Sivu 17/47

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 11.01.2018 20:45
Kirjoittaja uk350
Mites jos testerillä tsiikais esm. nokka / k.a. tunnistimet antaako tai onko antamatta signaalia jne...

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 11.01.2018 21:00
Kirjoittaja Nipa
CommonRail lienee Jazgan autossa. Mitäs tämä tykkää ilmavuodosta? Itselläni pussihousuna dieseltietämys rajoittuu jakajapumppuun ja siinä vikakuvauksen perusteella ehdottaisin ilmaa olevan järjestelmässä.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 11.01.2018 21:23
Kirjoittaja Isola
JTD taitaa ilmata itse itsensä. Ainakin tankin tyhjäksi ajamisen jälkeen se lähtee ilman noitakonsteja. Eikös ilmavuodon pitäisi kavaltaa itsensä tihkuttelemalla dieseliä moottorin käydessä?
Jos on MES tai korjaamon testeri käytössä, kannattaisi lukaista polttoaineen paine (rail pressure) sillä hetkellä kun auto käy. Tai ellei enää käynnisty ollenkaan, niin starttauksen aikana.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 11.01.2018 21:36
Kirjoittaja Jazga
Käsittääkseni todellakin ilmaa itse itsensä. Polttoaineen paineen oli saanut käynnistäessä mitattua, ja se oli korjaajan mielestä oikein (en nyt muista paljon). Jäätynyt putki olisi varmasti kerennyt jo sulamaan ja koodit on luettu.
Olisikohan merkkikorjaamolla paremmat laitteet? Täytyy harkita sinne hinaamista ensi viikolla..

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 11.01.2018 22:12
Kirjoittaja Isola
Varmaksi en uskalla sanoa, mutta eiköhän se yleiskorjaamon (Bosch-merkkinen?) testeri osaa kertoa siitä Boschin ECUsta samat asiat kuin merkkikorjaamonkin laite. Jos pa-paine on saatu luettua, niin kyllä sillä muutenkin saa kaikkea hyödyllistä irti.
Voisiko DPF olla kertakaikkisen tukossa? Moottori jaksaisi käydä sen aikaa että vastapaine kasvaa mahdottomaksi. Periaatteessa siis aivan sama ilmiö kuin umpeen jäätyneessä pakoputkessa, paitsi ei korjaudu valohoidolla ;) Tämä ei vain taida selittää sitä jos ei käynnisty enää ollenkaan.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 12.01.2018 07:17
Kirjoittaja wellu
Minä en tuosta JTD:stä kamalasti tiedä, mutta onkos niissä "kaasuläppää"? Tai tappoläppä tai mikälie, joka löytyy joistain dieseleistä nykyään. Se jos on jumiutunut kiinni, niin ei varmana käy (ei saa ilmaa).

Toinen on ilmamassamittari.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 12.01.2018 08:13
Kirjoittaja wellu
Nyt tuli yksi skenaario mieleen.

Voisiko välijäähdytin olla jäässä? Vuosi sitten ihmettelin yhtä volkkarin dieseliä. Oli hyytynyt maantienopeudesta ja lopulta sammunut. Kokeilemalla lähti käyntiin ja sammui samointein - ei vikakoodeja.
Sitä tutkittiin useampi tunti korjaamohallissa, eikä vikaa saatu selvitettyä/poistettua. Auto työnnettiin pihalle ja päivän päätteeksi sisälle sulamaan yön yli.

Seuraavana aamuna oli keulan alla iso lammikko paskaista vettä ja välijäähdyttimen vedenpoistoreijästä tiputti vettä. Pesin välijäähdyttimen kuumalla vedellä maskin välistä ja laitoin auton käymään - ei vikakoodeja, normaalikäynti ja tehot tallella.


Tuota vikaa oli yritetty tutkia vähän aijemminkin, koska asiakas valitti ettei auto kulje kuten ennen. Sitten ilmeisesti maantiellä sopivissa olosuhteissa jäätyi tukkoon ja alkoi hyytymään kunnes sammui.


Yhdestä mersusta olen nähnyt saman, mutta siinä oli jää halkaissut välijäähdyttimen, jolloin kone sai kuitenkin edelleen ilmaa.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 12.01.2018 09:35
Kirjoittaja Sämpy
Noihin volkkareihin on porattu vissiin jopa 6-8mm vedenpoistoreikiä välijäähyyn. EIkä kunnolla jäätyny pakoputkikaan välttämättä sula 1-2 tunnissa korjaamohallissa.

Merkkiriippumattomia vikoja esim. useampi paineanturi järjestelmässä ja noille määritelty max. paine-ero tai ajonesto, joka antaa hörähtää mutta ei jäädä käyntiin.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 06.02.2018 20:57
Kirjoittaja Jazga
Viimeisellä selvisi syy, miksi auto ei käynyt. EGR venttiili oli karstainen ja jumiutunut auki. Nyt tuntuisi pelaavan normaalisti.
Toinen pienempi ongelma on, ettei valokytkin vaikuta valojen toimintaan millään tavalla. Valot kyllä toimivat auton käydessä, mutta niitä ei saa enää auton käydessä sammumaan, vaikka haluaisi. Tämä ongelma oli siis jo ennen EGR venttiili ongelmaa.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 06.02.2018 23:18
Kirjoittaja Isola
Hieno homma kun selvisi, eikä lopultakaan edes ollut iso vika. Ihmetyttää vain voiko se oikeasti nyykähtää noin pahasti pelkkään EGR-jumiin. Minulla moottori kävi tyhjäkäyntiä aivan normaalisti, mutta ei tahtonut ottaa kierroksia eikä liikuttaa autoa mihinkään. Syynä oli kaksi päällekkäistä vikaa, tukkoinen EGR ja suht kookas vuoto imuputkistossa. Jälkimmäinen aiheutti sen, että moottorinohjain luuli ilmaa tulevan paljon vähemmän kuin oikeasti tuli (koska suuri osa ilmasta meni ilmamassamittarin ohi) ja rajoitti syöttöä vastaavasti. Kannattaisi ehkä vielä tarkastaa imuputkiston kunto ja ilmamassamittarin puhtaus. Toki jos tuntuu että voimaa ei ole kadoksissa, niin tuskin on vikaakaan - ihmettyttää vain voiko pelkkä EGR estää käynnin kokonaan. Ehkä sitten. Eipä näitä eri ikäisiä ja eri kokoisia JTD:itä voi aivan suoraan verrata oirehdinnan suhteen.

Onko siinä valokytkimessä mitään eloa eli saatko esim. parkkeja päälle? Toimivatko sumuvalot (jos ei edessä ole, niin takasumari) ja riippuuko se mitenkään valokytkimen asennosta?

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 07.02.2018 19:44
Kirjoittaja Luigi
Ettei niissä valoissa ole joku maahantuojan päivävalo-viritelmä? Eli ei varsinaista vikaa ollenkaan?

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 23.02.2018 20:59
Kirjoittaja jiipee62
Albea 2007. Osaako pikasuutarit tms. jo kloonata vara-avaimen? Tai mistä sellainen halvimmalla?

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 24.02.2018 04:07
Kirjoittaja Kilpeero
Hei.
Mekaaninen avaimen jyrsintä onnistunee sopivan laitteen omaavalla "suutarilla " riippuu avaimen mallista kun niitäkin on nykyään monenlaisia joten voi olla ettei välttämättä ole sopivaa aihiota hyllyssä valmiina. Mutta jotta auto toimisi on avaimen ns siru joko siirrettävä uuteen kopioituun avaimeen , tai tehtävä kopio sirusta uuteen. Kopiointi ei sirun osalta ei välttämättä onnistu .
J.K.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 28.02.2018 10:40
Kirjoittaja wellu
Isällä Bravosta (1.2 16V vm. 1999) menossa kytkimen käpälä. Kyseinen käpälä korjattu jo kahdesti ja nyt lentää todennäköisesti romulaatikkoon, mutta yksi käpälä on vielä varalla.

Onko kukaan onnistunut vahvistamaan tuota rimpulakäpälää hitsaamalla tms. menetelmällä niin, ettei laatikkoa tarvitsisi enään jumpata pois? Ei ole kuvaa nyt laittaa, mutta käpälähän on noin kämmenpohjan kokoinen 2mm:n pellistä prässätty käikäle, johon painelaakeri lukittuu kahdella pienellä muovinastalla. Kovin ei ole tilaa hitsailla materiaalia lisää, mikäli halajaa painelaakerin vielä lukittuvan paikoilleen.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Lähetetty: 28.02.2018 19:01
Kirjoittaja JaLLu
wellu kirjoitti:Isällä Bravosta (1.2 16V vm. 1999) menossa kytkimen käpälä. Kyseinen käpälä korjattu jo kahdesti ja nyt lentää todennäköisesti romulaatikkoon, mutta yksi käpälä on vielä varalla.

Onko kukaan onnistunut vahvistamaan tuota rimpulakäpälää hitsaamalla tms. menetelmällä niin, ettei laatikkoa tarvitsisi enään jumpata pois? Ei ole kuvaa nyt laittaa, mutta käpälähän on noin kämmenpohjan kokoinen 2mm:n pellistä prässätty käikäle, johon painelaakeri lukittuu kahdella pienellä muovinastalla. Kovin ei ole tilaa hitsailla materiaalia lisää, mikäli halajaa painelaakerin vielä lukittuvan paikoilleen.
Yhden Punton kytkinremontin tein ja muistelisin, että siinä olisi ollut samanlaista vikaa. Uunon laatikosta ryöstin siihen jonkun osan, olisikohan ollut juuri tuo. Sitä en tiiä, oliko vahvempi, jos nyt edes muistan oikein, että kyseessä oli juuri tuo käpälä.

Btw sen Puntsikan kytkimen rikko lopullisesti katsastus inssi. Savu oli vaan kiertäny konttorilla kun rikkinäinen painelaakeri oli hangannut asetelmaa vasten ja kirkui kuolemaa. Naispuolinen auton omistaja oli kysynyt inssiltä, että voiko tuolla ajaa vielä kotiin ja inssi oli vastannut, kyllä sillä voi ihan hyvin ajaa. :D