FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja sampsulisami » 14.12.2017 20:54

Käyköhän uudempaan bravoon stilon jouset?
Sama pohjalevylle noissa mutta bravossa integroitu jousen katkeamis suoja (leveämpi lautanen) tai miksikä sanotaan.

Olis ylimääräset jouset stilosta..

Noh näkee viimestään kun alkaa purkamaan.
Jouset niin ehtoon puolel jotta täytyy vaihta.

Hmm.. Maasturi versio :mrgreen:
Bravo t-jet
sampsulisami
 
Viestit: 1699
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja jarikin » 15.12.2017 23:31

wellu kirjoitti:Mistä pystyn/pystyykö joku tarkistamaan tai tietääkö joku, minkä tehoinen jäähdyttimen flekti tommosessa -97 1.6/16V Bravassa on?


Eiks sen pysty laskemaan, kun jännitehän on tiedossa: 12 voltia. Mittaa mittarilla resistanssin. Sitten kun on tiedossa vastus ja jännite, voi laskea virran ja tehon.
jarikin
 
Viestit: 68
Liittynyt: 05.12.2016 18:24
Paikkakunta: Kiiminki

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja sampsulisami » 16.12.2017 11:04

Bravo t-jet
sampsulisami
 
Viestit: 1699
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 16.12.2017 13:13

Ääh, miksen itse tajunnut.... :lol:
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3615
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Nipa » 16.12.2017 14:22

Tarkemman tuloksen saat kun mittaat virran ja moottorille menevän jännitteen ja kerrot luvut keskenään.
Kun kuulen maininnan nollatoleranssi, poistan pistoolistani varmistimen.
Avatar
Nipa
GFF
 
Viestit: 2542
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Desmo » 18.12.2017 09:21

sampsulisami kirjoitti:Äkkiä sen laskee kun tietää jännite ja resistenssi http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/sahkotekniikka_b12_sahkotekniikan_perusteita.html
Resistanssi on vastus. Ei resistenssi :-)
Avatar
Desmo
 
Viestit: 84
Liittynyt: 13.03.2017 08:27
Paikkakunta: Joutseno

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja sampsulisami » 18.12.2017 12:26

Desmo kirjoitti:
sampsulisami kirjoitti:Äkkiä sen laskee kun tietää jännite ja resistenssi http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/sahkotekniikka_b12_sahkotekniikan_perusteita.html
Resistanssi on vastus. Ei resistenssi :-)


Joo resistanssi. puhelimen näppis :lol:
Ja matikan opettajalla oli inpotenssi
Bravo t-jet
sampsulisami
 
Viestit: 1699
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Smirre » 04.01.2018 10:56

Nyt kun kelit alkavat etelässäkin kylmetä niin grande puntoon tulee taas kausittainen vaiva. Eli heti kun ulkolämpötila kylmenee yli -10C asteeseen niin alkaa huohotin letkuun muodostumaan toffeen tapaista ainetta. Ilmeisesti öljyn ja veden sekoitusta? Huohotin letku on se paksu joka tulee ilmanpuhdistimeen. Joskus saattaa myös käynnistyksen yhteydessä valittaa "Exceed radiator temperature" ja joskus tämän yhteydessä sammahtaa valoihin pysähtyessä tai ei anna ottaa kierroksia. Onko muilla samanlaista vaivaa ja mitähän sille mahtaisi tehdä?
Smirre
 
Viestit: 1
Liittynyt: 04.01.2018 10:41

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Jazga » 10.01.2018 21:57

Fiat Linea 1.3 Diesel Multijet ei käy.. Käynnistyy, mutta käy vaivaisesti sekunnin pari ja sammuu. Vinkkejä mikä voisi olla vikana? Polttoainesuodatin on vasta vaihdettu ja tankissa oleva pumppu työntää korkeapainepumpulle asti hyvin ainetta. Ja polttoaineetkin on varmuuden vuoksi vaihdettu.
Jazga
 
Viestit: 5
Liittynyt: 10.01.2018 21:26

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 10.01.2018 22:00

Jazga kirjoitti:Fiat Linea 1.3 Diesel Multijet ei käy.. Käynnistyy, mutta käy vaivaisesti sekunnin pari ja sammuu. Vinkkejä mikä voisi olla vikana? Polttoainesuodatin on vasta vaihdettu ja tankissa oleva pumppu työntää korkeapainepumpulle asti hyvin ainetta. Ja polttoaineetkin on varmuuden vuoksi vaihdettu.


Oletko pystynyt vikakoodeja lukemaan/luetuttamaan jossain?

Paha arvailla muuten.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3615
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Jazga » 10.01.2018 22:43

wellu kirjoitti:
Jazga kirjoitti:Fiat Linea 1.3 Diesel Multijet ei käy.. Käynnistyy, mutta käy vaivaisesti sekunnin pari ja sammuu. Vinkkejä mikä voisi olla vikana? Polttoainesuodatin on vasta vaihdettu ja tankissa oleva pumppu työntää korkeapainepumpulle asti hyvin ainetta. Ja polttoaineetkin on varmuuden vuoksi vaihdettu.


Oletko pystynyt vikakoodeja lukemaan/luetuttamaan jossain?

Paha arvailla muuten.



Ai niin, tärkein unohtui, eli ei ollut vikakoodeja.
Jazga
 
Viestit: 5
Liittynyt: 10.01.2018 21:26

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 10.01.2018 23:45

Milloin ja miten vika ilmeni? Missäpäin auto majailee? Onko lämpötila ollut pidempään reippaasti pakkasella? Minkälaista ajoa (lyhyttä/pitkää/pätkää) autolla on ajettu...?
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3615
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Jazga » 11.01.2018 19:24

wellu kirjoitti:Milloin ja miten vika ilmeni? Missäpäin auto majailee? Onko lämpötila ollut pidempään reippaasti pakkasella? Minkälaista ajoa (lyhyttä/pitkää/pätkää) autolla on ajettu...?


Vika ilmeni jo uudenvuoden aattona tankkauksen jälkeen. Noin kuukausi aiemmin oli vastaava ongelma. Eli kävi hetken vaivalloisesti starttauksen jälkeen ja sammui. Mutta silloin toisella yrityksellä toimi jo moitteetta. Tästä syystä en pitäisi tankkausta todennäköisenä syynä vikaan, varsinkin kun muut dieseliä tankanneet lähtivät tankilta aivan normaalisti.
Savonlinnan seudulla auto, ja korjaamolla ovat tutkineet, mutta eivät ole vielä vikaa löytäneet. Lämpötila oli silloin muistaakseni kevyesti pakkasen puolella. Autolla on ajettu pitkää ja pätkää, kyseisellä viikolla enemmän pätkää.
Jazga
 
Viestit: 5
Liittynyt: 10.01.2018 21:26

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Nipa » 11.01.2018 19:36

Smirre kirjoitti:Nyt kun kelit alkavat etelässäkin kylmetä niin grande puntoon tulee taas kausittainen vaiva. Eli heti kun ulkolämpötila kylmenee yli -10C asteeseen niin alkaa huohotin letkuun muodostumaan toffeen tapaista ainetta. Ilmeisesti öljyn ja veden sekoitusta? Huohotin letku on se paksu joka tulee ilmanpuhdistimeen. Joskus saattaa myös käynnistyksen yhteydessä valittaa "Exceed radiator temperature" ja joskus tämän yhteydessä sammahtaa valoihin pysähtyessä tai ei anna ottaa kierroksia. Onko muilla samanlaista vaivaa ja mitähän sille mahtaisi tehdä?

Käy ajamassa reippaampi maantielenkki jolloin öljyyn kondensoitunut vesi haihtuu. 100 km sinne ja takaisin. Kylmälima on tyypillinen oire autoille jolla ajetaan talvisin pätkäajoa.
Exceed radiator temperature-vika saattaa olla anturivika. Mitä lämpömittari näyttää? Luetuta vikakoodit.
Kun kuulen maininnan nollatoleranssi, poistan pistoolistani varmistimen.
Avatar
Nipa
GFF
 
Viestit: 2542
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 11.01.2018 21:23

Jazga kirjoitti:
wellu kirjoitti:Milloin ja miten vika ilmeni? Missäpäin auto majailee? Onko lämpötila ollut pidempään reippaasti pakkasella? Minkälaista ajoa (lyhyttä/pitkää/pätkää) autolla on ajettu...?


Vika ilmeni jo uudenvuoden aattona tankkauksen jälkeen. Noin kuukausi aiemmin oli vastaava ongelma. Eli kävi hetken vaivalloisesti starttauksen jälkeen ja sammui. Mutta silloin toisella yrityksellä toimi jo moitteetta. Tästä syystä en pitäisi tankkausta todennäköisenä syynä vikaan, varsinkin kun muut dieseliä tankanneet lähtivät tankilta aivan normaalisti.
Savonlinnan seudulla auto, ja korjaamolla ovat tutkineet, mutta eivät ole vielä vikaa löytäneet. Lämpötila oli silloin muistaakseni kevyesti pakkasen puolella. Autolla on ajettu pitkää ja pätkää, kyseisellä viikolla enemmän pätkää.

Okei.

Pohdin, olisiko voinut olla tukkoon jäätynyt pakoputkisto, mutta jos on korjaamohallissa ollut lämpöisessä tutkittavana, niin epäilen.

Vikoja eivät ole löytäneet, mutta ovat kaiketi koodit lukeneet?

Tosi paha näin etänä sanoa enempää. :(
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3615
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

EdellinenSeuraava

Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot]