FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

1.2/8V FIRE (punto).

Kuinka herkästi polttaa kannentiivisteen kuumentuessaan?

Isällä hirtti flekti ja kahdesti pääsi mittari käymään punaisella. Termostaatti jumiutui tästä ja kolmannen kerran kävi mittari noin 2 minuuttia tapissaan, mutta ajamalla jäähtyi. Termostaatti oli täynä mössöä.


Termari nyt vaihdettu, mutta vähän huonosti ilmaantuu (lorisee)... Paikallaan alkaa nostamaan lämpöjä eikä kauaa puhalla kuumaa. Yritin ilmata mahd. Hyvin, mutta tasamaalla vähän hankalaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9523
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Riippuu varmaan tiivisteestäkin. Payenin tiiviste VHT:n Copper gasket cementillä asennettuna kesti reippaan kuumenemisen ja on edelleen vuosia myöhemmin käytössä. Tuossa mainitussa tapauksessa pahvi on tainnut mennä. Ehkä jo aiemmin, moska termostaatissa saattoi olla öljyjätettä.

8v:n pahviremontti on niin helppo ja halpa, että kovin paljoa tuosta ei tarvitse edes harmistua.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kyseinen auto on seissyt 2v jonka aikana siihen vaihdettu moottori. Voi siis olla vanhan moottorin öljyjä kierrossa.


Nyt 50km:n lenkin aikana ei nostanut lämpöjä, mutta jos korkin avaa, tulee vejet pihalle.


Ei se vaikea olekkaan. Imusarjan irroitus varmaan vaikein, kun on ahdas. Päivän homma irroitus, oikaisu, kiinnitys.


Miettinyt tässä, pitäisiköhän viritellä ihan perinteinen paisari tuohon. On niin susi systeemi tuo paisari syylärin päässä...
Minkä huollan, sen korjaan...
saquzi
Viestit: 20
Liittynyt: 13.07.2014 19:34

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Millanenhan puristussuhde tossa pysty 1600tc koneessa on, pidempi iskuisessa? Tuli ahdettua moinen ja paineet mietityttää.
Vode131
GFF
Viestit: 1929
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Mitä sillä tiedolla teet? Onko sinulla jotkut valmiit säädöt / ahtopainerajat olemassa jos puristussuhde on esim. 8,5 - 9 - 9,5 - 10?
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
saquzi
Viestit: 20
Liittynyt: 13.07.2014 19:34

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Mietin paljonko uskaltaa laittaa ahtopainetta. Vakio rempattu moottori vakio osilla... kovat kannenpultit ajattelin laittaa kun löytyy hyllystä. Polttoaineena toki e85
Vode131
GFF
Viestit: 1929
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Vakiossahan voidaan olettaa olevan noin 9 puristussuhde, että laita ahtoja sen mukaan. Kerro toki täällä minkälaiseen ahtopaineeseen päädyit ja miten sen selvitit.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Fiat Punto 60 2004.

Mahtuuko öljypohjan irroittamaan irroittamatta pakosarjaa? Katalysaattorihan on pakosarjassa ja alkukäyrä menee öljypohjan ali.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja väisänen »

saquzi kirjoitti:Mietin paljonko uskaltaa laittaa ahtopainetta. Vakio rempattu moottori vakio osilla... kovat kannenpultit ajattelin laittaa kun löytyy hyllystä. Polttoaineena toki e85
Jos laitat e85 polttoainetta 100% saat ahtaa ilman nakuja varmasti sen mitä ahdin antaa.
Muuten 98 bensallakin nämä pattimännät sietää noin 0.2 ahtoja ilman välijäähyä.
Kuulokkeet päähän ja kuuntelemaan jos epäilyttää. Toki sitten niinkin että kovemmilla ahdoilla pienempikin sirinä tappaa nopeasti.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

wellu kirjoitti:Fiat Punto 60 2004.

Mahtuuko öljypohjan irroittamaan irroittamatta pakosarjaa? Katalysaattorihan on pakosarjassa ja alkukäyrä menee öljypohjan ali.
Tämän lisäksi kysytään vielä, että eikös pidäkkin öljypohjassa olla 1.2:ssa firessä tiiviste?

Kovasti auton omistaja väittää, että tiivisteliima riittää. Ei oikeasti huvittaisi kokeilla kenttäolosuhteissa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2603
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

wellu kirjoitti:
wellu kirjoitti:Fiat Punto 60 2004.

Mahtuuko öljypohjan irroittamaan irroittamatta pakosarjaa? Katalysaattorihan on pakosarjassa ja alkukäyrä menee öljypohjan ali.
Tämän lisäksi kysytään vielä, että eikös pidäkkin öljypohjassa olla 1.2:ssa firessä tiiviste?

Kovasti auton omistaja väittää, että tiivisteliima riittää. Ei oikeasti huvittaisi kokeilla kenttäolosuhteissa.
Eipä taida olla tiivistettä.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

GreenThing kirjoitti:
wellu kirjoitti:
wellu kirjoitti:Fiat Punto 60 2004.

Mahtuuko öljypohjan irroittamaan irroittamatta pakosarjaa? Katalysaattorihan on pakosarjassa ja alkukäyrä menee öljypohjan ali.
Tämän lisäksi kysytään vielä, että eikös pidäkkin öljypohjassa olla 1.2:ssa firessä tiiviste?

Kovasti auton omistaja väittää, että tiivisteliima riittää. Ei oikeasti huvittaisi kokeilla kenttäolosuhteissa.
Eipä taida olla tiivistettä.
Okei, no sitten uskaltaa kokeilla, onneksi on laadukasta liimaa.

Epäilen kuitenkin, ettei mahdu öljypohja pois ottamatta putkea edestä? Ehkä sen 3-4cm tulee alaspäin, mutta sitten pitäisi sivulle siirtää, jolloin imujalka törmää loiskelevyyn.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Fiat punto 60 2004

Onko kannen yms pultit vielä ihan pultit vai ribet?

Voiko pultit uusia, vai kannattaako uusia?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

wellu kirjoitti:Fiat punto 60 2004

Onko kannen yms pultit vielä ihan pultit vai ribet?

Voiko pultit uusia, vai kannattaako uusia?
?
Kysytääs vielä vaikka tuskin kukaan tätä lukee... :lol:

Yläpään tiivistesarja tuli, tiiviste on peltinen.

Kannattaako käyttää tuota peltistä tiivistettä, vai voiko/kannattaako vaihtaa massatiiviste tilalle? Kuullut huonoa peltitiipareista, eikös ne pitäisi vähintään liimata?

Kyseessä tosiaan 2004 vuoden 1242cc 8valve FIRE.
Minkä huollan, sen korjaan...
Jarkko
GFF
Viestit: 519
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Pultit:
https://spareto.com/products/hbs052-bol ... inder-head" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos peltinen alkuperäisenä (09/2003 jälkeen valmistetut) niin samanlainen paikalle, ei siellä mitää liimoja ole tehtaallakaan käytetty. Kannen plaanaus tietenkin aina tehdään.
Vastaa Viestiin