FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Kysymys jarruista, potilaina Fiat Punto 1.2/8V -00 ja Fiat Bravo 1.2/16V -99. Kummassakaan ei ole ABS:ää.
Takajarrut pitäisi uusia. Tuossa on pihassa varaosaraatoja ja hyllyyn eksynyt yksi ABS-mallin kenkäpari.
Ei-abs mallissahan on kehintänä hammastettu puolikuu. ABS-mallissa taas se hienokierre-tanko jousineen.
Voiko näitä naittaa keskenään? Onko kukaan kokeillut? Tossa olisi yksi 1.6 Brava josta saisi kehintätangon, kengät ei käy (isommat).
Tosin, uusista ABS kengistä puuttuu käsijarrun linkku.
Eihän tuo paha konkurssi ole ostaa uudet (15-20e/sarja), mutta ikävä kun jää hyllyihin pyörimään ylimääräisiä osia.
Takajarrut pitäisi uusia. Tuossa on pihassa varaosaraatoja ja hyllyyn eksynyt yksi ABS-mallin kenkäpari.
Ei-abs mallissahan on kehintänä hammastettu puolikuu. ABS-mallissa taas se hienokierre-tanko jousineen.
Voiko näitä naittaa keskenään? Onko kukaan kokeillut? Tossa olisi yksi 1.6 Brava josta saisi kehintätangon, kengät ei käy (isommat).
Tosin, uusista ABS kengistä puuttuu käsijarrun linkku.
Eihän tuo paha konkurssi ole ostaa uudet (15-20e/sarja), mutta ikävä kun jää hyllyihin pyörimään ylimääräisiä osia.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
On tullut joskus kiireessä kun ei ole hyllystä löytynyt samallepäivää passeleita tai esm jarrukärryn kenkiä virittelemään. jos siellä on matskua niin poraa sopivaan paikkaan reikää tai rälläköi/viilaa koloja tarpeen ja mallin mukaan....
- Polkuautoilija
- Viestit: 143
- Liittynyt: 22.03.2016 20:21
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Coupen tuulilasinpyyhkimestä. Tai katkaisijasta. Sähköistä.
On ilmentynyt uudenlainen ominaisuus, nyt parina päivänä tämä on vaivannut, välillä taas toiminut ihan mainiosti:
Lasinpyyhkijän intervallitoiminto lakkaa toimimasta. Eli kostealla kelillä laitan viiksestä pyyhkijät siihen ykkös- eli intervalliasentoon, ja hoplaa muutaman kerran jälkeen pyyhintä lakkaakin. Tällöin myös jatkuvatoiminen pyyhintä lakkaa, eivätkä pyyhkijät herää myöskään pesuria käytettäessä. Vasta kolmosasentoon eli siihen nopeimpaan jatkuvaan pyyhintään viiksestä käännettäessä alkaa tapahtua. Ja siitä kun taas palataan takaisinpäin, toimii se hitaampi jatkuva pyyhintäkin, kuten myös intervalli - ainakin hetken. Ja sitten taas palataan lähtöruutuun.
Viiksen vatkailu ei tunnu asiaan vaikuttavan, joten taipuisin ajattelemaan ettei kyse ole kosketushäiriöstä viiksen päässä, mutta voisihan se ollakin, vai voisiko?
Vai olisiko kyseessä perinteinen maaongelma (enkä tarkoita Italiaa) sähköissä?
Toinen mielenkiintoinen ominaisuus on nyt syksyisin pari kertaa ilmentynyt nopeusmittarin neulan hakeutuminen n. 80-100km/h tietämille heti liikkeelle lähdettäessä. Se siis ei varsinaisesti jumiudu ko. kohtaan vaan innostuu kuin teini kesälaitumella ja nostaa neulan maantielukemiin ihan ryömintävauhdissa, eikä vastaavasti siitä nouse ylemmäksi vaikka vauhtia olisi tuhat tai kaksisataa.
Tämä korjautuu klassisella Hollywood-elokuvakikalla - napauttamalla sormella mittarin lasiin.
Ominaisuuteen olen törmännyt ainakin Coupen brittifoorumeilla - olisiko täälläkin - mutta ajatuksia otetaan tämänkin osalta vastaan, jos jonkun kuupassa ahaa-valo nyt syttyy.
Kovin häiritseviähän nämä ominaisuudet eivät ole, ja esiintyvätkin satunnaisesti, mutta siltikin - ei väärin olisi niitä korjatakaan jos vika sattuisi paikallistumaan!
On ilmentynyt uudenlainen ominaisuus, nyt parina päivänä tämä on vaivannut, välillä taas toiminut ihan mainiosti:
Lasinpyyhkijän intervallitoiminto lakkaa toimimasta. Eli kostealla kelillä laitan viiksestä pyyhkijät siihen ykkös- eli intervalliasentoon, ja hoplaa muutaman kerran jälkeen pyyhintä lakkaakin. Tällöin myös jatkuvatoiminen pyyhintä lakkaa, eivätkä pyyhkijät herää myöskään pesuria käytettäessä. Vasta kolmosasentoon eli siihen nopeimpaan jatkuvaan pyyhintään viiksestä käännettäessä alkaa tapahtua. Ja siitä kun taas palataan takaisinpäin, toimii se hitaampi jatkuva pyyhintäkin, kuten myös intervalli - ainakin hetken. Ja sitten taas palataan lähtöruutuun.
Viiksen vatkailu ei tunnu asiaan vaikuttavan, joten taipuisin ajattelemaan ettei kyse ole kosketushäiriöstä viiksen päässä, mutta voisihan se ollakin, vai voisiko?
Vai olisiko kyseessä perinteinen maaongelma (enkä tarkoita Italiaa) sähköissä?
Toinen mielenkiintoinen ominaisuus on nyt syksyisin pari kertaa ilmentynyt nopeusmittarin neulan hakeutuminen n. 80-100km/h tietämille heti liikkeelle lähdettäessä. Se siis ei varsinaisesti jumiudu ko. kohtaan vaan innostuu kuin teini kesälaitumella ja nostaa neulan maantielukemiin ihan ryömintävauhdissa, eikä vastaavasti siitä nouse ylemmäksi vaikka vauhtia olisi tuhat tai kaksisataa.
Tämä korjautuu klassisella Hollywood-elokuvakikalla - napauttamalla sormella mittarin lasiin.
Ominaisuuteen olen törmännyt ainakin Coupen brittifoorumeilla - olisiko täälläkin - mutta ajatuksia otetaan tämänkin osalta vastaan, jos jonkun kuupassa ahaa-valo nyt syttyy.
Kovin häiritseviähän nämä ominaisuudet eivät ole, ja esiintyvätkin satunnaisesti, mutta siltikin - ei väärin olisi niitä korjatakaan jos vika sattuisi paikallistumaan!
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Potilas punto vm 2000 ,1.2 8 v,moottori mennyt hajalle ja vaihdoin tilalle vastaavan moottorin 2001 vuosimallista kaikkine apulaitteineen ja johtosarjoineen.Oletin että moottorinohjaus ja moottori ovat täsmälleen samoja,eroa taitaa kuitenkin olla uudemmassa mallissa kuitenkin kaksi lambdaanturia.No eiköhän tuo ala pelaamaan pienen miettimisen jälkeen,,käy ihan nätisti mutta vikavalo palaa,,mahdollisesti voi johtua siitä kun uudemman johtosarja käytössä ja toisen lambdan johtoliitin on tyhjänä,,,Onko kellään ajatuksia moottorinohjauksesta ja miten nämä nyt parittaa,,perusmoottorissa ei liene eroa tuskin parituksesta isoa omgelmaa tulee?
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Älkää nyt kaikki huutako niitä vinkkejä yhteen ääneen
Tuohon edelliseen jatkoa,,onhan niillä hieman eroa myös 2001 vuodessa tulee uutena anturi siihen venttiilikopa päälle,,oisko nokkaakselin anturi?Lisäksi se toinen lambdaanturi,,Ajattelon vain nuo jättää kytkemättä niin moottorinohjaus pitäis pelittää normaalisti,moottorinohjaus siis vanhempi 2000 vuosi..
Perusmoottori on ainakin samalla numerolla eli 188A4000 jopa vuoteen 2005 asti.
Tuohon edelliseen jatkoa,,onhan niillä hieman eroa myös 2001 vuodessa tulee uutena anturi siihen venttiilikopa päälle,,oisko nokkaakselin anturi?Lisäksi se toinen lambdaanturi,,Ajattelon vain nuo jättää kytkemättä niin moottorinohjaus pitäis pelittää normaalisti,moottorinohjaus siis vanhempi 2000 vuosi..
Perusmoottori on ainakin samalla numerolla eli 188A4000 jopa vuoteen 2005 asti.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Periaatteessa pitäisi toimia, jos otat vain sen itse moottorin toisesta autosta. Kaikki anturit, johdotukset yms. "jäävät vanhasta".
Olen kaksi puntoa nähnyt, johon oli vaihdettu "liian uusi" moottori, mutta toimi ihan siinä missä vanhakin, kun oli kaikki vanhat oheishärpäkkeet käytössä. Toinen oli -96 mk1 Punto ja toinen vm. 2000 mk2.
Olen kaksi puntoa nähnyt, johon oli vaihdettu "liian uusi" moottori, mutta toimi ihan siinä missä vanhakin, kun oli kaikki vanhat oheishärpäkkeet käytössä. Toinen oli -96 mk1 Punto ja toinen vm. 2000 mk2.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
juu tänään todettu että toimii...wellu kirjoitti:Periaatteessa pitäisi toimia, jos otat vain sen itse moottorin toisesta autosta. Kaikki anturit, johdotukset yms. "jäävät vanhasta".
Olen kaksi puntoa nähnyt, johon oli vaihdettu "liian uusi" moottori, mutta toimi ihan siinä missä vanhakin, kun oli kaikki vanhat oheishärpäkkeet käytössä. Toinen oli -96 mk1 Punto ja toinen vm. 2000 mk2.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Fiat Punto vm. 2001 1.2/8V ajettu ~220tkm.
Tuntuu pientä nyhtämistä 80km/h tasakaasulla. Samaten liikkeelle lähtiessä joskus ihan aavistuksen mokeltaa (niin, ettei asiaa huomaa jollei tiedä sitä seurata). Tulpat ja johdot jo vaihdettu, pitäisikö nyt vielä puolat vaihtaa, ennenkuin ECU sanoo "tattis ja moro"? Kaasuläpän putsaus varmaankin auttanee tuohon pieneen mokeltamiseen (on kevyesti mustunut huohotuskaasuista).
Mutta, toinen, erittäin mielenkiintoinen havainto. Vasemman vetoakselin sisämalja (eli se kuppi, joka tulee laatikon kylkeen kiinni), ei lukitu laatikkoon. Pysyy kyllä paikoillaan, mutta saa sormin liikuteltua 1-2cm laatikon päässä (eli juuri senverran, että stefa kostuu). Siitä on jo aikaa, kun moisen Punton maljoja olen laatikosta repinyt irti, eikös siellä olekkin semmoinen urasokka vetoakselin päässä, jonka pitäisi painamalla lukittua vetopyörästöön? Irti lähtee esim. vääntöraudalla ulospäin vääntämällä?
Onkohan se sokka nyt mennyt palasiksi? Voiko sieltä mikään muu kulua/hajota niin, ettei sisänivelen malja pysyisi paikoillaan?
Kyseessä äitin punto, ei minun. Eilen sitä huolsin ja katsastin, en huomannut n. 20km:n matkalla mitään omituista, mutta oli kuulemma eilen "rytkyttänyt/nykinyt" kaupunkipyörityksessä. Äiti ymmärtää autoista yhtäpaljon kuin sika satelliitista ja haluaa niitä ymmärtää yhtäpaljon kuin suomalainen venäläistä, joten kuvauksen saaminen vian luonteesta oli äärimmäisen haasteellista.
Tuntuu pientä nyhtämistä 80km/h tasakaasulla. Samaten liikkeelle lähtiessä joskus ihan aavistuksen mokeltaa (niin, ettei asiaa huomaa jollei tiedä sitä seurata). Tulpat ja johdot jo vaihdettu, pitäisikö nyt vielä puolat vaihtaa, ennenkuin ECU sanoo "tattis ja moro"? Kaasuläpän putsaus varmaankin auttanee tuohon pieneen mokeltamiseen (on kevyesti mustunut huohotuskaasuista).
Mutta, toinen, erittäin mielenkiintoinen havainto. Vasemman vetoakselin sisämalja (eli se kuppi, joka tulee laatikon kylkeen kiinni), ei lukitu laatikkoon. Pysyy kyllä paikoillaan, mutta saa sormin liikuteltua 1-2cm laatikon päässä (eli juuri senverran, että stefa kostuu). Siitä on jo aikaa, kun moisen Punton maljoja olen laatikosta repinyt irti, eikös siellä olekkin semmoinen urasokka vetoakselin päässä, jonka pitäisi painamalla lukittua vetopyörästöön? Irti lähtee esim. vääntöraudalla ulospäin vääntämällä?
Onkohan se sokka nyt mennyt palasiksi? Voiko sieltä mikään muu kulua/hajota niin, ettei sisänivelen malja pysyisi paikoillaan?
Kyseessä äitin punto, ei minun. Eilen sitä huolsin ja katsastin, en huomannut n. 20km:n matkalla mitään omituista, mutta oli kuulemma eilen "rytkyttänyt/nykinyt" kaupunkipyörityksessä. Äiti ymmärtää autoista yhtäpaljon kuin sika satelliitista ja haluaa niitä ymmärtää yhtäpaljon kuin suomalainen venäläistä, joten kuvauksen saaminen vian luonteesta oli äärimmäisen haasteellista.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Eperiä tuossa tutkin ja käsittääkseni 1.2 16V ja 1.2 8V vetoakselit on samat? Ja samaten myös ne sisämaljat?wellu kirjoitti:Mutta, toinen, erittäin mielenkiintoinen havainto. Vasemman vetoakselin sisämalja (eli se kuppi, joka tulee laatikon kylkeen kiinni), ei lukitu laatikkoon. Pysyy kyllä paikoillaan, mutta saa sormin liikuteltua 1-2cm laatikon päässä (eli juuri senverran, että stefa kostuu). Siitä on jo aikaa, kun moisen Punton maljoja olen laatikosta repinyt irti, eikös siellä olekkin semmoinen urasokka vetoakselin päässä, jonka pitäisi painamalla lukittua vetopyörästöön? Irti lähtee esim. vääntöraudalla ulospäin vääntämällä?
Onkohan se sokka nyt mennyt palasiksi? Voiko sieltä mikään muu kulua/hajota niin, ettei sisänivelen malja pysyisi paikoillaan?
Mulla on varastossa ehjät, lukittuvat maljat.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
No vetoakseli lähtee aika kevyesti kangottamalla tai napauttamalla oikeassa kulmassa vasaralla..Jos ei ole lukittunut yritä ensin varmistaa onko kunnolla pohjassa.wellu kirjoitti:Fiat Punto vm. 2001 1.2/8V ajettu ~220tkm.
Tuntuu pientä nyhtämistä 80km/h tasakaasulla. Samaten liikkeelle lähtiessä joskus ihan aavistuksen mokeltaa (niin, ettei asiaa huomaa jollei tiedä sitä seurata). Tulpat ja johdot jo vaihdettu, pitäisikö nyt vielä puolat vaihtaa, ennenkuin ECU sanoo "tattis ja moro"? Kaasuläpän putsaus varmaankin auttanee tuohon pieneen mokeltamiseen (on kevyesti mustunut huohotuskaasuista).
Mutta, toinen, erittäin mielenkiintoinen havainto. Vasemman vetoakselin sisämalja (eli se kuppi, joka tulee laatikon kylkeen kiinni), ei lukitu laatikkoon. Pysyy kyllä paikoillaan, mutta saa sormin liikuteltua 1-2cm laatikon päässä (eli juuri senverran, että stefa kostuu). Siitä on jo aikaa, kun moisen Punton maljoja olen laatikosta repinyt irti, eikös siellä olekkin semmoinen urasokka vetoakselin päässä, jonka pitäisi painamalla lukittua vetopyörästöön? Irti lähtee esim. vääntöraudalla ulospäin vääntämällä?
Onkohan se sokka nyt mennyt palasiksi? Voiko sieltä mikään muu kulua/hajota niin, ettei sisänivelen malja pysyisi paikoillaan?
Kyseessä äitin punto, ei minun. Eilen sitä huolsin ja katsastin, en huomannut n. 20km:n matkalla mitään omituista, mutta oli kuulemma eilen "rytkyttänyt/nykinyt" kaupunkipyörityksessä. Äiti ymmärtää autoista yhtäpaljon kuin sika satelliitista ja haluaa niitä ymmärtää yhtäpaljon kuin suomalainen venäläistä, joten kuvauksen saaminen vian luonteesta oli äärimmäisen haasteellista.
Nykiminen ja heikkotehoisuus oli itsellä vikana polttoainepumpussa tankissa,tiivisterengas halki,jos saat itse mitattua paineen olisi hyvä.Tai sitten katti tai putki mennyt tukkoon...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Vetari on todellakin pohjassa. Ei lukitu.
Nyhtäminen kuulemma vähentynyt. Ihan sama itseasiassa.
Nyhtäminen kuulemma vähentynyt. Ihan sama itseasiassa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Eli kyseessä Fiat 127:aan asennettu 999cc fire.
Käykö tuohon koneeseen kiinni uudempien firejen laatikot, puntosta yms, vai tuleeko ongelmia vetareiden kanssa? Vetarit on siis 127:n vakiot.
Mikäli ei käy, niin onko Y10/alkupään unon laatikko ainut käypä?
Myös jos jollakin on Keski-Suomen lähistöllä laatikko ylimääräsenä niin vois kiinnostaa
Käykö tuohon koneeseen kiinni uudempien firejen laatikot, puntosta yms, vai tuleeko ongelmia vetareiden kanssa? Vetarit on siis 127:n vakiot.
Mikäli ei käy, niin onko Y10/alkupään unon laatikko ainut käypä?
Myös jos jollakin on Keski-Suomen lähistöllä laatikko ylimääräsenä niin vois kiinnostaa
Fiat 127 FIRE
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Mulla Punto aavistuksen pätki tyhjäkäynnillä kosteina aamuina. Ajossa ei muistaakseni tuntunut mitään. Laitoin uudet puolat, ei pätki enää.wellu kirjoitti:Fiat Punto vm. 2001 1.2/8V ajettu ~220tkm.
Tuntuu pientä nyhtämistä 80km/h tasakaasulla. Samaten liikkeelle lähtiessä joskus ihan aavistuksen mokeltaa (niin, ettei asiaa huomaa jollei tiedä sitä seurata). Tulpat ja johdot jo vaihdettu, pitäisikö nyt vielä puolat vaihtaa, ennenkuin ECU sanoo "tattis ja moro"? Kaasuläpän putsaus varmaankin auttanee tuohon pieneen mokeltamiseen (on kevyesti mustunut huohotuskaasuista).
Aloin sitten hifistelemään ja ostin uudet tulpanjohdotkin. Yksi johdoista oli kuitenkin viallinen, ei pysynyt tulpassa kiinni. Ajossa pomppasi irti ja kävi kolmella. Muutaman sata metriä joutui näin ajamaan. Onneksi oli takakontissa 10mm avain ja vanhat johdot. Tuon episodin jälkeen on 700km ajettu eikä ainakaan vielä ole ecu hajonnut. Jospa se tuon kesti.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Mistä pystyn/pystyykö joku tarkistamaan tai tietääkö joku, minkä tehoinen jäähdyttimen flekti tommosessa -97 1.6/16V Bravassa on?
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 06.11.2017 14:29
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Scudo 2011 polttoainesuodatin.
Hei. Olisiko jollakin parempaa tietoa, missä päin konehuonetta on polttoainesuodatin Scudossa? Ilmeisesti irtofiltteri vaihdetaan jonnekin, mutta minne? En löytänyt netistä paikkaa.
P0087 vikakoodi lämähti kehiin (Fuel Rail/System Pressure Too Low) ja filtteri pitäisi kai ekana kattoa.
Hei. Olisiko jollakin parempaa tietoa, missä päin konehuonetta on polttoainesuodatin Scudossa? Ilmeisesti irtofiltteri vaihdetaan jonnekin, mutta minne? En löytänyt netistä paikkaa.
P0087 vikakoodi lämähti kehiin (Fuel Rail/System Pressure Too Low) ja filtteri pitäisi kai ekana kattoa.