Uno-rompetta tusinaan..

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Uno-rompetta tusinaan..

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

Eli.. kukaan ikinä asennellu unon keskuslukkoa 127:aan? Mä tossa sain moottorikaupan kylkiäisenä unon keskuslukkosysteemin, niin ajattelin vaan kysellä että miten se ois viisain asennella... on muuten 4-ovisen k-lukko ja mulla tusinassa "ovia" on kolme, että kait se menee kun pätkäsee vaan yhden oven pois siitä?

sitten tosta kärjettömästä sytkästä.. meneekö 999cc unskin koneen sytkä tohon 1300cc:n paikalle? 999cc:ssähän se on eri paikassa kuin 1300cc:ssä.. ja mielestäni 1.3:ssa ei ole vakiona kärjetöntä sytkää.. so help me please. Tossa ois yks 999cc:n kärjetön sytkä saatavilla, mutta kun en uskalla ostaa kun en tiedä että meneekö se siihe 1.3:een..

tyhmä ja tietämätön kun oon... :(
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

En usko että Fire-koneen sytkä sopii noihin vanhempiin yksnokkaisiin koneisiin joita 1.3 myös edustaa. Jos kärjettömän haluat niin munklaa pelkkä anturi ja viipperö 1.3:n jakajaan ja moottortilaan ohjausyksikkö kärjettömästä.

Sikäli tuon kärjettömän asennus on ihan fiksua jos konetta aikoo viritellä, 1.3:n kärjet alkaa hyppimään 6000RPM jälkeen... :shock:

Jos sulla ne keskuslukkomoottorit jo on niin ei muuta kuin seiskasta ovipahvit pois ja vertailemaan. :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

hjoo, ostasko uuden kärjettömän vaiko jostain romikselta käytetyn? missä hinnoissa nuo muuten pyörii? Ainakin Free Technicsillä uus oli 170e.

pitänee sit kokeilla niitä kl-moottoreita ovien sisään.. mut sähköikkunat on tärkeempi saada sinne nätisti.. :D

Purin tossa muute toisen 1300cc koneen. Jännä miten ulkoapäin niin paskanen ja vähän ruostunu kone voi olla sisältä niin hyvässä kunnossa. On vissiin jossain vaiheessa avattu ja tehty remppa. Männät, sylinterit ja kampirauta ovat kuin uudet ja laakereissakaan ei näyttäny olevan mitään vikaa / välystä. Ainoa mikä oli niin kannentiiviste oli 2 ja 3 pytyn välistä rikki ja mäntien palotilan puoleiset pinnat oli hieman paskaset.. lähti pois tosin kankaalla pyyhkimällä.. No, kansi kuitenkin nyt höylätään suoraks jos se ois sattunu vääntymään ja pitänee vielä mittailla nuo pytytkin..
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Romikselta kannattaa mennä katselemaan noita kärjettömiä, kun vilkaisee jakajan sisälle saa aika hyvän käsityksen siitä saako roottoria ja anturia asennettua toisen jakajan sisälle. Hitsauskone voi olla peltiviipperön kanssa tarpeen... En näe tarvetta hankkia hintavaa jälkiasennussysteemiä koska noita kärjettömiä on romikset turvoksissa.

Helpoimmalla pääsee jos löytää suoraan jakajan joka sopii moottoriin ja ennakkokäyrätkin on osapuilleen oikein.

Sähköikkunat tein omaan autooni tuulilasin pyyhkijän moottoreista. Tosin systeemi ei vielä toimi oikein luotettavasti. :roll:

Kyllähän nuo koneet on yleensä hyväkuntoisia vaikka niihin ei remppoja olisi tehtykään - harvoin tulee ikäviä yllätyksiä purkaessa. Ja paskainen ulkonäkö on Fiatin koneissa ominaisuus. :lol:

Kannesta kannattaa ottaa vaan se välttämätön, jos haluat puristussuhdetta korottaa niin poista materiaalia lohkon pinnasta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

joop, mites se on helpoin laskea, että paljonko sitä lohkoa pitää höylätä, jotta ne puristukset saa sopivaksi? En viittis lähtee arvailemaan ja kokeilemaan onnea. Eli jos tuo nyt ihan vakiopata on niin siinä on puristukset 9.0.. ja mä ajattelin, että karvan verran yli 10 ois aika sopiva. Eli jotain 10.2 tai 10.5.. ei ehkä rupeis vielä nakuttelemaan ja 98-bensaa tietysti tankkiin..
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mittaa tentulla kannesta palotilojen tilavuus. Sen jälkeen lasket paljonko jää tilavuutta männän ja kannen välille yläkuolokohdassa (se ympyrän muotoinen osuus). Tämä jälkimmäinen osuus tietenkin pienenee jos otat lohkon pinnasta pois (mäntä tulee ylemmäs).

Noita kaavoja on virityskirjallisuudessa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

haittaakos tuossa se, että männissä on sellaset puoliympyrän muotoset viisteet noiden venttiilien takia..??
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ei... noihin sopiva tilavuus on aika pieni. Kannattaa sitten myös katsoa pitääkö noita syventää jos uhkaa operaation jälkeen venttiili osua mäntään. Yleensä ei.

Mutta tosiaan, lähes kaikissa virityskirjoissa (vaikka se kirjastosta löytyvä Virittäjän Käsikirja osa 1) selostetaan tuo operaatio seikkaperäisesti.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

Hjoo, tänään lähteepi sitten kansi & venttiilit työstettäviksi.. tehdään ne viisteet venttiileihin sekä ohjureiden lyhennys / muotoilu siten että saadaan mahdollisimman hyvä virtaus aikaseks..

Unon pakoputkistosta muuten.. kertokaapas mitkä simonssin / marteliuksen pöntöt soveltuisivat parhaiten vai ostanko pöntöt pelkän fyysisen koon mukaan eli samankokoiset kuin vakiopöntöt? 2 niitä kuitenkin ajattelin laittaa. Peltisatsin ajattelin ostaa tuossa vähän enemmän kesän korvilla..
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Eipä noiden pöniköiden valinnassa mitään muuta ole että kunhan hankkii riittävän kokoiselle putkelle sopivat. Parituumainen pakoputkisto riittää koneellesi joka tapauksessa. Siinä virittäjän käsikirjassa on tuostakin...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin