FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja uk350 » 11.01.2018 21:45

Mites jos testerillä tsiikais esm. nokka / k.a. tunnistimet antaako tai onko antamatta signaalia jne...
uk350
 
Viestit: 224
Liittynyt: 27.11.2014 10:11

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Nipa » 11.01.2018 22:00

CommonRail lienee Jazgan autossa. Mitäs tämä tykkää ilmavuodosta? Itselläni pussihousuna dieseltietämys rajoittuu jakajapumppuun ja siinä vikakuvauksen perusteella ehdottaisin ilmaa olevan järjestelmässä.
Kun kuulen maininnan nollatoleranssi, poistan pistoolistani varmistimen.
Avatar
Nipa
GFF
 
Viestit: 2484
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Isola » 11.01.2018 22:23

JTD taitaa ilmata itse itsensä. Ainakin tankin tyhjäksi ajamisen jälkeen se lähtee ilman noitakonsteja. Eikös ilmavuodon pitäisi kavaltaa itsensä tihkuttelemalla dieseliä moottorin käydessä?
Jos on MES tai korjaamon testeri käytössä, kannattaisi lukaista polttoaineen paine (rail pressure) sillä hetkellä kun auto käy. Tai ellei enää käynnisty ollenkaan, niin starttauksen aikana.
Avatar
Isola
 
Viestit: 121
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Jazga » 11.01.2018 22:36

Käsittääkseni todellakin ilmaa itse itsensä. Polttoaineen paineen oli saanut käynnistäessä mitattua, ja se oli korjaajan mielestä oikein (en nyt muista paljon). Jäätynyt putki olisi varmasti kerennyt jo sulamaan ja koodit on luettu.
Olisikohan merkkikorjaamolla paremmat laitteet? Täytyy harkita sinne hinaamista ensi viikolla..
Jazga
 
Viestit: 4
Liittynyt: 10.01.2018 21:26

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Isola » 11.01.2018 23:12

Varmaksi en uskalla sanoa, mutta eiköhän se yleiskorjaamon (Bosch-merkkinen?) testeri osaa kertoa siitä Boschin ECUsta samat asiat kuin merkkikorjaamonkin laite. Jos pa-paine on saatu luettua, niin kyllä sillä muutenkin saa kaikkea hyödyllistä irti.
Voisiko DPF olla kertakaikkisen tukossa? Moottori jaksaisi käydä sen aikaa että vastapaine kasvaa mahdottomaksi. Periaatteessa siis aivan sama ilmiö kuin umpeen jäätyneessä pakoputkessa, paitsi ei korjaudu valohoidolla ;) Tämä ei vain taida selittää sitä jos ei käynnisty enää ollenkaan.
Avatar
Isola
 
Viestit: 121
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 12.01.2018 08:17

Minä en tuosta JTD:stä kamalasti tiedä, mutta onkos niissä "kaasuläppää"? Tai tappoläppä tai mikälie, joka löytyy joistain dieseleistä nykyään. Se jos on jumiutunut kiinni, niin ei varmana käy (ei saa ilmaa).

Toinen on ilmamassamittari.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3264
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 12.01.2018 09:13

Nyt tuli yksi skenaario mieleen.

Voisiko välijäähdytin olla jäässä? Vuosi sitten ihmettelin yhtä volkkarin dieseliä. Oli hyytynyt maantienopeudesta ja lopulta sammunut. Kokeilemalla lähti käyntiin ja sammui samointein - ei vikakoodeja.
Sitä tutkittiin useampi tunti korjaamohallissa, eikä vikaa saatu selvitettyä/poistettua. Auto työnnettiin pihalle ja päivän päätteeksi sisälle sulamaan yön yli.

Seuraavana aamuna oli keulan alla iso lammikko paskaista vettä ja välijäähdyttimen vedenpoistoreijästä tiputti vettä. Pesin välijäähdyttimen kuumalla vedellä maskin välistä ja laitoin auton käymään - ei vikakoodeja, normaalikäynti ja tehot tallella.


Tuota vikaa oli yritetty tutkia vähän aijemminkin, koska asiakas valitti ettei auto kulje kuten ennen. Sitten ilmeisesti maantiellä sopivissa olosuhteissa jäätyi tukkoon ja alkoi hyytymään kunnes sammui.


Yhdestä mersusta olen nähnyt saman, mutta siinä oli jää halkaissut välijäähdyttimen, jolloin kone sai kuitenkin edelleen ilmaa.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3264
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Sämpy » 12.01.2018 10:35

Noihin volkkareihin on porattu vissiin jopa 6-8mm vedenpoistoreikiä välijäähyyn. EIkä kunnolla jäätyny pakoputkikaan välttämättä sula 1-2 tunnissa korjaamohallissa.

Merkkiriippumattomia vikoja esim. useampi paineanturi järjestelmässä ja noille määritelty max. paine-ero tai ajonesto, joka antaa hörähtää mutta ei jäädä käyntiin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 5981
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Edellinen

Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot]