa ja näin veikkasi myös apuna ollut kaveri (joutunut työnsä puolesta erilaisten emulaattoreiden yms. ohjelmistojen kanssa kikkailemaan aivan perkeleesti ja totesi Vistan olevan tässä asiassa aivan oma lukunsa...).
Tässä miettinyt, että pitäisiköhän koettaa vanhalla miniläppärillä (XP), vai heittää lisenssi-visvalla roskakoria ja asentaa piraattiseiska. Prkl kun toimisi suoraan linuxilla, niin ei tarvitsisi kahta kertaa miettiä.
MES on kyllä hyvä ohjelmisto ja tuo livedatan seuraaminen auttaisi monessa asiassa, ärsyttää vain kun raudan puolesta köyhällä ei ole varaa hyvään...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Vikakoodien lukeminen
testaa xp:ssä, itellä kyllä toimii seiskassa ok ja ihan siitä portista jonka windows antaa puihalle, tässä on huomioitava että tietyissä tapauksissa, jos kytket eri usb porttiin niin piuha saattaa saada eri com numeron
latenssi asetus löytyy kuten kuvassa, piuha tarttee olla kiinni.
latenssi asetus löytyy kuten kuvassa, piuha tarttee olla kiinni.
Re: Vikakoodien lukeminen
Noniin, eli kyllä sitäkin on sitten säädetty.uk350 kirjoitti:testaa xp:ssä, itellä kyllä toimii seiskassa ok ja ihan siitä portista jonka windows antaa puihalle, tässä on huomioitava että tietyissä tapauksissa, jos kytket eri usb porttiin niin piuha saattaa saada eri com numeron
latenssi asetus löytyy kuten kuvassa, piuha tarttee olla kiinni.
Ei auta ittellä mitään. Aivan sama mille välille laittaa.
Itseasiassa parhaiten toimi kaikki "täysillä", eli nopealla.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Vikakoodien lukeminen
Jooh. Nyt on yritetty portin puskurinopeuksia ja itse MESn "latency"ä säätämällä. Kuitenkin aina test -kokeilemalla tökkää joko 250ms tai 750ms "toiminto aikakatkaistiin".
Kerran sain toissapäivänä löytämään ECUn ja nollasin koodit. Sitten piti odotella tunti ja kokeilla uudestaan kun oli akku latauksessa. Ei enään toimikkaan, mitenkään...
Kerran sain toissapäivänä löytämään ECUn ja nollasin koodit. Sitten piti odotella tunti ja kokeilla uudestaan kun oli akku latauksessa. Ei enään toimikkaan, mitenkään...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Vikakoodien lukeminen
Lainailen tähän toisesta ketjusta tietoa:
uk350 kirjoitti:ELM adaptereissa on oma prossu joka keskustelee ecun kanssa, KKL(vagcom) keskustelee suoraan mes kautta eculle, jos on esm. paljon tausta ohjelmaa käynnissä katkomassa keskustelua niin saattaa periaatteessa haitata. myöskin usb muuntimet ja usb ajurit saattavat olla "viallisia".
Vanha kunnon sarjaporttiin liitettävä diy KKL vagcommi toimi pomminvarmasti lähes aina, sarjaporttia ei vaan tahdo enää nykyläppäreistä löytyä.
Ite huomannu että kokeilee molempia, elm saattaa toimia autossa x ja kkl autossa y mutta ei toistepäin, yleensä kuitennii molemmat on toimineet.
Neverth kirjoitti:VAG-COM/KKL on vain sarjaportteja suoraan moottorinohjaimeen. FES/MES tekee kommunikointiprotokollan ohjelmistolla, joten esim pienet viiveet/väärä puskurointi voi aiheuttaa yhteysvirheitä.
Linux + XP virtualboxissa on toiminut itsellä. Windows 8.1 kanssa en koskaan saanut toimimaan.
Neverth kirjoitti:KKL:n sisällä on yleensä FTDI:n piiri joka luultavasti ei ole aito.
Kyseinen firma lähti kusemaan ajureihin joten ajuriversio 2.10.0.0 on ennen tätä ajurikikkailua oleva toimiva versio.
Luigi kirjoitti:Ei ole vielä niin kattavaa omaa kokemusta ELM327:sta, että uskaltaisin suositella, mutta ainakin itsellä on wifi-liitäntäinen ELM toiminut ihan hyvin MES/Win8.1 kanssa. En ole modaillut ABS:ien, airbagin tai muiden systeemien tavoitteluun ainakaan vielä. VAG-COM piuha käyttää sarjaporttia, ja nykyiset USB:hen liitettävät sarjaporttiemulaatiot vaikuttavat toimivan sitä epävarmemmin, mitä nopeampi kone on. Minä sain jotenkuten toimimaan vetämällä asetuksista latenssit kutakuinkin tappiin (en muistaa kumpaan suuntaan), mutta epävarmuutta on silti edelleen. Vanhemmassa läppärissä toimi paremmin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Vikakoodien lukeminen
Minulla kun ei suostu tuo MES löytämään yhteyttä Fiat Bravo 80SX -99:n ECUun. Ensin pidin vikana Windows Vistaa, koska päivittämisen jälkeen yhteys ei onnistunut (tehdastilassa olevalla läppärillä onnistui), mutta asiaa nyt hetken tutkittuani olen alkanut miettimään kahta asiaa.
Ensinnäkin lukaisin täältä MES:n foorumilta seuraavan tekstinpätkän:
"It is possible that your interface is not the correct type.
The Chinese companies produce fake interfaces and label them as VAG-COM 409.1 The original/genuine (and the one that works fine) is the FTDI type (the main chip inside is marked FTDI). The other one which some Chinese companies sell as VAGCOM is with CH340 chipset and it is a fake - it has bad drivers and in most cases it cannot be used for connection to any car.
The fact that your interface does not have latency settings means that it is probably not FTDI or the drivers are not correct. Sometimes the problem can be resolved by downloading new drivers from internet. The latest drivers for FTDI can be downloaded from http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
However, if the chipset of the interface is CH340 then it will not work. "
Eli suomeksi, eikös tuo tarkoita, että mikäli VAGCOM -kaapelin sisältä löytyy tekstissä mainittu "CH340" -piiri, on kyseessä feikki? Noh, minulla sellainen sieltä löytyy, joten voisikohan vika nyt olla tuossa?
Toinen asia, joka tuli mieleeni, on tämä:
Ensinnäkin lukaisin täältä MES:n foorumilta seuraavan tekstinpätkän:
"It is possible that your interface is not the correct type.
The Chinese companies produce fake interfaces and label them as VAG-COM 409.1 The original/genuine (and the one that works fine) is the FTDI type (the main chip inside is marked FTDI). The other one which some Chinese companies sell as VAGCOM is with CH340 chipset and it is a fake - it has bad drivers and in most cases it cannot be used for connection to any car.
The fact that your interface does not have latency settings means that it is probably not FTDI or the drivers are not correct. Sometimes the problem can be resolved by downloading new drivers from internet. The latest drivers for FTDI can be downloaded from http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
However, if the chipset of the interface is CH340 then it will not work. "
Eli suomeksi, eikös tuo tarkoita, että mikäli VAGCOM -kaapelin sisältä löytyy tekstissä mainittu "CH340" -piiri, on kyseessä feikki? Noh, minulla sellainen sieltä löytyy, joten voisikohan vika nyt olla tuossa?
Toinen asia, joka tuli mieleeni, on tämä:
Minulla löytyy läppäristä sarjaportti, osaako joku neuvoa miten tehdä tuo "DIY KKL" itte, vai saako jostain valmiina? Siis mikäli on oikeasti eroa toimintavarmuudessa...uk350 kirjoitti:Vanha kunnon sarjaporttiin liitettävä diy KKL vagcommi toimi pomminvarmasti lähes aina, sarjaporttia ei vaan tahdo enää nykyläppäreistä löytyä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Vikakoodien lukeminen
tässä transistori versio, L linjan osia ei tartte
http://www.alfabb.com/bb/forums/1178553-post563.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ja max232 versio
http://bellwood.olek.waw.pl/forum/printview.php?t=333" onclick="window.open(this.href);return false;
ja toinen
https://www.blafusel.de/obd/obd2_kw-interf-b.html" onclick="window.open(this.href);return false;
lisää löytyy google haulla kkl schematic tai kkl max232
periaatteessa ton sun kaapelis saa fixattua jos sinne sais kytkettyä max232 ic:n ch340 tilalle, juotos täpät vaan tuppaavat oleen turhan pieniä luotettavan modiksen tekoon...
jos on hankala tollanen diy niin saattais löytyä valmiudet kasata tollanen transistori versio...
ittellä on myös tollaanen kiinan ch340 oleva kaapeli, ei siinä ollut mulla mitään ongelmaa päästä kiinni faittiin kun testasin, en muista oliko punto, brava vai stilo mutta ecuun sillä pääsi kiinni, ja oli win 7.
tuo kaapeli oli tullut kiinasta viallisena, herjasi viallisesta usb laitteesta, kattelin ja vaihdoin ohjain piirin niin se pirulainen alkoi pelata.
http://www.alfabb.com/bb/forums/1178553-post563.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ja max232 versio
http://bellwood.olek.waw.pl/forum/printview.php?t=333" onclick="window.open(this.href);return false;
ja toinen
https://www.blafusel.de/obd/obd2_kw-interf-b.html" onclick="window.open(this.href);return false;
lisää löytyy google haulla kkl schematic tai kkl max232
periaatteessa ton sun kaapelis saa fixattua jos sinne sais kytkettyä max232 ic:n ch340 tilalle, juotos täpät vaan tuppaavat oleen turhan pieniä luotettavan modiksen tekoon...
jos on hankala tollanen diy niin saattais löytyä valmiudet kasata tollanen transistori versio...
ittellä on myös tollaanen kiinan ch340 oleva kaapeli, ei siinä ollut mulla mitään ongelmaa päästä kiinni faittiin kun testasin, en muista oliko punto, brava vai stilo mutta ecuun sillä pääsi kiinni, ja oli win 7.
tuo kaapeli oli tullut kiinasta viallisena, herjasi viallisesta usb laitteesta, kattelin ja vaihdoin ohjain piirin niin se pirulainen alkoi pelata.
Re: Vikakoodien lukeminen
tässä vielä se mihkä oma eka toimiva diy kaapeli perustui ilman optionaali osia.
http://blog.perquin.com/prj/obdii/obdii_rs232.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.perquin.com/prj/obdii/obdii_rs232.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vikakoodien lukeminen
Minäpäs jatkan tätä ihmettelyä.
Minulla on siis HP läppäri, jossa Windows Vista Business edition Service Pack 2.
Ohjelmistona tässä MultiEcuScan ver. 3.1r
Ei toimi. Päivittämättömässä (tehdasasetuksilla) Vistassa olen saanut yhteyden muodostettua joitain kertoja, mutta esim. auton käynnistäminen on alkanut pätkimään yhteyttä satunnaisesti. Nyt kun Vista on päivitetty (kuten koko kone muutenkin), niin ei saa yhteyttä. Vaikka latenssit olen koettanut säätää minimille, puoliväliin ja maksimille ja kaikki siltä väliltä. Portti on COM5 ja kaapelihan oli KKL VAG-COM 409.1 sekä 3-pinninen adapteri.
Vaikka mitä tekisi, säätäisi porttiasetuksia, latensseja, MES:n omia asetuksia, testatessa tulos on aina tämä:
Olen myös poistanut MES:n ja kaikki tuohon kaapeliin liittyvän, asentanut uudelleen ja kerran "Korjannut ja asentanut levyltä uudelleen" VAG-COM ohjelmiston ajureineen, ei toimi. Tulos edelleen sama. Valittuna "Default - x-High latency mode" sain välillä testissä ajettua kaikki läpi (viiveet jotain 20-60ms), mutta scannaamalla tai yrittämällä yhdistää suoraan ECU:n, ei löydy. Scannaus ilmoittaa "Completed" ja ruutu on tyhjä, "Connect to ECU" ilmoittaa "No connection - Check cable & connections".
Minulta loppui keinot. Konetta en voi pitää tehdasasetuksilla, koska tätä käytetään päivittäin. Voisi seuraavaksi kokeilla tehdä virtuaalikoneena vaikka XP/Win7 ja kokeilla, toimiiko siinä.
Minulla on siis HP läppäri, jossa Windows Vista Business edition Service Pack 2.
Ohjelmistona tässä MultiEcuScan ver. 3.1r
Ei toimi. Päivittämättömässä (tehdasasetuksilla) Vistassa olen saanut yhteyden muodostettua joitain kertoja, mutta esim. auton käynnistäminen on alkanut pätkimään yhteyttä satunnaisesti. Nyt kun Vista on päivitetty (kuten koko kone muutenkin), niin ei saa yhteyttä. Vaikka latenssit olen koettanut säätää minimille, puoliväliin ja maksimille ja kaikki siltä väliltä. Portti on COM5 ja kaapelihan oli KKL VAG-COM 409.1 sekä 3-pinninen adapteri.
Vaikka mitä tekisi, säätäisi porttiasetuksia, latensseja, MES:n omia asetuksia, testatessa tulos on aina tämä:
Olen myös poistanut MES:n ja kaikki tuohon kaapeliin liittyvän, asentanut uudelleen ja kerran "Korjannut ja asentanut levyltä uudelleen" VAG-COM ohjelmiston ajureineen, ei toimi. Tulos edelleen sama. Valittuna "Default - x-High latency mode" sain välillä testissä ajettua kaikki läpi (viiveet jotain 20-60ms), mutta scannaamalla tai yrittämällä yhdistää suoraan ECU:n, ei löydy. Scannaus ilmoittaa "Completed" ja ruutu on tyhjä, "Connect to ECU" ilmoittaa "No connection - Check cable & connections".
Minulta loppui keinot. Konetta en voi pitää tehdasasetuksilla, koska tätä käytetään päivittäin. Voisi seuraavaksi kokeilla tehdä virtuaalikoneena vaikka XP/Win7 ja kokeilla, toimiiko siinä.
Minkä huollan, sen korjaan...