FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Desmo
Viestit: 84
Liittynyt: 13.03.2017 07:27
Paikkakunta: Joutseno

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Desmo »

Sithän se piuha pitää liittää takaisin liittimeen jos anturi on tuollainen kuin näytin ja piuha poikki. Tai vaihtoehtoisesti uusia johtosarja joka on vähä isompi juttu.
Avatar
JaLLu
Viestit: 200
Liittynyt: 23.10.2007 21:39
Paikkakunta: Salo

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja JaLLu »

Tarvetta dokumenteille, joilla onnistuu 128 (1,1 sedan) muutoskatsastaminen tipon 1.6 75hp koneelle. Mitäs dokumentteja arvon herrat käyttäneet ja mihin malliin verranneet? Lueskelin noita vanhoja ketjuja, mutta ei niistä yksselitteistä vastausta löytynyt. TrooPerkele ainakin leimannut isomman tekniikan kasiin.

Kuinka kattava Haynesin 128 opas on, että löytyisikö tarvittavat tiedot?

Rally riittäisi tehojen puolesta (67x1,2=80,4hp), mutta oliko tässä nyt se paksumpi vakaaja? Mitä eroa SC ja normi 1100 sedanilla on? Jotkut oli mutissu, ettei kävisi verokiksi sedanille..?

Jos jollain on kelpo dokumentit tallessa, ja haluaisi jelppiä niin ottaa yhteyttä aleksi.paajanen (at) gmail.com
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kerholla on koriosa ja tekniikkaosa luetteloita muistaakseni molemmista porrasperistä, Berlina ja Rally, jos tarpeen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Reipas viikko sitten isän -00 1.8 Mareasta hajosi oikean puolen ulompi vetonivel. Kertalaakista risteyksestä kiihdyttäessä, nivelen sisällä ollut "kehä" tai "kruunu" (mikälie oikealta nimeltään), joka pitää kuulat paikoillaan ja pesissään, oli halki ja poikki useasta kohdasta (aivan murusina).

Vaihdoin uuden nivelen ja toimi ainakin koeajolla todella hienosti, ei mitään oireita mistään. Kuitenkin parin kilometrin jälkeen valoista kiihdyttäessä kuului "RUTS" ja veto loppui siihen. Tälläkertaa saman puolen sisänivel, tismalleen samanlailla kehä murusina ja koko nivel solmussa.


En ole koskaan saanut mistään autosta tuota kehää noin hajalle (tosiaan halennut pituus-suunnassa ja mennyt jokavälistä poikki, noin sentin muruissa), nyt saman puolen molemmat nivelet.

Mikä voi moisen aiheuttaa? Onko aihetta olettaa, että kyseinen etupyörä on joskus saanut senverran kovan tällin, että on ottanut vetoakseli itseensä? Vai onko noin 5000km aivan täysin läpiväljällä alatukivarrella voinut aiheuttaa moisen?
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jos ei ole väärän pituinen vetoakseli ja painaa koko ajan niveltä?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Jos ei ole väärän pituinen vetoakseli ja painaa koko ajan niveltä?
Tämä tuli myös minulle ensimmäisenä mieleen, mutta paha epäillä. Ainakin on sen näköinen (merkintöineen päivineen) mm. sisänivel, että ollut ns. "uudesta asti". Mietin myös, voisiko ulkonivel olla vääränmittainen, mutta ei. Ensin tuli vääränmittainen, jonka kävin vaihtamassa. Paikoilleen menneen mittailin aika tarkasti samanlaiseksi niin työntömitalla, kuin silmälläkin.

Eikä ainakaan etuakselisto pidä mitään tyypillisiä ääniä, joita tulee nivelen pohjatessa (jurina, jyminä). Keula myöskin joustaa nätisti, eikä moottori pyri kummallisesti siirtymään sivusuunnassa.

Vaikea oli löytää muuten oikeanlainen ulkonivel. ABS on, mutta ABS-kehä on laakerissa, ei vetonivelessä. Jokainen varaosaputka tarjosi omista kataloogeistaan ABS-renkaallista niveltä (joka oli vääränlainen mitoiltaankin), mutta onneksi AD:lla oli sitoutunut varaosamyyjä, jonka kanssa puolisen tuntia tutkittiin kataloogeja ja vaihtoehtoja. Kävi ilmi, että kyseistä vetonivelmallia on asennettu tehtaalla 1v2kk ajan, jonka jälkeen on tullut ilmeisesti se ABS-renkaallinen versio ja erilainen laakeri. Tähän kun vielä lisätään päälle "suomi -lisä", eli auto on voinut hyvän tovin seistä varastossa ennen myyntiä, ei ihmekkään ettei rekisterinumerolla löydy osia.

Ymmärrän kyllä tuon rekisterinumerolla hakemisen, on niin pirun helppoa. Mutta eipä suostuttu parissa paikassa ajattelemaankaan asian tutkimista, kun kävelin vanhan nivelen jäänteet ja työntömitta kädessä sisään...
...noh, elama on. Toivottavasti huomenna tulisi oikeanlainen sisäpää ja tuo alkaisi toimimaan ilman hajoamisia.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tietääkö kukaan sanoa, mitä eroa on Fiat Marea/Brava/Bravo taka-akselin "kynkillä" (joustintuki)? ePerin mukaan on eri tuotenumerot, ettei kävisi ollenkaan ristiin vuosimallin Bravan kynkkä Marean tai Bravon kanssa.

Onko kukaan kokeillut?
Minkä huollan, sen korjaan...
Neverth
Viestit: 354
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Mikä?
Omassa bravassa on periaatteessa viikonlopun osat jousia lukuunottamatta enkä nähnyt eroavaisuuksia iskarissa/pohjauskumeissa/jousen vaimenninkumeissa.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Siis takapyörän tukivarsi, kynkkä, joustintuki, mikälie. Juuri se, joka on laakeroitu apurunkoon ja niiden laakereiden vaihto on työläs homma.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Joustintuki on rinnakkaisnimi mcPherson iskunvaimennin/jousilautaskombolle, eli jousi jonka sisällä on iskunvaimennin ja toimii pyöränripustuksen osana. Eikös kynkkäkin tarkoita iskunvaimentajaa? Tosin termi jota ei täälpäin suomee ole kuullut kenenkään käyttävän. Ja tukivarsi on.. noh.. tukivarsi, oli se sitten pitkittäin, poikittain tai vinossa ja kiinni laakereilla taikka kumipuslilla tai vaikka pallonivelellä. Ja kun päästiin terminologiassa vauhtiin niin olka-akseli on vähän vaikeampi asia, kun ennen olka-akseli oli kiinni olkatapilla, mutta enää ei "king pin"iä autoista löydy. Eikä edes vaaka-tankoa jossa olisi pyöränlaakerit. Mutta kai se häkkyrä joka on joustintuen ja alapallonivelen välissä jossa napa on kiinni, on edelleen nimeltään olka-akseli vai oliko sillä joku fiksumpi enempi nykypäivää oleva termi?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Joustintuki on rinnakkaisnimi mcPherson iskunvaimennin/jousilautaskombolle, eli jousi jonka sisällä on iskunvaimennin ja toimii pyöränripustuksen osana. Eikös kynkkäkin tarkoita iskunvaimentajaa? Tosin termi jota ei täälpäin suomee ole kuullut kenenkään käyttävän. Ja tukivarsi on.. noh.. tukivarsi, oli se sitten pitkittäin, poikittain tai vinossa ja kiinni laakereilla taikka kumipuslilla tai vaikka pallonivelellä. Ja kun päästiin terminologiassa vauhtiin niin olka-akseli on vähän vaikeampi asia, kun ennen olka-akseli oli kiinni olkatapilla, mutta enää ei "king pin"iä autoista löydy. Eikä edes vaaka-tankoa jossa olisi pyöränlaakerit. Mutta kai se häkkyrä joka on joustintuen ja alapallonivelen välissä jossa napa on kiinni, on edelleen nimeltään olka-akseli vai oliko sillä joku fiksumpi enempi nykypäivää oleva termi?
Kyllä se häkkyrä, joka on joustintuen ja pallonivelen välissä on edelleen olka-akseli. :mrgreen:

Jep, joustintuki on McPherssonin "tolppa", mutta otin sen tuohon selitykseen mukaan, kun aikanaan sain käyttää koko verbaalisen sanavaraston kuvaillakseni kyseistä osaa varaosatiskillä (korjaus-sarjaa sille laakerille olin hakemassa).

Täälläpäin olen kyllä lukenut ihan katsastuslapustakin "Takana, vasemmalla, pyöräntuenta, pitkittäistuki/kynkkä välyksellinen". :shock:
Minkä huollan, sen korjaan...
Neverth
Viestit: 354
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Englanniksi "trailing arm" joka kuvaa rakennetta aika hyvin.
Omassa toimii ihan hyvin (on viikonlopun jarrutkin).
Ainut mikä voisi erota on leveys (kompensoimaan marean hieman leveämpiä alatukivarsia edessä), mutta bravassa en huomaa mitään eroa.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:
Sämpy kirjoitti:Joustintuki on rinnakkaisnimi mcPherson iskunvaimennin/jousilautaskombolle, eli jousi jonka sisällä on iskunvaimennin ja toimii pyöränripustuksen osana. Eikös kynkkäkin tarkoita iskunvaimentajaa? Tosin termi jota ei täälpäin suomee ole kuullut kenenkään käyttävän. Ja tukivarsi on.. noh.. tukivarsi, oli se sitten pitkittäin, poikittain tai vinossa ja kiinni laakereilla taikka kumipuslilla tai vaikka pallonivelellä. Ja kun päästiin terminologiassa vauhtiin niin olka-akseli on vähän vaikeampi asia, kun ennen olka-akseli oli kiinni olkatapilla, mutta enää ei "king pin"iä autoista löydy. Eikä edes vaaka-tankoa jossa olisi pyöränlaakerit. Mutta kai se häkkyrä joka on joustintuen ja alapallonivelen välissä jossa napa on kiinni, on edelleen nimeltään olka-akseli vai oliko sillä joku fiksumpi enempi nykypäivää oleva termi?
Kyllä se häkkyrä, joka on joustintuen ja pallonivelen välissä on edelleen olka-akseli. :mrgreen:

Jep, joustintuki on McPherssonin "tolppa", mutta otin sen tuohon selitykseen mukaan, kun aikanaan sain käyttää koko verbaalisen sanavaraston kuvaillakseni kyseistä osaa varaosatiskillä (korjaus-sarjaa sille laakerille olin hakemassa).

Täälläpäin olen kyllä lukenut ihan katsastuslapustakin "Takana, vasemmalla, pyöräntuenta, pitkittäistuki/kynkkä välyksellinen". :shock:
Eli ilmeisesti Upright ?
Avatar
Bravosta
Viestit: 3
Liittynyt: 18.03.2014 10:10
Paikkakunta: Oulu

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Bravosta »

Potilas on Fiat Bravo 1.9 Mjet v.2008. Käynnistyksen jälkeen näyttöön ilmestyi Check glow plug ja vilkutteli hehkutuksen merkkivaloa jonkin aikaa ja sitten merkkivalo sammui, joka toistu jokaisella käynnistyksellä. Vaihdoin kaikki hehkut uusiin ja vika hävisi pariksi viikoksi. Nyt aamulla oli muutama aste pakkasta ja käynnistys oli hankala, ja Check glow plug ja vilkutus palasi. Auto pelaa muuten normaalisti

Kävin motomaatista hakeen koodit:
P2A00 Unknow fault code
P0683 Esilämmitysyksikkö

Nämä kaksi vikaa oli tallentunut useampaan kertaan muistiin. Liittyykö tuo P2A00 päästöihin, kun käynnistyy savujen kanssa? Mistä vikaa lähtisi purkamaan?
Avatar
JaLLu
Viestit: 200
Liittynyt: 23.10.2007 21:39
Paikkakunta: Salo

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja JaLLu »

Onko vm. 2001 Punton 1.2 16v ajonesto siinä sisällä olevassa sulake/releboksissa (tai siis mahdollisesti siinä erillisessä boksissa, joka on sulakeboksin alla kiinni)? Johtosarjassa kun ei ole muuta kuin avaimen antenni. Onko se antenni jotenkin sidoksissa ajonestoon, eli pitääkö sekin olla samasta autosta.

Aikoinaan samalla tekniikalla olevan Bravan purin ja siinä oli erillinen ajonestoboksi.
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
Vastaa Viestiin