FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Neverth »

1.6 brava kanssa lähtee -34 ilman lämmityksiä. Pyöritti kuten tuo toinen yritys tuossa aikaisemmassa videossa, kerran iskee niin lähtee pyörimään.

Ohjaustehostin kyl huutaa. Kesällä vaihtaessa erehdyin pistämään normaali mineraali ATF litkua sinne ja talvella ujelsi vielä pahemmin vaikkei ollut läheskään yhtä kylmä.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Hyvä tietää että pitäisi lähteä. Täytynee fundeerata akun ostoa tai sitten pitää yli -22 lämpötiloissa lohkossa.
Tässä on vain se, ettei perheen vålvånkaan akku mitenkään täydessä iskussa ole, käytetty kun sekin. Parempi silti kuin Bravon, joten ehkä mittaa töissä molemmat ja paremman laitan ferrariin, volvoon sitten järeä akku, sen kun pitää lähteä kelistä huolimatta käymään (virran riittäessä ongelmat alkavat -50°C pahemmalla puolella kul loppuu kartat kesken).

Tosin, isäukko soitti, heidän molemmat Bravat (1.6 16V) jätti lähtemättä. Äitin autosta tilttas uusi bilteman akku ja isän auto lähti kolmen akun apuvirralla. Mutta kuulemma pyöritti aivan perkeleen jäykästi.
Voiko öljyissä olla kylmissä niin isoja eroja että ne merkitsevät? Isän ja minun autoissa 10W-40 Totalin litkua ja ainakin minun mielestä pyörii pirun paljon jäykemmin kuin vaikka haukuttu Mobil tai kehuttu Valvoline.
Isä nimittäin meinas vaihtaa öljyt ihan vain tuon havainnon takia. Sanoi ettei ole koskaan pyörinyt yksikään auto noin jäykästi 10W-40 öljyillä -28 lämpötiloissa. Virtaa on mutta kone on jäykkä ja startin jälkeen helkatillinen kilinä muutaman minuutin ajan...
Minkä huollan, sen korjaan...
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Teboil Diamond 5W-40 on omissa vehkeissä.
Yksi ero on että välimallin 1.6 bravassa on 1.3kW startti alennusvaihteella (ykköskoppasessa taitaa olla 0.9 tai 1kW suorana fiatin manuskan mukaan) ja olen kylvänyt 35mm2 johtimia tuonne.
Marean kaksilitraisessa on 1.1kW ja heitin siihen 20mm2 jämiä, eron kyllä huomaa. JTD:n 1.8kW startin pitäisi mennä sinne, mutten ole kokeillut.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kyllä täälläkin lähtee bravo 1.2 -01(cf3) käymään huonolla akulla vielä -28:ssa ilman apuja/lämmitystä.
Tuon kylmempää ei ole tainnut täällä vielä olla tänä talvena.
Pyörii kyllä paljon iloisemmin kuin tuo videolla oleva.
Mitähän se Heikka tähän silloin öljyksi myi (seleniaa varmaan) mutta tässä ei ole 10w-60, niin kuin muissa vehkeissä (jotka myös on ilman lohkaria)
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Aggu uusintalistalle. Ei ole töissä perkele kerennyt rasitusmittaamaan tota vielä...

Köyhä kun olen, ajaakohan bilteman 65-75Ah akku asiansa tossa? Kuitenkin alkuperäinen oli 42Ah...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
viiat
Viestit: 342
Liittynyt: 28.10.2004 16:16
Paikkakunta: Jkl

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja viiat »

Pelätty tuota käyntiin lähtemistä täälläkin. Tipo tosin lähti käyntiin joka aamu tuossa "siperianpakkasten" aikaan, nyt kun on hieman lauhtunut, niin pyörähtää lähes kuin palmun alta. Öljyt sitä 10w-40 max life litkua, olikohan valvolinen valmistetta. Tehostin tosin kiljuu minuutin pari, pitääpi tässä kait ne litkut sinnekkin uusia. Akku on osoittanut kokoajan kyykkäämisen merkkejä (joku vuosia vanha kiinalainen panneri), noilla kovemmilla pakkasilla virtaa riitti tosi vaivalloiseen pyörittämiseen kuten noilla Wellun videoilla. Aina se vaan käyntiin hörähti, sen saman parin kierroksen pyörityksen jälkeen niin kuin lämpösemmälläkin.
Ensi talveksi ajattelin räpellellä jotain tuommoista pellin alle: http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1000w" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla pitäisi saada pannu plussan puolelle hieman hätäisemmälläkin lämmittämisellä vähän tiukemmallakin kelillä. Vielä kun sais ton kiulun kuumaks jotenkin sisältäkin :lol:
Noista bilteman akuista oon kuulut paljon hyvää ja huonoa. Taisi ne takavuosina pärjätä jossain testissäkin.. Parhaimmillaan kestää moitteetta vuosia kovaa käyttöä, mutta pahimmillaan sitten kyykkää heti eka pakkasiin. Akkua katsellut tässä itsekkin, jos sitä sais vaikka sillä pois tuon valojen vilkkumisen ratijon tahtiin...
Mitä isompi vika, sitä isompi leka!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sanottiin noista bilteman perusakuista. 60Ah, ette kestä tyhjäksi purkautumista.
Kun ostin kuorma-auton se oli seissyt puoli talvea pihalla ja ties minkä ikäiset bilteman akut ihan tyhjät, ei syttynyt mitään valoa. Onko siitä nyt 3-4 vuotta ja samat akut on siinä edelleen.
Taitaa tosiaan olla ihan tuuripeliä, että millä reseptillä mitkäkin akut on satuttu kasaamaan. Itelle ei ole koskaan osunut akkua, joka olisi hajonnut alta neljän vuoden, samalla lailla pikkuhiljaa hiipuneet ja vaihtoon 6-8 vuoden iässä. Paitsi emännän auton NipponDenso joka kesti 17 vuotta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Minä kans akkuja kahtelin eilen, bilteman 74ah akku 99e, netistä vartan bluetop 75ah 89e.... Ei tarvi miettiä kumman ostaa.

Volvoon mahtuu 80ah kun tekee hieman tilaa. Bravoon taitaa tuo 75ah tehdä jo aika tiukkaa.


Viiat, Huikko laittoi volvoonsa tommosen TT-Thermon ja on erittäin tyytyväinen! Lämmittää koko vesijärjestelmän kauttaalttaan ja 2,5 kutosella oleva Volvokin lämpenee käynnistyksen jälkeen viiteen minuuttiin normaalilämpöön jos thermo ollut käytössä.

Ja se tehostin huutaa jokatapauksessa jo noilla siperiapakkasilla. Volvossa järjestelmä huuhdeltu jne, huutaa kuin viimeistä päivää.

Braavo alkaa jäähtymään maantiellä. Termari on kunnossa, mutta ilmeisesti 80km/h on niin taloudellinen nopeus, että pikkuhiljaa viisari laskee. Yksi ohitus periaatteella "kolmonen tupaan ja rajoittajaan", pomppaa lämmöt heti normaaliin. Pitää maski tukkia kokonaan tässä, loppukuusta pitäisi Kouvolaan lähteä ja jos kovia pakkasia on, en halua palella sisällä.


Porukka valittaa, olisi kiva kun olisi viikon -40. Kyllä minä saan nuo omat kinnerit tulille silloinkin, mutta vaginalaiset tajuaisivat vihdoin ettei se TDI/TFSI oli millään mittarilla kestävä kone. :lol:

Kummasti pakkasten aikaan töissä tuli jotain 10-20puhelua per päivä että joku vagina oksentanut öljyt mäelle.
Minkä huollan, sen korjaan...
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja jonik »

Punto käynnistyy aina, tosin akkuja on useampi :D
Kerran on (alkuperäinen?) 42ah vesiakku hyytynyt viikon seisonnan jälkeen, olisko ollut 2009 tai -10. Noh akku saunaan pariksi tunniksi ja taas mentiin. Sitten ostinkin suoraan kunnon akun eli 55ah YT Optiman, on muuten vieläkin täysin voimissaan veljen autossa :)
https://www.youtube.com/watch?v=zQCAFvTzJ5E" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Testasin muuten tuo aiemmin mainitsemani Bravon 65ah vartan akun.
Kahden minuutin rasitustestissä ei jännite tippunut alle 11,9 voltin, eli akku on todella lujassa iskussa. Vissiin startti menossa (haukkaa virtaa eikä pyöritä kunnolla)
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Fletch
GFF
Viestit: 86
Liittynyt: 12.07.2010 12:18
Paikkakunta: Tampere

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Fletch »

^Joskus Unossa startin puslat oli kuluneet niin soikeiksi että roottori otti staattoriin kiinni eikä jaksanut enää pyörittää kunnolla. Uudet puslat ja avot. Näinköhän uusia puslia saa startteihin enää mistään :roll:
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Sorville ei mikään ongelma.
Puslan reikä tulis olla sileä joten pylväskoneella vois tulla messinkitangosta? Vai teflontangosta, samoissa hinnoissa messingin kanssa pikaisella vilkaisulla ja teräs-teflon kuivana on parempi kuin messinki-teräs voideltuna. Nylon ei maksa oikeastaan mitään muttei taida kestää ja pa-teräs on vähän huonompi kuin messingillä. PE-teräs on tasoissa messinki-teräksen kanssa ja vois kestää.

Meni taas vähän pitkäks kun rupesin katselemaan noita.
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja 100D »

Esim. autovarustevaasa.fi myy puslia parilla eurolla, eiköhän niitä löytyne kaikista varaosaliikkeistä.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jos nyt puhutaan kollektoriakseli holkeista, niin kyllä nuita tulkut itsekkin kuluneita nähtyä. Yksi tuli korjattua sahaamalla kupariputkesta palasia ja työntämällä kuluneen holkin ja akselin väliin.

Kaverilla uusi startti käyttämättömänä hyllyssä. Pyytää siitä 50e joten eipä maksa vaivaa alkaa korjailemaan. Vaihtaminen on vain ihan just tasan annelista kuin voi olla.

Äsken -22°C ja kylmiltään käymään. Pyörittää kyllä laiskahkosti ja mittarivalot himmenee tosissaan, mutta läks kuitennin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Itsellä on dc-pihtimittari.
Latureita tullut testattua irti ja paikallaan, mutta samalla kertoo akusta paljon kun saa virran ja jännitteen mitattua. Sarttia vilkaissut vain kerran yhdessä vehkeessä kun ei jaksanut pyörittää kunnolla, virran määrä kertoo joko kontaktien olevan huonot (liian vähän virtaa) tai jonkin pistävän vastaan (paljon virtaa). Helppo ja nopea mitata tuolla. Tolta löytyi yksi piuhan liitin hapettuneena johdon kiinnityksestä (sukka päällä+kostetta+lämpöä joka kerta kun starttaa).
Vastaa Viestiin