Vikakoodien lukeminen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja Desmo » 10.09.2017 09:56

Sorry, my bad. Mie katoinkii AlfaOBD vaatimuksia.
Multiecuun käypi kkl.
Avatar
Desmo
 
Viestit: 84
Liittynyt: 13.03.2017 08:27
Paikkakunta: Joutseno

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja jkedino » 10.09.2017 11:09

Kiitokset neuvoista.
http://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx
Eli tuon mukaan elm327 1.4 obd2 käy Stilossa kaikkeen muuhun, paitsi siihen airbagsysteemiin mihin sitä nyt tarvitsisin. Jotta pääsee käsiksi elmin tuomiin lisäominaisuuksiin verrattuna kkl piuhaan, niin pitää myös olla maksullinen ohjelmistoversio ja nippu adaptereita.
Mutta ei nyt vielä luovuteta. Tässä on mennyt vasta kymmenisen tuntia aikaa läppärinpläräykseen pajalla. Kai sitä keski-ikäinenkin hiljalleen oppii jotain uutta. Pysyvin oppihan tulee kantapään kautta.
Eli tämän näköinen kaapeli hommattuna. Tosin omani tuli virallisen jälleenmyyjän kautta tuplahintaan.
http://www.ebay.com/itm/ECUSCAN-FIAT-AL ... SwbopZXKve
jkedino
 
Viestit: 342
Liittynyt: 18.11.2008 18:33
Paikkakunta: Pielavesi

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja uk350 » 12.09.2017 18:40

Ei oo yhtään fiiattia pihassa niin tällainen italian ihmeen obd lukian lisä adapteri joutais seuraavalle tarvitsialle, kytkee valintakytkimellä 1,3,9 tai 12 piikit käytettäväksi normi kkl,elm,obdkey kautta eli siis abs,airbag,tehostin,xenoni. paiskaa yv:tä jos tuntuu omalta.

DSCN0165.JPG
DSCN0165.JPG (153.16 KiB) Katsottu 5757 kertaa
uk350
 
Viestit: 245
Liittynyt: 27.11.2014 10:11

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja ose » 06.02.2018 18:36

Fiat Stiloon iski pahahenki konttorin pihalla. Autosta oli luettu ja nollattu vikakoodit ensimmäisen yrityksen jälkeen. Herjasi kakkospytyn puolaa joka sekä kaikki tulpat uusittiin. Nyt äsken toisella yrityksellä auto oli kooditon ennen konttorin pihaa kunnes katsuri ajoi sisään hädintuskin käyvällä koneella ja vikakoodi päällä. Koodi P0101 onko kaasuläppä vai ilmamassamittari? Konttorilta lähdettäessä oli vedot hukassa seuraavan kilometrin matkan, kaupan pihalta matkaa jatkettaessa auto veti hyvin ja kaikki muuten ok mutta se vikavalo palaa..Auto sammunut täydestä vedosta neljä krt 300 km ajorupeaman aikana.
Osmo Keränen
Fiat Granduca Elegant 641 2,8 idtd -99, Stilo SW 1,6 -04
exät; Bravo MJET 8V, Marea Weekend 1,8 16V, Brava 1,4, Tempra 1,6 MPI SW, Ducato 13 2,5, Regata 85 Weekend, Lancia Prisma 1,6 i, 127 Stella, Ritmo 1,7 D, Mirafiori 1,6 L (1,6 TC)
Avatar
ose
GFF
 
Viestit: 265
Liittynyt: 17.08.2005 19:24
Paikkakunta: Siikajoki

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja ose » 06.02.2018 21:47

ose kirjoitti:Fiat Stiloon iski pahahenki konttorin pihalla. Autosta oli luettu ja nollattu vikakoodit ensimmäisen yrityksen jälkeen. Herjasi kakkospytyn puolaa joka sekä kaikki tulpat uusittiin. Nyt äsken toisella yrityksellä auto oli kooditon ennen konttorin pihaa kunnes katsuri ajoi sisään hädintuskin käyvällä koneella ja vikakoodi päällä. Koodi P0101 onko kaasuläppä vai ilmamassamittari? Konttorilta lähdettäessä oli vedot hukassa seuraavan kilometrin matkan, kaupan pihalta matkaa jatkettaessa auto veti hyvin ja kaikki muuten ok mutta se vikavalo palaa..Auto sammunut täydestä vedosta neljä krt 300 km ajorupeaman aikana.

Niin, potilas 1,6 bensa, ajettu 250 000 km
Osmo Keränen
Fiat Granduca Elegant 641 2,8 idtd -99, Stilo SW 1,6 -04
exät; Bravo MJET 8V, Marea Weekend 1,8 16V, Brava 1,4, Tempra 1,6 MPI SW, Ducato 13 2,5, Regata 85 Weekend, Lancia Prisma 1,6 i, 127 Stella, Ritmo 1,7 D, Mirafiori 1,6 L (1,6 TC)
Avatar
ose
GFF
 
Viestit: 265
Liittynyt: 17.08.2005 19:24
Paikkakunta: Siikajoki

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja Sämpy » 07.02.2018 11:10

Olisiko se kuuluia "1,6 Stilon" Ecu-ongelma. Eli epämääräiset viat jotka ei poistu kuin Ecun vaihdolla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6162
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja uk350 » 08.02.2018 23:32

ota map anturi irti ja putsaa / liottele paskat pois tai osta uusi, on imusarjan "takana" 2 ruuvilla kiinni, nollaa koodit ja kato loppuuko oireet...
uk350
 
Viestit: 245
Liittynyt: 27.11.2014 10:11

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja wellu » 01.04.2018 13:56

Sämpy kirjoitti:Tein tällaisen topikin, kun tuntuu tulevan koko ajan kysymyksiä uudemmista fiiuista eikä ole kysyjillä oikein tietoa koodien lukemisesta tahi laitteista.

Voi sitten laittaa linkin tähän topikkiin. Koitaan koostaa tähän heti alkuun jotain mitä on aiemmin kirjoitettu, mutta saa lisäillä ken tietää aiheesta jotain.

Jos on yhtään tietokoneiden kanssa sinut, niin kannattaa tutustua multiecuscan -nimiseen ohjelmaan. Perusversio on ilmainen, toimii 20 minuuttia kerrallaan. Pienellä lisämaksulla saa lisää ominaisuuksia. Selkeä ja monipuolinen käyttöliittymä, vikakoodien lukemisen ja kuittaamisen lisäksi pystyy lukemaan erilaisia moottorin arvoja ja kytkemään päälle esim. puhaltimia tms testimielessä.

Tämä on siis nimenomaan italialaisiin autoihin kehitetty ohjelma.

Myös älypuhelimiin ja tabletteihin on tarjolla erilaisia ohjelmia.

Liittymiseen tarvitaan sopiva johto tai bluetooth liitinlaite. Itse käytän kytkentämuutettavaa vag-com johtoa jonka sai reilulla kympillä ebaystä. Mutta niiden asentamisessa tietokoneelle on oma säätämisensä, halvin ei toiminut ollenkaan. Rahalla saa varmaan parempia.

Toki sellainen yleislukijakin auttaa, joita saa vaikka Motonetistä. Jos ei halua sen nörtimmin asioita tehdä. Toimii sitten tosiaan kaikissa 2000-luvun autoissa ainakin perustoimintojen osalta. Moottorin vikakoodit on niitä jotka näkee kaikilla lukijoilla ja ne katsotaan katsastuksessa. Muitten laitteiden vikakoodit ei vaikuta katsastukseen (ainakaan vielä) (abs, airbag) jos kojelaudassa ei ole katsastuksessa päällä ilmoitusta jostain niiden viasta. Halvat peruslukijat ei lue kuin juurikin moottorikoodit.


http://www.multiecuscan.net/


http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581759/f3e5775fe50564666d41ae09ab98a8ab/16093-Fiat20ja20alfa-romeo20vikakoodit.pdf
Kaasupunto kirjoitti:Tuossa katsastuksen hylkäyksen aiheuttavat vikakoodit fiudelle.



Itsellä kun oli ongelmia sellaisen sinisen kytkentämuutettavan VAG-KKL piuhan kanssa joita saa Ebaystä reilulla kympillä, eli asentuu helposti XP/Vista mutta Win7 tai uudemmat ei enää asentunutkaan automaatilla, niin latasin tuolta ohjaimen:

http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

Eli tuon asennus ja sen jälkeen piuha kiinni USB-porttiin, niin asentui oikein ja alkoi toimia.

Noniin, yritin tässä taas parhaani ohjeiden mukaan. Kone on win7 64bit ja piuha KKL-VAG-COM 409.1

Ei löydä ajuria kyseiselle piuhalle, enkä tuolta esimerkin sivultakaan moista löytänyt. Tainno, voihan sieltä ladata pakatun paketin, muttei ne sisällä ajureita.

Mitähän voisi seuraavaksi tehdä?

Ja note to self-kysymys:
Pystyikö näillä laitteilla lukemaan ABS/Airbag koodeja?
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3607
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja A Bart » 01.04.2018 14:06

wellu kirjoitti:
Sämpy kirjoitti:Tein tällaisen topikin, kun tuntuu tulevan koko ajan kysymyksiä uudemmista fiiuista eikä ole kysyjillä oikein tietoa koodien lukemisesta tahi laitteista.

Voi sitten laittaa linkin tähän topikkiin. Koitaan koostaa tähän heti alkuun jotain mitä on aiemmin kirjoitettu, mutta saa lisäillä ken tietää aiheesta jotain.

Jos on yhtään tietokoneiden kanssa sinut, niin kannattaa tutustua multiecuscan -nimiseen ohjelmaan. Perusversio on ilmainen, toimii 20 minuuttia kerrallaan. Pienellä lisämaksulla saa lisää ominaisuuksia. Selkeä ja monipuolinen käyttöliittymä, vikakoodien lukemisen ja kuittaamisen lisäksi pystyy lukemaan erilaisia moottorin arvoja ja kytkemään päälle esim. puhaltimia tms testimielessä.

Tämä on siis nimenomaan italialaisiin autoihin kehitetty ohjelma.

Myös älypuhelimiin ja tabletteihin on tarjolla erilaisia ohjelmia.

Liittymiseen tarvitaan sopiva johto tai bluetooth liitinlaite. Itse käytän kytkentämuutettavaa vag-com johtoa jonka sai reilulla kympillä ebaystä. Mutta niiden asentamisessa tietokoneelle on oma säätämisensä, halvin ei toiminut ollenkaan. Rahalla saa varmaan parempia.

Toki sellainen yleislukijakin auttaa, joita saa vaikka Motonetistä. Jos ei halua sen nörtimmin asioita tehdä. Toimii sitten tosiaan kaikissa 2000-luvun autoissa ainakin perustoimintojen osalta. Moottorin vikakoodit on niitä jotka näkee kaikilla lukijoilla ja ne katsotaan katsastuksessa. Muitten laitteiden vikakoodit ei vaikuta katsastukseen (ainakaan vielä) (abs, airbag) jos kojelaudassa ei ole katsastuksessa päällä ilmoitusta jostain niiden viasta. Halvat peruslukijat ei lue kuin juurikin moottorikoodit.


http://www.multiecuscan.net/


http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581759/f3e5775fe50564666d41ae09ab98a8ab/16093-Fiat20ja20alfa-romeo20vikakoodit.pdf
Kaasupunto kirjoitti:Tuossa katsastuksen hylkäyksen aiheuttavat vikakoodit fiudelle.



Itsellä kun oli ongelmia sellaisen sinisen kytkentämuutettavan VAG-KKL piuhan kanssa joita saa Ebaystä reilulla kympillä, eli asentuu helposti XP/Vista mutta Win7 tai uudemmat ei enää asentunutkaan automaatilla, niin latasin tuolta ohjaimen:

http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

Eli tuon asennus ja sen jälkeen piuha kiinni USB-porttiin, niin asentui oikein ja alkoi toimia.

Noniin, yritin tässä taas parhaani ohjeiden mukaan. Kone on win7 64bit ja piuha KKL-VAG-COM 409.1

Ei löydä ajuria kyseiselle piuhalle, enkä tuolta esimerkin sivultakaan moista löytänyt. Tainno, voihan sieltä ladata pakatun paketin, muttei ne sisällä ajureita.

Mitähän voisi seuraavaksi tehdä?

Ja note to self-kysymys:
Pystyikö näillä laitteilla lukemaan ABS/Airbag koodeja?

Jos multiecuscan sivusto tuntee ajoneuvon ja sen purkin (abs/bagi) niin sopivalla johdolla ohjelma lukaisee kyllä herjat ja tarvittaessa nollaakin ne.
Johdot/vaihtoehdot on lueteltu millä mihinkin pääsee kiinni mallin oikeanpuoleisessa laatikossa varsin selvästi.
Jos purnukan teksti on punaisella niin se vaatii maksullisen version.
Näin ainkin se on ollut.
A Bart
 
Viestit: 606
Liittynyt: 17.12.2006 16:45
Paikkakunta: Pori

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja uk350 » 01.04.2018 14:09

Kokkeile kelepaisko tuo driveri http://www.wch.cn/download/CH341SER_ZIP.html
uk350
 
Viestit: 245
Liittynyt: 27.11.2014 10:11

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja wellu » 01.04.2018 14:32

Alkoi toimimaan, kun KKL oma levy löytyi. :mrgreen:

Mutta viälä, voiko tuolla lukea muuta kuin moottoria?

Kohdeautona on nyt Fiat Punto 60 -04 "Tor1no".

ABS-herjaa välillä, mutta nyt päälimmäisenä rikas tyhjäkäynti (kylmänä mustaa savua ja röpöttää). Toimii muuten hyvin. Autoon vaihdettu kone, ECU ja koritietokone. Mittaristo vilkuttaakuttaakuttaa...
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3607
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja wellu » 01.04.2018 16:56

Itse itselle vastaten: ei pysty.

Elikkäs tarvitaankos nyt tuommoiseen OBD2 autoon minkälainen kaapeli MES:ia käyttäen? Onko se kytkimellä varustettu KKL-VAG-COM -kaapeli tuohon soveltuva, vai tukeeko MES kuinka hyvin noita korin/abs:n sähköjen lukemista?
Mikä olisi paras konsti yhteyden pitoon?

Moottorin tuolla kaapelilla sai hienosti luettua. Ei ole kuunaan toiminut MES yhtä hienosti, kyllä tuo OBD2 protokolla on vain hyvä juttu siinä mielessä. Bravon 3-pinnisen kanssa yhteyden saaminen oli yhtä kokeilemista ja yhteys saattoi aina katketa milloin mistäkin syystä.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3607
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja Luigi » 01.04.2018 18:19

Pystyy, mutta pitää tinailla hyppyjohdin parin nastan väliin. Ja airbageille vielä omansa. En nyt muista ulkoa miten se meni. Sellaista kaapelia ei saa mennä laittamaan paljon uudempiin malleihin (olikohan Bravo ja Delta 3:sta alkaen), vaan niille pitää olla kytkimellinen kaapeli.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7705
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja jonik » 01.04.2018 21:41

Mulla on Multiecuscan ja virallinen johtosetti, pääsen käsiksi aivan kaikkeen. ELM tarttee ja adapterit, että pääsee airbagiin ja proxy alignmentiin yms käsiksi.

Mulla on sama ongelma -04 Puntossa eli käy rikkaalla sen aikaa kun rikastus päällä (pari minuuttia), kaikki vaihdettu eikä apua. No eipä tuo haittaa kuin talvella ja muuten toimii hienosti.
jonik
 
Viestit: 173
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja wellu » 02.04.2018 00:29

Täytynee hommailla tuo ELM nuita uudempia varten ja kytkimellinen sitten Bravx varten.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3607
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

EdellinenSeuraava

Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot]

cron