FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Mites jos testerillä tsiikais esm. nokka / k.a. tunnistimet antaako tai onko antamatta signaalia jne...
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Nipa »

CommonRail lienee Jazgan autossa. Mitäs tämä tykkää ilmavuodosta? Itselläni pussihousuna dieseltietämys rajoittuu jakajapumppuun ja siinä vikakuvauksen perusteella ehdottaisin ilmaa olevan järjestelmässä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Isola »

JTD taitaa ilmata itse itsensä. Ainakin tankin tyhjäksi ajamisen jälkeen se lähtee ilman noitakonsteja. Eikös ilmavuodon pitäisi kavaltaa itsensä tihkuttelemalla dieseliä moottorin käydessä?
Jos on MES tai korjaamon testeri käytössä, kannattaisi lukaista polttoaineen paine (rail pressure) sillä hetkellä kun auto käy. Tai ellei enää käynnisty ollenkaan, niin starttauksen aikana.
Jazga
Viestit: 5
Liittynyt: 10.01.2018 20:26

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Jazga »

Käsittääkseni todellakin ilmaa itse itsensä. Polttoaineen paineen oli saanut käynnistäessä mitattua, ja se oli korjaajan mielestä oikein (en nyt muista paljon). Jäätynyt putki olisi varmasti kerennyt jo sulamaan ja koodit on luettu.
Olisikohan merkkikorjaamolla paremmat laitteet? Täytyy harkita sinne hinaamista ensi viikolla..
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Isola »

Varmaksi en uskalla sanoa, mutta eiköhän se yleiskorjaamon (Bosch-merkkinen?) testeri osaa kertoa siitä Boschin ECUsta samat asiat kuin merkkikorjaamonkin laite. Jos pa-paine on saatu luettua, niin kyllä sillä muutenkin saa kaikkea hyödyllistä irti.
Voisiko DPF olla kertakaikkisen tukossa? Moottori jaksaisi käydä sen aikaa että vastapaine kasvaa mahdottomaksi. Periaatteessa siis aivan sama ilmiö kuin umpeen jäätyneessä pakoputkessa, paitsi ei korjaudu valohoidolla ;) Tämä ei vain taida selittää sitä jos ei käynnisty enää ollenkaan.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Minä en tuosta JTD:stä kamalasti tiedä, mutta onkos niissä "kaasuläppää"? Tai tappoläppä tai mikälie, joka löytyy joistain dieseleistä nykyään. Se jos on jumiutunut kiinni, niin ei varmana käy (ei saa ilmaa).

Toinen on ilmamassamittari.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nyt tuli yksi skenaario mieleen.

Voisiko välijäähdytin olla jäässä? Vuosi sitten ihmettelin yhtä volkkarin dieseliä. Oli hyytynyt maantienopeudesta ja lopulta sammunut. Kokeilemalla lähti käyntiin ja sammui samointein - ei vikakoodeja.
Sitä tutkittiin useampi tunti korjaamohallissa, eikä vikaa saatu selvitettyä/poistettua. Auto työnnettiin pihalle ja päivän päätteeksi sisälle sulamaan yön yli.

Seuraavana aamuna oli keulan alla iso lammikko paskaista vettä ja välijäähdyttimen vedenpoistoreijästä tiputti vettä. Pesin välijäähdyttimen kuumalla vedellä maskin välistä ja laitoin auton käymään - ei vikakoodeja, normaalikäynti ja tehot tallella.


Tuota vikaa oli yritetty tutkia vähän aijemminkin, koska asiakas valitti ettei auto kulje kuten ennen. Sitten ilmeisesti maantiellä sopivissa olosuhteissa jäätyi tukkoon ja alkoi hyytymään kunnes sammui.


Yhdestä mersusta olen nähnyt saman, mutta siinä oli jää halkaissut välijäähdyttimen, jolloin kone sai kuitenkin edelleen ilmaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Noihin volkkareihin on porattu vissiin jopa 6-8mm vedenpoistoreikiä välijäähyyn. EIkä kunnolla jäätyny pakoputkikaan välttämättä sula 1-2 tunnissa korjaamohallissa.

Merkkiriippumattomia vikoja esim. useampi paineanturi järjestelmässä ja noille määritelty max. paine-ero tai ajonesto, joka antaa hörähtää mutta ei jäädä käyntiin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Jazga
Viestit: 5
Liittynyt: 10.01.2018 20:26

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Jazga »

Viimeisellä selvisi syy, miksi auto ei käynyt. EGR venttiili oli karstainen ja jumiutunut auki. Nyt tuntuisi pelaavan normaalisti.
Toinen pienempi ongelma on, ettei valokytkin vaikuta valojen toimintaan millään tavalla. Valot kyllä toimivat auton käydessä, mutta niitä ei saa enää auton käydessä sammumaan, vaikka haluaisi. Tämä ongelma oli siis jo ennen EGR venttiili ongelmaa.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Isola »

Hieno homma kun selvisi, eikä lopultakaan edes ollut iso vika. Ihmetyttää vain voiko se oikeasti nyykähtää noin pahasti pelkkään EGR-jumiin. Minulla moottori kävi tyhjäkäyntiä aivan normaalisti, mutta ei tahtonut ottaa kierroksia eikä liikuttaa autoa mihinkään. Syynä oli kaksi päällekkäistä vikaa, tukkoinen EGR ja suht kookas vuoto imuputkistossa. Jälkimmäinen aiheutti sen, että moottorinohjain luuli ilmaa tulevan paljon vähemmän kuin oikeasti tuli (koska suuri osa ilmasta meni ilmamassamittarin ohi) ja rajoitti syöttöä vastaavasti. Kannattaisi ehkä vielä tarkastaa imuputkiston kunto ja ilmamassamittarin puhtaus. Toki jos tuntuu että voimaa ei ole kadoksissa, niin tuskin on vikaakaan - ihmettyttää vain voiko pelkkä EGR estää käynnin kokonaan. Ehkä sitten. Eipä näitä eri ikäisiä ja eri kokoisia JTD:itä voi aivan suoraan verrata oirehdinnan suhteen.

Onko siinä valokytkimessä mitään eloa eli saatko esim. parkkeja päälle? Toimivatko sumuvalot (jos ei edessä ole, niin takasumari) ja riippuuko se mitenkään valokytkimen asennosta?
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ettei niissä valoissa ole joku maahantuojan päivävalo-viritelmä? Eli ei varsinaista vikaa ollenkaan?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
jiipee62
Viestit: 11
Liittynyt: 27.10.2005 10:20

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja jiipee62 »

Albea 2007. Osaako pikasuutarit tms. jo kloonata vara-avaimen? Tai mistä sellainen halvimmalla?
Jyrki
Punto -04 ja -06. Pojilla...
Kilpeero
Viestit: 270
Liittynyt: 17.08.2005 19:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Kilpeero »

Hei.
Mekaaninen avaimen jyrsintä onnistunee sopivan laitteen omaavalla "suutarilla " riippuu avaimen mallista kun niitäkin on nykyään monenlaisia joten voi olla ettei välttämättä ole sopivaa aihiota hyllyssä valmiina. Mutta jotta auto toimisi on avaimen ns siru joko siirrettävä uuteen kopioituun avaimeen , tai tehtävä kopio sirusta uuteen. Kopiointi ei sirun osalta ei välttämättä onnistu .
J.K.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Isällä Bravosta (1.2 16V vm. 1999) menossa kytkimen käpälä. Kyseinen käpälä korjattu jo kahdesti ja nyt lentää todennäköisesti romulaatikkoon, mutta yksi käpälä on vielä varalla.

Onko kukaan onnistunut vahvistamaan tuota rimpulakäpälää hitsaamalla tms. menetelmällä niin, ettei laatikkoa tarvitsisi enään jumpata pois? Ei ole kuvaa nyt laittaa, mutta käpälähän on noin kämmenpohjan kokoinen 2mm:n pellistä prässätty käikäle, johon painelaakeri lukittuu kahdella pienellä muovinastalla. Kovin ei ole tilaa hitsailla materiaalia lisää, mikäli halajaa painelaakerin vielä lukittuvan paikoilleen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
JaLLu
Viestit: 200
Liittynyt: 23.10.2007 21:39
Paikkakunta: Salo

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja JaLLu »

wellu kirjoitti:Isällä Bravosta (1.2 16V vm. 1999) menossa kytkimen käpälä. Kyseinen käpälä korjattu jo kahdesti ja nyt lentää todennäköisesti romulaatikkoon, mutta yksi käpälä on vielä varalla.

Onko kukaan onnistunut vahvistamaan tuota rimpulakäpälää hitsaamalla tms. menetelmällä niin, ettei laatikkoa tarvitsisi enään jumpata pois? Ei ole kuvaa nyt laittaa, mutta käpälähän on noin kämmenpohjan kokoinen 2mm:n pellistä prässätty käikäle, johon painelaakeri lukittuu kahdella pienellä muovinastalla. Kovin ei ole tilaa hitsailla materiaalia lisää, mikäli halajaa painelaakerin vielä lukittuvan paikoilleen.
Yhden Punton kytkinremontin tein ja muistelisin, että siinä olisi ollut samanlaista vikaa. Uunon laatikosta ryöstin siihen jonkun osan, olisikohan ollut juuri tuo. Sitä en tiiä, oliko vahvempi, jos nyt edes muistan oikein, että kyseessä oli juuri tuo käpälä.

Btw sen Puntsikan kytkimen rikko lopullisesti katsastus inssi. Savu oli vaan kiertäny konttorilla kun rikkinäinen painelaakeri oli hangannut asetelmaa vasten ja kirkui kuolemaa. Naispuolinen auton omistaja oli kysynyt inssiltä, että voiko tuolla ajaa vielä kotiin ja inssi oli vastannut, kyllä sillä voi ihan hyvin ajaa. :D
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
Vastaa Viestiin