FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Kuudr
Viestit: 1
Liittynyt: 08.05.2019 14:21

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Kuudr »

Olisiko kellään vinkkiä 2003vm Punton radion vaihtoon?

Isäpappa meni tuollaisen ostamaan ja mankka ei sammu kun avaimesta kääntää virrat pois. Kokeilin toisella radiolla ja sama homma.

Tässä hetken selvittäneenä olen jotenkin perillä mistä asia johtuu ja eng. Kielinen ohjekin tämän korjaukseen löytyy, ongelma on se että tässä ohjeessa on aivan erilainen johtosarja kun kys autossa. Tässä on "kaksiosainen" musta iso liitin ja ohjeessa taisi olla valkoinen ja musta.

Kuitenkin, sen verran katselin mittarilla että tuohon iso liittimeen tulee virtaa kahdesta piuhasta auton ollessa sammuksissa, punamusta ja punavalkoinen johto.

En kuitenkaan uskaltanut lähteä mitään omia viritelmiä tekemään vaan kysyisin että osaako joku auttaa tämän ongelman kanssa? Eli että mankan saisi niin että se sammuisi kun virtalukosta vääntää virrat pois :D
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja hankala »

Mulla 2002 puntossa ainakin se on asennettu tehtaalta jo niin ettei sammu autoa sammuttaessa.
Varmaan siksi että on sitten siellä tien poskessa mukavampaa tonkia konehuonetta kun radio kuitenkin toimii :lol: :lol: :lol:
Kaikki on aina vaikeeta!
Jokine
Viestit: 3
Liittynyt: 18.01.2019 18:02

PO141 lambdan vikakoodi?

Viesti Kirjoittaja Jokine »

Moro tietäjille..
Koitin etsiä murheeseeni tietoa täältä, mutta ei natsannut niin laitan kysyen. Eli auto on 2007 1.2 8v Punto ja tänään käynnistäessä auton jäi moottorin vikavalo palamaan. Vikakoodi on PO141, Lambdatunnistimen lämmittimen virtapiiri (lohko 1, tunnistin 2). Mittasin molempien lambdojen valkoiset piuhat ja molemmissa oli 13 ohmia eli 156 wattia arvot. Eli molempien vastukset on identtiset.. ainakin mittarin mukaan. Auto käy hyvin jnejne. Onko kellään tietoa, että missä voisi olla vika? Voisiko toisen lambdan sulake olla mennyttä ja missä mahdollisesti se on? Katselin sulakeboxia, mutta en saanut selvää mikä se mahtaa olla. Auto kävi katsastuksessa viikko sitten ja mitään ongelmia ei silloin ollut. Tämä tuli kun sormia napsauttamalla. Niin ja koodia ei pysty poistamaan.

Kiitoksia jo etukäteen..
Norppa
Viestit: 23
Liittynyt: 29.11.2018 15:13
Paikkakunta: Oulu

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Norppa »

Kuudr kirjoitti:Olisiko kellään vinkkiä 2003vm Punton radion vaihtoon?

Isäpappa meni tuollaisen ostamaan ja mankka ei sammu kun avaimesta kääntää virrat pois. Kokeilin toisella radiolla ja sama homma.

Tässä hetken selvittäneenä olen jotenkin perillä mistä asia johtuu ja eng. Kielinen ohjekin tämän korjaukseen löytyy, ongelma on se että tässä ohjeessa on aivan erilainen johtosarja kun kys autossa. Tässä on "kaksiosainen" musta iso liitin ja ohjeessa taisi olla valkoinen ja musta.

Kuitenkin, sen verran katselin mittarilla että tuohon iso liittimeen tulee virtaa kahdesta piuhasta auton ollessa sammuksissa, punamusta ja punavalkoinen johto.

En kuitenkaan uskaltanut lähteä mitään omia viritelmiä tekemään vaan kysyisin että osaako joku auttaa tämän ongelman kanssa? Eli että mankan saisi niin että se sammuisi kun virtalukosta vääntää virrat pois :D
Itsellä GP:ssä mankanvaihdoksessa sama vika. Liittimeen tulee jatkuva virta (joka pitää mm. radionakavat muistissa), sekä ACC-virta (joka käynnistää soittimen kun virrat kytketään). Nämä kun vaihtaa liittimestä keskenään niin mankkakin käynnistyy ja sammuu virta-avaimella. En muista Fiatin johtosarjan värejä, mutta yleensä ovat punainen ja keltainen (ainakin saksalaisissa autoissa keltainen jatkuva virta ja punainen ACC-virta). Tuo on kuitenkin helppo yleismittarilla selvittää. Liittimestä saa pienellä talttapäämeisselillä liitospinnit irti ja vaihdettua näiden paikat ristiin. Joissakin johtosarjoissa on abico-malliset pikaliittimet niiden vaihtamiseen.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Äiteen punto alkoi tuossa käymään todella häiriintyneesti vajailla (1.2/8V) ja hävitti kaikki nesteet 5km matkalla (öljyä litran, vettä kaiken).

Kannentiivistettä epäilin heti, pöllytti sinistä kun laittoi käymään.

Nostin tuossa hatun pois ja perinteinen 1:n ja 4:n liekkirengas vuotanut ilmeisesti hetkenaikaa, ykkönen sitten pettänyt pahemmin, mutta nelonen oli aika karstainen ja pakoventtiilistä puuttui palanen.

Käänsin kannen ylösalaisin ja huomasin pari asiaa. Ensinnäkin imukanavien viimeistely oli aivan järkyttävä. Millälie jalkaraspilla raavittu kanavan alku, helvetin syvillä ja karheilla urilla todella epämääräinen vingutusmuoto. Kukaan tee edes päissään pyöreästä kanavasta tommosta perkeleen perunapeltoa, jonka muoto on jotain sieraimen ja kananmunan välimaastosta. Vingutin viilalla ja hiomapaperilla muodon niin pyöreäksi ja jouhevaksi (ne hirveät purseet ja puolen sentin pahkurat pois) kuin pystyi, täydellistä ei saa koska loppuu tiivistepinnalta materiaali kesken. Tietääkseni moottori on avaamaton.

Mutta huomasin myös, että nelosen imukanavasta (ennen viilailuja) valui öljyä aika reippaasti. Ilmeisesti venttiiliohjurin kumi irronnut kokonaan, muut oli kuivia.

Voiko tuo kumin irtoaminen ja vuotanut öljy aiheuttaa niin rajun karstaantumisen että seurauksena on venttiilin palaminen? Kuitenkaan mitenkään hirveän karstainen se sylinteri ei ollut. FIREssähän tosin nostajat "uivat öljyssä", joten vuoto on voinut olla reilukin viimeaikoina. Palaneita venttiileitä nähnyt karstoittuneissa moottoreissa ennenkin, mutta ovat olleet sitten aivan ummessa karstasta.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Käsittääkseni noihin koneisiin ei paljon ihmiskäsi ole tehtaalla koskenut, vaan manuaalinen työskentely niiden kanssa pidetään mahdollisimman vähissä. Kanavia ei siis paljon tehtaalla viimeistellä, ja kone on suunniteltu antamaan ilmoitetut suoritusarvot ulos semmoisena. Erityisen korkeaviritteinenhän tuo 8v ei ole, joten kuppaisemmallakin kanavalla pärjää. Nämähän on tarkoitus saada valmistettua ja myytyä halvalla. Epäilenkin, ettei kanavan vinguttelu juuri anna mitattavissa olevaa muutosta, tuntuvasta puhumattakaan, jos mitään muuta ei koneesta muuteta.

Venttiilivikaan epäilisin alkusyyksi ennemminkin liian pientä välystä. Vaikka näissä niihin harvoin tarvitsee koskea, niin joskus kuitenkin. Ja yleensä se jää tekemättä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Luigi kirjoitti:Käsittääkseni noihin koneisiin ei paljon ihmiskäsi ole tehtaalla koskenut, vaan manuaalinen työskentely niiden kanssa pidetään mahdollisimman vähissä. Kanavia ei siis paljon tehtaalla viimeistellä, ja kone on suunniteltu antamaan ilmoitetut suoritusarvot ulos semmoisena. Erityisen korkeaviritteinenhän tuo 8v ei ole, joten kuppaisemmallakin kanavalla pärjää. Nämähän on tarkoitus saada valmistettua ja myytyä halvalla. Epäilenkin, ettei kanavan vinguttelu juuri anna mitattavissa olevaa muutosta, tuntuvasta puhumattakaan, jos mitään muuta ei koneesta muuteta.

Venttiilivikaan epäilisin alkusyyksi ennemminkin liian pientä välystä. Vaikka näissä niihin harvoin tarvitsee koskea, niin joskus kuitenkin. Ja yleensä se jää tekemättä.
Totta muuten.
Semmonen tuli tuossa saunassa itelle mieleen, että esim. lohjennut teräpala koneistuksessa voisi aiheuttaa moisen pinnan. En itsekkään usko tuon näkyvän missään, mutta oli niin kamalan näköinen että pakko se oli siistiä. Esim. nelosen suutinpotero oli päästään semmonen pyöreähkö rappu ja kumpu.

Täytyypäs heti huomenna tuo välys tarkistaa, niin tietää sitten koneistamolla vaihdella lätkiä.

Näin ne perusasiatkin unohtuu kun ei päivittäin tee (tähän iso naamapalmu).
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nyt tarvis kiireellisesti jelppivä.

Kansi menossa kiinni, mutta momentit jne hukassa.

Eli Fiat Punto 60 vm. 2000

Neljästi tommoseen kannen vaihtanut ja täällä kysellyt ennenkin, muttei haulla löytynyt.
Minkä huollan, sen korjaan...
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Kannenpultit:

20Nm
30Nm
90⁰
90⁰

Autodatan mukaan
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
torniojaws
Viestit: 15
Liittynyt: 09.04.2019 17:38
Paikkakunta: Espoo

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja torniojaws »

Millainen mutteri tulee Grande Punto 2008 1.2 iskarin yläpäähän, kun Sachsin iskareiden mukana tuli vain yksi mutteri per iskari ja asennukseen tarvii kaksi - toinen iskariin ja toinen jousilautasen päälle. Käsittääkseni tuo iskarin mukana tullut jää sinne iskarin puolelle.Koko on M12, mutta käykö siihen ihan mikä vain mutteri, vai onko jotain erityisvahvoja/tyyppisiä - laippamutteri, erikoisteräs, tjsp?
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja jarikin »

torniojaws kirjoitti:Millainen mutteri tulee Grande Punto 2008 1.2 iskarin yläpäähän, kun Sachsin iskareiden mukana tuli vain yksi mutteri per iskari ja asennukseen tarvii kaksi - toinen iskariin ja toinen jousilautasen päälle. Käsittääkseni tuo iskarin mukana tullut jää sinne iskarin puolelle.Koko on M12, mutta käykö siihen ihan mikä vain mutteri, vai onko jotain erityisvahvoja/tyyppisiä - laippamutteri, erikoisteräs, tjsp?
Eiks sitä vanhaa mutteria voi käyttää? Kunhan kierre on sama, niin kyllä kai voi laittaa mutterin kun mutterin. Toisinaan iskarin päässä voi olla tiheä kierre.
torniojaws
Viestit: 15
Liittynyt: 09.04.2019 17:38
Paikkakunta: Espoo

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja torniojaws »

jarikin kirjoitti:
torniojaws kirjoitti:Millainen mutteri tulee Grande Punto 2008 1.2 iskarin yläpäähän, kun Sachsin iskareiden mukana tuli vain yksi mutteri per iskari ja asennukseen tarvii kaksi - toinen iskariin ja toinen jousilautasen päälle. Käsittääkseni tuo iskarin mukana tullut jää sinne iskarin puolelle.Koko on M12, mutta käykö siihen ihan mikä vain mutteri, vai onko jotain erityisvahvoja/tyyppisiä - laippamutteri, erikoisteräs, tjsp?
Eiks sitä vanhaa mutteria voi käyttää? Kunhan kierre on sama, niin kyllä kai voi laittaa mutterin kun mutterin. Toisinaan iskarin päässä voi olla tiheä kierre.
Kuulin huhuja, että siinä jokin erikoismutteri, jossa on jokin lisäosa/uloke.
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Omaani vaihdoin kybin etuiskarit ja yksi nyloc mutteri niissäkin tuli mukana.

Kasasin iskarin yläpään vanhalla mutterilla ja iskarin mukana tulleen laitoin päällimmäiseksi sen lätkän päälle joka pitää iskaripaketin kiinni autossa. Näin mä olen aina tehnyt, kun vastaavanlaisia iskarirakenteita on tullut vastan.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Lankyra
Viestit: 210
Liittynyt: 15.12.2005 10:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Lankyra »

Terve

Tuli ropailtua Puntoon(mk2) etujarrut, mutta yksi jarrusatulan pultti meni ja hävisi johonkin. Joku kaks tuntia etittiin mutta ei löytynyt. Ei Alfoistakaan löytynyt samanlaista, joten jarrut on nyt toiselta puolelta vain yhdellä pultilla kiinni.

Mistähän tuota pulttia voisi metsästää?
17mm on pultin pää ja eräs tuttu arveli että on varmaan m12x1.25, pituus ehkä jtn 4 cm. Sen tiiän että motoneteistä ja biltemoista on ihan turha mennä kysymään. Ei löytynyt siinä ropatessa työntömittaakaan että ois voinut mittailla sen.

Oisko jollai puntonromuja mistä voisi myydä mulle pultin? Tai jos joku tietäisi tuon pultin tarkan koon niin ei tarvitsisi irroittaa autosta malliks/mitattavaksi.

Edit: Jahas. Pultti ilmeisesti M10x1.25. Semmosta sitten metästeleen jostakin jos ei kellään ole myydä miljoonalaatikosta?
---Viiat Brava 1.6 jotakin---
---Hiljaa hyvä tulee---
torniojaws
Viestit: 15
Liittynyt: 09.04.2019 17:38
Paikkakunta: Espoo

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja torniojaws »

Lankyra kirjoitti:Tuli ropailtua Puntoon(mk2) etujarrut, mutta yksi jarrusatulan pultti meni ja hävisi johonkin. Joku kaks tuntia etittiin mutta ei löytynyt. Ei Alfoistakaan löytynyt samanlaista, joten jarrut on nyt toiselta puolelta vain yhdellä pultilla kiinni.

Mistähän tuota pulttia voisi metsästää?

Edit: Jahas. Pultti ilmeisesti M10x1.25. Semmosta sitten metästeleen jostakin jos ei kellään ole myydä miljoonalaatikosta?
Osanumero lienee 46417116, numero 8 tässä:
https://fiat.7zap.com/en/fpun/1n/188230 ... 17s00+1-0/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin