FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

JaLLu kirjoitti:Onko vm. 2001 Punton 1.2 16v ajonesto siinä sisällä olevassa sulake/releboksissa (tai siis mahdollisesti siinä erillisessä boksissa, joka on sulakeboksin alla kiinni)? Johtosarjassa kun ei ole muuta kuin avaimen antenni. Onko se antenni jotenkin sidoksissa ajonestoon, eli pitääkö sekin olla samasta autosta.

Aikoinaan samalla tekniikalla olevan Bravan purin ja siinä oli erillinen ajonestoboksi.
Punton ajonesto on moottorinohjausboksissa (ECU).
Minkä huollan, sen korjaan...
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja mivot »

Onko ducato 2.3 multijet 2010 millainen jakopään osalta, tarviaako erikoistyökaluja, ohjeaika?
124 Spider 2200 20vt -77
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Iltaa. Missä 1.2 litrasessa 8 venasessa 2004 puntossa on se anturi mikä käynnistää jäähyttimen puhaltimen?
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

pentozal kirjoitti:Iltaa. Missä 1.2 litrasessa 8 venasessa 2004 puntossa on se anturi mikä käynnistää jäähyttimen puhaltimen?
Ei ole erillistä anturia, ohjataan moottorinohjauksen kautta.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Jarkko kirjoitti:
pentozal kirjoitti:Iltaa. Missä 1.2 litrasessa 8 venasessa 2004 puntossa on se anturi mikä käynnistää jäähyttimen puhaltimen?
Ei ole erillistä anturia, ohjataan moottorinohjauksen kautta.
Ok, eli jos ei ropeli lähe pyörimmään niin ropelissa vika.. Ecu varmaan muutenkin oireilisi jos siellä päässä vika?

Kiitoksia.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jos lämpömittari toimii normaalisti niin luultavasti ecu ohjauskin toimii. Mutta pakko olla rele jossain välissä konehuoneessa? ja voi olla esivastuskin jos on 2-nopeuksinen puhallin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Vink. :idea: Jos löytyy multiecuscan niin sieltä kautta mahdollisesti saa puhaltimen komennettua pyörimään...
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Sämpy kirjoitti:Jos lämpömittari toimii normaalisti niin luultavasti ecu ohjauskin toimii. Mutta pakko olla rele jossain välissä konehuoneessa? ja voi olla esivastuskin jos on 2-nopeuksinen puhallin.
Lämpömittari toimii.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja pentozal »

uk350 kirjoitti:Vink. :idea: Jos löytyy multiecuscan niin sieltä kautta mahdollisesti saa puhaltimen komennettua pyörimään...
Löytyy ja sieltä kun kokeilin niin jonkun virheen se ilmoitti eikä ropeli pyöriny.. Pitää koittaa lähteekö se ropeli pyörimään suoraan akulta.
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

Coupen vaihteet ja kytkin (vm. 1994, Kiertopalkinto(tm)) - autoon on kytkin vaihdettu <200tkm kohdalla, nyt on mittarissa 240tkm eikä pakki mene päälle (rutisee), ykkönen vaatii voimaa ja kakkonenkin on todella tiukka. Kytkinpoljin on ihan lörppä ja ottaa kiinni vasta tiskissä - lienee siis kytkin entinen?

Tohtori Phil, mitä teen - mihin varaudun?

Onko kytkinpaketti se mitä tällaisessa tilanteessa vaihdetaan?
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

Polkuautoilija kirjoitti: Onko kytkinpaketti se mitä tällaisessa tilanteessa vaihdetaan?
Dot5.1:llä korjasin sen, ainakin alustavasti - en sitten tiedä paljonko ehdin vahinkoa polkea, mutta jos neljä desiä tähän mennessä olen 7 desin jarru/kytkinnestejärjestelmään uutta tavaraa kaatanut niin onhan siellä vähintään jokin reikä.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Voi olla joo vuoto jos sinne tosiaan nestettä menee noin paljon, mahdollisesti työsylinterissä. Muuten tulee mieleen että ilmausongelmia on ollut ainakin Alfapuolella ja sellaisia ongelmia että systeemiin kertyy ilmaa itsekseen ja joutuu sen takia ilmaamaan muutaman kuukauden välein. Ja tosiaan ilmaamisen kanssa, että pääsylinterin mäntä ei seuraa polkimen tankoa, jolloin ilmaus poljinta pumppaamalla ei onnistu, koska mäntä ei palaudu polkimen mukana eikä kanava säiliöön näin avaudu. Mäntä palautuu ainoastaan kun ilmausnippa on kiinni ja painaa kytkintä auki, niin poljinta nostettaessa kytkimen vastavoima palauttaa männän. Jotkut on pistäneet työsylinterin ilmanipan kautta painetta systeemiin ja silleen saaneet pääsylinterin männän palaamaan lähtöasentoon ja nesteen virtaamaan pääsylinteristä työsylinteriin.

Tämä nyt vain yleisohjeena jos tulee ilmausongelmia ja jos tässä on samankaltainen pääsylinteri. Mutta varmaan syytä selvittää häviääkö se neste nyt minne.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Karrppa
Viestit: 1
Liittynyt: 06.06.2017 09:12

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Karrppa »

Potilaana -00 vuotinen 2.8 i.d.t.d ducato ja vuotava ohjaustehostin. Saako mistään nuita ohjausvaihteen päälle tulevia putkia? Olivat mukavasti ottaneet ruostetta ja eiköhän alkanut vuotamaan. Paksuus on noin 6mm ja pituutta n. 20-40cm. Myös ne Paineputket jotka muuttuu letkuksi ovat hieman ruosteiset että nekin kiinnostaa jos jostain vaan löytyy.

Mitä ohjaustehostimen nestettä tuonne kannattaa sitten laittaa kun tuon saa kuntoon ja miten ilmaus? Aikalailla tyhjäksihän se on tieten valunut?
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

Polkuautoilija kirjoitti:
Polkuautoilija kirjoitti: Onko kytkinpaketti se mitä tällaisessa tilanteessa vaihdetaan?
Dot5.1:llä korjasin sen, ainakin alustavasti - en sitten tiedä paljonko ehdin vahinkoa polkea, mutta jos neljä desiä tähän mennessä olen 7 desin jarru/kytkinnestejärjestelmään uutta tavaraa kaatanut niin onhan siellä vähintään jokin reikä.
Tiettävästi oli se työsylinteri nyt syyllinen. Ei ollut hovimestari.
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja mivot »

Nyt on akuutti ongelma!
Ducato 2.3multijet 2010 160tkm. On uusi dayco jakopääsarja joka menossa paikalleen, ongelmana se että konetta pyöritettäessä hihna ei kestä nätisti hihnapyörien päällä vaan ajautuu nopeasti noin 8mm hihnapyörien ulkopuolelle. Tarkistelin vesipumput ja rullat, kaikki ok, ainut millä korjaantuu on kun laittaa vanhan hihnan paikalleen, se kestää siinä missä kuuluukin olla. Kokeilin myös laittaa tuon uuden daycon hammashihnan vasten tarkoitettua pyörimissuuntaansa(merkattu nuolin), ei vaikutusta, ajautuu ulos 8mm pyöriltään. Onko tuo uusi hihna susi, vai muotoutuuko se hihnapyöriinsä käytössä? En nyt uskalla kasata tuota ennenkuin tulee varmuus. Tuon kokeilun siis olen tehnyt ilman että kampiakselilla alahihnapyörää, jota vasten hihna siis ajautuisi.
Onko kellään kokemusta?
124 Spider 2200 20vt -77
Vastaa Viestiin