FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja uk350 » 11.01.2018 21:45

Mites jos testerillä tsiikais esm. nokka / k.a. tunnistimet antaako tai onko antamatta signaalia jne...
uk350
 
Viestit: 257
Liittynyt: 27.11.2014 10:11

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Nipa » 11.01.2018 22:00

CommonRail lienee Jazgan autossa. Mitäs tämä tykkää ilmavuodosta? Itselläni pussihousuna dieseltietämys rajoittuu jakajapumppuun ja siinä vikakuvauksen perusteella ehdottaisin ilmaa olevan järjestelmässä.
Kun kuulen maininnan nollatoleranssi, poistan pistoolistani varmistimen.
Avatar
Nipa
GFF
 
Viestit: 2578
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Isola » 11.01.2018 22:23

JTD taitaa ilmata itse itsensä. Ainakin tankin tyhjäksi ajamisen jälkeen se lähtee ilman noitakonsteja. Eikös ilmavuodon pitäisi kavaltaa itsensä tihkuttelemalla dieseliä moottorin käydessä?
Jos on MES tai korjaamon testeri käytössä, kannattaisi lukaista polttoaineen paine (rail pressure) sillä hetkellä kun auto käy. Tai ellei enää käynnisty ollenkaan, niin starttauksen aikana.
Avatar
Isola
 
Viestit: 157
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Jazga » 11.01.2018 22:36

Käsittääkseni todellakin ilmaa itse itsensä. Polttoaineen paineen oli saanut käynnistäessä mitattua, ja se oli korjaajan mielestä oikein (en nyt muista paljon). Jäätynyt putki olisi varmasti kerennyt jo sulamaan ja koodit on luettu.
Olisikohan merkkikorjaamolla paremmat laitteet? Täytyy harkita sinne hinaamista ensi viikolla..
Jazga
 
Viestit: 5
Liittynyt: 10.01.2018 21:26

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Isola » 11.01.2018 23:12

Varmaksi en uskalla sanoa, mutta eiköhän se yleiskorjaamon (Bosch-merkkinen?) testeri osaa kertoa siitä Boschin ECUsta samat asiat kuin merkkikorjaamonkin laite. Jos pa-paine on saatu luettua, niin kyllä sillä muutenkin saa kaikkea hyödyllistä irti.
Voisiko DPF olla kertakaikkisen tukossa? Moottori jaksaisi käydä sen aikaa että vastapaine kasvaa mahdottomaksi. Periaatteessa siis aivan sama ilmiö kuin umpeen jäätyneessä pakoputkessa, paitsi ei korjaudu valohoidolla ;) Tämä ei vain taida selittää sitä jos ei käynnisty enää ollenkaan.
Avatar
Isola
 
Viestit: 157
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 12.01.2018 08:17

Minä en tuosta JTD:stä kamalasti tiedä, mutta onkos niissä "kaasuläppää"? Tai tappoläppä tai mikälie, joka löytyy joistain dieseleistä nykyään. Se jos on jumiutunut kiinni, niin ei varmana käy (ei saa ilmaa).

Toinen on ilmamassamittari.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3742
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 12.01.2018 09:13

Nyt tuli yksi skenaario mieleen.

Voisiko välijäähdytin olla jäässä? Vuosi sitten ihmettelin yhtä volkkarin dieseliä. Oli hyytynyt maantienopeudesta ja lopulta sammunut. Kokeilemalla lähti käyntiin ja sammui samointein - ei vikakoodeja.
Sitä tutkittiin useampi tunti korjaamohallissa, eikä vikaa saatu selvitettyä/poistettua. Auto työnnettiin pihalle ja päivän päätteeksi sisälle sulamaan yön yli.

Seuraavana aamuna oli keulan alla iso lammikko paskaista vettä ja välijäähdyttimen vedenpoistoreijästä tiputti vettä. Pesin välijäähdyttimen kuumalla vedellä maskin välistä ja laitoin auton käymään - ei vikakoodeja, normaalikäynti ja tehot tallella.


Tuota vikaa oli yritetty tutkia vähän aijemminkin, koska asiakas valitti ettei auto kulje kuten ennen. Sitten ilmeisesti maantiellä sopivissa olosuhteissa jäätyi tukkoon ja alkoi hyytymään kunnes sammui.


Yhdestä mersusta olen nähnyt saman, mutta siinä oli jää halkaissut välijäähdyttimen, jolloin kone sai kuitenkin edelleen ilmaa.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3742
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Sämpy » 12.01.2018 10:35

Noihin volkkareihin on porattu vissiin jopa 6-8mm vedenpoistoreikiä välijäähyyn. EIkä kunnolla jäätyny pakoputkikaan välttämättä sula 1-2 tunnissa korjaamohallissa.

