8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
VTO
Viestit: 1438
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Ohi aiheen sen verran, että mikä tuon apuakselin ajoittamisen tarkoitus on ? Muistaisin nähneeni apuakseleita 2 litran koneissakin, mutta ei se mitään ajoitusta vaativaa mielestäni pyöritä? Vai syntyykö kuitenkin joku törmäys jos tuon ajoitus unohtuu?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8339
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ainakin pystykoneissa bensapumpun epäkesko ottaa kiinni kampuraan väärässä asennossa ja tietty jos apuakseli pyörittää jakajaa, niin onhan se kiva että se on edes likimain kohdillaan remminvaihdon jälkeenkin.
Vinokoneissa ei taas ole apuakselia lainkaan. Kai.
Sohloista en tiedä onko muuta merkitystä kuin jakajan asennon säilyminen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1438
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Jos en ihan pieleen muista niin vinokoneessa tuota ihmettelin. Pitää sopivan tilaisuuden tullen tarkistaa.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ei vinokoneissa ole apuakselia (ellei 70-luvun Lanciassa olevaa, taaksepäin kallistettua pystykonetta laske väkisin sellaiseksi). Siis näissä 80-luvun puolessavälissä tulleissa, eteenpäin kallistetuissa kattiloissa, joissa kannen pakopuoli on jakopäästä katsoen oikealla. Jakaja on nokan päässä ja öljypumppu kampiakselilla, joten apuakseli jäi työttömäksi.

Tasapainoakseleita sitten joissain moottorimalleissa esiintyykin, yksi sekä moottorin etu- että takapuolella. Nämäkin ovat ajoituskriittiset mutta mitään yhteentörmäystä ei väärin ajoitettuna tai niiden remmi kokonaan poistettuna tule.

Sohossa ei ole ajoitusvaatimusta. Ei voi ollakaan, koska apuakselin hammashihnapyörän halkaisija on jotain nokkapyörän ja kampuran hammashihnapyörän väliltä... Jajaja toki menee pois ajoituksista jos akselin päästää pyörähtämään remminvaihdon aikana. Siis niissä joissa jakaja on lohkossa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
VTO
Viestit: 1438
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Muisti palailee pätkittäin. Oli 16v vinokone. Jakajaa ei ainakaan ollut.
Kysymys olikin tasapainoakselin kiristimellä olevasta hihnapyörästä. Siinä oli selvä tehtaan jäljiltä oleva piste. Mitään ajoitettavaa en sille keksinyt. En katsonut edes asentoa purkaessa, joten taisi mennä vaan johonkin asentoon. Varsinaiset tasapainoakselit kyllä löysivät merkkinsä. Hyvin ainakin toimi.
Avatar
Castrol
Viestit: 76
Liittynyt: 09.10.2006 09:46
Paikkakunta: Hellsinki

Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?

Viesti Kirjoittaja Castrol »

Kahdessa koneessa kateltu nokka-akselipyöriä ja todettu että ainakin vanhemmissa missä on se topparilevy siellä pyörässä niin imunokan pyörä on sama kun apuakselin pyörä. Pakopuolella on se reunus etupuolella ja toisissa takapuolella. Tosin olen nähnyt noita koneita täysin toimivina jos jonkinnäkösillä pyörillä ja ainakin ne on toiminu kaikki: Ne pyörien ajoitukset voi tarkistaa näppärästi kun laittelee ne vastakkain ja laittelee nippeleitä niistä reijistä läpi....Jos osuu kohdalleen niin ei kysyttävää. :D Mutta mistään en mitään tiedä omistan vaan käyviä koneita.
Fiat Mirafiori Racing replica
Avatar
JPK
Viestit: 101
Liittynyt: 30.03.2005 13:12

Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?

Viesti Kirjoittaja JPK »

Säädin tänään sytytyksen ajoitusta kohdalleen 16VT Coupessa ja huomasin lopulta kaiken ihmettelyn jälkeen että YKK:n ajoitusmerkki hihnapyörässä onkin 180 astetta pielessä todellisuuteen nähden, eli kun ajoitusmerkki on paikallaan niin ykkönen on alakuolokohdassa. Sitä hihnapyöräähän ei saa laitettua siihen jakohihnan hihnapyörään kiinni kuin yhteen asentoon ja siinä jakohihnan hihnapyörässä on kiila joten sitäkään ei väärään asentoon saa kampuraan laitettua. Coupessa on kiinni 16V Lancian 25mm leveä jakohihnasarja, niin mietin että onko niissä hihnapyörissä/ajoitusmerkeissä mahdollisesti eroja vrt Fiat Coupeen? Eberistä olin katsovinaan että se hihnapyörä, jossa ne ajoitusmerkit on, olisi sama noissa molemmissa?
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?

Viesti Kirjoittaja Ippe »

JPK kirjoitti:Säädin tänään sytytyksen ajoitusta kohdalleen 16VT Coupessa ja huomasin lopulta kaiken ihmettelyn jälkeen että YKK:n ajoitusmerkki hihnapyörässä onkin 180 astetta pielessä todellisuuteen nähden, eli kun ajoitusmerkki on paikallaan niin ykkönen on alakuolokohdassa. Sitä hihnapyöräähän ei saa laitettua siihen jakohihnan hihnapyörään kiinni kuin yhteen asentoon ja siinä jakohihnan hihnapyörässä on kiila joten sitäkään ei väärään asentoon saa kampuraan laitettua. Coupessa on kiinni 16V Lancian 25mm leveä jakohihnasarja, niin mietin että onko niissä hihnapyörissä/ajoitusmerkeissä mahdollisesti eroja vrt Fiat Coupeen? Eberistä olin katsovinaan että se hihnapyörä, jossa ne ajoitusmerkit on, olisi sama noissa molemmissa?
Onko nokka-akselikin sama Coupessa ja Lanciassa?
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
JPK
Viestit: 101
Liittynyt: 30.03.2005 13:12

Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?

Viesti Kirjoittaja JPK »

Juu, eperin mukaan 16V turbo Coupessa on samat nokat kuin:

ALFA ROMEO - U6 155 TURBO BZ-DS (1992-1996)
LANCIA - RT DELTA 4WD (1986-1991)
LANCIA - SA DELTA EVOLUZIONE (1991-1994)
LANCIA - SG N.DELTA 2.0 -1750 132CV ('93-'99)

Tuossa tosiaan on kyllä Tipon imunokka ja n/a Coupen pakonokka. Sain sytkän ajoituksen kohdalleen tussimerkeillä, eli
sen puolesta ei hätiä, mutta ihmetytti vaan tuo YKK-merkin heitto siinä kampuran hihnapyörällä. Varmaan niissä ajotusmerkeissä
on jotain eroja tai sitten tuon leveän hihnasarjan valmistajalla on käynyt joku kömmähdys. :roll:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8811
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Pitää muuten paikkaansa, kotimaassa aikoinaan kaupatun tuumasen hihnasetin alapyörän ja 16v:n vakion alapyörän pulttijako on 180ast ristissä. Eli apulaitepyörän reijät pitää työstää sille sopivaksi kun muuta asennonmääritystä siinä ei tainnut olla (en nyt jaksaa purkaa pyörää irti autosta). Siinä väliholkissa reijitys on symmetrinen, ja pultinreijät sen verran väljät että asentoa ei ole määritetty. Tuo tuumanen alapyörähän ei ole mikään Lancia-osa vaan eräästä Ducaton koneesta alunperin kotoisin, se on vaan keksitty että sopii tuohon koneeseen jolloin siihen saa leveämmän jakohihnan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Mikko K
GFF
Viestit: 89
Liittynyt: 22.04.2012 20:36
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

tervehdys

mitä tarkoitaa kun minun molemmissa nokissa on kaiveverrettu päähän A411
Kyseessä hiukan kireemät jenkkien valmistamat nokat.
aste "peksit" tiedossa.....
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Taitaa olla tämän puljun nämä nokat:
https://www.midwest-bayless.com/fiat-12 ... 1-new.aspx
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin