FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Toisaalta mikä se katsastuksen idea alunperin oikein oli?

Kyllähän se hyvä idea olisi aina korvata osa oikeanlaisella. Toisaalta tuosta pääsee myös sitten tarvikeosiin aasinsillalla. Ei ole kaikki ihan OE laatua, joten liikenneturvan nimissä.. Enempihän moiselle olisi järkiperustetta.
Ei tosin mahdoton rasti ole etsiä purku-Puntosta orkkis flektiä ja nakata moinen pellin alle. Voisi päästä helpommalla mitä vääntää Trafin kanssa.

Onko lie tehdaskaan tarkoittanut flektin toimintaa välttämättä päästölaitteeksi. Ehkä ei ole tullut mieleen, että jossain tuo voi olla katsastuksen hylkäysperuste. Taannoin oma vanha corolla kiehahti konttorin päästötestissä kesäkuumalla. Kun maalla asusteli niin en ollut huomannut, että siinä oli flekti lakannut toimimasta. Jäähdytinkin oli jo kyllä vähän hapero. Tuokin oli jo vähäpäästöinen mutta ei toki OBD aikaa. Hetken piti kattia lämmitellä niin sehän sylkäisi nesteet konttorin lattialle. Mutta lappu saatiin ja leimakin tuli tuosta huolimatta.

Vähän kyllä pelkään, että maalaisjärjen käytössä mennään takapakkia katsastustouhussa. Olisi kyllä ihan mielenkiintoista tietää, että millaista poliittista ohjausta/sitoumuksia tuolla Trafin touhujen takana on :roll: Sen ainakin tiedän, että mitään järkeä ne ei käytä. Kun tuo Traficom perustettiin, niin siellähän oli agendalistalla ensimmäisenä ilmastonmuutos, sitten digitalisaatio ja nopea teknologinen kehitys. Tuosta voi aika suoraan lukea mihin kansaa ajetaan.

Vähän veikkaan ettei päästöihin liittyvän vikakoodin kanssa ole mitään erivapautta tulossa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

jarikin kirjoitti:Miksi ylipäänsä on vaihdettu vääränlainen flekti?
Auto ajettu penkkaan, jossa rikottu syyläri ja flekti. Tilalle asennettu syyläri ja nurkissa ollut täysin sopiva flekti (Bravx flekti oli 1:1 mutta ilman tuota ykkösnopeutta)
jarikin kirjoitti: Laittaa oikeanlaisen niin ei tule vikakoodeja, niin ei tarvi ihmetellä miksei viallinen/"viallinen" auto mennytkään läpi.
Nyt sitten toivon sinulta perusteluita, kuinka auto on viallinen?

Tuo puhaltimen 1-nopeus on käytössä ilmastoinnin kanssa. Kyseisessä autossa ei ole ilmastointia tai mitään siihen liittyvää (kompuraa, putkistoja, lauhdutinta, kuivainta, läpivientejä...), joten voisitko nyt perustella tuon näkemyksesi viallisesta autosta? Flekti toimii kuten kuuluukin, lähtee pyörimään, kun sylinterikannen lämpötila ylittää raja-arvon (en muista paljonko se raja on, 98-105 astetta kuitenkin).
jarikin kirjoitti:Se riittää että vikamuistissa on päästöihin liittyvä vika, ettei mene läpi ja varsinkin jos se sytyttää vikavalon.
AIVAN!

Ote ajoneuvolaista:
53 a § (23.11.2018/942)
Vikojen ja puutteellisuuksien luokittelu
Määräaikaiskatsastuksessa havaitut viat ja puutteellisuudet on luokiteltava johonkin seuraavista ryhmistä:

1) vähäiset viat ja puutteellisuudet, joilla ei ole merkittävää vaikutusta ajoneuvon turvallisuuteen eikä ympäristöön;

2) vakavat viat ja puutteellisuudet, jotka voivat vaarantaa ajoneuvon turvallisuuden tai vaikuttaa ympäristöön taikka aiheuttaa vaaraa muille tienkäyttäjille;

3) vaaralliset viat ja puutteellisuudet, jotka suoraan ja välittömästi vaarantavat liikenneturvallisuuden tai vaikuttavat ympäristöön.

Jos ajoneuvossa havaitaan useita samaan ryhmään kuuluvia vähäisiä tai vakavia vikoja tai puutteellisuuksia, ne voidaan niiden yhteisvaikutuksen perusteella luokitella vakaviksi tai vaarallisiksi.

Liikenne- ja viestintävirasto antaa tarkemmat määräykset vikojen ja puutteellisuuksien luokittelusta.

54 § (28.6.2017/473)
Ajoneuvon hyväksyminen tai hylkääminen määräaikaiskatsastuksessa
Ajoneuvo on hyväksyttävä määräaikaiskatsastuksessa, jos siinä ei ole 53 a §:ssä tarkoitettua vakavaa vikaa tai puutteellisuutta, vaarallista vikaa tai puutteellisuutta taikka vikoja tai puutteellisuuksia, jotka edellyttävät muutoskatsastusta. Jollei ajoneuvoa hyväksytä määräaikaiskatsastuksessa, se on hylättävä.

Sitten lisäksi tämä trafin linjaus:
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/149 ... s_13,0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
3.3 Vikojen ja puutteellisuuksien luokittelu
Katsastuksessa havaitut viat ja puutteellisuudet tulee luokitella ajoneuvolain 53 a §:n 1 momentin mukaisesti vähäisiin vikoihin ja puutteellisuuksiin, vakaviin vikoihin ja puutteellisuuksiin
tai vaarallisiin vikoihin ja puutteellisuuksiin tämän määräyksen liitteen (Liite 1) taulukon mukaisesti. Katsastuksessa havaittavat viat ja puutteellisuudet on liitteessä 1 luokiteltu sen mukaan, mitä ajoneuvolaissa tai sen nojalla on säädetty vian tai puutteellisuuden vaikutuksesta
määräaikaiskatsastusta koskevaan päätökseen. Liitteen taulukossa tarkoitetaan:
1) korjauskehotukseen johtavalla vialla tai puutteellisuudella ajoneuvolain 53 a §:n 1 momentin a kohdassa tarkoitettua vähäistä vikaa tai puutteellisuutta, jonka perusteella ajoneuvo
on hyväksyttävä määräaikaiskatsastuksessa ajoneuvolain 54 §:n nojalla;
2) hylkäämiseen johtavalla vialla tai puutteellisuudella ajoneuvolain 53 a §:n 1 momentin b
kohdassa tai 2 momentissa tarkoitettua vakavaa vikaa tai puutteellisuutta, jonka perusteella ajoneuvo hylätään määräaikaiskatsastuksesta ajoneuvolain 54 §:n nojalla;
3) ajokieltoon johtavalla vialla tai puutteellisuudella ajoneuvolain 53 a §:n 1 momentin c
kohdassa tai 2 momentissa tarkoitettua vaarallista vikaa tai puutteellisuutta, jonka perusteella ajoneuvo on katsastuksesta hylkäämisen lisäksi määrättävä ajokieltoon ajoneuvolain
56 §:n 1 momentin nojalla; sekä
4) keskeyttämisellä ajoneuvolain 55 §:ssä ja sen nojalla säädettyä määräaikaiskatsastuksen
keskeyttämistä. Katsastuksessa keskeytyksen aiheuttamat viat arvostellaan ja kirjataan
katsastustodistukseen hylkäysvikoina.
Jos ajoneuvossa havaitaan jokin vika tai puutteellisuus, jota ei ole mainittu määräyksen liitteessä on vika tai puutteellisuus luokiteltava sitä liitteessä mainittua vikaa tai puutteellisuutta
lähinnä vastaavan vian tai puutteellisuuden luokittelua vastaavasti. Liitteeseen on merkitty
lihavoidulla tekstillä vian tai puutteen ensisijainen arviointi, jos vialle tai puutteelle on annettu
useampi arvostelumahdollisuus.
Puutteiden arvioinnissa on noudatettava ajoneuvon ensirekisteröinnin tai ensimmäisen käyttöönottoajankohdan tai myöhempiä vaatimuksia, sekä ajoneuvon tai ajoneuvon osan valmistajan ohjeita jos ne poikkeavat määräyksen mukaisesta arvioinnista.
3.4 Pakokaasupäästöjen tarkastaminen
Määräaikaiskatsastuksessa tarkastetaan auton (M- ja N-luokan ajoneuvot), kevyen nelipyörän
(L6e-luokan ajoneuvot) ja raskaan nelipyörän (L7e-luokan ajoneuvot) pakokaasupäästöt.
Pakokaasupäästöjen tarkastusta ei kuitenkaan suoriteta kaksitahtimoottorilla tai kiertomäntämoottorilla varustetulle eikä moottoripetrolia polttoaineena käyttävälle ajoneuvolle.
3.4.1 Otto-moottorilla varustettujen ajoneuvojen pakokaasupäästöjen tarkastaminen
Otto-moottorilla varustetun ajoneuvon, joka on otettu käyttöön 1.1.1978 tai sen jälkeen ja
jota ei ole EY- direktiivin 98/69/EY mukaisesti (EURO 3 ja 4) pakokaasupäästöt tarkastetaan
mittaamalla joutokäynnillä CO-, HC-, O2- ja CO2-pitoisuudet ja vastaava moottorin pyörintänopeus. Kolmitoimisella katalysaattorilla varustetun auton osalta tulee olla mitattuna lisäksi
korotettu pyörintänopeus ja sitä vastaavat CO-, HC-, O2- ja CO2-pitoisuudet ja lambda-arvo.
Määräysluonnos
5 (43)
TRAFI/442360/03.04.03.00/2016
Vakavaksi viaksi (hylkäysviaksi) määritellään päästömittauksen perusteella taulukon 1 mukaiset arvot ylittävät päästöt ja ajoneuvo on hylättävä katsastuksessa.
Otto-moottorilla varustettu direktiivin 98/69/EY (EURO 3 ja 4) mukaisesti tai uudempi EYtyyppihyväksytty ajoneuvo, jota ei ole otettu käyttöön kymmenen vuoden sisällä katsastuspäivästä pakokaasupäästöt tarkastetaan mittaamalla korotetulla pyörintänopeudella, tarkastamalla MI-valon toiminta sekä lukemalla OBD-järjestelmän vikamuisti. Vakavaksi viaksi (hylkäysviaksi) määritellään päästömittauksen perusteella taulukon 1 mukaiset arvot ylittävät päästöt,
MI-valon virheellinen toiminta tai vikamuistissa oleva jokin vikakoodeista: P0001-P0499 tai
P0650.
Otto-moottorilla varustetun ajoneuvon, joka on otettu käyttöön kymmenen vuoden sisällä
katsastuspäivästä, pakokaasupäästöt tarkastetaan MI-valon oikeanlaisesta toiminnasta ja
lukemalla ajoneuvon OBD- järjestelmän vikamuisti. Vakavaksi viaksi (hylkäysviaksi) määritellään MI-valon virheellinen toiminta tai vikamuistissa oleva jokin vikakoodeista: P0001-P0499
tai P0650.


Tuossa on ristiriita. Mielenkiintoista on, kuinka joku instanssi (trafi) "voi vain päättää", että EOBD -protokollan mukaan kaikki P0001-P0499 vikakoodit liittyvät ympäristöhaittoihin, eli päästöihin, vaikkei näin ole. Ilmeisesti tämä linjaus on tehty vailla aijempaa ymmärrystä yhtään mistään.

Samalla kysyn, minkä helvetin takia tämä lanketti ei ole enään pätevä?
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/141 ... koodit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
  • OBD- testissä hylkäyksen aiheuttavat vikakoodit
    Fiat ja Alfa-Romeo bensiinikäyttöiset henkilöautot
    Komponentti P-koodi
    Ilmamäärän- ja ilmamassanmittari P0100
    Imuilman lämpötunnistin P0110
    Jäähdytysnesteen lämpötunnistin P0115
    Kaasuläpän asema-anturi A P0120
    Lambda-anturi (lohko 1, anturi 1) P0130
    Lambda-anturi (lohko 1, anturi 1) P0133
    Lambda-anturi lämmityspiiri (lohko 1, tunnistin 1) P0135
    Lambda-anturi (lohko 1, anturi 2) P0136
    Lambda-anturi lämmityspiiri (lohko 1, anturi 2) P0141
    Lambda-anturi (lohko 2, anturi 1) P0150
    Lambda-anturi (lohko 2, anturi 1) P0153
    Lambda-anturi lämmityspiiri (lohko 2, anturi 1) P0155
    Suihkutusventtiili (sylinteri 1) P0201
    Suihkutusventtiili (sylinteri 2) P0202
    Suihkutusventtiili (sylinteri 3) P0203
    Suihkutusventtiili (sylinteri 4) P0204
    Kaasupolkimen asema-anturi B P0220
    Sytytyskatkoksia, eri sylintereissä P0300
    Nokka-akselin asematunnistin P0340
    Katalysaattorin puhdistusaste (lohko 1) P0420
    Polttonestehöyryjen regenerointiventtiili P0443
    Ajonopeustunnistin P0500
    Sähkötoiminen kaasuläppä, potentiometri P0638
    Lambda-anturi lämmityspiiri (lohko 1) P1135
    Lambda-anturi lämmityspiiri (lohko 2) P1155
    Seoskorjaus multiplikatiivinen (lohko 1) P1172
    Seoskorjaus additiivinen (lohko 1) P1173
    Seoskorjaus multiplikatiivinen (lohko 2) P1175
    Seoskorjaus additiivinen (lohko 2) P1176
    Seoskorjaus multiplikatiivinen (lohko 1) P1177
    Seoskorjaus multiplikatiivinen (lohko 2) P1178
Miten maailma muuttui 20.05.2018, että tämä maahantuojan Trafille tekemä tekninen selvitys päästöihin vaikuttavista vikakoodeista lakkasi olemasta? Mikä on ideologia tämän taustalla?


Vähän aikaa kun Finlexissä seikkaili, niin havaitsin erikoisen asian. Asian käsittely- ja istuntopöytäkirjojen mukaan on kuultu erityisasiantuntijoita eri aloilta:
Asiantuntijat
Valiokunta on kuullut:
erityisasiantuntijaErikAsplundliikenne- ja viestintäministeriö
ylitarkastajaJoelKarjalainenliikenne- ja viestintäministeriö
toimialajohtajaOlliLindroosLiikenteen turvallisuusvirasto
osastopäällikköToniPallaspuroLiikenteen turvallisuusvirasto
tieliikennejohtajaMarkoSillanpääLiikenteen turvallisuusvirasto
Brand ManagerUlfLemströmOy Brandt Ab
myyntijohtajaTomiKinnunenOy Elfving Ab
toimitusjohtajaPekkaRissaAutoalan Keskusliitto ry
hallituksen jäsenVeijoViljanenAutokatsastajat AK ry
toimitusjohtajaPasiNieminenAutoliitto ry
tutkimuspäällikköJuhaValtonenLiikenneturva
puheenjohtajaJanneKoskelainenMoottoriajoneuvojen Katsastusmiehet ry
toiminnanjohtajaBjörnZiesslerYksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
liikenne- ja viestintäministeriö
Poliisihallitus
A-Katsastus Group Oy
K1 Katsastajat Oy
Autokatsastajat AK ry
Autoliitto ry
Moottoriajoneuvojen Katsastusmiehet ry
Teknisen Kaupan Liitto ry
Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry
Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa:
Liikennevirasto

Ehdotuksena on ollut:
Valiokunnan muutosehdotukset
1.
Laki
ajoneuvolain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan ajoneuvolain (1090/2002) 53 ja 54 §, 56 §:n 1 momentti, 58 ja 63 §, 85 §:n 1 momentti, 93 §:n otsikko ja 96 §:n 1 momentin 5 kohta,
sellaisina kuin niistä ovat 53 § ja 85 §:n 1 momentti laissa 961/2013, 54 ja 63 § laissa 226/2009, 93 §:n otsikko laissa 276/2010 ja 96 §:n 1 momentin 5 kohta laissa 992/2016, sekä
lisätään lakiin uusi 53 a § sekä 93 §:ään, sellaisena kuin se on laissa 276/2010, uusi 2 momentti seuraavasti:
53 §
Määräaikaiskatsastuksen sisältö
Ajoneuvo on esitettävä määräaikaiskatsastukseen ajoneuvon liikennekelpoisuuden tarkastamiseksi.
Määräaikaiskatsastuksessa tarkastetaan, että;
1) se on sitä koskevien säännösten mukaisessa kunnossa;
2) se on turvallinen käytettäväksi liikenteessä;
3) siitä ei aiheudu tarpeettomia ympäristöhaittoja;
4) siitä rekisteriin merkittävät tiedot ovat oikein.
Liikenteen turvallisuusvirasto antaa tarkemmat määräykset tarkastuskohteista ja tarkastusmenetelmistä.
53 a §
Vikojen ja puutteellisuuksien luokittelu
Määräaikaiskatsastuksessa havaitut viat ja puutteellisuudet on luokiteltava johonkin seuraavista ryhmistä:
1) vähäiset viat ja puutteellisuudet, joilla ei ole merkittävää vaikutusta ajoneuvon turvallisuuteen eikä ympäristöön;
2) vakavat viat ja puutteellisuudet, jotka voivat vaarantaa ajoneuvon turvallisuuden tai vaikuttaa ympäristöön taikka aiheuttaa vaaraa muille tienkäyttäjille;
3) vaaralliset viat ja puutteellisuudet, jotka suoraan ja välittömästi vaarantavat liikenneturvallisuuden tai vaikuttavat ympäristöön.
Jos ajoneuvossa havaitaan useita samaan ryhmään kuuluvia vähäisiä tai vakavia vikoja tai puutteellisuuksia, ne voidaan niiden yhteisvaikutuksen perusteella luokitella vakaviksi tai vaarallisiksi.
Liikenteen turvallisuusvirasto antaa tarkemmat määräykset vikojen ja puutteellisuuksien luokittelusta.
54 §
Ajoneuvon hyväksyminen tai hylkääminen määräaikaiskatsastuksessa
Ajoneuvo on hyväksyttävä määräaikaiskatsastuksessa, jos siinä ei ole 53 a §:ssä tarkoitettua vakavaa vikaa tai puutteellisuutta, vaarallista vikaa tai puutteellisuutta taikka vikoja tai puutteellisuuksia, jotka edellyttävät muutoskatsastusta. Jollei ajoneuvoa hyväksytä määräaikaiskatsastuksessa, se on hylättävä.

Mikä ilmeisesti meni tuollaisenaan läpi.

Väittäisin, että mikäli edes katsastusviranomaisten edustajilta olisi kysytty tätä Trafin linjausta noista "vaikuttavista" vikakoodeista, niin vastaus olisi ollut paskainen räkänauru. Jokainen ajoneuvotekniikan parissa työskentelevä tietää sen, ettei voi noin yleismaallisesti vain päättää, että x-y koodit ovat KAIKKI päästöihin/ympäristöön liittyviä.

Muutenkin minua huolestuttaa tuo "Liikenteen turvallisuusvirasto antaa tarkemmat määräykset vikojen ja puutteellisuuksien luokittelusta".


Pitäisi perehtyä enemmän tuohon asiaan. Aika on rajallista ja tieto on hajallaan siellätäällä. Jahka lappu saapuu, niin katsotaan mitä sitten tapahtuu. Jokatapauksessa meinasin olla siasta Trafiin yhteydessä.

"Se on turhaa", ei ole. Jos se olisi turhaa, ei meillä olisi nyt mahdollista muutoskatsastaa euro3 tai alle autoja eri polttoaineelle ilman VTT:n pussitestejä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

En väitä , että puntossa, mutta kyllä toimimaton flekti vaikuttaa päästöihin, esim useassa autossa hiukkassuodattimen poltto ei tapahdu jos flekti on rikki eli vikakoodia muistissa. Tämähän olisi voitu liittää euro päästöluokitukseen , mutta kun sekään ei lue auton tiedoissa.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Noniin.

Maahantuojalta tuli lappu, jossa kerrotaan vikakoodin P0480 (Cooling Fan 1st speed circuit malfunction) olevan ilmastoinnin puhaltimen nopeuden vikakoodin, joka ei kyseisessä automallissa vaikuta päästöihin.

Maahantuojan teknisen puolen joku päällikkö tuon oli kirjoittanut ja allekirjoittanut.


Ajelin konttorille kysymään, inssi oli sitämieltä, että kyllä käy, mutta varmisti vielä myös muilta.

Lopulta inssin kanssa jutellessa hänkin piti Traficomin toimintaa yksinkertaisesti typeränä. He eivät enään saa pyyttää tukea tai tietoa/ohjeistusta katsastustoimintaan liittyen. Ei edes (kuulemma) poikkeuksien lisäämistä trafinet-järjestelmään.


Noh. Nyt kehitään takajarrut ja viedään auto leimalle. Ei tarvitse edes päästöjä ottaa uudestaan. :)
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuossa tapauksessa on varmasti oikein hyvä juttu ettei saa kysyä trafilta. Katsuri voi vielä käyttää järkeä, trafin virkamies ei.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Mutta jos käykin niin että kun katsari ei tieda, varmuuden vuoksi hylkää.
Harva tavallinen pulliainen alkaa selvittämään asiaa kun ammattilainen on asian todennut. Vie kiltisti korjaamolle.

Ja bisnes paranee jälkitarkastusmaksun muodossa.
E: kirotusvrihe
Viimeksi muokannut Nipa, 30.03.2019 09:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jokainen taho haluaa pestä kätensä kaikista ongelmista.. normalia nykypäivänä, kun ei saa posteihin koskaan vastausta. Tosin kenen ongelma se on sitten kun auto hajoaa jarrutestiin. Kai ne on sitten uusien katsastusyrittäjien "oppirahoja". widdu.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Miten tuo multiecuscanin Self-adaptation reset käytännössä toimii? Painanko ensin tuota execute namikkaa ja sen jälkeen hurruuttelen tuota kaasua etes takas, olenko ymmärtänyt oikein?
p3t4
Viestit: 8
Liittynyt: 26.03.2008 20:06
Paikkakunta: Helzinki

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja p3t4 »

Hukkasin Punton 1.2 moottorin ja laatikon väliset pultit.
Mikäs kierre, koko ja kierteennousu yms. on?

Saakos jostain pidempiä vastaavia?
Tai onko alkuperäisissä ylimääräistä kierrettä muutama sentti?
Voisin ostaakkin pultit jos on tuollaisia.
1.2 60hp mpi? lohkokin olisi haussa.

Kiitos avusta.
P3
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Kuinka punton (1.2 8V 2004) ecun resetointi nyt oikeasti tapahtuu? Netissä löytyy vaikka mitä tyylejä, mutta mikä on se oikea..? Onko se miinus kaapeli irti joksikin aikaa, pieni tyhjäkäynti ja sitten ajoa oikea tyyli?
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja jonik »

Jos haluaa kokonaan nollata niin Multiecuscan, AlfaOBD tai muuta vastaava ja sieltä self-adaptation reset. Miinuskaapelin irroitus ei oikeasti vaikuta tuohon millään tapaa, ainakaan vanhemmassa Puntossa. Tässä video Multiecuscanilla https://youtu.be/295HjUb45mc" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja pentozal »

jonik kirjoitti:Jos haluaa kokonaan nollata niin Multiecuscan, AlfaOBD tai muuta vastaava ja sieltä self-adaptation reset. Miinuskaapelin irroitus ei oikeasti vaikuta tuohon millään tapaa, ainakaan vanhemmassa Puntossa. Tässä video Multiecuscanilla https://youtu.be/295HjUb45mc" onclick="window.open(this.href);return false;
Pitää tuota nyt uskaltaa koittaa.. Tuon jälkeen vissiin jää moottorin valo vilkkumaan..? Lähtee pois kun nostaa muutaman kerran kierrokset 5000?
Rimmed762
Viestit: 90
Liittynyt: 16.04.2019 22:06

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 »

mivot kirjoitti:
tapi0 kirjoitti:En tiädä millainen on 600:n apusimpukka, mutta jos on yhtään vastaava mitä 124:ssa, jonka vastaava ilmeisesti Ladassa, niin saa valmiiksi laakeroituja apusimpukoita Mansemotorsilta.
Ei käy ladan laakeroitu apusimpukka fiat 124 malliin suoraan, muistaakseni pallonivelen reikähalkaisioissa eroa ja jos koko kääntövarren meinaa vaihtaa apusimpukkaan niin ainakin minun tapauksessa akselipaksuudet oli erilaisia.. Jos tarkennusta haluaa joku tuohon 124 vs ladan laakeroitu apusimpukka, mulla molempia hyllyssä, voin verrata.
Jatkokysymys (ja myös ensimmäinen kirjoitus tällä foorumilla) apusimpukasta. Onko tietoa onko Ladan simpukka sopiva Fiat 125 / Polski-Fiat 125P:n kanssa?
Oma lisenssi-projekti FSO Polonez 1.5SLE -88
Ja toinenkin FSO 125p pickup -85
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja pentozal »

pentozal kirjoitti:
jonik kirjoitti:Jos haluaa kokonaan nollata niin Multiecuscan, AlfaOBD tai muuta vastaava ja sieltä self-adaptation reset. Miinuskaapelin irroitus ei oikeasti vaikuta tuohon millään tapaa, ainakaan vanhemmassa Puntossa. Tässä video Multiecuscanilla https://youtu.be/295HjUb45mc" onclick="window.open(this.href);return false;
Pitää tuota nyt uskaltaa koittaa.. Tuon jälkeen vissiin jää moottorin valo vilkkumaan..? Lähtee pois kun nostaa muutaman kerran kierrokset 5000?
Vastaan itselleni.. Piti huuvattaa, ja kyllä hirvitti että mihinköhän suuntaan tämä tästä lähtee.. :D
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Joo se vaatii 3 kertaa kun huuattaa tyhjäkäynniltä rajottimelle.

Stilo 1.6 kukkaruukku@paperi filtteri patentilla meteli oli. Jees! :lol:
Bravo t-jet
Vastaa Viestiin