FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 19.05.2018 19:28

1.2/8V FIRE (punto).

Kuinka herkästi polttaa kannentiivisteen kuumentuessaan?

Isällä hirtti flekti ja kahdesti pääsi mittari käymään punaisella. Termostaatti jumiutui tästä ja kolmannen kerran kävi mittari noin 2 minuuttia tapissaan, mutta ajamalla jäähtyi. Termostaatti oli täynä mössöä.


Termari nyt vaihdettu, mutta vähän huonosti ilmaantuu (lorisee)... Paikallaan alkaa nostamaan lämpöjä eikä kauaa puhalla kuumaa. Yritin ilmata mahd. Hyvin, mutta tasamaalla vähän hankalaa.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3782
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Luigi » 20.05.2018 13:24

Riippuu varmaan tiivisteestäkin. Payenin tiiviste VHT:n Copper gasket cementillä asennettuna kesti reippaan kuumenemisen ja on edelleen vuosia myöhemmin käytössä. Tuossa mainitussa tapauksessa pahvi on tainnut mennä. Ehkä jo aiemmin, moska termostaatissa saattoi olla öljyjätettä.

8v:n pahviremontti on niin helppo ja halpa, että kovin paljoa tuosta ei tarvitse edes harmistua.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7855
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 20.05.2018 16:50

Kyseinen auto on seissyt 2v jonka aikana siihen vaihdettu moottori. Voi siis olla vanhan moottorin öljyjä kierrossa.


Nyt 50km:n lenkin aikana ei nostanut lämpöjä, mutta jos korkin avaa, tulee vejet pihalle.


Ei se vaikea olekkaan. Imusarjan irroitus varmaan vaikein, kun on ahdas. Päivän homma irroitus, oikaisu, kiinnitys.


Miettinyt tässä, pitäisiköhän viritellä ihan perinteinen paisari tuohon. On niin susi systeemi tuo paisari syylärin päässä...
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3782
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja saquzi » 28.05.2018 08:11

Millanenhan puristussuhde tossa pysty 1600tc koneessa on, pidempi iskuisessa? Tuli ahdettua moinen ja paineet mietityttää.
saquzi
 
Viestit: 20
Liittynyt: 13.07.2014 19:34

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Vode131 » 28.05.2018 09:10

Mitä sillä tiedolla teet? Onko sinulla jotkut valmiit säädöt / ahtopainerajat olemassa jos puristussuhde on esim. 8,5 - 9 - 9,5 - 10?
1100 R
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
http://vode131.kuvat.fi/#/
Avatar
Vode131
GFF
 
Viestit: 1530
Liittynyt: 25.02.2003 16:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja saquzi » 28.05.2018 09:46

Mietin paljonko uskaltaa laittaa ahtopainetta. Vakio rempattu moottori vakio osilla... kovat kannenpultit ajattelin laittaa kun löytyy hyllystä. Polttoaineena toki e85
saquzi
 
Viestit: 20
Liittynyt: 13.07.2014 19:34

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Vode131 » 28.05.2018 15:01

Vakiossahan voidaan olettaa olevan noin 9 puristussuhde, että laita ahtoja sen mukaan. Kerro toki täällä minkälaiseen ahtopaineeseen päädyit ja miten sen selvitit.
1100 R
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
http://vode131.kuvat.fi/#/
Avatar
Vode131
GFF
 
Viestit: 1530
Liittynyt: 25.02.2003 16:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 03.06.2018 19:18

Fiat Punto 60 2004.

Mahtuuko öljypohjan irroittamaan irroittamatta pakosarjaa? Katalysaattorihan on pakosarjassa ja alkukäyrä menee öljypohjan ali.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3782
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja väisänen » 03.06.2018 20:48

saquzi kirjoitti:Mietin paljonko uskaltaa laittaa ahtopainetta. Vakio rempattu moottori vakio osilla... kovat kannenpultit ajattelin laittaa kun löytyy hyllystä. Polttoaineena toki e85


Jos laitat e85 polttoainetta 100% saat ahtaa ilman nakuja varmasti sen mitä ahdin antaa.
Muuten 98 bensallakin nämä pattimännät sietää noin 0.2 ahtoja ilman välijäähyä.
Kuulokkeet päähän ja kuuntelemaan jos epäilyttää. Toki sitten niinkin että kovemmilla ahdoilla pienempikin sirinä tappaa nopeasti.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma

-Yamaha L-jetronikilla
Avatar
väisänen
 
Viestit: 3603
Liittynyt: 11.03.2006 20:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 04.06.2018 11:42

wellu kirjoitti:Fiat Punto 60 2004.

Mahtuuko öljypohjan irroittamaan irroittamatta pakosarjaa? Katalysaattorihan on pakosarjassa ja alkukäyrä menee öljypohjan ali.

Tämän lisäksi kysytään vielä, että eikös pidäkkin öljypohjassa olla 1.2:ssa firessä tiiviste?

Kovasti auton omistaja väittää, että tiivisteliima riittää. Ei oikeasti huvittaisi kokeilla kenttäolosuhteissa.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3782
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja GreenThing » 04.06.2018 11:50

wellu kirjoitti:
wellu kirjoitti:Fiat Punto 60 2004.

Mahtuuko öljypohjan irroittamaan irroittamatta pakosarjaa? Katalysaattorihan on pakosarjassa ja alkukäyrä menee öljypohjan ali.

Tämän lisäksi kysytään vielä, että eikös pidäkkin öljypohjassa olla 1.2:ssa firessä tiiviste?

Kovasti auton omistaja väittää, että tiivisteliima riittää. Ei oikeasti huvittaisi kokeilla kenttäolosuhteissa.

Eipä taida olla tiivistettä.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
GreenThing
GFF
 
Viestit: 2382
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 04.06.2018 11:59

GreenThing kirjoitti:
wellu kirjoitti:
wellu kirjoitti:Fiat Punto 60 2004.

Mahtuuko öljypohjan irroittamaan irroittamatta pakosarjaa? Katalysaattorihan on pakosarjassa ja alkukäyrä menee öljypohjan ali.

Tämän lisäksi kysytään vielä, että eikös pidäkkin öljypohjassa olla 1.2:ssa firessä tiiviste?

Kovasti auton omistaja väittää, että tiivisteliima riittää. Ei oikeasti huvittaisi kokeilla kenttäolosuhteissa.

Eipä taida olla tiivistettä.

Okei, no sitten uskaltaa kokeilla, onneksi on laadukasta liimaa.

Epäilen kuitenkin, ettei mahdu öljypohja pois ottamatta putkea edestä? Ehkä sen 3-4cm tulee alaspäin, mutta sitten pitäisi sivulle siirtää, jolloin imujalka törmää loiskelevyyn.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3782
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 06.06.2018 20:33

Fiat punto 60 2004

Onko kannen yms pultit vielä ihan pultit vai ribet?

Voiko pultit uusia, vai kannattaako uusia?
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3782
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 21.06.2018 21:12

wellu kirjoitti:Fiat punto 60 2004

Onko kannen yms pultit vielä ihan pultit vai ribet?

Voiko pultit uusia, vai kannattaako uusia?

?
Kysytääs vielä vaikka tuskin kukaan tätä lukee... :lol:

Yläpään tiivistesarja tuli, tiiviste on peltinen.

Kannattaako käyttää tuota peltistä tiivistettä, vai voiko/kannattaako vaihtaa massatiiviste tilalle? Kuullut huonoa peltitiipareista, eikös ne pitäisi vähintään liimata?

Kyseessä tosiaan 2004 vuoden 1242cc 8valve FIRE.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3782
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Jarkko » 21.06.2018 21:25

Pultit:
https://spareto.com/products/hbs052-bol ... inder-head

Jos peltinen alkuperäisenä (09/2003 jälkeen valmistetut) niin samanlainen paikalle, ei siellä mitää liimoja ole tehtaallakaan käytetty. Kannen plaanaus tietenkin aina tehdään.
Jarkko
GFF
 
Viestit: 337
Liittynyt: 20.12.2002 14:07
Paikkakunta: Raisio

EdellinenSeuraava

Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot]