FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joo.
Lähdin äsken vaihtamaan polttimoita ja koska joku perkeleen persereikä on tehnyt kuskin umpiolle patentin (lamppua pitävä rautalanka puuttuu) enkä osannut arvata sammuttaa valoja ensin, kuului helvetin kova POKS, lamppu pamahti paskaksi ja sain käsille kunnon tärskyn.

Nyt ei syty kuskin puolella enään parkki eikä ajovalo. Sulake ok, pitkät ok, vänkärin puoli ok....


Mikä hajos?
Minkä huollan, sen korjaan...
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja A Bart »

wellu kirjoitti:Joo.
Lähdin äsken vaihtamaan polttimoita ja koska joku perkeleen persereikä on tehnyt kuskin umpiolle patentin (lamppua pitävä rautalanka puuttuu) enkä osannut arvata sammuttaa valoja ensin, kuului helvetin kova POKS, lamppu pamahti paskaksi ja sain käsille kunnon tärskyn.

Nyt ei syty kuskin puolella enään parkki eikä ajovalo. Sulake ok, pitkät ok, vänkärin puoli ok....


Mikä hajos?
Noó ainakaan ei taida kyseessä olla italiaano, kun yleensä takavalo ja etuparkki palaa ristiin.
Ja jos piuhasta saa tärskyn lienee kyseessä xenon poilttimot?
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

A Bart kirjoitti:
wellu kirjoitti:Joo.
Lähdin äsken vaihtamaan polttimoita ja koska joku perkeleen persereikä on tehnyt kuskin umpiolle patentin (lamppua pitävä rautalanka puuttuu) enkä osannut arvata sammuttaa valoja ensin, kuului helvetin kova POKS, lamppu pamahti paskaksi ja sain käsille kunnon tärskyn.

Nyt ei syty kuskin puolella enään parkki eikä ajovalo. Sulake ok, pitkät ok, vänkärin puoli ok....


Mikä hajos?
Noó ainakaan ei taida kyseessä olla italiaano, kun yleensä takavalo ja etuparkki palaa ristiin.
Ja jos piuhasta saa tärskyn lienee kyseessä xenon poilttimot?
Fiat Punto 60 vm 2001.

Vika selvisi kun alkoi valoisassa tutkimaan. Umpion sisälle oli jo joskus kauan sitten vaihdettu lyhyen polttimon liitin ja 10cm johtoja. Tutkin niitä ja jatkoliitos oli ok, mutta polttimon kanta sulanut aivan paskaksi.

Uutta liitintä ei ollut (vanhan läpi tuli putsailun jälkeen 6-8V), niin nyppäsin johdot poikki ja laitoin abikot tilalle. Nyt palaa kirkkaasti.

Ilmeisesti polttimo oli jotenkin kiilautuneena paikoilleen ja poksahti kun yritin sitä jännitteisenä irroittaa, virtapiikki poksauttu parkkipolttimon ja poksahtava polttimo "löi käsille". Kyseessä siis H7 12V.


Aika rimpulat nuo johdot tässä(kin) tuolla umpiossa. Niinhän nuo kaikissa "nykyautoissa".
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Taas sama potilas kuin yllä.

Oireet:
- Ei lähde käyntiin ilman kaasua. Hörähtää ja sammuu, mutta hetken kun pitää kaasulla käynnissä, jää nätille tyhjäkäynnille.
- Pyörii rikkaalla (haisee ja pölläyttää mustaa)
- Moottorin vikavalo (ja ratin, ABS:n sekä jarrujen) ja mittaristo vilkkuu

MES:lla katsoin moottorin vikakoodeja, sieltä löytyi seuraavaa:
- Cylinder misfire (generic)
- Fan 1st speed
- Speed sensor signal lost

Ensimmäiset kaksi saa nollattua, mutta tulevat heti startissa takas. Kone pyörii semmoista 750-800rpm tasaisesti. Lambda 1 closed loop tilassa (jännite 0.2-1V) ja ilmoittaa rikas/laiha kuten kuuluu. Tila OK.
Lambda 2 "open loop" ja jännite 0.6-0.8V.

Ideoita kellään? Minusta jotenkin vaikuttaa omituiselta sähkövialta. Kun esim. Ohjaustehostimen vikavalo palaa (tätä en pääse lukemaan) mutta tehostin toimii. Samoin mittaristo vilkkuu, välillä ei vilku.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

aika heikko ehdotus, mutta kaikenlaisen vilkkumisilmoittelun olisin näppituntumalta yhdistänyt väylävikaan. Menikö ajovaloille myös väylää, vai oliko korkeusmoottorit sivuhaaralaitteita, mikä sellaisen nimi nyt olikaan. Kumminkin onhan niitten johdot kiinni ja kunnossa.

Uutena näissä oli hävyttömän paljon väylävikaa, tai sellaisena ainakin Delta niitä korjaili kun vaihteli randomina mittaristoja ja ohjausyksikköjä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:aika heikko ehdotus, mutta kaikenlaisen vilkkumisilmoittelun olisin näppituntumalta yhdistänyt väylävikaan. Menikö ajovaloille myös väylää, vai oliko korkeusmoottorit sivuhaaralaitteita, mikä sellaisen nimi nyt olikaan. Kumminkin onhan niitten johdot kiinni ja kunnossa.

Uutena näissä oli hävyttömän paljon väylävikaa, tai sellaisena ainakin Delta niitä korjaili kun vaihteli randomina mittaristoja ja ohjausyksikköjä.
Eikös tuossa jokin puoliväylä ole.

Toisen ajovaloumpion korkeudensäätömoottori on irti, voisiko muka se sekoittaa koko systeemin kokonaan?


Todella paskamaisia vikoja ettiä tuommoiset. Esimerkiksi miksiei lähde kunnolla käymään, vaikka tyhjäkäynnin säätö toimii.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Isola »

Minä kun en noista väylävioista (?) ymmärrä mitään, niin tyrkytän sitä ilmeisintä: laturin, akun ja moottorin ECUn yhteys? Tuossa on sellainen vieno sähkönpuutteen vivahde, jonka taustalla voi tosin hyvinkin olla toinen ongelma sytytyksessä tai ruiskutuksessa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Isola kirjoitti:Minä kun en noista väylävioista (?) ymmärrä mitään, niin tyrkytän sitä ilmeisintä: laturin, akun ja moottorin ECUn yhteys? Tuossa on sellainen vieno sähkönpuutteen vivahde, jonka taustalla voi tosin hyvinkin olla toinen ongelma sytytyksessä tai ruiskutuksessa.
Jotenkin tämmöistä epäilen itsekkin.

Muistelisin jossain joko nähneeni kuvan tai toteutuksen, jossa ECUn kiinnityspultin alta on musta johto auton rintapeltiin (lisämaa). Tuota ei ainakaan potilaasta löydy.

ECUn jännite on siinä 13.2-13.4V auto käydessä. Virrat päällä moottori sammuksissa 11.8V ja startin hetkellä alle 11V. Akku pitää hyvin virtansa ja laturi lataa, niissä ei vika ole.

Mutta jotenkin itsellänikin tulee ensimmäisenä mieleen jokin typeränpuoleinen maavika. Onko näissä olemassa jotain maapistettä, joka liittyisi "kaikkeen"? Eli lähinnä mietin tuon mittariston ja ECUn toiminnan yhteyttä.


Autollahan siis voi ajaa ihan hienosti. Pyörii vain hiukan rikkaalla ja nuo kuvailemani ongelmat. Edelleen ei myöskään ole lämmin, mutta se vika on muualla kuin elektroniikassa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja väisänen »

60 punto on kuuluisa miss firestään.
En ole vielä pajalla nähnyt yhtään puntoa missä ei olisi ko vikakoodia.
Tulpanjohdot ja tulpat olen näistä ekaksi vaihtanut mutta yleensä turhaan vikakoodin kannalta.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti:60 punto on kuuluisa miss firestään.
En ole vielä pajalla nähnyt yhtään puntoa missä ei olisi ko vikakoodia.
Tulpanjohdot ja tulpat olen näistä ekaksi vaihtanut mutta yleensä turhaan vikakoodin kannalta.
Taitaa olla kaikissa 2000-luvun alun (oliko euro4?) fiateissa tuo ja eikös siitä ollut Trafin erikoispäätös leimallakin, ettei estä leiman saantia? Johdot ja tulpat on vaihdettu viimekesän kansiremontin yhteydessä. Puolien latausajat ovat MES:in mukaan 2.6/2.8ms tyhjäkäynnillä ja kun kaasun painaa nopeasti pohjaan, niin ennenkuin moottori ehtii ottamaan kierroksia, käy latausajat 3.1/3.2ms. Kierroksilla pyörii 2.3/2.4ms.

Eilen tosiaan "opittujen" nollaus ja uudelleen calibrointi (proseduuri, kun huudatetaan kierroksille jne).

Sehän tässä vain on, kun on leima tulossa ja mittaristo täynä punaisia- ja keltaisia valoja. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Luigi »

wellu kirjoitti: Mutta jotenkin itsellänikin tulee ensimmäisenä mieleen jokin typeränpuoleinen maavika. Onko näissä olemassa jotain maapistettä, joka liittyisi "kaikkeen"? Eli lähinnä mietin tuon mittariston ja ECUn toiminnan yhteyttä.
No akun, korin ja koneen välinen kaapeli nyt ainakin. Virran puutetta nuo oireet vähän vihjaa, ja kenties virran kulkua väärää reittiä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Nipa »

1.5 Regatan kaasari on asentumassa murtolukuun. Miten merkityt letkuyhteet kytketään? Vanhassa ei ole kuin bensalle meno ja paluu. Sekä ryypylle jäähdytinlitku.
Liitteet
20190308_160344.jpg
20190308_160344.jpg (170.55 KiB) Katsottu 2537 kertaa
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nipa kirjoitti:1.5 Regatan kaasari on asentumassa murtolukuun. Miten merkityt letkuyhteet kytketään? Vanhassa ei ole kuin bensalle meno ja paluu. Sekä ryypylle jäähdytinlitku.
Näyttää samalta, kuin 60S unon kaasutin.

Kuva on hiukan huono ja muistikin alkaa hälvetä, mutta käsittääkseni tuo päälimmäinen iso kalvo olisi tyhjäkäynnin "apustaja", ettei stumppaa niin herkästi kierroksilta tyhjäkäynnille laskiessa.

Tuo, missä on punainen tulppa, liekkö jopa kaasuttimen laipan vedenkierto? Näin jotenkin kummittelisi mieli, että moinen olisi Uunossa ollut.
Minkä huollan, sen korjaan...
pokemonjedi
Viestit: 48
Liittynyt: 31.10.2018 20:31

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja pokemonjedi »

onko muilla diesel katti sulanut? fiat huolto ehdotti katti olisi hajonnut (kenno sulanut tai tukossa)

oireina:
ajossa sammuu.
nykii ajossa 1700-2100rpm alle 1500 toimii normaalisti ja 2200-> toimii normaalisti
välillä käynnistys vaikeuksia kun on sammunut ajossa.
käyntiin lähtee normaalisti kun on sammunut ja kierroksia ottaa normaalisti mutta liikkeelle lähtö ei onnistu sammuu

lambdan vaihdoin juuri tänään
nafta filtteri vaihdettu 3kk sitten
suuttimet tarkistettu 1.5kk ettei ole ohivuotoa
uusi ilmanmassa mittari laitettu 1.5kk sitten

ja vikakoodit ennen lambdan vaihtoa
p1131
p2626
p2a00
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ilmeisesti jokin Fiat kyseessä Commonrail systeemillä.

Mää näistä tiedä, mutta mitenkähän oirehtii jos ei siirtopumppu toimi tankissa. Onkohan korkeapainepumppu kuinka "imevää" mallia. Toisaalta jos on suodatin vaihdettu, niin kai se siirtopumppu toimi että sai ilmattua.

Kai se ensinnä pitäisi ohjelmalla katsoa ajossa polttoainepaineita ja sen sellaisia. Toisaalta minkälainen lie jakopää, kun oireet sopisi myös hampaalla hypänneeseen jakopäähän.

Vikakoodit vois joku viitseliäämpi suomentaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin