FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Nipa »

väisänen kirjoitti:Ottaa rekun kaasarista paremman kuvan.
Tässä parempia kuvia. Kirkkaat letkut ovat omat viritelmät, mustat Weberin.
Liitteet
20190316_134730.jpg
20190316_134730.jpg (125.97 KiB) Katsottu 4963 kertaa
20190316_134712.jpg
20190316_134712.jpg (151.29 KiB) Katsottu 4963 kertaa
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Mulla on tuossa hyllyssä 5cm paksu regatan korjaamokirja mutta siitä en löytänyt noista letkuista mitään. Meinasin tänään tallilla käydessä katsoa omasta autosta miten ne menee mutta lopulta unohdin. :oops:
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Eipä tuolla kiirettä ole, kunhan rouvan vaatimat vappuajelut ehditään suorittamaan. Virallinen syynäys pitää tehdä ensin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
pokemonjedi
Viestit: 48
Liittynyt: 31.10.2018 20:31

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja pokemonjedi »

pokemonjedi kirjoitti:
pokemonjedi kirjoitti:
pokemonjedi kirjoitti:Auto pölläyttelee välillä tuhdin mustan pilven ja sammuu sen jälkeen. silloin ei halua ottaa kierroksia kun yrittää käynnistää uurestaan.
Jakopään varmaan menee seuraavaksi tarkistukseen että sen voi lukea pois mahdollisista viasta
Katti poistuu kun uusi OEM katti 1300€ ja tarvike 600-1100€ (Katti löytyy downpipe)
Tarkennusta vian etsintään

Matkalla seinäjoki Rovaniemi välillä auto sammuu ajosta kaasupoljin tippuu pois 10min tien vieressä auto starttaa normaalisti. Matka jatkuu. jokin kolahtaa kun polkee? aivan kuin olisi jokin tulossa moottorin ja turbon väliltä pihalle. Tällä hetkellä ei oikeen pysty ajaa 800-2300rpm vastaa tosi huonosti kaasuun paitsi tyhjä käynnillä..

Kysymys on onko 120hv dpf vai ei. Kun sjoen fiat huolto sanoo että ei ole ja Vaasan huolto sanoo että on


Diesel Ferrari sai kotipihasta lavetti kyydin huoltoon. katista löytyi irronneita palasia mutta ei ollut tukossa. uusi vikakoodi löytyi commonrail anturista tyyris osa oem rovaniemen wetteri hinta 450€ seinäjoen fiat huolto 330€ tarvike 136€ toivottavasti maanantaina kunnossa..
kysymys onkin mistä lähtee seuraavaksi vikaa etsimään jos ei tule kuntoon turbo yms..



Viat kuin lisääntyy ja osa poistuu

Nyt vaihdettuja osia :
Varmuudeksi uusi egr (19.3)
Polttoaineen paine tunnistin (19.3)
Nafta filtteri (19.3)
Lambda vaihdettu sjoella (viime maanantaina)
Katista otettu irronneet palaset irti enää ei tukossa. (15.3)
Suuttimet tarkistettu uudelleen (15.3)

Näiden vaihdolla toimi huollon testi ajon ja huollosta kotia.
Samat viat uudestaan tuli tänä aamuna auto nätisti käyntiin ja liittymässä sammui ja ja kultainen ananas ilmestyi. Hehkun valo alkoi vilkkua nopiaa käynnistyksen ajan häviää. hehkujen boxi vaihdettu 2v sitten alkuperäiseen

Turha varmaan kysyä mutta ei kenelläkään taida olla samanlaisia oireita..
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jahas, isäukon Punto 60 vm. -05 hylättiin katsastuksessa päästöistä.

Ainoa päästöihin liittyvä asia oli OBD-vikakoodi, P0480 "Cooling Fan 1-speed circuit malfunction". Eli jäähdyttimen puhaltimen ykkösnopeuden toimintahäiriö.

Autoon vaihdettu flekti, joka on yksinopeuksinen ---> vikakoodi johtuu tästä. Mitään muuta päästöihin liittyvää ei ole.

Osaako joku neuvoa, voiko tuohon puuhastella jonkinsortin "puuhapatentin", jolla esim. vastuksella "huijataan" ECUa luulemaan, että puhaltimen 1-nopeus on ok...? Tai, onko tuo edes pätevä hylkäyksen peruste?


Toinen hylky tuli käsijarrusta, joka oli edellispäivänä "kehitty" (kiritty) korjaamolla väärin (yllätys...). Se on ihan simppeli juttu.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

wellu kirjoitti:Jahas, isäukon Punto 60 vm. -05 hylättiin katsastuksessa päästöistä.

Ainoa päästöihin liittyvä asia oli OBD-vikakoodi, P0480 "Cooling Fan 1-speed circuit malfunction". Eli jäähdyttimen puhaltimen ykkösnopeuden toimintahäiriö.

Autoon vaihdettu flekti, joka on yksinopeuksinen ---> vikakoodi johtuu tästä. Mitään muuta päästöihin liittyvää ei ole.

Osaako joku neuvoa, voiko tuohon puuhastella jonkinsortin "puuhapatentin", jolla esim. vastuksella "huijataan" ECUa luulemaan, että puhaltimen 1-nopeus on ok...? Tai, onko tuo edes pätevä hylkäyksen peruste?


Toinen hylky tuli käsijarrusta, joka oli edellispäivänä "kehitty" (kiritty) korjaamolla väärin (yllätys...). Se on ihan simppeli juttu.
Jahas, asia syvenee.

Tosiaan TRAFI (nyk. Traficom) muuttanut ohjeistustaan ja KAIKKI vanhat ohjeistukset mihinkään tarkastusmenetelmiin/vikoihin/vikakoodeihin liittyen ovat mitättömiä.

Tämä vaatinee oman topicin. Maahantuojaan olen ottanut nyt yhteyttä, mutta kohta saattaa olla Alfa Romeoita (laihaseosmoottori) halvalla myynnissä, kuten vaihteistovikaisia automaattiautoja 80/90 luvuilta.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mukaanlukien usa-autojen etuakselien "normaalit" välykset? 300C ym. Ennen maahantuojan lausuntoa noihin uusittiin nivelet vuosittain?

Onneksi jts Alfan katsastaminen ei ole kiinni siitä maahantuojan läpyskästä. Osatestit ok-> no problem.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ja Trafin tuntien, kohta tulee ulostulo että ei säännöksiä ollut tarkoitus näin tulkita. Ainakin yleensä ollut noin. Eikö ne nokipäästörajatulkinnatkin muuttuneet?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Mukaanlukien usa-autojen etuakselien "normaalit" välykset? 300C ym. Ennen maahantuojan lausuntoa noihin uusittiin nivelet vuosittain?

Onneksi jts Alfan katsastaminen ei ole kiinni siitä maahantuojan läpyskästä. Osatestit ok-> no problem.
Siis jäin käsitykseen, että tämä koskee ihan kaikkia. Jopa nelivetoisten autojen dynotusta? JOPA mainitsemiani automaattiautojen päästömittausta (joitain vaihteistoja ei saa rynttäyttää ja tästä on ollut maahantuojan lausunto tuolloin).

Ihan ***un pöljää touhua.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ja siis varma en ole.

Kävin aamulla konttorilla juttelemassa ja tässä käsityksessä oli myös konttori. Minulle myös kerrottiin, etteivät he enään saa kysyä neuvoa tai toimintatapaa traficomilta, koska katsastusaseman pitää olla "neutraali".

Katsastaja oli ihan yhtä tyrmistynyt kuin minä. Konttorin tiedän eikä sieltä koskaan ole saanut epäkuranttia palvelua.

Edit.
Jokatapauksessa Jyväs-Caravan alkoi asiaa selvittelemään. Jäädään odottelemaan.

Edit.2
Toki nyt oli puhe päästöistä ja niihin liittyvistä vikakoodeista. En ainakaan pikaisesti löytänyt mainintaa mistään, ettei noita muiden teknisen tarkastuksen kohteita huomioitaisi. Voi siis ihan olla, että edelleen muissa asioissa toimitaan kuten ennenkin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Sämpy kirjoitti:Mukaanlukien usa-autojen etuakselien "normaalit" välykset? 300C ym. Ennen maahantuojan lausuntoa noihin uusittiin nivelet vuosittain?
Sitikan C5:ssa on myös rakenne etuakselistossa, johon kuuluu jonkunlainen välys. Erityisen mukavaa voi olla harvinaisemman vanhan kaluston kanssa, jolle ei muutenkaan tahdo osia saada, eikä valmistajaa maahantuojasta puhumattakaan ole ehkä enää edes olemassa.

ZF4HP-laatikot - ainakin vanhemman pään - ei sitten tykkää paikallaan huudattamisesta, vaan polttavat kytkentäpakat.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Alkaa se autokanta uudistumaan. Jos ei muuten, niin väkisin :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jyväs-Caravanilta soitettiin.

Maahantuoja kirjoitti nyt tapauksen autoa varten lapun, mutta nähtäväksi jää kelpaako se. Maahantuoja alkoi myös selvittämään asiaa Traficomin suuntaan, että mitähän helvettiä.

On tämä kyllä aikamoista sirkusta. :lol:
Kaveri selvitteli ja laittoi viestiä aiheesta. Kuulemma viimevuonna on myös Trafin valtuudet muuttuneet. Enään ei päätökset/linjaukset mene liikenneministeriön kautta hyväksyntäkierrosta, vaan päätökset voidaan suunnitella, tarkastaa ja hyväksyä yksinomaan Trafilla.

En ala puhelimella tätä tarkistamaan, mutta jos näin on, niin tästähän saisi kummeli hyvän uuden elokuvan käsikirjoituksen aikaiseksi. :mrgreen:

"Noniin, tällä viikolla hyväksytään vain keltaiset autot ja ensiviikolla sitten vaikka siniset", noinniinkuin kärjistetysti. :lol: :lol: :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kyllähän siitä se päätöslinjaus oli joskus kesällä/syksyllä, että Trafi saa valvovana viranomaisena laatia säännöt miten lakia tulkitaan. Nähtävästi nyt sitten alkavat valtaansa toteuttaa :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Miksi ylipäänsä on vaihdettu vääränlainen flekti? Laittaa oikeanlaisen niin ei tule vikakoodeja, niin ei tarvi ihmetellä miksei viallinen/"viallinen" auto mennytkään läpi.
Se riittää että vikamuistissa on päästöihin liittyvä vika, ettei mene läpi ja varsinkin jos se sytyttää vikavalon.
Vastaa Viestiin