Sivu 18/47

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 04.03.2018 09:42
Kirjoittaja wellu
Mjoo, nyt se petti sitten. :cry:

Sille kytkimellehän käy näin (googlesta lainattu kuva):
Kuva

Mietinkin, onkohan joku painelaakeri "passaava" tuohon systeemiin? Orkkislaakeri on niin heiveröinen ja heiveröisesti kiinni, että syö paineasetelmaa ja todennäköisesti tuota haarukkaa.

Jahka jaksan varaosalaatikosta purkaa tuon haarukan veks, niin pitää tutkia onko mahdollista jotenkin vahvistaa tuota, lisäämällä vaikka nurjalle puolelle peltiä. Tuskin koska painelaakerin kynnet tulevat sille puolen.

Noitahan saa uusiakin, muttei poista suunnitteluongelmaa. Kyseisen auton kohdalla nyt kolmas käpälän hajoaminen. :evil:

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 07.03.2018 06:07
Kirjoittaja sampsulisami
Valeon versio fire 1.2 16v painelaakerin keskiosa pronssia muovin sijaan. Mikäli oikein muistan.


Joku aito tomaatti sinne koneen jatkoksi? :mrgreen:

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 08.03.2018 20:21
Kirjoittaja Sämpy
Lueskelin alfafoorumin puolelta, että pakkasilla olisi ollut aika paljon ongelmia MultiAirien kanssa. AInakin huohotin jäätymistä mutta ehkä multiairinkin?

Kellään mitään kuulopuheita saati tietoa tästä asiasta?

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 08.03.2018 22:57
Kirjoittaja Jarkko
Mun mielestä tuon haarukan tuhoo se kun ajetaan vielä vaikka painelaakeri on mennyt jo läpi asetelman (kuten kuvan tapauksessa on käynyt), näin ainakin on tapahtunut niissä mitä itse olen nähnyt. Ne missä kytkin on asianmukaisesti vaihdettu ennen laukeamista ei käpälässä ole mitään vikaa ollut. Tietenkään otos ei nyt ole ollut kuin ehkä 40-50 autoa. Fire koneisissa tuntee kytkimen/astelman kuluneisuuden todella hyvin kytkinpolkimen raskaudesta.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 09.03.2018 14:13
Kirjoittaja wellu
Eli palataan alkuperäiseen kysymykseen:
Onko tuohon saatavilla erilaista painelaakeria?

Nykyisellä ajettu 80tkm ja paskana.

Edellisellä oli ajettu 20tkm ja paskana.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 09.03.2018 22:08
Kirjoittaja Jarkko
Samanoloisia nuo ollut ainakin Valeossa/Lukissa ja alkuperäisessä(=Valeo tai borg&beck). Ehkä Lukissa on hieman heiveröisempi kuin Valeossa. Halpis merkkien painelaakereita en ole nähnyt. Kerran tullut vastaan Lukin kytkipaketista että laakeri oli siinä muovirungossa jo alunperin vinossa, sen asiakas onneksi huomasi ennen asennusta. Jalkaa ei parane noissa lepuuttaa kytkinpolkimella, aivan varma että menee nopeasti laakeri/asetelma. Omassa on nyt kytkimellä ajettu melkein 200tkm ja täytyy piakkoin vaihtaa.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 10.03.2018 08:51
Kirjoittaja Sämpy
Pitäiskö tsekata eSassonelta, kun tuntuu olevan laatutavaraa? Painelaakeripitimetkin metallia ja muutenkin nättiä työtä. Toimitus joskus kesäkuussa, kun ens viikolla lähtee tilaus ja siihen ei saa...

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 10.03.2018 09:22
Kirjoittaja wellu
No kyllä tuohon joku järkevä ratkaisu pitäisi keksiä. Hyvä tekniikka muuten, mutta täysin idiootti suunnitteluvamma.

Itse epäilisin tuon haarukan/paineasetelman/painelaakerin pettämisen olevan kahden asian summa. Heiveröinen laakeri, joka syö paineasetelman tähtijousta ja alkaa täten värisemään -- > syö lisää. Mielettömällä kulmalla toimiva peltinen kytkinkäpälä, joka painaa laakeria aivan kärjellään -- > vähänkin kuluu niin homma selvä ja alkaa painelaakeri menemään vinoon...

Jossain joskus 3-4 vuotta sitten näin kuvasarjan ja juttua (ulkomaan foorumeilla), että joku Scudo/Ducato tms. painelaakeri olisi käynyt tuohon. Jokatapauksessa itse laakerin "ottava pinta" oli varmaan 2-3x leveämpi, kuin orkkis valeossa.

Kyllähän tuohon voi taas tilata kytkinpaketin ja uuden käpälän. Sitten 3-4 vuoden päästä vaihdetaan taas. Tosin nyt siellä on paikoillaan hitsattu käpälä ja kytkin on visertänyt välillä johtuen painelaakerin huonosta asennosta.


Hu-Oh...

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 11.04.2018 15:01
Kirjoittaja dagra
Onkos tämä nyt täysin esikytketty ruskea liitin https://1drv.ms/u/s!Am9ME8hSfeMki50ilSJs9wZxnynWCw" onclick="window.open(this.href);return false; ja tämä https://1drv.ms/u/s!Am9ME8hSfeMki50jU05lWv1z5CTaEg" onclick="window.open(this.href);return false; ratin luota löytyvä valkoine jotka tarvitaan vakkarille?

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 17.04.2018 00:52
Kirjoittaja Jeejee15
Miten kävi fiat uno 1.4 moottori 91 vuosmallia
Jakohihna katkesi ottaako näissä
Mäntä ventiiliin kiinni hihnan katketessa?

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 17.04.2018 14:14
Kirjoittaja Trollhunter
Fiat ducato 2.8itd vm1989 moottori nro8140.43 (2.8idtd?) siinä tiedot tällä erää mutta nyt pää aiheeseen ostin 1v seisseen joka tyhjäkäynnillä jumahti ed"ostjan" toimesta mut enivei voiko olla öpumppu menny onko miten herkkiä menemään rikki vai miksi noin jumahtanut ei pyörähdä startilla tippaakaan viel en oo nykässy asfaltilla lähtiskö pyörimään vai tullooko sujona. Moottoriin on tehty ennen jumahtamista jakopää remppa liikkeessä ja kytkin remppa 1. 5v sitten samalla laturin hihna vaihettu ja kaikkee muutakin mitä ei kiinnosta kirjotella onko noi moottorit vaihtokelpoisia päikseen? Jos oma idtd niin käykö suoraan jtd mitä eroa noisa koneissa on?? Sain halvalla ja ei ole perus mätävikainen 2paikkaa pitää hitsata muita reikiä ei ole.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 17.04.2018 15:10
Kirjoittaja Luigi
Jeejee15 kirjoitti:Miten kävi fiat uno 1.4 moottori 91 vuosmallia
Jakohihna katkesi ottaako näissä
Mäntä ventiiliin kiinni hihnan katketessa?
Nämähän taisi olla vanhemmalla SOHC-koneella, eli kyllä siellä männät taputtelee venttiileitä uuteen asentoon.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 24.04.2018 21:11
Kirjoittaja wellu
Tuota... Onko tuommoseen 1.2/16V Bravoon vuodelta 1999 saatavilla erilaisia jarrupaloja?

Tuo on ABSiton. Jarruissa on jotain omituista, mutta äkkiä tajusin jarrupalojen näyttäneen omituisilta (jarrumäntä näkyi palan takaa) kytkinremonttia tehdessä.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 04.05.2018 08:13
Kirjoittaja wellu
Fiat 126 venttiilivälykset?

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 17.05.2018 15:03
Kirjoittaja hankala
wellu kirjoitti:Fiat 126 venttiilivälykset?
0.15mm molemmat venat näyttäis olevan