Vikakoodien lukeminen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Minulla on maksullinen versio, niin en osaa sanoa, onnistuuko ilmaisella tuo reaaliaikainen seuraaminen, mutta tuetut automallit kertoo itse Multiecuscan:
http://multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja A Bart »

wellu kirjoitti:
Kuinkas vanhaan kalustoon nuo käy?
Taitaa olla 3 koppainen thema/delta -93 ja uudemmat.
Jos löytyy se kolminapainen liitin, niin poikkeuksia lukuunottamatta taitaa pelata.
Onhan siellä mallikohtainen pitkä listakin.

http://multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
PaulMuadDib
Viestit: 15
Liittynyt: 26.06.2014 21:45
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Minä olen katsellut vikakoodit ihan tuollaiselle Bluetooth ODB2 laitteella ja puhelimeen sitten softa. Tuo laite maksaa jotakin kymmenen ja kahdenkymmenen euron väliin ja puhelimeen sellainen ODB doctor taitaa olla kympin seutuja. Ainakin Microsoftin Windows Phone ja Windows 10 Mobile-alustoille softan saa. Aivan varmasti myös Androidiinkin. Noita laitteita myy yksityiset ihan huutonetissä ja varmasti torillakin. eBaysta ja Amazonistakin saa, ihan mikä itselle mukavimmalta tuntuu.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Mulla ei Fiatissa vikakoodia osaa antaa mikään muu kuin radio, mutta muita ajopelejä varten hommasin kopion Tech2-laitteesta, tuolla pitäisi selvitä GM-sukuisten kanssa aina 90-luvun puolivälin tienoilta vuoteen 2010 asti.

Sen verran hankalaa on selvitellä esimerkiksi ABS:n tai turvatyynyjen ongelmia, että kyllä tuollainen on hyvä olla olemassa ja onhan se myös hauska lelu :lol:
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

Minä lueskelin internetsistä että esimerkiksi Star Trekin avulla ( http://www.nailed-barnacle.co.uk/coupe/ ... rtrek.html" onclick="window.open(this.href);return false; ) voisi VAGCOM- OBD -kaapelilla (409.1 KKL) kera Fiat 3 -piikkisen adapterin päästä ainakin Coupen sielunelämän pariin, ja yhdistelmän pitäisi kelvata myös MultiEcuScanille.

Aiempien modernimpien autojen kaveriksi hommasin ELM327 wlan adapterin (PLXDevicesin Kiwi Wifi, http://www.amazon.com/PLX-Devices-Kiwi- ... B0094DXPDS" onclick="window.open(this.href);return false; ), mutta vähän luulen ettei siitä ole iloa noihin vanhemman Fiatin vaatimiin kikkoihin.

Tänään toi posti mukanaan nuo KKL ja Fiat -palikat, joten kunhan vielä konepellin uudet kaasujouset suvaitsevat saapua, lienee kaivettava Windows -läppäri naftaliinista ja alettava kokeilemaan mitä sieltä tulee.
rehnman
Viestit: 164
Liittynyt: 11.09.2009 21:46

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja rehnman »

onko kellään tietoa missä löytyy fiat brava 1,8 16v v.2000 sen vikakoodi pistoke .siis se kolminapainen pistoke
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Neverth »

"Kakkoskoppasista" pitäis aina löytyä vasemman iskaritornin sulakerasian kannesta. Jos on abs/häly niin niidenkin kolmipinniset on siinä. Airbägin taas on aina sisällä ohjausyksikön lähistöllä (jossain vaihdekepin ja hansikaslokeron välillä).
Luca
Viestit: 69
Liittynyt: 02.02.2011 11:03

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Luca »

Ostin vuosi Ebaysta skannerin, josta myyjä käytti nimeä ”Vgate ELM327 OBD2 OBD-II Car Auto Diagnostic Scanner Tools USB Scanner for PC” ja jonka mukana tulleessa softassa näytti olevan virus. Skanneri maksoi postikuluineen peräti 7 euroa.

Sopivan softan metsästämisessä kului paljon aikaa, mutta viimein löytyi MultiEcuScan, joka ensi alkuun ei näyttänyt tukevan kyseistä moottoriversiota. Myöskin sopivien ajureiden löytäminen Vistaan teetti paljon työtä. Lopulta tietokone näytti toimivan skannerin kanssa, mutta autoon sitä ei kokeiltu.

Tarkempi tutkiminen viime syksynä paljasti, että tuki löytyisikin kyseiselle uudemmalle moottoriversiolle. Ebay-myyjän saaman palautteen perusteella vaikutti kuitenkin hieman siltä, että skanneri ei ehkä toimisikaan, joten odotukset eivät olleet kovinkaan korkealla.

Jokin aika sitten tuli tarve poistaa vikakoodi, ja niin tuli hyvä syy kokeilla skannerin toimintaa. Skanneri auton liittimeen, softa käyntiin, kone käyntiin ja yhteyden muodostaminen Ecuun. Ja kas kummaa: se toimi. Vikakoodin sai nollattua, ja pikaisen kokeilun perusteella softa näytti mm. lämpötilan ja sytytysennakon.

Kyllä halvallakin voi saada hyvää, vaikka sen hyödyntäminen käytännössä vaatikin paljon työtä.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Terve.
Minä nyt ostin evillestä jokunen aika sitten sovitteen tuolle 3-pin liittimelle. Tämä siis: http://www.e-ville.com/fi/18-obd-vikako ... -alfa.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Noh, työmaalla kokeilin Bosch Esitronicilla, eikä löydä mitään. Joko herjaa "sovitinta ei kytketty" tai "laitteistoa ei tunnistettu". Veikkaan vian olevan työmaan ko. ohjelman lisenssissä, koska ammattikoulun samoilla vermeillä pääsi sisälle.

Seuraavaksi otin töistä Bluetooth -palikan ja bluetooth -tikun. Palikka on töissä toimivaksi todettu, mutta ilmeisesti usb-tikku on jokin ~kymmenen vuotta vanha taiwanilaispaska, josta ei edes googlen avulla löydy "mitään".

Kuinka nyt kannattaisi edetä? Hommata oma Bluetooth-kalikka ja bluetooth-usb -tikku? Vai suoraan tuo VAG-COM piuha?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
75 ELX
Viestit: 424
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

KKL-johdolla(vag-com) toimii multiecuscanin kanssa
BT(elm) palikalla en ole saanut toimiin
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Avatar
kare
Viestit: 170
Liittynyt: 24.09.2004 10:56
Paikkakunta: Helsinki

Vikavalohommaa...

Viesti Kirjoittaja kare »

Lancia Lybra käräytti ajotietokoneen sulakkeen. Oli sinänsä mielenkiintoinen kokemus kun autosta pimeni ihan kaikki sähkölaitteet pl. moottori ja pyyhkimet - näytöllä vain paloi punainen teksti "Manca segnale..." (ei signaalia).

No nyt olisi tarvetta saada palamaan jääneet tyynyjen valot (airbagin valo + etumatkustajan tyynyn disablointivalo) kuitattua kun häikäisevät kuulemma katsastusmiehiä aivan erityisesti - eli hakusessa olisi harrastaja pääkaupunkiseudulta joka olisi halukas hoitamaan homman asevelihintaan tai vinkit korjaamosta jossa tuo hoituisi näpsäkästi... jos nyt saan tuon auton kaivettua ulos tallista ennen joulua...
Avatar
kare
Viestit: 170
Liittynyt: 24.09.2004 10:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja kare »

Koukkasin Konalan Delta-auton kautta. Oli oikein miellyttävä kokemus ja 60 euron veloituskin mielestäni asiallinen.
jkedino
Viestit: 366
Liittynyt: 18.11.2008 17:33
Paikkakunta: Pielavesi

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja jkedino »

Stilo 1.6, vm-02 on nyt perheessä, ja kiinnostaa päästä tutkailemaan vikakoodeja. Sain auton leimattua edellisen omistajan päästö/obd lapulla (lappu on voimassa 3 kk).
Auto on sammunut kolmesti, kun ensin on näyttöön tullut vikailmoitus ja viittaus ASR. Tämä tapahtunut, kun olen käynnistänyt auton ja peruuttanut pois omasta pihasta. Lähtee kyllä taas ok käyntiin, ja muuten Stilo pelaa tosi hienosti. Itseasiassa yllätyin positiivisesti, miten hyvä tuo auto on ajaa.

Eli Sämpylle kiitos tämän topikin avaamisesta ja aiheeseen liittyvä kysymys.

Jos hommaan tuon aikaisemmin linkatun kaapelin:
http://www.ebay.co.uk/itm/FIAT-ALFA-VAG ... sTO0NpUSkA" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja sen multiecuscan ohjelman, niin aloitteleva autonörtti pääsee työn touhuun? Vai onko kätevämpää lähestymistapaa noihin vika-analyyseihin? Kenties ABS antureiden tienoon puhdistukset?

Juha
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No ilmeisesti näissä on ollut anturikehän likaantumisesta johtuvia häikkiä.

Ja kuten saatoin kirjoittaa, mulla on ollut rutkasti ajuriongelmia uudempien windowsien kanssa noissa halvoissa VAG-COM johdoissa. Ei mitään käsitystä onko laatueroja, kun halvimmillaan on saanut 8 taalaa posteineen kiinasta tuota samaa. Taisin veikata että kyseessä on FTDI-klooni ongelma, mutta joku nörtimpi saa veikata paremmin. Joitain johtoja ei saanut toimimaan ollenkaan ja jotkut toimii satunnaisesti kun jaksoi vääntää ajurien kanssa. Muttei koskaan silloin löydä porttia kun olisi kiire.

Joten tilasin Multiecuscanin maksullisen version mukana liitäntälaitteen ja se on oikeasti toiminut, mutta onhan se tavallaan kallis. Siinäkin pitää muistaa ottaa se irti ennen kuin pistää läppärin kannen kiinni eli lepotilaan, muuten saattaa sotkea Windowsia. Ihmeen herkkiä nää nykykäyttikset.

Mahtaako halvat ELMit toimia paremmin tai ilman dippejä oleva VAG-COM ja muutospiuha. Kellään kokemusta Win7 64bit tai uudemmassa. Jos sillä sai Stilon jarruja näkymään.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
jkedino
Viestit: 366
Liittynyt: 18.11.2008 17:33
Paikkakunta: Pielavesi

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja jkedino »

Mulla on pajalla käytössä Panasonic toughbook läppäri, ja siinä ehta XP. Sillä olen kurkkinut Hestecin ja Megasquirtin sisään. Mutta noissa kytkentä ja asennusjutuissa olen aina tarvinnut ulkopuolista osaajaa.

Eli voisiko tuo XP pelittää paremmin tuon multiecuscanin kanssa?
Vastaa Viestiin