Vikakoodien lukeminen
Re: Vikakoodien lukeminen
Isola:
Tuo on siis vain KKL:n toimintaperiaate, se on tyhmä murikka joten kommunikaatiopulssien ajoitukset tulee tietokoneen puolelta.
ELM taas on mikrokontrolleri jossa nuo ajoitukset on ohjelmoitu ja ne on tarkempia kun ei tarvitse mennä USB puolen latenssien (viiveiden/niiden vaihtelun) mukaan.
Väärennetyn ja oikean ELM kapulan tunnistaa aika helposti jos sille lähettää ATIB10 komennon. Oikeat vastaa OK kun taas väärennökset yleensä joko resetoi itsensä tai eivät vastaa.
Mulla on kasa noita kun rakensin ajotietokoneita bravX/marean matkamittarin paikalle.
Tuo on siis vain KKL:n toimintaperiaate, se on tyhmä murikka joten kommunikaatiopulssien ajoitukset tulee tietokoneen puolelta.
ELM taas on mikrokontrolleri jossa nuo ajoitukset on ohjelmoitu ja ne on tarkempia kun ei tarvitse mennä USB puolen latenssien (viiveiden/niiden vaihtelun) mukaan.
Väärennetyn ja oikean ELM kapulan tunnistaa aika helposti jos sille lähettää ATIB10 komennon. Oikeat vastaa OK kun taas väärennökset yleensä joko resetoi itsensä tai eivät vastaa.
Mulla on kasa noita kun rakensin ajotietokoneita bravX/marean matkamittarin paikalle.
Re: Vikakoodien lukeminen
Tätähän mä tuolla jo kertoilin, sitävarten KKL kaapelissakin kannattaa käyttää niitä väliadapterita, vaikka joku muuta väittikin.Isola kirjoitti:Mitä ihmettä? Eivätkö Fiatin sukuiset juttele ISO 9141 -protokollaa, kuten olen kuvitellut? Ei kai siellä nyt mitään tavallista UART-sarjaporttia ainakaan ole... Moottori-ECUssa ei edes saa olla ainakaan ainoana liitäntänä.
Sinänsä sillä ei pitäisi olla merkitystä, onko kaapeli ELM327 vai KKL. Molempien pitäisi osata kaikki validit K-line-protokollat. Käytännön toteutuksissa on sitten paljonkin eroja, etenkin ajurin suhteen. Nämä kympin kaapelit joko toimivat tai ei. Minullakin on kaksi saman näköistä ELM327-kaapelia, joista toisella pääsee Thesiksessä vain moottorinohjaukseen, toisella taas kaikkialle mihin MESin kyvyt riittävät.
Sillä en usko olevan mitään merkitystä, onko siirtotienä PC:lle USB vai jokin muu. OBD:n K-line ei kuitenkaan juttele mitään PC:n standardibittinopeuksia, vaan 10,4 kbs, paitsi alustuksessa sen 5 bps. Tämä siis protokollasta riippumatta.
Niitä vendor option -nastojen raakoja rinnankytkentöjä en suosittele ollenkaan. Silloin nimittäin testerin alustushuhuilu menee kaikille ECUille, jotka sitten myös vastaavat kuorossa siihen samaan linjaan. Vastausten tarkasta ajatuksesta sitten riippuu, tuleeko se oikean näköisenä perille. Ne värilliset adapterit tai vaihtokytkin ovat paljon toimivampi ratkaisu.
Uudempaan alfaan tuo modaus kyllä sopi (-03), mutta tuo vanhempi (-00) on vähän krantumpi näköjään ja tuo KKL kaapelin "kolme natsaa yhteen" modaus ei sovi vanhempaan motronikkiin.jonik kirjoitti:Joo ELM pitää olla, KKL ei toimi adapterien kanssa.
KKL kaapelissa ei vikaa ole, koska ennen tuota modausta se jutteli kiltisti tämän purkin kanssa.
Re: Vikakoodien lukeminen
Katos ryökälettä, niinpä näkyy olevan. Tempaisin oman KKL-kaapelini auki ja sisällä on todellakin vain USB-UART-silta ja komparaattori.Neverth kirjoitti:Isola:
Tuo on siis vain KKL:n toimintaperiaate, se on tyhmä murikka joten kommunikaatiopulssien ajoitukset tulee tietokoneen puolelta.
Nyt joku saa vielä selittää, miksi tämä viritelmä toimii Subarussa, mutta ELM ei. Tai miksi MultiEcuScanin listalla monen auton kohdalla kerrotaan KKL yhteensopivaksi, mutta ELMiä ei. ELMinhän pitäisi osata K-linen käpistely paljon varmemmin ajoituksin. Ei kai siinä voi olla kyse kuin aavistuksen puoivillaisesta ELM-kloonista. Ihan kuin en olisi sellaiseen törmännytkin...
Näin, mutta uskomuksia riittääA Bart kirjoitti:Tätähän mä tuolla jo kertoilin, sitävarten KKL kaapelissakin kannattaa käyttää niitä väliadapterita, vaikka joku muuta väittikin.
Re: Vikakoodien lukeminen
Mutua vaan oisko subarussa joku speciaali komento jota elm ei osaa tulkata, tms...Isola kirjoitti: Nyt joku saa vielä selittää, miksi tämä viritelmä toimii Subarussa, mutta ELM ei.
Re: Vikakoodien lukeminen
Lyhyesti:
Jos tilaan tuohon KKL -kaapeliin nuo eriväriset OBDII -sovitteet, niin pääsenkö 2004 Punton ABS/Airbag järjestelmiin käsiksi?
Vai täytyykö tilata tuo elm kapula?
Jos tilaan tuohon KKL -kaapeliin nuo eriväriset OBDII -sovitteet, niin pääsenkö 2004 Punton ABS/Airbag järjestelmiin käsiksi?
Vai täytyykö tilata tuo elm kapula?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Vikakoodien lukeminen
Ei pääse ainakaan tuolla omalla mikä tuli virallisen setin mukana. Toki onhan tuo jo melkeen 10v vanha eli voi johtua siitäkin
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vikakoodien lukeminen
Kaitpa se on sitten pakko se ELM327 tilata.
Onko suosituksia, mistä kannattaisi tilata ettei tule jotain toimimatonta piraattitavaraa? Piraatti saa olla, kunhan toimii.
Eikä ole pakko olla etes bluetooth, läppärillä tulee kuitenkin katseltua aina, vaikka oltais ajossa. KKL kaapelikin pysyy mukana ajaessa.
Onko suosituksia, mistä kannattaisi tilata ettei tule jotain toimimatonta piraattitavaraa? Piraatti saa olla, kunhan toimii.
Eikä ole pakko olla etes bluetooth, läppärillä tulee kuitenkin katseltua aina, vaikka oltais ajossa. KKL kaapelikin pysyy mukana ajaessa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Vikakoodien lukeminen
USB vehkeet on vähän turvallisempia koska useimmat väärennökset käyttää bluetooth-sirua CAN väylään ja muihin. Toisin tämä oli ennen FTDI:n ajurikuseskelua.
Läpinäkyvät mini-bluetooth adapterit kans on turvallisia kun niistä näkee sisällön olevan oikeita. Noita löytyy muutama.
Ali/ebay toimii jos ei ole kiire ja yleensä saa rahat takas jos in feikki. Ebaysta tuli itselle bluetooth sirua käyttäviä väärennöksiä. Alista ei kun jo myynti-ilmoituksessa on tuo mikrokontrolleri mainittu niin ne ei voi lähettää "väärennöstä".
Läpinäkyvät mini-bluetooth adapterit kans on turvallisia kun niistä näkee sisällön olevan oikeita. Noita löytyy muutama.
Ali/ebay toimii jos ei ole kiire ja yleensä saa rahat takas jos in feikki. Ebaysta tuli itselle bluetooth sirua käyttäviä väärennöksiä. Alista ei kun jo myynti-ilmoituksessa on tuo mikrokontrolleri mainittu niin ne ei voi lähettää "väärennöstä".
Re: Vikakoodien lukeminen
Terve,
Ducato 2.8 jtd 2001 malli, moottorin vikakoodien lukeminen, pitäisi onnistua Ecuscan-elm327-3pin adapterisetillä.
Oikealla ilman puhdistimen luona mustan boksin kyljessä parikin sopivaa liitintä, onko jompi kumpi oikea?
Toiseen tulee autosta 2 johtoa ja toiseen 3 johtoa.
Ducato 2.8 jtd 2001 malli, moottorin vikakoodien lukeminen, pitäisi onnistua Ecuscan-elm327-3pin adapterisetillä.
Oikealla ilman puhdistimen luona mustan boksin kyljessä parikin sopivaa liitintä, onko jompi kumpi oikea?
Toiseen tulee autosta 2 johtoa ja toiseen 3 johtoa.
Re: Vikakoodien lukeminen
Onnistuuko ds 150 ”delphillä” airbagin lukeminen jollain välikaapelilla
Mukana olevalla kaapelilla kaikki muut lukee mut ei yhteyttä airbagiin...
Mukana olevalla kaapelilla kaikki muut lukee mut ei yhteyttä airbagiin...
Re: Vikakoodien lukeminen
Olen tässä funtsinut OBD skannerin hommaamista Grande Puntolle. Yleensä olen hommannut merkkikohtaisen vehkeen kuten Lexian sitikalle ja CanClipin vaimon relluun. Toisaalta kun lähipiiriin ja sen myötä minun huoltovastuulle kuuluu muunkin merkkisiä menopelejä, niin olisiko sittenkin fiksumpaa hankkia jokin geneerisempi lukija? Vaikkapa tällainen Foxwell NT624?
https://www.ebay.co.uk/itm/Foxwell-NT62 ... SwKOJbKQm1
Tai jokin muu suunnilleen samaa hintaluokkaa oleva?
https://www.ebay.co.uk/itm/Foxwell-NT62 ... SwKOJbKQm1
Tai jokin muu suunnilleen samaa hintaluokkaa oleva?
Can Clip (Renault, Dacia)
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa
Re: Vikakoodien lukeminen
Mitä kaikkea tuollaisella kapulalla oikein saa luettua?-jamo- kirjoitti:Olen tässä funtsinut OBD skannerin hommaamista Grande Puntolle. Yleensä olen hommannut merkkikohtaisen vehkeen kuten Lexian sitikalle ja CanClipin vaimon relluun. Toisaalta kun lähipiiriin ja sen myötä minun huoltovastuulle kuuluu muunkin merkkisiä menopelejä, niin olisiko sittenkin fiksumpaa hankkia jokin geneerisempi lukija? Vaikkapa tällainen Foxwell NT624?
https://www.ebay.co.uk/itm/Foxwell-NT62 ... SwKOJbKQm1
Tai jokin muu suunnilleen samaa hintaluokkaa oleva?
Delphin ds 150 maksaa jo tonnin pintaan plus lisenssit ja sekään mikään ihme vehje ole vaikkakin ihan ok laite onkin...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Vikakoodien lukeminen
Laitoin viime viikolla MultiECUScanin tilaukseen briteistä ja tänään se on postista noudettavissa. Eipähän sitten tarvitse säätää sen enempiä. Mielenkiintoista päästä lähipäivinä kokeilemaan, että miten pelittää.
Can Clip (Renault, Dacia)
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa
Re: Vikakoodien lukeminen
Noniin, nyt on MultiEcuScan asennettu ja toimii. Tilasin laajemman paketin eli kaikki adapterit poislukien 3-pinninen, joten vuosimallit 1999-2017 pitäisi pystyä lukemaan sujuvasti.
Asun Vantaalla joten jos pk-seudulla on jollakulla tarvetta vikakoodien lueskeluun niin YV:llä tavoittaa tai s-postilla jarmo.t.tup@gmail.com
Asun Vantaalla joten jos pk-seudulla on jollakulla tarvetta vikakoodien lueskeluun niin YV:llä tavoittaa tai s-postilla jarmo.t.tup@gmail.com
Can Clip (Renault, Dacia)
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa
Re: Vikakoodien lukeminen
Tänään tuli ajan kanssa käytyä läpi MultiEcuScania ja Grande Puntoa. Aika hyvin toimiva softa ja siitä on varmasti paljon hyötyä Fiatin kanssa. Huoltoväliherjauksen sain helposti nollattua ja eri järjestelmien vikamuisteissa oli vain jotain pientä palaneista takavaloista mutta ei mitään isompaa. Loistava ostos.
Can Clip (Renault, Dacia)
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa