FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Nokkien peräpäähän on helpoin tehdä merkit. Noin ainakin itse joskus tein. Sen automaattikiristimen kanssa kannattaa olla tarkkana. Joskus ropasin Mareaa johon oli 10 tkm sitten vaihdettu hihna, kiristin väärin laitettu ja olikohan pakonokka hypännyt hampaalla.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Juu. Lähinnä noissa kiilattomissa on se "ongelma", että ilman kampiakselin ja nokkien lukitusta alkaa jako "luistamaan" kuningaspulttia kiriessä.

Ai mistäkö tiedän... :oops:
Minkä huollan, sen korjaan...
sika
Viestit: 3
Liittynyt: 12.12.2015 18:21

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja sika »

Mul ois ongelmaa takalasin pyyhkijään/moottoriin liittyen. Autona on fiat stilo multiwagon 2004. Kuinka helvetin iso se tappi on, johon pyyhkijän pitäisi mennä? Ittellä siinä joku 10-13mm halkasijaltaan oleva tappi. Onko kenties edellisen pyyhkijän metallirinkula vai mitä. Yritelly googletella ja löytää kuvaa saman auton takapyyhkijän moottorin tapista mut ei löydy. Apuva
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sen tiedän että isällä oli tuollainen ja siinä on erikokoinen varsi kuin töpöperämallissa, ei löytynyt ainakaan Motonetista suoraan sopivaa sulkaa/vartta. Muistaakseni se osti Bravan/Bravon varren ja porasi siihen isomman reiän tms???
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
sika
Viestit: 3
Liittynyt: 12.12.2015 18:21

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja sika »

Ittekkin lueskelin, että bravan tappia oli porattu 8mm kokoon et meni multiwagoniin mut ei tohon tappiin kyllä 8mm saa millään.
Avatar
JaLLu
Viestit: 200
Liittynyt: 23.10.2007 21:39
Paikkakunta: Salo

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja JaLLu »

Tälläinen pikakyssäri, että osaako joku sanoa tämänkaltaisesta IAC venttiilin toiminnasta. Onko vain auki syöttämällä jännitettä ja normaalisti kiinni?

Kuva

*LINKKI Ebayhin*
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
Avatar
moonwolf
Viestit: 640
Liittynyt: 18.03.2007 15:04
Paikkakunta: Nokia

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja moonwolf »

mielestäni tuo aukeaa kun virta tulee sisään. tuotahan ohjataan jännitteellä.

Mitä suurempi luku sitä enemmän ilmaa ohittaa kaasuläpän ja toisinpäin mitä pienempi luku sitä vähemmän ilmaa ohittaa läpän. Varsinaisen tyhjäkäynnin säädön suorittaa ECM. Tässä säädetään minimi ilmamäärää.
Fiat 124 BC (Prokkis)
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
sika
Viestit: 3
Liittynyt: 12.12.2015 18:21

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja sika »

Viitaten vielä siihen takapyyhkijän tappiin, viittisikö joku multiwagonin omistaja mittauttaa, kuinka suuri se on halkasijaltaan, johon pyyhkijä menee.
finnjet
Viestit: 9
Liittynyt: 06.06.2015 13:17

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja finnjet »

Hellou-hellou-Hellou, where the cat?

Elikäs lauantaina olisi Brava 1.8 -00 airbag valon sammutus-operaatio, firman mukaan vika on kartturin anturissa, nooh penkin alta löysin pienen laatikon jossa 2-liitin ja 3-napainen liitin, yritän nyt juottaa (tietysti akun irroittamisen sekä 1h:n odotuksen jälkeen) liittimien ylitse hyppärit, koska noissa kuulemma ollut vikaa, eli vika ei olekaan itse "penkin alus-laatikossa", nooh nyt seikkailin netissä ja sieltä löytyi että perk#? penkissä on omat anturit jotka ilmoittaa pienen penkin-alus boxin kautta että onko matkustajaa eli aktivoidaanko matkustajankin airbag vaiko ei :(
Jollei juotokset auta, niin katselin että on olemassa viritelmää (vastus ja diodi) jolla huijataan/ohitetaan viallinen penkki-sensori.
Ei muuta mutta kaveri käytti autoaan liikkeessä peräti 2v.sitten ja veloitti uudesta anturista 385e ja kivat 2h:n duunit.

Olisiko täällä tietoa tuollaisesta adapterisa ja mihin kahteen nastaan se tulee ja mitenkä? jotain R:n arvoja löysin netistä mutta ihan kytkistä en löytänyt :(
Eikä tietenkään missään mainita että mitkä ovat passenger on-passenger off vastus-arvot johdoissa :(
Tuolille menee muistaakseni 2-johtoa jonnekkin sisälle ja boxista lähtee 3-piuhaa airbagin boxille.

helppiä kiitos!
Laitan infoa josko pelkillä jumppereilla homma toimii.

T.Reima
;)
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Fiat Bravo 80SX 1.2 16V -99.

Mikä on arvon kanssaharrastajilla ollut ns. "alaraja" lämpötilalle jossa 1.2 Bravx on vielä lähtenyt käymään?

Viimeyönä kävi täällä Jyväskylässä -30°C ja aamulla oli -28,9°C keittiön mittarissa kun lähdin Bravoa starttaamaan. Akkuna 65Ah Varta, joka on tosin kerran syväpurkautunut lämpimässä tallissa 2V:iin asti.

Pyöritti kyllä niin reippaasti mitä 10W-40 öljyillä voi pyörittää, yskähteli muutaman kerran ja sitten totesin että virta loppuu. Otin vaimon Volvon ja rupesin antamaan apuvirtaa. 35 minuuttia annoin apuvirtaa Bravolle ja kone pyöritti startilla edelleen jähmeästi, satunnaisia yskähdyksiä muttei käymään.

Kävin viemässä työkaverin työmaalle ja palasin takas. Lyötiin kaverin kans Bravo köyden päähän ja hinaten käymään. Heräs melkein heti ja sammui samointein. 50m ja heräs taas uudestaan sammuen samointein. Sitten meni kaverilla hermo ja hinasi melkoista kyytiä, käymään ja pysyi nipinnapin käynnissä ekat 10sekuntia kun kaasulla piti yli 2000rpm koneessa (helvetinmoinen ujellus, naputus, jollotus ja rykiminen), 10 sekunnin jälkeen alkoi käymään pätkien 2000rpm tyhjäkäynnillä. Siirsin samointein ajamalla kilometrin takaisin parkkiin, nyki ja pyki ensin kunnes veto tasaantui normaaliksi kylmänkoneen käynniksi.

Mietin tässä vain, että oireet ja käynti olivat tismalleen samanlaiset kuin kaasutinautolla jossa ei ole ryyppyä. Aivan kuin kone ei olisi saanut riittävän rikasta seosta käydäkseen hyvin kylmää.
-22,8°C lähti kuitenkin vielä pari kertaa pyöräyttämällä käyntiin.

Voiko tossa ruiskussa mukamas loppua kylmärikastukset jonnekkin -25 - -30 tuntumaan??
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

https://youtu.be/XdBY2hAteXw" onclick="window.open(this.href);return false;

Tossa vielä videota, aika selvä akun hyytyminen...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

wellu kirjoitti:https://youtu.be/XdBY2hAteXw

Tossa vielä videota, aika selvä akun hyytyminen...
Akun hyytyminen tai ei, minun mielestä kylmyydestä johtuen Moottorissa "paljon kitkaa", pyörintänopeus ei riitä/ei ole tarpeeksi tasainen ruiskulle ja sytytykselle. Siihen lisättynä kun startti antaa kaikkensa, heikko jännite jolloin kipinä heikko tai ei tule ollenkaan, aika hankala saada noin pienillä pyörityksillä käyntiin. Kun hinaamalla sait käyntiin, lämpötilasta johtuen öljy on jäykkää ja painetta paljon, saattaa hydrot rueta kantamaan. Kyllähän seos voi olla starttaustilanteessa vähän laihemmalla vähän tuossa pakkasessa, mutta ei jäänyt käynnistyminen minun mielestä siitä kiinni, lambda-korjaus menee päälle kunhan moottori käy ja saa vähän lämpöä.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Niinno sekin kävi mielessä ettei startto jaksa pyörittää (alhainen teho) riittävän nopeasti vaikka apuvirtaa työnnettiinkin se 30 minuuttia.
Kyllähäm se myrkkyä koneelle on. Äli ne äänetkin semmoista "lastu lentää" -luokkaa että säälitti perkele..
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
savijo
Viestit: 208
Liittynyt: 09.12.2005 13:30
Paikkakunta: Toijala

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja savijo »

Fiat Ducato 2.3 multijetti vm. 2007 on pelannut pakkaset muuten moitteetta, mutta ulisee kylmästartissa hetken aikaa.

Oliskohan ohjaustehostin? Punaiset liemet siellä näyttää olevan, kelpaisikohan sille Valvolinen ohjaustehostin litku. Sillä ainakin ulinat on muista loppunut.
Viime talvelta en muista mitään ylimääräisiä ääniä?

Kokeilin eilen aamuna -28 asteesta lähti nätisti käymään ilman webastoakin.
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Punto 60 (1-pisteruisku) ainakin käynnistyi ongelmitta -34°C:ssa ilman lämmityksiä. Samoin 8v-Thema useampiakin kertoja, kun lohkolämmitin oli hajalla. -38°C:ssa Prisma piti hinata käyntiin, kun akusta ei saanut voimaa pyörittämään konetta. Aikoinaan 80-luvun ennätyspakkasten aikaan perheessä oli -81 Citroën Visa, jossa ei ollut lohkolämmitintä ollenkaan. Sen muistan, että nelosella alkavissa pakkaslukemissa käyntiääni oli aluksi ruma ja jousitus narisi ja parkui kuopissa, mutta käyntiin se patonki vain lähti aina säässä kuin säässä. Eihän nuo nyt mitenkään hyvää tee koneelle, mutta käyttöönhän nämä on tarkoitettu...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin