Sivu 19/47

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 19.05.2018 19:28
Kirjoittaja wellu
1.2/8V FIRE (punto).

Kuinka herkästi polttaa kannentiivisteen kuumentuessaan?

Isällä hirtti flekti ja kahdesti pääsi mittari käymään punaisella. Termostaatti jumiutui tästä ja kolmannen kerran kävi mittari noin 2 minuuttia tapissaan, mutta ajamalla jäähtyi. Termostaatti oli täynä mössöä.


Termari nyt vaihdettu, mutta vähän huonosti ilmaantuu (lorisee)... Paikallaan alkaa nostamaan lämpöjä eikä kauaa puhalla kuumaa. Yritin ilmata mahd. Hyvin, mutta tasamaalla vähän hankalaa.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 20.05.2018 13:24
Kirjoittaja Luigi
Riippuu varmaan tiivisteestäkin. Payenin tiiviste VHT:n Copper gasket cementillä asennettuna kesti reippaan kuumenemisen ja on edelleen vuosia myöhemmin käytössä. Tuossa mainitussa tapauksessa pahvi on tainnut mennä. Ehkä jo aiemmin, moska termostaatissa saattoi olla öljyjätettä.

8v:n pahviremontti on niin helppo ja halpa, että kovin paljoa tuosta ei tarvitse edes harmistua.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 20.05.2018 16:50
Kirjoittaja wellu
Kyseinen auto on seissyt 2v jonka aikana siihen vaihdettu moottori. Voi siis olla vanhan moottorin öljyjä kierrossa.


Nyt 50km:n lenkin aikana ei nostanut lämpöjä, mutta jos korkin avaa, tulee vejet pihalle.


Ei se vaikea olekkaan. Imusarjan irroitus varmaan vaikein, kun on ahdas. Päivän homma irroitus, oikaisu, kiinnitys.


Miettinyt tässä, pitäisiköhän viritellä ihan perinteinen paisari tuohon. On niin susi systeemi tuo paisari syylärin päässä...

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 28.05.2018 08:11
Kirjoittaja saquzi
Millanenhan puristussuhde tossa pysty 1600tc koneessa on, pidempi iskuisessa? Tuli ahdettua moinen ja paineet mietityttää.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 28.05.2018 09:10
Kirjoittaja Vode131
Mitä sillä tiedolla teet? Onko sinulla jotkut valmiit säädöt / ahtopainerajat olemassa jos puristussuhde on esim. 8,5 - 9 - 9,5 - 10?

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 28.05.2018 09:46
Kirjoittaja saquzi
Mietin paljonko uskaltaa laittaa ahtopainetta. Vakio rempattu moottori vakio osilla... kovat kannenpultit ajattelin laittaa kun löytyy hyllystä. Polttoaineena toki e85

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 28.05.2018 15:01
Kirjoittaja Vode131
Vakiossahan voidaan olettaa olevan noin 9 puristussuhde, että laita ahtoja sen mukaan. Kerro toki täällä minkälaiseen ahtopaineeseen päädyit ja miten sen selvitit.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 03.06.2018 19:18
Kirjoittaja wellu
Fiat Punto 60 2004.

Mahtuuko öljypohjan irroittamaan irroittamatta pakosarjaa? Katalysaattorihan on pakosarjassa ja alkukäyrä menee öljypohjan ali.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 03.06.2018 20:48
Kirjoittaja väisänen
saquzi kirjoitti:Mietin paljonko uskaltaa laittaa ahtopainetta. Vakio rempattu moottori vakio osilla... kovat kannenpultit ajattelin laittaa kun löytyy hyllystä. Polttoaineena toki e85
Jos laitat e85 polttoainetta 100% saat ahtaa ilman nakuja varmasti sen mitä ahdin antaa.
Muuten 98 bensallakin nämä pattimännät sietää noin 0.2 ahtoja ilman välijäähyä.
Kuulokkeet päähän ja kuuntelemaan jos epäilyttää. Toki sitten niinkin että kovemmilla ahdoilla pienempikin sirinä tappaa nopeasti.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 04.06.2018 11:42
Kirjoittaja wellu
wellu kirjoitti:Fiat Punto 60 2004.

Mahtuuko öljypohjan irroittamaan irroittamatta pakosarjaa? Katalysaattorihan on pakosarjassa ja alkukäyrä menee öljypohjan ali.
Tämän lisäksi kysytään vielä, että eikös pidäkkin öljypohjassa olla 1.2:ssa firessä tiiviste?

Kovasti auton omistaja väittää, että tiivisteliima riittää. Ei oikeasti huvittaisi kokeilla kenttäolosuhteissa.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 04.06.2018 11:50
Kirjoittaja GreenThing
wellu kirjoitti:
wellu kirjoitti:Fiat Punto 60 2004.

Mahtuuko öljypohjan irroittamaan irroittamatta pakosarjaa? Katalysaattorihan on pakosarjassa ja alkukäyrä menee öljypohjan ali.
Tämän lisäksi kysytään vielä, että eikös pidäkkin öljypohjassa olla 1.2:ssa firessä tiiviste?

Kovasti auton omistaja väittää, että tiivisteliima riittää. Ei oikeasti huvittaisi kokeilla kenttäolosuhteissa.
Eipä taida olla tiivistettä.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 04.06.2018 11:59
Kirjoittaja wellu
GreenThing kirjoitti:
wellu kirjoitti:
wellu kirjoitti:Fiat Punto 60 2004.

Mahtuuko öljypohjan irroittamaan irroittamatta pakosarjaa? Katalysaattorihan on pakosarjassa ja alkukäyrä menee öljypohjan ali.
Tämän lisäksi kysytään vielä, että eikös pidäkkin öljypohjassa olla 1.2:ssa firessä tiiviste?

Kovasti auton omistaja väittää, että tiivisteliima riittää. Ei oikeasti huvittaisi kokeilla kenttäolosuhteissa.
Eipä taida olla tiivistettä.
Okei, no sitten uskaltaa kokeilla, onneksi on laadukasta liimaa.

Epäilen kuitenkin, ettei mahdu öljypohja pois ottamatta putkea edestä? Ehkä sen 3-4cm tulee alaspäin, mutta sitten pitäisi sivulle siirtää, jolloin imujalka törmää loiskelevyyn.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 06.06.2018 20:33
Kirjoittaja wellu
Fiat punto 60 2004

Onko kannen yms pultit vielä ihan pultit vai ribet?

Voiko pultit uusia, vai kannattaako uusia?

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 21.06.2018 21:12
Kirjoittaja wellu
wellu kirjoitti:Fiat punto 60 2004

Onko kannen yms pultit vielä ihan pultit vai ribet?

Voiko pultit uusia, vai kannattaako uusia?
?
Kysytääs vielä vaikka tuskin kukaan tätä lukee... :lol:

Yläpään tiivistesarja tuli, tiiviste on peltinen.

Kannattaako käyttää tuota peltistä tiivistettä, vai voiko/kannattaako vaihtaa massatiiviste tilalle? Kuullut huonoa peltitiipareista, eikös ne pitäisi vähintään liimata?

Kyseessä tosiaan 2004 vuoden 1242cc 8valve FIRE.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 21.06.2018 21:25
Kirjoittaja Jarkko
Pultit:
https://spareto.com/products/hbs052-bol ... inder-head" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos peltinen alkuperäisenä (09/2003 jälkeen valmistetut) niin samanlainen paikalle, ei siellä mitää liimoja ole tehtaallakaan käytetty. Kannen plaanaus tietenkin aina tehdään.