Merkkiriippumattomia vikoja esim. useampi paineanturi järjestelmässä ja noille määritelty max. paine-ero tai ajonesto, joka antaa hörähtää mutta ei jäädä käyntiin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6227
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Jazga » 06.02.2018 21:57

Viimeisellä selvisi syy, miksi auto ei käynyt. EGR venttiili oli karstainen ja jumiutunut auki. Nyt tuntuisi pelaavan normaalisti.
Toinen pienempi ongelma on, ettei valokytkin vaikuta valojen toimintaan millään tavalla. Valot kyllä toimivat auton käydessä, mutta niitä ei saa enää auton käydessä sammumaan, vaikka haluaisi. Tämä ongelma oli siis jo ennen EGR venttiili ongelmaa.
Jazga
 
Viestit: 5
Liittynyt: 10.01.2018 21:26

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Isola » 07.02.2018 00:18

Hieno homma kun selvisi, eikä lopultakaan edes ollut iso vika. Ihmetyttää vain voiko se oikeasti nyykähtää noin pahasti pelkkään EGR-jumiin. Minulla moottori kävi tyhjäkäyntiä aivan normaalisti, mutta ei tahtonut ottaa kierroksia eikä liikuttaa autoa mihinkään. Syynä oli kaksi päällekkäistä vikaa, tukkoinen EGR ja suht kookas vuoto imuputkistossa. Jälkimmäinen aiheutti sen, että moottorinohjain luuli ilmaa tulevan paljon vähemmän kuin oikeasti tuli (koska suuri osa ilmasta meni ilmamassamittarin ohi) ja rajoitti syöttöä vastaavasti. Kannattaisi ehkä vielä tarkastaa imuputkiston kunto ja ilmamassamittarin puhtaus. Toki jos tuntuu että voimaa ei ole kadoksissa, niin tuskin on vikaakaan - ihmettyttää vain voiko pelkkä EGR estää käynnin kokonaan. Ehkä sitten. Eipä näitä eri ikäisiä ja eri kokoisia JTD:itä voi aivan suoraan verrata oirehdinnan suhteen.

Onko siinä valokytkimessä mitään eloa eli saatko esim. parkkeja päälle? Toimivatko sumuvalot (jos ei edessä ole, niin takasumari) ja riippuuko se mitenkään valokytkimen asennosta?
Avatar
Isola
 
Viestit: 157
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Luigi » 07.02.2018 20:44

Ettei niissä valoissa ole joku maahantuojan päivävalo-viritelmä? Eli ei varsinaista vikaa ollenkaan?
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7785
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja jiipee62 » 23.02.2018 21:59

Albea 2007. Osaako pikasuutarit tms. jo kloonata vara-avaimen? Tai mistä sellainen halvimmalla?
Jyrki
Albea -07. Pojalla...
jiipee62
 
Viestit: 7
Liittynyt: 27.10.2005 10:20

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Kilpeero » 24.02.2018 05:07

Hei.
Mekaaninen avaimen jyrsintä onnistunee sopivan laitteen omaavalla "suutarilla " riippuu avaimen mallista kun niitäkin on nykyään monenlaisia joten voi olla ettei välttämättä ole sopivaa aihiota hyllyssä valmiina. Mutta jotta auto toimisi on avaimen ns siru joko siirrettävä uuteen kopioituun avaimeen , tai tehtävä kopio sirusta uuteen. Kopiointi ei sirun osalta ei välttämättä onnistu .
J.K.
Kilpeero
 
Viestit: 259
Liittynyt: 17.08.2005 19:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 28.02.2018 11:40

Isällä Bravosta (1.2 16V vm. 1999) menossa kytkimen käpälä. Kyseinen käpälä korjattu jo kahdesti ja nyt lentää todennäköisesti romulaatikkoon, mutta yksi käpälä on vielä varalla.

Onko kukaan onnistunut vahvistamaan tuota rimpulakäpälää hitsaamalla tms. menetelmällä niin, ettei laatikkoa tarvitsisi enään jumpata pois? Ei ole kuvaa nyt laittaa, mutta käpälähän on noin kämmenpohjan kokoinen 2mm:n pellistä prässätty käikäle, johon painelaakeri lukittuu kahdella pienellä muovinastalla. Kovin ei ole tilaa hitsailla materiaalia lisää, mikäli halajaa painelaakerin vielä lukittuvan paikoilleen.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3742
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja JaLLu » 28.02.2018 20:01

wellu kirjoitti:Isällä Bravosta (1.2 16V vm. 1999) menossa kytkimen käpälä. Kyseinen käpälä korjattu jo kahdesti ja nyt lentää todennäköisesti romulaatikkoon, mutta yksi käpälä on vielä varalla.

Onko kukaan onnistunut vahvistamaan tuota rimpulakäpälää hitsaamalla tms. menetelmällä niin, ettei laatikkoa tarvitsisi enään jumpata pois? Ei ole kuvaa nyt laittaa, mutta käpälähän on noin kämmenpohjan kokoinen 2mm:n pellistä prässätty käikäle, johon painelaakeri lukittuu kahdella pienellä muovinastalla. Kovin ei ole tilaa hitsailla materiaalia lisää, mikäli halajaa painelaakerin vielä lukittuvan paikoilleen.


Yhden Punton kytkinremontin tein ja muistelisin, että siinä olisi ollut samanlaista vikaa. Uunon laatikosta ryöstin siihen jonkun osan, olisikohan ollut juuri tuo. Sitä en tiiä, oliko vahvempi, jos nyt edes muistan oikein, että kyseessä oli juuri tuo käpälä.

Btw sen Puntsikan kytkimen rikko lopullisesti katsastus inssi. Savu oli vaan kiertäny konttorilla kun rikkinäinen painelaakeri oli hangannut asetelmaa vasten ja kirkui kuolemaa. Naispuolinen auton omistaja oli kysynyt inssiltä, että voiko tuolla ajaa vielä kotiin ja inssi oli vastannut, kyllä sillä voi ihan hyvin ajaa. :D
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://allu.kuvat.fi/kuvat/
Avatar
JaLLu
 
Viestit: 161
Liittynyt: 23.10.2007 21:39
Paikkakunta: Salo

EdellinenSeuraava

Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä