Vikakoodien lukeminen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja Sämpy » 01.11.2015 18:38

Tein tällaisen topikin, kun tuntuu tulevan koko ajan kysymyksiä uudemmista fiiuista eikä ole kysyjillä oikein tietoa koodien lukemisesta tahi laitteista.

Voi sitten laittaa linkin tähän topikkiin. Koitaan koostaa tähän heti alkuun jotain mitä on aiemmin kirjoitettu, mutta saa lisäillä ken tietää aiheesta jotain.

Jos on yhtään tietokoneiden kanssa sinut, niin kannattaa tutustua multiecuscan -nimiseen ohjelmaan. Perusversio on ilmainen, toimii 20 minuuttia kerrallaan. Pienellä lisämaksulla saa lisää ominaisuuksia. Selkeä ja monipuolinen käyttöliittymä, vikakoodien lukemisen ja kuittaamisen lisäksi pystyy lukemaan erilaisia moottorin arvoja ja kytkemään päälle esim. puhaltimia tms testimielessä.

Tämä on siis nimenomaan italialaisiin autoihin kehitetty ohjelma.

Myös älypuhelimiin ja tabletteihin on tarjolla erilaisia ohjelmia.

Liittymiseen tarvitaan sopiva johto tai bluetooth liitinlaite. Itse käytän kytkentämuutettavaa vag-com johtoa jonka sai reilulla kympillä ebaystä. Mutta niiden asentamisessa tietokoneelle on oma säätämisensä, halvin ei toiminut ollenkaan. Rahalla saa varmaan parempia.

Toki sellainen yleislukijakin auttaa, joita saa vaikka Motonetistä. Jos ei halua sen nörtimmin asioita tehdä. Toimii sitten tosiaan kaikissa 2000-luvun autoissa ainakin perustoimintojen osalta. Moottorin vikakoodit on niitä jotka näkee kaikilla lukijoilla ja ne katsotaan katsastuksessa. Muitten laitteiden vikakoodit ei vaikuta katsastukseen (ainakaan vielä) (abs, airbag) jos kojelaudassa ei ole katsastuksessa päällä ilmoitusta jostain niiden viasta. Halvat peruslukijat ei lue kuin juurikin moottorikoodit.


http://www.multiecuscan.net/


http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581759/f3e5775fe50564666d41ae09ab98a8ab/16093-Fiat20ja20alfa-romeo20vikakoodit.pdf
Kaasupunto kirjoitti:Tuossa katsastuksen hylkäyksen aiheuttavat vikakoodit fiudelle.



Itsellä kun oli ongelmia sellaisen sinisen kytkentämuutettavan VAG-KKL piuhan kanssa joita saa Ebaystä reilulla kympillä, eli asentuu helposti XP/Vista mutta Win7 tai uudemmat ei enää asentunutkaan automaatilla, niin latasin tuolta ohjaimen:

http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

Eli tuon asennus ja sen jälkeen piuha kiinni USB-porttiin, niin asentui oikein ja alkoi toimia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6226
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja artzi » 21.12.2015 15:55

Mulla on vanhempi Fiiu josta ei vielä ole onnistuttu lukemaan koodeja (2 eri korjaamoa vasta kokeiltu), Marea 98, 1.8 Weekend. Toimisiko tuo siihen, ja mikä piuha sopisi (siinä on joku erilainen töpseli, tai siis kaksi, konehuoneessa ja kuskin edessä?).
artzi
 
Viestit: 20
Liittynyt: 07.10.2015 23:08

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja Neverth » 21.12.2015 22:38

Jos on vanhempi (kyljessä 1.8 16v) niin on varmaan samassa paikassa kuin vanhemman HGT:n eli edestä katsottuna vasemmalla iskaritornin lähellä jossain moottorin päällä (kolmipinninen).

MultiECUScan ainankin näyttäis toimivan KKL kaapelilla ja adapterilla (bluetooth kapulat ei toimi) sivujen mukaan.
Neverth
 
Viestit: 291
Liittynyt: 03.11.2012 15:45

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja SLX » 05.01.2016 13:50

Mareaan vikakoodien liitin löytyy tosiaan iskarin vierestä. Johdossa on kolme pinniä ja ottaa virran akusta eli mukana pienet hauenleuat akkua varten.

http://www.ebay.com/itm/Diagnostic-Adap ... ddUevhA3xA
Fiude se olla pitää!
SLX
 
Viestit: 259
Liittynyt: 16.06.2004 15:25

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja FI4T » 16.02.2016 23:05

Millä vehkeillä pääsee käsiksi 2004 vuoden stilon airbag järjestelmään? vaihdoin vuosi sitten subarun penkin kuskin penkiksi ja laitoin tällöin n. 2 ohmin vastuksen penkin airbag paukulle menevien johtojen väliin, ei koskaan mitään ongelmia. tänään vaihdoin myös apparin penkin toiseen ja sama homma, ei sammu vikavalo vaikka vastus on johtojen välissä. tässä mallissa ei ole ocs-tunnistinta, eli täysin samanlainen pitäisi olla kuskin penkin kanssa. nyt vikavalo ei sammu edes alkuperäisen penkin ollessa johtojen päässä ja pitäisi päästä näkemään mikä on pielessä, muttei osaa eikä kykene :D
FI4T
 
Viestit: 228
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja Sämpy » 17.02.2016 09:01

Vähän huono pistää ebay linkkejä, kun ei tiedä kauanko ne säilyy. Pitää koittaa kuvata itse tällainen ja laittaa omaan kuvapankkiin.

Mutta kumminkin esim. tuollainen kytkentämuutettava vag-kkl on toiminut Stilossa. Ainoa mitä ei pysty tekemään, on koritietokonehommat eli esim. huoltovälin ilmaisimen resetointi.

http://www.ebay.co.uk/itm/FIAT-ALFA-VAG-USB-OBD2-DIAGNOSTIC-LEAD-SWITCH-ECU-AIRBAG-ABS-MULTI-FIAT-ECU-SCAN-/281402906969?hash=item4184eb9959:m:mY-C5pBvmGDuZsTO0NpUSkA

Ajureitten kanssa oli vaan vähän säätöä 64 järjestelmässä, kuten ekassa viestissä on mainittu. Noita on saanut huomattavasti halvemmallakin kuin tämä, eikä sellainen missä on peruskaapeli ja välikaapelit eri kytkennöille ole yhtään huonompi.

Bluetooth sovitteista ei mulla ole kokemusta. Niillä pystyisi lukemaan esim. puhelimella.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6226
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja tapi0 » 17.02.2016 22:35

Mitähän mä tarttisin vai tarttenko mitään Fiatin vikakoodien lukemiseen, kun mulla on aito VAG-COM HEX-COM+CAN -johto?
Eli COM-porttiin menevä CAN-väyläinen. Mulla on tuota varten vanha Compaq-läppäri.
Ymmärtäiskö Multiecuscan tuon suoraan?
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
tapi0
GFF
 
Viestit: 803
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja Sämpy » 18.02.2016 04:45

Kerro sitten meillekin. Kun mun on pitäny hommata elmi, että pääsis väylään. Ei oo vaan saanu aikaiseks.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6226
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja artzi » 05.03.2016 15:53

Dodii... Marea täällä hei :)

Hankin
http://www.e-ville.com/fi/18-obd-vikako ... -4091.html

ja

http://www.e-ville.com/fi/18-obd-vikako ... -alfa.html

Koetin ohjeiden mukaan asetella perinteiseen tyyliin portteja sun muita, mutta eipä toimi. Onko joku käyttänyt nimenomaan näitä, eli pitäisikö näiden toimia ILMAN mitään juottamisia (lukemani kirjoituksen perusteella pitäisi, suorat linkit oli näihin) ?
artzi
 
Viestit: 20
Liittynyt: 07.10.2015 23:08

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja Neverth » 05.03.2016 20:25

Itsellä on samanlainen setti, toimi ilman modaamista. Toisin käytössä oli FiatEcuScan XP-koneessa.
Pitäisi näkyä sarjaporttina.
Jos noissa on PL2303 niin pitäisi toimia kunhan vaan saa windowsin tunnistamaan sen ja valitsee asetukset oikein ohjelman sisältä.
Jos taas niissä on FTDI niin voipi tulla hauskaa koska yhtiö kusi windows ajureita. Lue: https://hackaday.com/2016/02/01/ftdi-dr ... ips-again/

Itse just kokeilin niin oma sisältää FTDI:n luultavasti feikin piirin. Käytän useammin ELM kapulaa, mutta se ei tue kaikkia moottoreita.
Neverth
 
Viestit: 291
Liittynyt: 03.11.2012 15:45

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja Sämpy » 06.03.2016 09:48

No ainakin vastaava kytkentämuutettava on juurikin FTDI -johdannainen ja vaati uudemmassa wintoosassa ekan viestin alimman linkin driverin toimiakseen, ei asentunut automaattisesti tai millään säätötoimenpiteillä taikka windowsin ajurin päivityksillä. Vaan linkistä ajuri koneelle ja heti sen asennuksen jälkeen piuha kiinni niin asentui oikein. Noin karkeasti kuvaillen.
EDIT: no en sitten tiedäkään onko tuo sivu hyvä lähde klooni-FTDI:n ajurille, onko kellään vinkata parempaa? Kylläpä menee vaikeaksi..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6226
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja artzi » 06.03.2016 16:57

Edellä mainittu ajurihässäkkä on asennettu. Simulate toimii (?). Autoon kun kytkee, tulee virheilmo jonka ehdin jo unohtaa. Jotta ei olis liian tylsää, valitsin tähän hommaan Windows Visva-läppärin jossa akku kestää 20min :)

Mitä teillä lukee siellä portin asetuksissa? Nimi, nopeus jne?
artzi
 
Viestit: 20
Liittynyt: 07.10.2015 23:08

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja Sämpy » 06.03.2016 18:17

Kai muistit tiputtaa portin lisäasetuksista "latency timer"in pienimpään mahdolliseen arvoon? Kuten Multiecuscanin ohjeissa kerrotaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6226
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja fate » 24.03.2016 09:35

Minulla on myös juuri samaiset e-villen värmeet.

Ihan ensiksi piti purkaa vag-com adapteri ja tinata olikohan vihreä johto eri paikkaan liittimessä, oli kiinalaiset tinanneet väärin, ja yhteyttä ei syntynyt.
Kun korjasin kytkennän, netistä löytämäni infon perusteella oikeaksi, alkoi vehje toimimaan.

Lisäsin myös vaihtokytkimen, jolla saa heitettyä piuhan eri nastaan, elikkä vastaa noita multiecuscanin adaptereita. Näin päästiin kiinni sitten kaverin ducaton aeropussukkasysteemiinkin.

Mutta yksi toimiva softa on : https://sourceforge.net/projects/iaw-scan2/

Testattu vm-96 punto 55:ssä, toimi moitteetta sen 3 napaisen adapterin kanssa.
Fiat 133i, 79
Fiat Punto 55, 95
- Ennen loppuu uroskoiralta kusi, ennenkuin sähkömieheltä konstit -
fate
 
Viestit: 112
Liittynyt: 15.02.2003 04:29
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Vikakoodien lukeminen

ViestiKirjoittaja wellu » 28.03.2016 18:49

Tässä onkin jo hyvin tietoa näistä vermeistä, mutta kysyn kuitenkin.

Tuolla Multi Ecu Scanin maksuversiolla voi kait reaaliaikaisesti katsella arvoja? Ilmaisversiolla nollailla vain vikakoodeja? Paljonkos tuo lisenssi maksaa?
Potilas on -99 1.2 16V Bravo, mutta ajattelin hommata vermeet kun perhepiirissä Fiateja enemmänkin.

Kuinkas vanhaan kalustoon nuo käy?
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3740
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Seuraava

Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä